Ladda ned .msi-packet Free och Sharewareprogram ACTIVE DIRECTORY

Permalänk

Ladda ned .msi-packet Free och Sharewareprogram ACTIVE DIRECTORY

Hej,

Jag har i uppgift att göra en sak jag inte tidigare har gjort, nämligen att ladda hem .msi-packet för att sedan tilldela en funktion för användare som kan göra saker med den, givetvis kommer jag använa mig av (GPO) för att tilldela viss funktion eller behörighet.

Till min fråga:

Eftersom att i uppgiften står det att jag bara ska ladda ner vilket paket som helst blir jag lite förvirrad, vilka paket finns och vad gör man med dessa paket?

Kan jag bara ladda ner en paket där användaren skriver i en enkel textform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturaljoin:

Hej,

Jag har i uppgift att göra en sak jag inte tidigare har gjort, nämligen att ladda hem .msi-packet för att sedan tilldela en funktion för användare som kan göra saker med den, givetvis kommer jag använa mig av (GPO) för att tilldela viss funktion eller behörighet.

Till min fråga:

Eftersom att i uppgiften står det att jag bara ska ladda ner vilket paket som helst blir jag lite förvirrad, vilka paket finns och vad gör man med dessa paket?

Är det SCCM?

E: Kan kallas config mgr också

Du kan paketera vilken applikation som helst

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Är det SCCM?

E: Kan kallas config mgr också

Du kan paketera vilken applikation som helst

Vad jag vet är det bara Active director users and groups inom ->tool bar

hur kan man se vilka som finns? Just nu måste man bara söka en applikation och jag vet inget om dessa, har du tips på några enkla jag kan stegvis gå igenom? Tackar

Permalänk
Medlem

Menar du att uppgiften är att skicka ut ett msi-paket via GPO? Det är bara att välja ett program som har installation via msi-paket. 7-zip finns som msi-paket och det är litet, vilket gör att det går snabbt att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Menar du att uppgiften är att skicka ut ett msi-paket via GPO? Det är bara att välja ett program som har installation via msi-paket. 7-zip finns som msi-paket och det är litet, vilket gör att det går snabbt att installera.

Behöver du inte en infra bakom själva utskicken också? Det går ju att lägga på både user och datorobjekt beroende på. Officepaketet kanske man inte vill sätta på user, då det kan trigga ofrivillig installation på allehanda datorer jag logga in på, medans på datorobjekt har jag det på min primära dator?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Behöver du inte en infra bakom själva utskicken också? Det går ju att lägga på både user och datorobjekt beroende på. Officepaketet kanske man inte vill sätta på user, då det kan trigga ofrivillig installation på allehanda datorer jag logga in på, medans på datorobjekt har jag det på min primära dator?

Nej, du behöver inga program bakom. Gpo kan installera vanliga MSI-paket. Men brukar inte vara rekommenderat att installera större paket över GPO. Sedan är det lite sämre anpassningsmöjligheter.

Oftast vill man lägga programmen på datornivån av anledningen du säger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej! Jag studerar nätverksadministration och har en liknande ekker samma uppgift där jag ska göra detta "Sök upp tre olika programvaror som du kan ladda hem som .msi-paket. Det finns mängder av små Free ochSharewareprogram på www."

Jag är inte speciellt datakunnig sen tidigare men det jag inte förstår är att nu när jag hittade 3st gratis program så laddas dom bara ner med "Exe" på slutet och då blir det fel för uppgifterna som följer, hur gör jag för att ladda ner dessa program som msi-paket?

Är säkert väldigt enkelt men jag har kört fast helt på detta.

Permalänk
Medlem

Här är tre exempel på .msi programinstallationer. Vissa programvaror (ex. Java) går att packa upp till en .msi från en .exe.
* Chrome .msi (https://support.google.com/chrome/a/answer/7650032?hl=sv)
* Firefox .msi (https://support.mozilla.org/en-US/kb/deploy-firefox-msi-insta...)
* 7zip.msi (https://www.7-zip.org/download.html)

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamelollon:

Hej! Jag studerar nätverksadministration och har en liknande ekker samma uppgift där jag ska göra detta "Sök upp tre olika programvaror som du kan ladda hem som .msi-paket. Det finns mängder av små Free ochSharewareprogram på www."

Jag är inte speciellt datakunnig sen tidigare men det jag inte förstår är att nu när jag hittade 3st gratis program så laddas dom bara ner med "Exe" på slutet och då blir det fel för uppgifterna som följer, hur gör jag för att ladda ner dessa program som msi-paket?

Är säkert väldigt enkelt men jag har kört fast helt på detta.

Jag har gjort precis den här uppgiften men det känns som hundra år sedan och har inte kvar virtualbox filen så jag kan kolla. Men googla efter valfri program i msi format. Google Chrome har säkert något. Sedan får du lägga in det i en katalog på servern som AD kommer att ha behörighet till att läsa (Att den har en UNC-sökväg). Gå in i group policy i AD och kolla runt lite. Där ska du kunna lägga ut en UNC-sökväg till filen, så när du loggar in på klienten kan du antingen få en genväg på skrivbordet. När du dubbelklickar på den så installeras programmet på klienten. Eller så installeras programmet direkt automatiskt när du loggar in. Den viktiga delen här är att du hittar rätt i GPO.

Det här kanske kan underlätta lite för dig.
https://docs.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-server/...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av naturaljoin:

Hej,

Till min fråga:

Hur gick det sedan?

Permalänk
Medlem

Håller med spännade hur det gick här , om ni ska göra detta ofta tycker jag ni ska kika på MECM (tidigare sccm ) , beroende på vad för licenser ni har kan ni ev redan ha rätt att använda det eller varför inte ta steget ut i mem och intune ? , GPO medan det fungerade sist jag gjorde för hundra år sen är det hit and miss , bästa är ett script , vill minnas jag la till en funktion som loggade till ett share så man kunde se de gått ur

Btw Java kan man inte längre bara packa upp och dessutom måste du ha en licens även för jre redist i företagsmiljö numera