Hjälp att hitta nytt gaming headset (PC)

Permalänk

Hjälp att hitta nytt gaming headset (PC)

Hej, skulle vilja ha hjälp att hitta ett nytt headset då jag misstänker att mitt nuvarande snart kommer gå sönder.
Har just nu Turtle Beach Ear Force Z60 som jag tyckt om på grund av att kontrollen på sladden gör att du kan justera spel- och chattvolymen individuellt. Jag har letat ett tag men har inte hittat något headset som verkar ha den funktionen. Skulle även vilja att det finns avtagbar mikrofon, och helst inte trådlöst men inte lika viktigt som individuella spel- och chattvolymkontroll.

Prisklass: runt 1000-2000kr.
Vill ha: individuell spel- och chattvolymkontroll.
Skulle uppskatta: avtagbar mikrofon, och ej trådlöst.

Alla råd och tips uppskattas. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Valfria hörlurar + modmic

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Vet inte riktigt vad en modmic är mer än att det är en mic som man sätter på ett headset.
Tror jag får förtydliga vad jag menar med individuell spel- och chattvolymkontroll. Nu vet jag inte exakt hur det funkar men jag kan försöka förklara. Headsetet har 3 ljudkanaler(vet ej om det är rätt ord), 2 utdata och 1 indata, det är dom 2 ut som jag vill kunna justera snabbt och enkelt. På Z60 så heter dom 2 utdata "Högtalare (Turtle Beach Z60 Game Audio)" och "Communication Path (Turtle Beach Z60 Chat Audio)" och det är dom som är justerbara med kontrollen på sladden. Till exempel, jag använder Discord mer eller mindre dagligen och i inställningar så har jag "Turtle Beach Z60 Chat Audio" som utmatningsenhet, medans jag har "Turtle Beach Z60 Game Audio" som utdata på Windows, vilket göra att jag sänka volymen på spelet och höja volymen på discord om dom jag pratar med är låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludvig304:

Hej, skulle vilja ha hjälp att hitta ett nytt headset då jag misstänker att mitt nuvarande snart kommer gå sönder.
Har just nu Turtle Beach Ear Force Z60 som jag tyckt om på grund av att kontrollen på sladden gör att du kan justera spel- och chattvolymen individuellt. Jag har letat ett tag men har inte hittat något headset som verkar ha den funktionen. Skulle även vilja att det finns avtagbar mikrofon, och helst inte trådlöst men inte lika viktigt som individuella spel- och chattvolymkontroll.

Prisklass: runt 1000-2000kr.
Vill ha: individuell spel- och chattvolymkontroll.
Skulle uppskatta: avtagbar mikrofon, och ej trådlöst.

Alla råd och tips uppskattas. Tack på förhand.

Kan rekommendera SHP9500 + Vmoda boom pro mic. Är helt frälst i ljudkvalitén för pengarna.

Det som utmärker sig är positioneringen, vet in i minsta detalj var fienden rör sig i COD. Komforten är på en helt egen nivå samt att micen är kristallklar.

Mitt tips i övrigt är att du kollar in Zeos på Youtube, kul att lyssna på och ger en bra beskrivning av skillnaderna mellan olika lurar.

https://youtu.be/QmrkbWslcKs

Permalänk

@miizoo: Intressant video, blev lite överkurs för mig efter ett tag. Om jag ska vara ärlig så hade jag inte ens tänkt ljudkvalitén mellan olika headsets och hörlurar. Det jag letar efter är en viss funktion, att separera och justera chatt och system/game ljud. Jag skickar tre bilder en på inställningar på windows, en på inställningarna på Discord och en på kontrollen som sitter på sladden så det förhoppningsvis blir lättare att förstå vad jag är ute efter att införskaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludvig304:

@miizoo: Intressant video, blev lite överkurs för mig efter ett tag. Om jag ska vara ärlig så hade jag inte ens tänkt ljudkvalitén mellan olika headsets och hörlurar. Det jag letar efter är en viss funktion, att separera och justera chatt och system/game ljud. Jag skickar tre bilder en på inställningar på windows, en på inställningarna på Discord och en på kontrollen som sitter på sladden så det förhoppningsvis blir lättare att förstå vad jag är ute efter att införskaffa.
https://cdn.discordapp.com/attachments/311930236482748427/661898407195050005/unknown.pnghttps://cdn.discordapp.com/attachments/311930236482748427/661893759767805954/unknown.pnghttps://www.wicklo.com/media/catalog/product/cache/8/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/u/turtle-beach-ear-force-z60-7.1-surround-sound-gami-ceafcd0956fb8c5e0b9a49761541e344.jpg

Vet att Steelseries Arctis 7 har just den funktionen

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Vet att Steelseries Arctis 7 har just den funktionen

Det stämmer. Har ett par sådana till övers som ligger och dammar.

Beställde hem ett par konstläder puffar direkt från Steelseries som jag bytt ut, så nu är dem i nyskick.

Finns annars på Elgiganten för 799
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/SSARC...

Permalänk

@miizoo: Så dom är helt separata? För jag kollade på dom tidigare och har i så fall missuppfattat hur dom funka. På grund av att dom prata om balans i dom flesta beskrivningarna så trodde jag att om man justera chatmix hjulet, att man till exempel höjde spelljudet samtidigt som man sänkte chattljudet och inte att dom var separata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludvig304:

@miizoo: Så dom är helt separata? För jag kollade på dom tidigare och har i så fall missuppfattat hur dom funka. På grund av att dom prata om balans i dom flesta beskrivningarna så trodde jag att om man justera chatmix hjulet, att man till exempel höjde spelljudet samtidigt som man sänkte chattljudet och inte att dom var separata.

Ok då förstår jag vad du menar. På Arctis 7 väljer du vad du vill höra mer utav, chatt eller spel. Fungerar klockrent med Discord.

Varför söker du just separata ingångar?

Permalänk
Medlem

@Ludvig304: Du borde kunna använda ett program som heter Powermixer till WIndows10 och sedan valfri hårdvaru-mixer (tex Korg Nanocontroll för runt 500kr) för att kunna ändra volymerna i powermixer.
Då kan du använda vilka headset / mikrofon du vill.

"This application lets you easily change the sound volume just by rotating the mouse wheel or by using keyboard hot keys. It includes an audio mixer with advanced volume controls support, a scheduler, an on-screen display, command line support, the ability to store and recall different unlimited presets via one mouse click or system-wide hot keys"

https://www.actualsolution.com/power-mixer/

du behöver nog inte ens köpa någon hårdvara, kan nog mappa kontroller till valfri tangent

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

@miizoo: Mest av vana, har alltid haft två hjul som justerar varsitt ljud på headseten jag haft tidigare, vilket jag har tyckt vara bekvämt. Men eftersom det inte värkar finnas några såna headsets längre så blir nog att gå över till balans systemet som ändå är liknande bara att det kanske tar en stund att vänja sig.

Finns det andra headsets med samma funktion? Annars ser Arctis 7 bra och prissvärd ut.