*flufftråd* Vad krävs för att läsa och spela upp 8k 120hz?

Permalänk
Medlem

*flufftråd* Vad krävs för att läsa och spela upp 8k 120hz?

Hej!

Detta är en flufftråd efter att jag och en kollega försökt hitta vad som faktiskt skulle krävas för att spela upp en rå film i 8k 120hz.

Det vi vill göra är alltså följande:
Spela upp en rådatafil (från hårddisken) på en timme som är inspelad i 8k, 120hz, 16bit color depth, chroma sampling 4:4:4.
Sen kan man ju ta nästa steg att spela upp den strömmat från internet, vilka komponenter samt uppkoppling behövs då?

Nu vill vi ju såklart visa denna någonstans, då vill vi skicka den till en 8k skärm som klarar 120hz 16bit. Hur många kablar skulle vi då behöva?

Vad vi hittat är att red-kamerorna som spelar in i 8k 75hz verkar bli 7.2TB på en timme. Det leder till att det borde bli ungefär 2GB/s att läsa den filen, vilket många M2-diskar klarar. Värre är det med video outputen till skärmen då, där har vi inte bra koll nog för att kunna räkna ut om/hur det är möjligt.

1 timme 120hz 8k raw borde vara minst 11.5TB ungefär. Egentligen är det inte 4:4:4 då, men vi låtsas att det är det, då skulle det fungera med en Samsung PM1725b MZPLL12THMLA 12.8TB.

Enligt kramerav så beräknas det att bandbredden för att mata till en skärm skulle vara 215Gb/s i 8k 120hz 16bit (4:4:4 då gissar jag).
(https://k.kramerav.com/support/bwcalculator.asp)
Med tanke på att hdmi2.1 verkar ha stöd för 48GB/s så lär vi då behöva.. 5st hdmi2.1 parallellkopplade. Som sen ska synkas.. eller räknar jag fel?
DP2.0 gick upp till 80Gb/s som jag förstod det, så det räcker alltså med 4st DP2.1 som vi lyckas synka ihop...

@laxpudding kan du hjälpa oss i detta? =D

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@WoG: HDMI och DP specas i gigabit per sekund och man brukar räkna in overhead i den specen för kodning och datastruktur.

Nu kommer exakt timing att variera. Men lite snabb överslagsräkning så kräver 4K/UHD/2160p i 120 Hz och 8 bit 4:4:4/RGB att det finns ca 32 Gbps.

För 8K måste fyrdubbla och för 16bit måste vi dubbla. Så ca 256 gigabit/s. Högst troligt mycket lägre pga av effektivare timing.

DP 2.0 kommer inte klara 80 Gbps på något enkelt sätt, utan där handlar det om lösningar med fasta kablar. 40 Gbps verkar den mer rimliga gränsen för lösa standardkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@WoG: HDMI och DP specas i gigabit per sekund och man brukar räkna in overhead i den specen för kodning och datastruktur.

Nu kommer exakt timing att variera. Men lite snabb överslagsräkning så kräver 4K/UHD/2160p i 120 Hz och 8 bit 4:4:4/RGB att det finns ca 32 Gbps.

För 8K måste fyrdubbla och för 16bit måste vi dubbla. Så ca 256 gigabit/s. Högst troligt mycket lägre pga av effektivare timing.

DP 2.0 kommer inte klara 80 Gbps på något enkelt sätt, utan där handlar det om lösningar med fasta kablar. 40 Gbps verkar den mer rimliga gränsen för lösa standardkablar.

Tack för svar!

Ja insåg att jag angett fel enheter o skrivit stort B istället för litet b som i bit(s?).
Men då räknade vi ungefär rätt på faktiskt bandbredd som behövs för 8k 120hz 16bit 4:4:4 på ungefär 256Gb/s.

Vi behöver alltså parallellkoppla 7st DP 2.0 för att driva den då, vad tror du om att synka dessa..?
Med andra ord kommer det dröja lite innan vi ser 8k-120hz i någon större utsträckning på marknaden...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
99:e percentilen

Varför just 16 bitars färgdjup per kanal?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@WoG: I praktiken kör man inte 16 bitar till en skärm eftersom ingen konsumentskärm har någon kapacitet till annat än 10 bitar och då är den 8 bit+FRC. Men 10 bitar behövs för HDR. Kör man väldigt hög upplösning som 8K ligger färgseendet en god bit under upplösningen och därför bör heller inte exempelvis 4:2:0-subsampling vara ett problem, särskilt inte för spel.

DSC-komprimeringen – tja, jag tror det när jag ser det – men där har vi en "visually lossless" komprimering som lär kunna addera ytterligare en halvering eller mer om man får tro teknikens förespråkare.

Då hamnar vi på 128 Gbps för 8K/120-8-bit – som blir 160 Gbps för 10 bitar – som blir 80 Gbps med 4:2:0 som kanske kan halveras med DSC och vi är på 40 Gbps, inom gränsen för vad som i praktiken lär fungera med enklare kabel och Displayport 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför just 16 bitars färgdjup per kanal?

Ingen aning, såg att det var högsta alternativet så tänkte det var bäst

Skrivet av Laxpudding:

@WoG: I praktiken kör man inte 16 bitar till en skärm eftersom ingen konsumentskärm har någon kapacitet till annat än 10 bitar och då är den 8 bit+FRC. Men 10 bitar behövs för HDR. Kör man väldigt hög upplösning som 8K ligger färgseendet en god bit under upplösningen och därför bör heller inte exempelvis 4:2:0-subsampling vara ett problem, särskilt inte för spel.

DSC-komprimeringen – tja, jag tror det när jag ser det – men där har vi en "visually lossless" komprimering som lär kunna addera ytterligare en halvering eller mer om man får tro teknikens förespråkare.

Då hamnar vi på 128 Gbps för 8K/120-8-bit – som blir 160 Gbps för 10 bitar – som blir 80 Gbps med 4:2:0 som kanske kan halveras med DSC och vi är på 40 Gbps, inom gränsen för vad som i praktiken lär fungera med enklare kabel och Displayport 2.0.

Aha där ser man! Då förstår jag äntligen varför man pratar om just 10bitar när det kommer till HDR.
Okej, så om DSC-utvecklarna har rätt i de som sägs att de kan halvera strömmen så kan vi i bästa fall lyckas driva detta på en DP 2.0. Coolt!
Ser fram emot den recensionen!

Visa signatur