2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att minska oljeberoendet.
Nu lär diesel och gasbilen bli poppis igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har jag inte påstått. Men allt är ju en avvägning, vill du bo stort eller långt från grannar men har inte råd att göra det i en stad så får du flytta till landet. Har du då inte råd att ta dig till jobbet för att bränslet går upp 20-30% så bör du utvärdera din situation och tänka om. Flytta, byt jobb eller tänk ett varv till kring pendlingen. Saker händer, allt kan inte vara precis som förr bara för att man vill det utan man kan behöva ändra på beteenden eller så.

Väldigt trångsynt och det hade ju varit trevligt om det bara rörde sig om 20-30%, verkligheten är 50-100% på kort tid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Jag tror inte att vi räddar världen genom att skatta ihjäl 3 miljoner svenska lantisar. Men om du tror det är lösningen på "klimatkrisen" och bara rika ska få förmånen att kunna bo utanför stan så får du väl tycka det.

Kina ökar sina utsläpp med ett "nytt Sverige" varje år.

Detta handlar inte om vad jag tror och inte tror, det är ett faktum att man i framtiden kommer få betala för sina utsläpp mer och mer eftersom det är i princip det enda effektiva sättet att styra utvecklingen i en marknadsekonomi. Konsekvenserna är att om man lever på ett sätt som bidrar till mer utsläpp kommer man att få betala för det, gillar man inte detta får man ändra hur man lever. Eller kanske flytta till Kina då om det passar bättre

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I vilken kommun bor du i där du bara har 22% inkomstskatt? Jag betalar runt 32% för botkyrka i stockholm

Din skatt är kopplad till storleken på din inkomst. Kolla gärna i en skattetabell.

Edit: Då antar jag att du har en inkomst på runt 60000 kr/mån om du inte är med i svenska kyrkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Bönderna får väl odla raps på hustaken och skog får man plantera i parkerna. Dags att prospektera under alla tätorter så att alla gruvarbetare kan cykla till jobbet också. Infrastruktur utanför städer får läggas ner så ingen behöver köra dit för att underhålla och reparera fel.

Du förstår väl att de ökade kostnaderna för detta i längden kommer hamna på konsumenterna och inte de som utför jobben? Och de som klarar av att optimera bort sina miljöpåverkan kommer ha en konkurransmässig fördel, allt enligt hur det bör vara.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Din skatt är kopplad till storleken på din inkomst. Kolla gärna i en skattetabell.

Edit: Då antar jag att du har en inkomst på runt 60000 kr/mån om du inte är med i svenska kyrkan?

Yes, hoppade av den kulten för många år sedan, sparar ju en redig slant på köpet
Och tjänar 5k under det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Yes, hoppade av den kulten för många år sedan, sparar ju en redig slant på köpet
Och tjänar 5k under det.

En inkomst på 55 000 i Botkyrka borde beskattas med under 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Detta handlar inte om vad jag tror och inte tror, det är ett faktum att man i framtiden kommer få betala för sina utsläpp mer och mer eftersom det är i princip det enda effektiva sättet att styra utvecklingen i en marknadsekonomi. Konsekvenserna är att om man lever på ett sätt som bidrar till mer utsläpp kommer man att få betala för det, gillar man inte detta får man ändra hur man lever. Eller kanske flytta till Kina då om det passar bättre

Om vi slutar att låtsas att den höga skatten på just energisektorn beror på miljön lite och tänker lite större så inser nog alla att vi inte kommer hamna där.

Att just energisektorn har tveklöst högsta skattetrycket beror ju helt självklart på att det är där staten kan suga mest pengar utan att folk vägrar så att det tar stop. Man kommer fortsätta att vara beroende av bilen, man kommer fortsätta att nyttja elektricitet, så är det bara och det vet politikerna också.

Om vi istället låtsas att alla endast tänker på miljön och skatten baseras på detta, varför beskattas inte alla nöjen och konsumtion hårdare? Jo, för att man är rädd att folk slutar handla och då får man inga pengar alls.

För övrigt ganska roligt att sweclockers alltid rider på de höga miljöhästarna när det gäller skatt på drivmedel, elbilar och att cykla istället, men när det talades om kemikalieskatt på elektronik så stod man där med sin högaffel i högst hugg.
Vilket om vi fortsätter att leva i låtsasland och tror att allt enbart handlar om miljö, måste vara en av de absolut bästa sorters skatter vi har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

En inkomst på 55 000 i Botkyrka borde beskattas med under 30%.

Enligt https://www.skattetabell.se/stockholms-lan_botkyrka/912e001e/...
så är det Summa exkl. kyrkoavgift 32.491%

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Gissar att du bor i sthlm o åker tunnelbana överallt o äger ingen bil.

En bit utanför Linköping, har ca 20min bil/1timme cykel enkelresa till jobbet.

Skrivet av anon134512:

Fast du sa ju att det är bra att priset följer marknaden. Vilket det inte gör, på grund av skatter och avgifter. Vi behöver absolut minska behovet av fossila bränslen och reduktionsplikten är en viktig del av det. Det är en viktig del av omställningen till fossilfritt - men då är det ju inte hållbart att de fossilfria alternativen är dyrare än de fossila som det är nu. Det är där marknaden kickar in och förstör. Om din idé är att marknaden ska styra så kommer vi aldrig nå fossilfritt.

Anledningen till de ökade priset har inte bara med Ukraina att göra. Den delen av priset som höjts på grund av det vänder sig så gott som ingen emot. Det går inte att göra något åt. Den delen som man kan göra något åt, är den delen många tyckt varit fel redan innan Ukrainakrisen. Det svider helt enkelt i ögonen på många i befolkningen när vi har betydligt högre diesel/bensinpris än våra grannländer. Det är orsakat av riksdagen, inte Ukrainakrisen.

Vi lever inte i en ren marknadsekonomi utan endel av priset är skatt men det verkar du kunna. Att vår skattesats på drivmedel är högre än grannländer har jag inget emot.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Om du går in i skattetabell 32 som gäller för Botkyrka och ser vilken skatt du skall betala så hamnar du inte på 32.491% om du har 55 000 i lön. Dock förutsätter jag att du använder kolumn 1 i skattetabellen dvs normal inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För övrigt ganska roligt att sweclockers alltid rider på de höga miljöhästarna när det gäller skatt på drivmedel, elbilar och att cykla istället, men när det talades om kemikalieskatt på elektronik så stod man där med sin högaffel i högst hugg.
Vilket om vi fortsätter att leva i låtsasland och tror att allt enbart handlar om miljö, måste vara en av de absolut bästa sorters skatter vi har.

Det blir nog annat ljud i skällan när vi verkligen
ser konsevenserna av detta på bland annat livsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om vi slutar att låtsas att den höga skatten på just energisektorn beror på miljön lite och tänker lite större så inser nog alla att vi inte kommer hamna där.

Att just energisektorn har tveklöst högsta skattetrycket beror ju helt självklart på att det är där staten kan suga mest pengar utan att folk vägrar så att det tar stop. Man kommer fortsätta att vara beroende av bilen, man kommer fortsätta att nyttja elektricitet, så är det bara och det vet politikerna också.

Skatten måste in på något vis så är det ju klart. Saker i samhället måste finansieras.

Att skatten är på drivmedel är hög uppenbarligen dock inte pga att folk är beroende av bilen, för då får du gärna förklara varför skatten på livsmedel är LÄGRE än normal moms. Om din teori om att man skatta drivmedel pga att folk inte har något annat val än att betala stämmer hade det också lett till att skatt på livsmedel, läkemedel osv varit hög så din teori är direkt motbevisad om man "tänker lite större". Skatten på drivmedel hög dels pga att vägunderhåll och sådant är väldigt dyrt och blir dyrare och dyrare men den är också hög pga man får positiva sekundäreffekter av det (b.l.a. miljömässigt). Det gäller också en massa andra saker tex skatten på alkohol. Man skattar saker för att styra marknaden och konsumptionen och försöker få en positiv effekt av skatten i den mån det går.

Skrivet av Cerb:

Om vi istället låtsas att alla endast tänker på miljön och skatten baseras på detta, varför beskattas inte alla nöjen och konsumtion hårdare? Jo, för att man är rädd att folk slutar handla och då får man inga pengar alls.

Nöjen och konsumption 'drabbas' också av högre skatt pga högre skatt på utsläpp

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Skatten måste in på något vis så är det ju klart. Saker i samhället måste finansieras.

Att skatten är på drivmedel är hög uppenbarligen dock inte pga att folk är beroende av bilen, för då får du gärna förklara varför skatten på livsmedel är LÄGRE än normal moms. Om din teori om att man skatta drivmedel pga att folk inte har något annat val än att betala stämmer hade det också lett till att skatt på livsmedel, läkemedel osv varit hög så din teori är direkt motbevisad om man "tänker lite större". Skatten på drivmedel hög dels pga att vägunderhåll och sådant är väldigt dyrt och blir dyrare och dyrare men den är också hög pga man får positiva sekundäreffekter av det (b.l.a. miljömässigt). Det gäller också en massa andra saker tex skatten på alkohol. Man skattar saker för att styra marknaden och konsumptionen och försöker få en positiv effekt av skatten i den mån det går.

Nöjen och konsumption 'drabbas' också av högre skatt pga högre skatt på utsläpp

För att mat och läkemedel är viktiga för överlevnad. Samhället skulle göra uppror om skatten på denna var skyhög.

Med drivmedel kan man enkelt skylla på miljöaspekter och låtsas att folk har ett annat alternativ för att lugna ner befolkningen.

Men om ”Sverige” verkligen ska gå in för att vara miljöledande så röstar jag verkligen för en höjning av kemikalieskatten med 200%-enheter. Finns egentligen inget bra argument för att inte höja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För att mat och läkemedel är viktiga för överlevnad. Samhället skulle göra uppror om skatten på denna var skyhög.

Med drivmedel kan man enkelt skylla på miljöaspekter och låtsas att folk har ett annat alternativ för att lugna ner befolkningen.

Men om ”Sverige” verkligen ska gå in för att vara miljöledande så röstar jag verkligen för en höjning av kemikalieskatten med 200%-enheter. Finns egentligen inget bra argument för att inte höja den.

Fast höjd kemikalieskatt påverkar väl inköp av varor som påverkar antal jobb på ett annat sätt än färdmedel.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad som slår mig är att en flaska explorer kostar PÅ KRONAN exakt samma som den dagen jag var på systembolaget första gången. 203 kronor.

det är fan fascinerande att alkohol inte straffskattas ännu mer, finns nog inget i svenska samhället som orsakat så mycket lidande, mänsklig förlust och samhällsproblem. Alla känner vi en eller flera personer som är alkolister och gör man inte det, så måste man öppna upp sina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast höjd kemikalieskatt påverkar väl inköp av varor som påverkar antal jobb på ett annat sätt än färdmedel.

Absolut, så det kommer ju påverka vår ekonomi negativt, men nu låtsas ju alla att det är för miljöns skull, och då är ju vår ekonomi underordnad.

Det är ju detta som är det ”roliga”, miljön är bra argument nog för att ha extrem skatt på energi, men inte bra nog för att införa på slösaktig konsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det handlar inte bara om att rädda världen, skatten går till rätt så mkt mer än så.
Lantisarna ska ha en väg att åka på in till storstaden. De personer som har sjukdomar eller dör av de utsläpp som bilar producerar (tänker även på partiklar som däck osv) ska få vård. Underhåll av vägar vintertid samt att försöka få människor att göra klokare val som alternativa bränslen, bensinsnålare bilar eller liknande är några av anledningarna till att skatten på bränsle finns.

Problemet är ju bara att man premierar elbilar. Dvs de som har råd med en elbil får bidrag. Men ensamstående mamman som jobbar på Coop har bara råd att köpa en begagnad bil för 30k, så hon får stå för skatten så att de rika kan få elbils-bidrag. Det är ju sådana som henne som man ska hjälpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad som slår mig är att en flaska explorer kostar PÅ KRONAN exakt samma som den dagen jag var på systembolaget första gången. 203 kronor.

det är fan fascinerande att alkohol inte straffskattas ännu mer, finns nog inget i svenska samhället som orsakat så mycket lidande, mänsklig förlust och samhällsproblem. Alla känner vi en eller flera personer som är alkolister och gör man inte det, så måste man öppna upp sina ögon.

Ca 170 kr av det är alkoholskatt och momsen på densamma. Lägg till att Systembolaget har schablonmässig marginal så är det snarare fascinerande att tillverkning och distribution är så pass billig i det fallet. Dock är den 37,5 % och inte 40 %, vilket sänker alkoholskatten med någon tia. Förr var det väl glasflaska också, så jag förmodar att PET-flaskan sänkt kostnaderna lite också. Det här illustrerar hur pass mycket mer som går till produkten med dyrare sprit, kontra vad som nog är närmast släkt med T-röd.

Oavsett vad man nu tycker om detta så leder överdrivet höga skatter mest till att smugglare o dyl gynnas. Ju dyrare det är i Sverige, desto mer lönsamt blir det att smuggla in (oaktat tillåten privatimport uppepå det). Bränsle behöver hanteras i större mängder, men de som bor nära gränsen börjar ju även där köra över för att tanka. Det rapporteras även om bussbolag som försöker lägga så mycket tankning som möjligt i utlandet, dvs tanka fullt före gränsen om det går.

Permalänk
Medlem

Idag gick chefen ut med att folk inte får ladda sina elbilar på parkeringsplatsen gratis .. De skyller på att skatteverket inte tillåter sådana förmåner för sina anställda. Så nu ska de dra det på lönen för folk som har el-bilar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Absolut, så det kommer ju påverka vår ekonomi negativt, men nu låtsas ju alla att det är för miljöns skull, och då är ju vår ekonomi underordnad.

Det är ju detta som är det ”roliga”, miljön är bra argument nog för att ha extrem skatt på energi, men inte bra nog för att införa på slösaktig konsumtion.

Jo fast färre som jobbar blir ju dyrare för staten.
Ju fler som har jobb desto mer spenderas.

Att drivmedelspriset ligger på denna nivå och att förmodligen några tankar lite mer sällan kommer knappast vara kännbart för statens intäkter.

De som behöver subvention för dagens drivmedel är bönder/åkerier.
De flesta andra kan se till att komma runt kostnaderna som samåkning, åka kortare sträcka och sedan kollektivt mm
De som valt att bo ute på vischan och skiftarbetar blir väl lite klämd I mellan dessa två grupper. Då de kanske kan samåka men kollektivt blir det svårare.

Men som någon tidigare nämnde, har man valt att bo på ett ställe som kräver bil då bör man ha budgeterat för ökade utgifter för drivmedel som vågskål kontra högre boendekostnad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ca 170 kr av det är alkoholskatt och momsen på densamma. Lägg till att Systembolaget har schablonmässig marginal så är det snarare fascinerande att tillverkning och distribution är så pass billig i det fallet. Dock är den 37,5 % och inte 40 %, vilket sänker alkoholskatten med någon tia. Förr var det väl glasflaska också, så jag förmodar att PET-flaskan sänkt kostnaderna lite också. Det här illustrerar hur pass mycket mer som går till produkten med dyrare sprit, kontra vad som nog är närmast släkt med T-röd.

Oavsett vad man nu tycker om detta så leder överdrivet höga skatter mest till att smugglare o dyl gynnas. Ju dyrare det är i Sverige, desto mer lönsamt blir det att smuggla in (oaktat tillåten privatimport uppepå det). Bränsle behöver hanteras i större mängder, men de som bor nära gränsen börjar ju även där köra över för att tanka. Det rapporteras även om bussbolag som försöker lägga så mycket tankning som möjligt i utlandet, dvs tanka fullt före gränsen om det går.

Glöm inte typ 1500& i broavgift för två resor

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Idag gick chefen ut med att folk inte får ladda sina elbilar på parkeringsplatsen gratis .. De skyller på att skatteverket inte tillåter sådana förmåner för sina anställda. Så nu ska de dra det på lönen för folk som har el-bilar..

Ja, laddning på jobbet ska förmånsbeskattas, rent krasst. Nu när det blir vanligare kommer det även kontrolleras bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo fast färre som jobbar blir ju dyrare för staten.
Ju fler som har jobb desto mer spenderas.

Att drivmedelspriset ligger på denna nivå och att förmodligen några tankar lite mer sällan kommer knappast vara kännbart för statens intäkter.

De som behöver subvention för dagens drivmedel är bönder/åkerier.
De flesta andra kan se till att komma runt kostnaderna som samåkning, åka kortare sträcka och sedan kollektivt mm
De som valt att bo ute på vischan och skiftarbetar blir väl lite klämd I mellan dessa två grupper. Då de kanske kan samåka men kollektivt blir det svårare.

Men som någon tidigare nämnde, har man valt att bo på ett ställe som kräver bil då bör man ha budgeterat för ökade utgifter för drivmedel som vågskål kontra högre boendekostnad

Fast allt det där spelar ju ingen roll om det faktiska argumentet är att miljön är högst prioriterad. Tråkigt med längre intäkter och att folk som har ”onödiga” jobb som göds av konsumtion förlorar dessa. Men ska miljön räddas så är det nödvändigt. Dessa människor får skola om sig till något som är viktigt för mänskligheten istället.

Men i verkligheten är det ju inte miljön man styr efter, man tar pengarna där de är lättast att komma åt. Där energi är ett extremt bra verktyg.

Och really, så bara för att folk har råd att betala så är åtgärden vettig. Nej du, nivån på skatten ska vara bättre underbyggd än så för att berättigad.

Permalänk
Avstängd

Sänk skatten för fan era miljömuppar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Att skatten är på drivmedel är hög uppenbarligen dock inte pga att folk är beroende av bilen, för då får du gärna förklara varför skatten på livsmedel är LÄGRE än normal moms.

Du betalar ju en del av maten via din skattesedel.

Permalänk
Skrivet av downup:

Idag gick chefen ut med att folk inte får ladda sina elbilar på parkeringsplatsen gratis .. De skyller på att skatteverket inte tillåter sådana förmåner för sina anställda. Så nu ska de dra det på lönen för folk som har el-bilar..

Självklart. Det är ingen skillnad på detta och företaget säger åt en att från och med idag så får ni ej längre tanka era dieselbilar från våra tankar, ni får köpa egen diesel och betala skatt på denna. (inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms)
Det din chef har gjort hittills har aldrig någonsin varit lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Idag gick chefen ut med att folk inte får ladda sina elbilar på parkeringsplatsen gratis .. De skyller på att skatteverket inte tillåter sådana förmåner för sina anställda. Så nu ska de dra det på lönen för folk som har el-bilar..

Klart dom ska betala för sig det är en förmån.
Vet en som laddar på jobbet och han får betala 1.50:- per kilowatt så blir ju inte så mycket i slutändan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Som ett inlägg i cykeldiskutionen.
Tar man bilen ist för en cykeltur på 30min då förtjänar man inte lågt bensinpris.
Skulle cykelturen ta uppåt en timme kan det väll vara godkänt att ta bilen.
Folk är bedrövligt lata idag.
Den som säger att ta cykel är fjolligt har nog problem med sitt självförtroende.
Med det sagt så tycker jag bränslepriserna är flr höga idag.

Något som tog mitt cykelskämt lite för seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Problemet är ju bara att man premierar elbilar. Dvs de som har råd med en elbil får bidrag. Men ensamstående mamman som jobbar på Coop har bara råd att köpa en begagnad bil för 30k, så hon får stå för skatten så att de rika kan få elbils-bidrag. Det är ju sådana som henne som man ska hjälpa!

Glöm inte att många av de här laddhybriderna och elbilarna där svenska skattebetalare betalat 20-90k i bidrag sedan åker utomlands. Kronan är svag och begagnat utbudet är rekordlågt, bilhandlare slåss om bilar nuförtiden.

Malus skatten gör ju dessutom att fler vill ha 3+ år begagnade bilar som inte kostar 11.000:- i årsskatt för en 190 hästars diesel.

Samtidgt höjs bilskatterna mer och mer och förmånsvärden är också rejält höga nu och i stort sett omöjliga att räkna på. Under tiden man leasar en bil i 3 år (tjänstebil osv osv) så har ju bilförmånsberäkningen ändrats igen.

Det är många saker i svensk bilpoltik de senaste åren som verligen är helt SINNESJUKA och kostar OFANTLIGT mycket pengar