Vågar man köpa begagnat?

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa begagnat?

Hej.

Tänkte köpa ett Ps4 till pojken och har hittat ett begagnat ps4 pro men det är från 2018 (hösten).
Vågar man köpa detta? Det är ju ganska mycket pengar (för oss iaf) och skulle något vara fel på varan vad gör man då?

Permalänk
Lego Master

@Tollen: Jag köpte min PS4 begagnat, men det var av en polare (oklart om det spelar nån roll).
Om reklamationsrätt och garanti är viktigt för dig är det nog bäst att köpa nytt, köper du begagnat har du alltid risken att det kan bli problem i efterhand. Frågan är ju också hur stor prisskillnad det är från en ny till det pris du kommer få ge för den begagnade?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på priset man får. Skulle själv inte lägga så mycket pengar på en ps4 nu när ps5 kommer i slutet av året. Ps4 har 12 månaders garanti så går den sönder så blir det problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Hej.

Tänkte köpa ett Ps4 till pojken och har hittat ett begagnat ps4 pro men det är från 2018 (hösten).
Vågar man köpa detta? Det är ju ganska mycket pengar (för oss iaf) och skulle något vara fel på varan vad gör man då?

Just med spelkonsoler så är det väl väldigt viktigt att testa dem innan köp, framför allt onlinefunktionen. Jag använder bara PC själv men jag har för mig att konsolen i sig kan bli bannad från att gå online om användaren t.ex fuskat eller liknande. Någon som har bättre koll kan nog förtydliga hur det fungerar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Beror på var du köper den. Via Tradera kan du betala via klarna för att få lite extra säkerhet då du kan göra ett återköp inom 5 dagar om konsolen inte skulle fungera eller strula.

Via Blocket kan man använda "Blocket paket" där du betalar när du hämtar ut paketet medans säljaren inte får pengarna förens du har öppnat paketet, testat varan och godkänt den.

Ska man köpa en konsol idag med nya PS5 och Xbox series X runt hörnet (Lanseras förmodligen i slutet av året) så anser jag att det är vettigt att satsa på en begagnad konsol istället för att slänga ut en massa extra på en helt ny

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär den risken man tar med begagnade prylar, finns inte så mycket att göra om det går sönder.

Därav så resonerar alltid jag som så att priset för en begagnad pryl köpt av någon man inte känner ska avspegla att man tar risken att ta över något som kan paja 1 vecka senare....

Som säljare är jag numera extremt noggrann med att dema det jag säljer och se till att köparen bekräftar att hen accepterar skicket på produkten i fråga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Lego Master

@Tollen:
Nu letade jag bara i skåne, men de PS4 Pro jag hittade på blocket var så dyra jämfört med nypris att jag inte ens hade tittat på begagnat. Möjligen att du kan få en bättre deal, men för mig hade beg. gått fetbort.
CDON har dessutom en PS4 Pro 1tb för under 3800kr just nu:
https://cdon.se/spel/playstation-4-1tb-pro-37794483

Alt en vit på Komplett:
https://www.komplett.se/product/1149120/gaming/playstation/pl...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield