Ber om ursäkt för att jag bumpar en gammal tråd, men Sweclockers är typ det enda forumet där jag är helt anonym och jag vill inte fråga nära och bekanta eftersom jag skäms lite över allt det här.
Det är nämligen så att jag har barn sedan tidigare. Jag var ung och blev kontaktad av en tjej jag hade träffat flera månader tidigare. Hon ville verkligen behålla barnet och hade en pojkvän som ville agera som barnets pappa. Jag har alltså aldrig funnits där för barnet eller haft någon kontakt. Nu har jag en riktig familj och vill att min sambo ska ärva allt efter mig. Enligt https://www.signat.se/testamente/ kan jag inte ge bort allt till min sambo, samtidigt skriver vissa här att jag visst kan göra det och det är inga problem om inte barnet säger till. Jag skrev aldrig på några papper när barnet föddes men det är ju ändå biologiskt mitt barn. Är ni säkra på att jag kan ge bort allt till min sambo och det bara blir problem om barnet klagar?
För det första, du säger att du aldrig skrev på några papper vid födelsen. Stämmer det så är du inte (legalt) pappa till barnet, var ni inte gifta (antar det) så måste man fastställa faderskap och skriva på faderskapsintyg. Kan ju faktiskt vara så att hennes pojkvän "erkände" sig som far och skrev på faderskapsintyget. Det är inte så att socialtjänsten kräver DNA-prov om en kvinna och en man säger att X är pappan. De ställer lite kontrollfrågor om man hade sex vid beräknat befruktningsdatum o.s.v.
Men är du legalt far till barnet så kan du ändå testamentera som du vill och som du skriver ifrågasätter inte särkullsbarnet testamentet så blir det giltigt. MEN särkullsbarn har alltid rätt att få ut sin arvslott (hälften), så ifrågasätter särkullsbarnet testamentet så kan du aldrig göra något åt det utan barnet kommer få ut sin arvslott.
Amd o Apple