Permalänk
Vila i frid

Böter är ju bara pengar. Värre att bli av med körkortet. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlor... dvs om man nu inte vill räknas till de körkortslösa omkomna.

https://sverigesradio.se/artikel/nastan-halften-av-mc-forarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nej, men som du säger är bilister utbildade, och ska man se det procentuellt är det lång lång många fler cyklister som blåser rött än bilister. Angående köra över trottoar är det illa, ungefär som att jag ser cyklister på en gångväg på väg till barnens skola varje dag, bara gångbana, där får man INTE cykla, men det skiter ju dom flesta i.

Vet inte var du ifrån du får att cyklister skulle köra mot rött mer än bilister, men att försöka låtsas som att bilister inte bryter mot lagen för att de utbildade stämmer ju inte.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/nio-av-tio-b...
https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/18151/atta-av-tio-bil...

Du bortser också ifrån att de flesta som cyklar har körkort. I storstäder 83% och i Stockholm 94%.
https://www.cyklistbloggen.se/83-av-storstadscyklisterna-har-...

Permalänk
Medlem

Okej, du hade alltså inte en färdig lista.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nej, men som du säger är bilister utbildade, och ska man se det procentuellt är det lång lång många fler cyklister som blåser rött än bilister. Angående köra över trottoar är det illa, ungefär som att jag ser cyklister på en gångväg på väg till barnens skola varje dag, bara gångbana, där får man INTE cykla, men det skiter ju dom flesta i.

Det som är mer intressant är hur många olyckor de orsaker och skadenivån då. Det fanns lixom inget behov av rödljus innan bilen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyter:

Vet inte var du ifrån du får att cyklister skulle köra mot rött mer än bilister, men att försöka låtsas som att bilister inte bryter mot lagen för att de utbildade stämmer ju inte.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/nio-av-tio-b...
https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/18151/atta-av-tio-bil...

Du bortser också ifrån att de flesta som cyklar har körkort. I storstäder 83% och i Stockholm 94%.
https://www.cyklistbloggen.se/83-av-storstadscyklisterna-har-...

Vart står det att bilister inte bryter mot lagen? Jag personligen har kanske kört mot rött (av misstag) 2-3 gånger dom senaste 30 åren.

Om nu så många cyklister har körkort, varför cyklar så många mot rött? Södermalmspolisen i Stockholm plockade typ 15-20 st under en timme vid ett känt lyse, samtidigt som några spottade och sket i att ens stanna, är det Okej?...

Varför skall alltid Cyklister bli sååååå upprörda?, är ni så mycket bättre kanske ni bör stanna vid rött, sköta väjningsplikter, högerregel, inte cykla på gångvägar etc. vilket många skiter i (inte ALLA, skrev inte ALLA...ok)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Okej, du hade alltså inte en färdig lista.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ordningsbotskat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Vart står det att bilister inte bryter mot lagen? Jag personligen har kanske kört mot rött (av misstag) 2-3 gånger dom senaste 30 åren.

Om nu så många cyklister har körkort, varför cyklar så många mot rött? Södermalmspolisen i Stockholm plockade typ 15-20 st under en timme vid ett känt lyse, samtidigt som några spottade och sket i att ens stanna, är det Okej?...

Varför skall alltid Cyklister bli sååååå upprörda?, är ni så mycket bättre kanske ni bör stanna vid rött, sköta väjningsplikter, högerregel, inte cykla på gångvägar etc. vilket många skiter i (inte ALLA, skrev inte ALLA...ok)

Jag har haft körkort i nästan 30 år och som dig så har jag säkert också kört mot rött av misstag några gånger.
När jag sen cyklar kan jag nog säga att jag bryter mot reglerna väldigt mycket oftare, vet inte riktigt varför men det känns lite mer som att man väljer om man cyklar på vägen och stannar på bilars rödljus eller om man cyklar upp på trottoaren och går efter gång och cykeltrafikens röda gubbe.
Helt fel absolut men så funkar jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Inte renskriven som den för cyklister redo för publicering på sociala medier. Men plusspoäng for the effort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag har haft körkort i nästan 30 år och som dig så har jag säkert också kört mot rött av misstag några gånger.
När jag sen cyklar kan jag nog säga att jag bryter mot reglerna väldigt mycket oftare, vet inte riktigt varför men det känns lite mer som att man väljer om man cyklar på vägen och stannar på bilars rödljus eller om man cyklar upp på trottoaren och går efter gång och cykeltrafikens röda gubbe.
Helt fel absolut men så funkar jag.

Jo precis. På cykel är man närmare verkligheten på ett annat sätt, och då är det lätt att man tar lite genvägar. Det är också jobbigare att komma upp i fart igen om man har behövt stanna eller sakta ner. Mycket handlar det väl också om känslan, kommer man fram till en korsning med rött ljus på cykel och ser att det inte kommer några andra trafikanter på den korsande vägen så är det väldigt lätt att liksom glida igenom korsningen lite långsamt. Precis som man gör när man är ute och går, röd gubbe betyder ju inte "vänta på grönt" i praktiken utan "kolla innan du går över" typ, utanför livligt trafikerade vägar förstås. Cykling är också mycket mer av en kamp jämfört med att sitta i en bil, man är mycket mer utsatt för allt möjligt, allt ifrån andra trafikanter till små isfläckar eller hala löv, och man flåsar och kämpar på ett helt annat sätt liksom. Man måste också hela tiden vara beredd på en massa överraskningar, gående som utan att titta går ut i cykelbanan, bilar som svänger höger utan att se cyklisten i "döda vinkeln", andra cyklister som vinglar runt med allt fokus på sin telefon och så vidare. Att cykla mot enkelriktat eller förbi en stoppskylt blir liksom ingen stor grej när varje meter är en dödsföraktande kamp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Det här är alltså rödljuset ifråga: https://www.google.com/maps/@59.3197806,18.0705139,3a,75y,335...

Det finns ingen anledning till rödljus där om du skall höger vilket väldigt många ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det här är alltså rödljuset ifråga: https://www.google.com/maps/@59.3197806,18.0705139,3a,75y,335...

Det finns ingen anledning till rödljus där om du skall höger vilket väldigt många ska.

Visserligen inte, men som gångtrafikant skulle man verkligen önska att vissa cyklister kunde reducera hastigheten lite precis i det området där sikten är obefintlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Anledningen är väl att de korsande gående har grönt när cyklisterna har rött? Samtidigt är det en väldigt konstigt utformad korsning. Är det två separata korsningar i följd eller samma fast med två stopplinjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. På cykel är man närmare verkligheten på ett annat sätt, och då är det lätt att man tar lite genvägar. Det är också jobbigare att komma upp i fart igen om man har behövt stanna eller sakta ner. Mycket handlar det väl också om känslan, kommer man fram till en korsning med rött ljus på cykel och ser att det inte kommer några andra trafikanter på den korsande vägen så är det väldigt lätt att liksom glida igenom korsningen lite långsamt. Precis som man gör när man är ute och går, röd gubbe betyder ju inte "vänta på grönt" i praktiken utan "kolla innan du går över" typ, utanför livligt trafikerade vägar förstås. Cykling är också mycket mer av en kamp jämfört med att sitta i en bil, man är mycket mer utsatt för allt möjligt, allt ifrån andra trafikanter till små isfläckar eller hala löv, och man flåsar och kämpar på ett helt annat sätt liksom. Man måste också hela tiden vara beredd på en massa överraskningar, gående som utan att titta går ut i cykelbanan, bilar som svänger höger utan att se cyklisten i "döda vinkeln", andra cyklister som vinglar runt med allt fokus på sin telefon och så vidare. Att cykla mot enkelriktat eller förbi en stoppskylt blir liksom ingen stor grej när varje meter är en dödsföraktande kamp.

Om varje meter är en dödskamp kanske man ska börja följa trafikregler och stanna för rött för att minimera en sak som garanterat kan döda dig.
'Jobbigt att komma upp i fart'... Det är en cykel... Ingen traktor med skuren motor du försöker springa igång. Prova växla ner...

😉#gubbGnäll

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Inte renskriven som den för cyklister redo för publicering på sociala medier. Men plusspoäng for the effort.

renskriven? Klippt och klistrad från lillpravda

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Visserligen inte, men som gångtrafikant skulle man verkligen önska att vissa cyklister kunde reducera hastigheten lite precis i det området där sikten är obefintlig.

Ja och eftersom Götgatsbacken ner mot slussen är en gågata så kan väl någon cyklist här berätta vilken hastighet man får cykla i där. Svara gärna rätt, sen erkänn hur mycket ni bryr er och hur fort ni cyklar egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Om varje meter är en dödskamp kanske man ska börja följa trafikregler och stanna för rött för att minimera en sak som garanterat kan döda dig.

Det kanske var en viss överdrift, men cykling är ändå väldigt skilt från andra transportsätt i mina ögon. Speciellt om man pendlar eller har bråttom av andra anledningar. Man får exempelvis räkna med att ramla emellanåt, cyklar man dagligen i stadstrafik så lär det hända typ en gång per år i snitt eller så. Sen beror det förstås på ens stil eller vad man ska kalla det också. Det finns ju de som cykelpendlar lugnt också, men i allmänhet går det ganska fort och det är mycket hets och ilska. Jag tror det hänger ihop med utsattheten och förstås att övriga trafikanter har en tendens att inte se en.

Jag hörde verkligen inte till de värsta när jag cykelpendlade, det var gruppen "medelålders män i lycra" som verkligen stångade sig fram hela tiden. Samtidigt tog jag det inte så lugnt som den här gruppen som jag kallade "lärarinnor" som ofta cyklade väldigt långsamt och vingligt på en gammal damcykel, gärna med telefonen framför ansiktet. Jag försökte hålla mig sansad, cyklade inte överdrivet fort (så fit är jag inte heller så jag körde sällan snabbare än typ 30 utanför kraftiga nedförsbackar) och försökte hålla mig till cykelbanor och så. Men ofta hamnade man bakom någon "lärarinna" och var tvungen att ge sig ut i biltrafiken för att inte helt tappa momentum.

Citat:

'Jobbigt att komma upp i fart'... Det är en cykel... Ingen traktor med skuren motor du försöker springa igång. Prova växla ner...

😉#gubbGnäll

Tja, har man 30-40 korsningar att ta sig igenom på vägen till jobbet så tar det verkligen på krafterna att stanna vid varje, än mer så om det är lite kuperat som det är här. Det gör ju att man kanske chansar lite mer än man borde, inte så att man blint cyklar ut över en kraftigt trafikerad väg eller så, men man kanske kör på fast ljuset precis har slagit om till rött, genar över en gångbana eller liknande.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Tja, har man 30-40 korsningar att ta sig igenom på vägen till jobbet så tar det verkligen på krafterna att stanna vid varje, än mer så om det är lite kuperat som det är här. Det gör ju att man kanske chansar lite mer än man borde, inte så att man blint cyklar ut över en kraftigt trafikerad väg eller så, men man kanske kör på fast ljuset precis har slagit om till rött, genar över en gångbana eller liknande.

Är det konstigt då att cyklister har dåligt rykte bland gångtrafikanter och bilister?

Om man verkligen ville kunna cykla "obehindrat" så kanske man skulle engagera sig politiskt lokalt för att få till lite fler cykelstråk och bättre förutsättningar istället?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Är det konstigt då att cyklister har dåligt rykte bland gångtrafikanter och bilister?

Nej det är inte konstigt. Men det gäller ju alla trafikslag liksom, när jag kör bil stör jag mig på andra bilister, cyklister och gående för de verkar inte bry sig om sin egen säkerhet eller några trafikregler, samma när jag är ute och går eller cyklar.

Men som cyklist är man ju väldigt utsatt och oskyddad och kör i ganska höga hastigheter ofta tillsammans med bra mycket tyngre fordon med bra mycket mer skyddade personer.

Citat:

Om man verkligen ville kunna cykla "obehindrat" så kanske man skulle engagera sig politiskt lokalt för att få till lite fler cykelstråk och bättre förutsättningar istället?

Jo det är förstås en lösning på alla problem, bara att starta ett parti.

Göteborg har väldigt dålig cykelpolitik tyvärr. Jag vet inte om det har att göra med att bilindustrin är så stark här eller om folk cyklar mindre här tack vare att det är så backigt eller vad det kan vara, men så är det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ordet bytar

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Ordet bytar

eller "dem" istället för "de"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zippeer:

Ordet bytar

I'll up you one:
Folk som skriver "skämt och sidor". Hur fan är det ens rimligt? Vad tror man att det betyder ens?

För den som faktiskt inte vet, är uttrycket korrekt "skämt åsido", dvs "bortsett från skämt".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ordet bytar

Jag fyller på med orden söndrig, guldig...låter för tusan som en femåring som nyss lärt sig prata.

Chex

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men som cyklist är man ju väldigt utsatt och oskyddad och kör i ganska höga hastigheter ofta tillsammans med bra mycket tyngre fordon med bra mycket mer skyddade personer.
Jo det är förstås en lösning på alla problem, bara att starta ett parti.

Som bussförare, tidigare delvis i Stockholms innerstad, så undrar jag ibland hur medvetna många cyklister är hur oskyddade de är.

Det är lätt för en cyklist att bli förbannad på en bussförare som ska in eller ut från en hållplats. Jag kan tänka mig att tankegången är "jag ser bussen, alltså måste föraren se mig" vilket tyvärr väldigt ofta inte är sanningen, särskilt besvärligt kan det vara när man kör ledbuss. Cyklister hamnar väldigt ofta i helt döda vinklar och det går inte att svänga runt huvudet som i en bil för att se om det finns någon där. Ser jag inget i backspeglarna så börjar jag köra, efter jag slagit ut blinkers förstås, och en cyklist måste där ha en viss förståelse för att den kan vara osynlig för mig.

Det har hänt flera gånger att cyklister slagit näven i sidan på bussen men jag undrar hur en cyklist tänker som cyklar upp bredvid en buss som blinkar att den ska svänga åt det hållet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ordet bytar

Ett annat ord som jag ser ofta här i forumet, förens.

Förrän heter det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

eller "dem" istället för "de"

Det där kan jag utan problem erkänna att jag är värdelös på

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Som bussförare, tidigare delvis i Stockholms innerstad, så undrar jag ibland hur medvetna många cyklister är hur oskyddade de är.

Det är lätt för en cyklist att bli förbannad på en bussförare som ska in eller ut från en hållplats. Jag kan tänka mig att tankegången är "jag ser bussen, alltså måste föraren se mig" vilket tyvärr väldigt ofta inte är sanningen, särskilt besvärligt kan det vara när man kör ledbuss. Cyklister hamnar väldigt ofta i helt döda vinklar och det går inte att svänga runt huvudet som i en bil för att se om det finns någon där. Ser jag inget i backspeglarna så börjar jag köra, efter jag slagit ut blinkers förstås, och en cyklist måste där ha en viss förståelse för att den kan vara osynlig för mig.

Det har hänt flera gånger att cyklister slagit näven i sidan på bussen men jag undrar hur en cyklist tänker som cyklar upp bredvid en buss som blinkar att den ska svänga åt det hållet.

Jo jag håller med om att många cyklister verkar helt dödsföraktande. Bussar måste man förstås vara försiktig kring, spårvagnarna här i stan är ännu värre för de kan ju inte svänga liksom.

Jag har inte våldfört mig på någon eller något i trafiken, men jag har en polare som cyklar mycket som slog sönder framrutan på en bil som körde på honom när jag såg det. Jag förstår hans frustration för det var bara tur att han inte blev rejält skadad och bilföraren var den som inte tittade där hen borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag håller med om att många cyklister verkar helt dödsföraktande. Bussar måste man förstås vara försiktig kring, spårvagnarna här i stan är ännu värre för de kan ju inte svänga liksom.

Jag har inte våldfört mig på någon eller något i trafiken, men jag har en polare som cyklar mycket som slog sönder framrutan på en bil som körde på honom när jag såg det. Jag förstår hans frustration för det var bara tur att han inte blev rejält skadad och bilföraren var den som inte tittade där hen borde.

Alla gör fel i trafiken, mer eller mindre. Problemet är väl att allt för många tycker sig ha rätten att göra som de vill istället för att anpassa sig till de regler som finns. Någonstans tycker jag dock att självbevarelsedriften borde få de flesta att vara lite mer uppmärksamma i stadstrafik men verkligheten verkar vara den motsatta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag fyller på med orden söndrig, guldig...låter för tusan som en femåring som nyss lärt sig prata.

Chex

Dold text

Fyller på med böt🤣🤣🤣

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masen666:

Fyller på med böt🤣🤣🤣

Tröck var vanligt ett tag här som någon variant på tryckte, vilket lät fruktansvärt i mitt huvud i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Alla gör fel i trafiken, mer eller mindre. Problemet är väl att allt för många tycker sig ha rätten att göra som de vill istället för att anpassa sig till de regler som finns. Någonstans tycker jag dock att självbevarelsedriften borde få de flesta att vara lite mer uppmärksamma i stadstrafik men verkligheten verkar vara den motsatta.

Håller med. Cyklister kan vara väldigt våghalsiga, men värst tror jag nog gångtrafikanter är ändå. Många cykelbanor här är ju liksom en avgränsad bit av trottoaren och när jag cyklade till jobbet så körde jag på folk flera gånger i månaden för att de plötsligt och utan förvarning bara bytte riktning ut i cykelbanan. Inget allvarligt för jag var ju ändå ganska beredd, men liksom en liten knuff i sidan på någon eller så. Men även när jag kör bil så är det inte sällan gångare bara går rätt ut utan ens en blick liksom. Den här lagen med att de i ett fordon ska lämna företräde vid övergångsställen är ju ganska bra på vissa sätt, men samtidigt har det ju gjort folk mer oförsiktiga. Det är också ganska uppenbart att många inte förstår skillnaden på ett övergångsställe och typ ett farthinder. Ett annat exempel är en rondell precis här utanför som har övergångsställen runtom men ändå ska typ hälften av alla gena rakt över oavsett hur mycket trafik det är.