Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

<Uppladdad bildlänk>

Well pappersförpackningar och papp är inte samma sak

Problemet är att papp och kartong går att återanvända, det gör inte tetror på samma sätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Trött på alla som swecare som skryter om att de kör LTSC

Då jag inte tycker denna passar in i Windowsdelen av forumet placerar jag denna här.

Nästan om inte varenda gång Windows 10 kommer på tals i mindre fall Windows 11 vare sig det gäller nyheter eller vanliga trådar så har vi dessa som gärna vill visa att de kör LTSC och gärna lägger upp att de inte berörs av att Windows 10 inte supportas efter 25:e oktober nästa år. Inte ens Windows 11 kommer undan deras fabolösa skrytande.

Hur är dessa människor funtade? De vet väl själva att bara en liten minoritet om ens det kör LTSC versioner? LTSC versioner är inte ens till för privat användning.

Vad känner de att de vinner på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då jag inte tycker denna passar in i Windowsdelen av forumet placerar jag denna här.

Nästan om inte varenda gång Windows 10 kommer på tals i mindre fall Windows 11 vare sig det gäller nyheter eller vanliga trådar så har vi dessa som gärna vill visa att de kör LTSC och gärna lägger upp att de inte berörs av att Windows 10 inte supportas efter 25:e oktober nästa år. Inte ens Windows 11 kommer undan.

Hur är dessa människor funtade? De vet väl själva att bara en liten minoritet om ens det kör LTSC versioner? LTSC versioner är inte ens till för privat användning.

Jag tror det är exakt samma fenomen som när t.ex. Linux kommer på tal i trådar om Windows 10/11, vilket brukar leda till typ samma frustration från vissa. (Och jag vet inte om "skryt" är rätt ord)

Och jag tror ju att en ansenlig del av det hela är olika syn på negativa artiklar/trådar om Windows; vissa ser klagandet som en öppning för att föreslå alternativa lösningar, andra ser klagandet som en gemenskap för att samlas kring ett problem och gnälla tillsammans och blir förbannade när någon föreslår alternativa lösningar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det är exakt samma fenomen som när t.ex. Linux kommer på tal i trådar om Windows 10/11, vilket brukar leda till typ samma frustration från vissa. (Och jag vet inte om "skryt" är rätt ord)

Och jag tror ju att en ansenlig del av det hela är olika syn på negativa artiklar/trådar om Windows; vissa ser klagandet som en öppning för att föreslå alternativa lösningar, andra ser klagandet som en gemenskap för att samlas kring ett problem och gnälla tillsammans och blir förbannade när någon föreslår alternativa lösningar.

Så du menar alltså att LTSC är för alla? Du får gärna berätta hur det går till!

Permalänk
Medlem

Härliga i landsproblem vi har. Har för övrigt aldrig hört något om det och allra minst skrytande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du menar alltså att LTSC är för alla? Du får gärna berätta hur det går till!

Jag vet inte om det är "för alla", men det hindrar ju inte folk i en massa andra sammanhang heller...

Men ja, om man kör det privat så involverar väl antingen t.ex. Visual Studio-prenumeration (fd MSDN) eller något liknande, eller att köpa "grånycklar".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Härliga i landsproblem vi har. Har för övrigt aldrig hört något om det och allra minst skrytande.

Hade inte Swecs sök i forumet varit så uselt dåligt hade jag kunnat länka dig många sådana inlägg.

Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om det är "för alla", men det hindrar ju inte folk i en massa andra sammanhang heller...

Men ja, om man kör det privat så involverar väl antingen t.ex. Visual Studio-prenumeration (fd MSDN) eller något liknande, eller att köpa "grånycklar".

Så du förespråkar att man ska vara olaglig? Hur många tror du kör MSDN? Av slumpvalda 100 personer från forumet hur många tror du kör en Visual Studio-prenumeration?

Permalänk
Medlem

Jag ser det som indirekt kritik mot Microsoft. "Microsoft kan göra vettiga saker om de vill, men de vill inte", typ. Du kanske ska berätta varför det är irriterande, det verkar ha träffat en lite öm punkt...

/Har aldrig kört LTSC, har tillgång till gratis licenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag ser det som indirekt kritik mot Microsoft. "Microsoft kan göra vettiga saker om de vill, men de vill inte", typ. Du kanske ska berätta varför det är irriterande, det verkar ha träffat en lite öm punkt...

/Har aldrig kört LTSC, har tillgång till gratis licenser

Att personer som skryter är det som sänker kvaliteten på forumet. Hej jag kör en LTSC version jag berörs inte! Era suckers!

Permalänk
Medlem

Detta borde tämligen ha passat rätt bra in i gubbgnällstråden ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du förespråkar att man ska vara olaglig? Hur många tror du kör MSDN? Av slumpvalda 100 personer från forumet hur många tror du kör en Visual Studio-prenumeration?

Nej, det gör jag inte.

Har ingen aning angående ratiot, men slaget över alla användare är det väl rimligen lågt.

Om det du specifikt vill åt är ett klagomål angående grånycklar (som har vissa problem, men högst sannolikt inte är just olagligt?) så är det en betydligt bredare fråga som kommer upp ännu oftare helt fristående från LTSC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Detta borde tämligen ha passat rätt bra in i gubbgnällstråden ^^

Så du gillar användare som skryter. Konstigt sätt att se på det! Jag tänker inte kommentera det andra.

Permalänk
Medlem

Hahahaha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du gillar användare som skryter. Konstigt sätt att se på det! Jag tänker inte kommentera det andra.

Visst är det bra att anta saker och skriva in saker som inte står skrivet nånstans bara för att det nu inte råkar hålla med om och/eller förstärka din uppfattning att just detta specifika ting är "extremt störande". Du måste ju verkligen älska "vad har du i lön" tråden!

Men ja, jag vidhåller att detta hade passat utmärkt som ett inlägg i "Plats för lite gubbgnäll" tråden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade inte Swecs sök i forumet varit så uselt dåligt hade jag kunnat länka dig många sådana inlägg.

Hängt här och på andra forum länge och aldrig sett något om detta överhuvudtaget, inte ens i win vs linux trådar. Fanns det så mycket av det så skulle även en dålig sökfunktion hitta dom eftersom det skulle finnas i överflöd.

Varför är du så arg på dessa personer? Kanske ska du vara glad för deras skull istället?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Datavetare

Grånycklar är lagliga inom EU förutsatt att den som säljer dem i sig köpt dem på ett lagligt sätt, där "köpt" har en väldigt specifik mening: licensen är inte tidsbegränsad.

Ett exempel som lär förkomma i praktiken och som togs upp i EUs "C-128/11 UsedSoft v. Oracle International Corp" som exempel där det INTE är tillåtet att sälja vidare licenserna är alla former av tidsbegränsade licenser, typ MSDN (och det lär finnas en hel del nycklar i omlopp som har sitt ursprung där) som är en prenumerationstjänst.

En normal OEM-licens av Windows är däremot fullt laglig att sälja vidare här.

Frågan är bara hur detta är relevant för LTSC där huvudproblemet verkar vara att få tag på en sådan licens alls som privatperson. Eller finns det lagliga sätt?

Svar på § 7 - MOD
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kör LTSC! Suckers!

Permalänk
Medlem

Vitsen med att påpeka LTSC är ju att det indikerar att Microsoft kommer att fortsätta säkerhetsuppdatera Win 10 och att MS väljer att inte göra det för konsumentversionen är främst för att tvinga folk över till Windows 11 som många inte ens kan köra?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vitsen med att påpeka LTSC är ju att det indikerar att Microsoft kommer att fortsätta säkerhetsuppdatera Win 10 och att MS väljer att inte göra det för konsumentversionen är främst för att tvinga folk över till Windows 11 som många inte ens kan köra?

Detta är precis anledningen, för åker du över till 11:an så får de in MER övervakning och mer datainsamlingt om dig, sedan kan de ju "råka" skicka allt den spelat in på din skärm till sina servrar.. typ "backup" eller nåt annat..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Skrivet av VinterSolen:

Detta är precis anledningen, för åker du över till 11:an så får de in MER övervakning och mer datainsamlingt om dig, sedan kan de ju "råka" skicka allt den spelat in på din skärm till sina servrar.. typ "backup" eller nåt annat..

Var det någon som efterfrågade den informationen i en tråd som egentligen handlade om en funktion i windows 11, eller är ni lite som veganen på en BBQ som ska berätta för alla om kelpburgare?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nästan om inte varenda gång Windows 10 kommer på tals i mindre fall Windows 11 vare sig det gäller nyheter eller vanliga trådar så har vi dessa som gärna vill visa att de kör LTSC och gärna lägger upp att de inte berörs av att Windows 10 inte supportas efter 25:e oktober nästa år. Inte ens Windows 11 kommer undan deras fabolösa skrytande.

Är det någon skillnad mot förr? Körde inte alla entusiaster Pro eller Enterprise för att få tillgång till alla funktioner? Jag känner nästan ingen som körde Home Edition i alla fall

Jag ser det lite som samma sak i det här fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon skillnad mot förr? Körde inte alla entusiaster Pro eller Enterprise för att få tillgång till alla funktioner? Jag känner nästan ingen som körde Home Edition i alla fall

Jag ser det lite som samma sak i det här fallet

Ahh, har för mig att jag installerade win 11 ltsc iot enterprise senast på en gammal dator… hur många bokstavskombinationer som blev kvar vet jag inte, men både store och winget verkar inte funka om det är en ledtråd… strunt samma, bara en gammal bra-att-ha-dator till semesterhuset ändå.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well pappersförpackningar och papp är inte samma sak

Problemet är att papp och kartong går att återanvända, det gör inte tetror på samma sätt.

Det finns ingen skillnad i detta hänseende. Det enda undantaget är stora wellpapplådor o dyl som ganska ofta hänvisas till wellpapp på ÅVC, vilket sannolikt främst motiveras av att de fyller kärlen på nolltid (eller inte alls går i). Oavsett så måste man få loss fibrerna och tillverka en ny kartong och då måste processen klara bestrykning, plastfilm, korkar o dyl. Annars blir det ju till att elda upp det istället.

(Tror du mig inte kan du söka på sopor.nu som är en ej kommunspecifik sida.)

Permalänk
Medlem

Suck. Miljardföretag som inte ens har kundtjänst på helger. Men de vill väl inte betala en spänn extra för kundservice. Att de inte har på natten kan jag förstå. Undantaget infrastruktur som mobiloperatörer, de ska givetvis ha på natten också.

Dagens gnäll:
Webhallen har misslyckats med att skicka en julklapp som beställdes under Black Friday (och har funnits på lager, beställningen verkar åka pingpong och datumet flyttas fram hela tiden - jag gjorde misstaget att beställa till butik för att slippa frakt...). Påtalade det hela via epost för snart 3 veckor sedan, påminde dem en gång till strax för jul, men inget svar.
Nu på helgen har jag tid att kontakta dem direkt, men, då har de stängt. Har fått göra täckningsköp på ****, vi får se hur Webhallen agerar.

Intersport skickade en undermåligt inslagen julklapp där kartongen var sprucken, tänkte ta det direkt nu men just idag har de ju stängt. Suck. Innehållet _kanske_ är OK, men det duger inte i det här fallet. (Bucklad kartong kanske är ok, men här var plastförpackningen helt sprucken vilket indikerar en rejäl jävla smäll och det är inte konstigt då produkten var inslagen endast i 1 lager bubbelplast - ingen ytterkartong)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

- Personer som har illaluktande träningskläder på gymmet. Respektlöst mot andra att tvingas lukta på ingrodd svettmögeldoft.

- Personer som ska skrika/tjuta när de genomför "tunga" lyft, för att de vill ha uppmärksamhet. Förstår om de befinner sig på källargym för riktiga byggare, men på typ Friskis, F24 eller Sats...

- Personer som kör irrationellt i trafiken; långsamt, snabbt, stannar, kanske svänga, ångrar sig..

- Personer som "inte orkar" föra handen ca 5-10 cm till höger och använda blinkers när de ska svänga.

- Stockholms pendeltåg. Det är ca 30% sannolikhet att tågen går i tid i rusningstrafik. Tydligen en naturlag.

Permalänk
Medlem

Har ett paket som Webhallen verkar ha packat illa för den blev stoppad(Förintad?) på en postterminal för "hantering" tror jag det står, det är 45 dagar sen typ. Hade förväntat mig att dom vill diskuttera packetet med mig eller webhallen men hanteras är det en omskrivning för kontakta oss för vi låtsas bara hantera det?

Permalänk
Medlem

Inte dags att förbjuda fyrverkerier?

Är det bara jag som tycker det är på tiden att fyrverkerier förbjuds och slutar säljas, iaf för privatpersoner?

Ungjävlarna smäller flera dagar både innan och efter nyår.
Man är lite smårädd att gå ut o få någon lågflygande raket mot en. Sen för att inte tala om alla husdjur som mår illa av det.

Skulle räcka med varje kommun hade något fyrverkeri vid nyår 00:00 i 10-15min. Vi hade det förr men det har de slutat med där jag bor, det blev för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är det bara jag som tycker det är på tiden att fyrverkerier förbjuds och slutar säljas, iaf för privatpersoner?

Ungjävlarna smäller flera dagar både innan och efter nyår.
Man är lite smårädd att gå ut o få någon lågflygande raket mot en. Sen för att inte tala om alla husdjur som mår illa av det.

Skulle räcka med varje kommun hade något fyrverkeri vid nyår 00:00 i 10-15min. Vi hade det förr men det har de slutat med där jag bor, det blev för dyrt.

Personligen gillar jag fyrverkerier och jag tycker ändå det tillhör nyårsafton och hoppas inte det blir förbjudet. För övrigt, var det inte en sån här tråd för 1 år sedan också?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det gäller lokala bestämmelser på många ställen så man endast får skjuta precis inför nyår.

När jag var liten kunde folk skjuta lite som de ville så länge ingen risk för skada fanns, det som hindrade dem var att det kostade pengar och de inte hade råd att göra just detta. Det känns som att dagens ungdomar har fått mer pengar..

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan nöja sig med att förbjuda pjäserna som smäller. Det finns en hel del fyrverkerier som inte mer än sprakar, väser och pyser, men ändå ger fina färgkaskader eller "blommor" på himlen. Det gäller för övrigt professionella fyrverkerier. Nyligen var det nån privat fest här i Göteborg där man hade hyrt in proffs som körde en omgång som höll på i säkert 3-4 minuter. Hundratals extremt tunga smällar som hördes milsvida omkring. De som privatpersoner får tag på är ändå rätt små och låter mest i ett litet område.

Visst kan man tycka att det är onödigt och att det skräpar ner och förorenar, men man måste inte förbjuda allt.

Så, förbjud pjäser som smäller, så är det viktigaste löst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S