Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Personligen gillar jag fyrverkerier och jag tycker ändå det tillhör nyårsafton och hoppas inte det blir förbjudet. För övrigt, var det inte en sån här tråd för 1 år sedan också?

Sökte lite snabbt men huttade ingen tråd.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det gäller lokala bestämmelser på många ställen så man endast får skjuta precis inför nyår.

Reglerna efterföljs inte. Stod i lokaltidningen att Polisen får åke ut på många ärenden som har ned fyrverkerier.
Slöseri med resurser tycker jag.

Permalänk
Medlem

Eller så accepterar man bara traditionen att man smäller vid nyår. För mig är det något av det jag kommer ihåg bäst från min uppväxt att få smälla smällare och skjuta raketer(självklart tillsammans med föräldrar). Det är snarare problem med egoister och dålig uppfostran. Varför ska man förstöra för alla bara för att ett fåtal inte sköter sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker man kan nöja sig med att förbjuda pjäserna som smäller. Det finns en hel del fyrverkerier som inte mer än sprakar, väser och pyser, men ändå ger fina färgkaskader eller "blommor" på himlen. Det gäller för övrigt professionella fyrverkerier. Nyligen var det nån privat fest här i Göteborg där man hade hyrt in proffs som körde en omgång som höll på i säkert 3-4 minuter. Hundratals extremt tunga smällar som hördes milsvida omkring. De som privatpersoner får tag på är ändå rätt små och låter mest i ett litet område.

Visst kan man tycka att det är onödigt och att det skräpar ner och förorenar, men man måste inte förbjuda allt.

Så, förbjud pjäser som smäller, så är det viktigaste löst.

Smällare är redan förbjudna sedan flera år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Raketer på pinne är förbjudet sen ett par år tillbaka. Allt för att folk ej ska kunna springa med raketer i handen. Nu med tårtor så kan ju dock folk springa med dom i famnen. Så det är bara en tidsfråga innan dom blir också förbjudna och kvar blir pipraket-smällare och övriga smatter kulor. Resten får vi nog bara om vi skaffar vapenlicens.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Jag gillar också fyrverkerier fint ljusskådespel, kan hålla med att det har spåra ur när man sett hur det skräpar ner och folk skjuter raketer in i folksamlingen.

Jag vet inte men skulle det nya kunna vara att tex man kör ett skådespel med drönare i framtiden?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Eller så accepterar man bara traditionen att man smäller vid nyår. För mig är det något av det jag kommer ihåg bäst från min uppväxt att få smälla smällare och skjuta raketer(självklart tillsammans med föräldrar). Det är snarare problem med egoister och dålig uppfostran. Varför ska man förstöra för alla bara för att ett fåtal inte sköter sig?

Hade det bara vart vid tolvslaget vid nyår så hade även vi som inte gillar eländet haft lättare att acceptera det.

Permalänk

Denna trådstart hade passat bra i gubbgnäll-tråden.

Själv har jag inte köpt raketer på många år. Tyckte smällare och raketer på pinne var trevliga, men att tända på en tårta som håller på i en minut eller två för ett par tusen känns inte så kul.

Minst halva nöjet är ju att tända på, enligt mig.

Taget. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Sökte lite snabbt men huttade ingen tråd.

Reglerna efterföljs inte. Stod i lokaltidningen att Polisen får åke ut på många ärenden som har ned fyrverkerier.
Slöseri med resurser tycker jag.

Var visst redan 3 år sedan, men var denna jag tänkte på https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654042-nyarsfyrverker...

Sedan är det nog beroende på vart man bor. I mitt område har det varit väldigt lugnt med smällare / raketer o liknande. Bara hört några få smällare för typ 2-3 dagar sedan samt igår så sköt någon lite raketer (och de flesta hade inte så hög smäll, några hade det)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag gillar också fyrverkerier fint ljusskådespel, kan hålla med att det har spåra ur när man sett hur det skräpar ner och folk skjuter raketer in i folksamlingen.

Jag vet inte men skulle det nya kunna vara att tex man kör ett skådespel med drönare i framtiden?
https://www.youtube.com/watch?v=LpaSXwpKzGk

Wow helvete vad mäktigt, fatta vad grymt om man såg det där på plats live ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Smällare är redan förbjudna sedan flera år tillbaka.

Jag skrev inte smällare, jag skrev fyrverkeripjäser som smäller. Majoriteten av de som skjuts upp smäller. Raketer och såna där fontäner eller vad de kan kallas. Det går utmärkt att göra varianter som inte smäller.

(Jag har själv inte hanterat en fyrverkeripjäs av nån sort sen tidigt 90-tal. Som barn var det oerhörda mängder smällare och småraketer som fyrades av från min sida, men sista var nog när jag var 11-12 år. Inget efter det, så ursäkta om min terminologi är en smula bristfällig.)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Eller så accepterar man bara traditionen att man smäller vid nyår.

Påsk är också en stor fyrverkerihelg. Eller är den inte det i hela landet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är det bara jag som tycker det är på tiden att fyrverkerier förbjuds och slutar säljas, iaf för privatpersoner?

Ungjävlarna smäller flera dagar både innan och efter nyår.
Man är lite smårädd att gå ut o få någon lågflygande raket mot en. Sen för att inte tala om alla husdjur som mår illa av det.

Skulle räcka med varje kommun hade något fyrverkeri vid nyår 00:00 i 10-15min. Vi hade det förr men det har de slutat med där jag bor, det blev för dyrt.

Skrivet av cyklonen:

Jag tycker man kan nöja sig med att förbjuda pjäserna som smäller. Det finns en hel del fyrverkerier som inte mer än sprakar, väser och pyser, men ändå ger fina färgkaskader eller "blommor" på himlen. Det gäller för övrigt professionella fyrverkerier. Nyligen var det nån privat fest här i Göteborg där man hade hyrt in proffs som körde en omgång som höll på i säkert 3-4 minuter. Hundratals extremt tunga smällar som hördes milsvida omkring. De som privatpersoner får tag på är ändå rätt små och låter mest i ett litet område.

Visst kan man tycka att det är onödigt och att det skräpar ner och förorenar, men man måste inte förbjuda allt.

Så, förbjud pjäser som smäller, så är det viktigaste löst.

Det har införts mer och mer förbud ändå okynnes smälls det mer och mer. Varför skulle ännu mer förbud hjälpa?
Skulle de befintliga följts hade det inte funnits något att klaga på.

Vet inte riktigt vad som menas med pjäser som smäller men vanliga smällare har varit förbjudet i många år nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte riktigt vad som menas med pjäser som smäller men vanliga smällare har varit förbjudet i många år nu.

Men du menar väl inte att du har missat att massa raketer och andra saker som skjuts upp smäller???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är det bara jag som tycker det är på tiden att fyrverkerier förbjuds och slutar säljas, iaf för privatpersoner?

Man är lite smårädd att gå ut o få någon lågflygande raket mot en. Sen för att inte tala om alla husdjur som mår illa av det.

Skulle räcka med varje kommun hade något fyrverkeri vid nyår 00:00 i 10-15min. Vi hade det förr men det har de slutat med där jag bor, det blev för dyrt.

Det finns redan en lag om tillstånd för fyrverkerier och andra pyrotekniska varor https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/fyrverkerier/

Men den här lagen är totalt verkningslös för du kan åka till valfri "fyrverkerishop" och köpa smällare/raketer utan tillstånd.
Vore det inte på tiden att få tillståndet först så man kan visa upp det till försäljaren? SÅ gör vi iaf när det gäller andra saker här i samhället som anses "farliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men du menar väl inte att du har missat att massa raketer och andra saker som skjuts upp smäller???

Nej, men du vill samtidigt ha kaskader över himlen.
Då kommer det smälla.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, men du vill samtidigt ha kaskader över himlen.
Då kommer det smälla.

Som jag skrev tidigare finns det såna som inte smäller. Har sett det massvis gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Det finns redan en lag om tillstånd för fyrverkerier och andra pyrotekniska varor https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/fyrverkerier/

Men den här lagen är totalt verkningslös för du kan åka till valfri "fyrverkerishop" och köpa smällare/raketer utan tillstånd.
Vore det inte på tiden att få tillståndet först så man kan visa upp det till försäljaren? SÅ gör vi iaf när det gäller andra saker här i samhället som anses "farliga"

Håller med, borde bli ett licens krav för att få köpa fyrverkerier.
Ska vara lätt att få, typ ansöka på en hemsida och så får man en licens hemskickad.

De som sedan säljer ska ha krav att DNA märka alla pjäser. Så om det finns okynnes smällande så kan polisen ta pjäserna och spåra den till försäljare som sedan förbjuds att sälja fyrverkerier i framtiden.

Även om detta blir omständigt så kommer något liknande att göra att de som sköter sig får bränna av vid midnatt och de som missköter sig så kan polisen spåra vem som sålt pjäserna och förbjuda dem att sälja - och kanske även veta vem som köpte ut dem...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Förbud borde det helt klart vara, när jag var yngre fanns inte detta problem när små skitungar smäller av utan någon respekt för sin omgivning. Varför är det inte hårdare krav på när och till vilka man säljer ? Det kan bli rejält otäcka skador också som dom yngre inte tänker på alls. Ingen ball grej att smälla av sin hand pga dumhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Påsk är också en stor fyrverkerihelg. Eller är den inte det i hela landet?

Nej, det är bara i mer högt kulturellt stående (västra) delar av landet som påsken är största fyrverkerihelgen. Men det är på väg att ändra sig.

Som lite parvel köpte vi ettöres, treöres, femöres (men de kostade inte ören utan kronor, bara namnen var billiga), kinapuffar, häxpipor, och minsta sortens raketer (sådana som bara smällde eller visslade eller bådadera), sedan sprängde vi snöhögar, enstaka glasflaskor och ägnade oss åt annat uppbyggligt, typ göra om farsans Treo-rör till minikanoner, bryta av pinnen på raketer för att få ett mer slumpmässigt framförande, med mera. Några blåmärken i händerna fick man väl, men om man till det mer äventyrliga använde sina handskar (som alltid var av skinn på den tiden) så var det inga som helst problem även om något gick fel. Dagens "bangers" är mycket kraftfullare.

Påsken var mycket roligare, då kunde man ju smälla i flera dagar och inte bara precis kring tolvslaget på nyår. För på nyår var det ju fusk att smälla av innan midnatt, och sedan var det ju alltid -20C förr i världen på nyårsnatten så man ville inte vara ute så mycket i onödan (även om vi var av hårdare virke förr).

Att någon skulle köpa en 200Krs fyrverkeripjäs och skjuta av i bostadsområden bara för att jävlas fanns inte.

Trots ovan nämnda idyll hittade en del odågor på fanstyg, sprängde brevlådor etc.

Så, även om jag haft enormt mycket kul med smällare medan jag växte upp är jag för ett förbud (vilket vi nu har) då alltför många började köpa alltför stora och farliga fyrverkerier, och använde dem på fel sätt. Givetvis bör även raketer vara förbjudna (vilket de tycks vara) och 18-årsgränsen hållas, men det verkar lite skakigt med det.

Dagens ungdom är helt enkelt inte lika ansvarsfulla som vi gubbar var, på tiden det begav sig.

(Detta skrivs efter att ha vandrat lite i ett naturreservat igår och sett rester av fyrverkeripjäser uppställda på berghällar nära en sjö, jäkla ofog)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Suckar på Swec-forumet iaf lite..

När någon klipper in ett youtube-klipp och man inte har aktiverat att visa embeded-yt på swec, så får man inte ens en länk eller info om vad det är för klipp... Te.x. #20707733

femtioelva klipp som bara är en svart ruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

När någon klipper in ett youtube-klipp och man inte har aktiverat att visa embeded-yt på swec, så får man inte ens en länk eller info om vad det är för klipp... Te.x. #20707733

Det lär vara något du explicit deaktiverat på din sida väl? Hos mig syns de fint, och jag har inte "aktiverat" något.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är ganska störigt att de inte ens visar titeln. Blir lite meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det lär vara något du explicit deaktiverat på din sida väl? Hos mig syns de fint, och jag har inte "aktiverat" något.

Nix, du måste aktivera youtube-videos för att de ska visas, dvs opt-in

Permalänk
Medlem

Med gubbgnällandet över fyrverkerier i åtanke så gubbgnäller jag på att det är vida accepterat att andra ska få förstöra för oss andra.
Fyrverkeriskjutande och andra saker har aldrig varit något direkt problem. Någont fyllo har kanske inte förstått var sin gräns har gått och skjutit av sig ett finger, men mer än så har det inte varit. Nu skjuts det hej villt i storstäderna som om det vore ett slagfällt.
Istället för att sänka livskvalitén för oss alla andra, gör något åt grundproblemet i stället...

Tack och hej för helvete....
*Hytter med näven*

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Åkte upp till föräldrarnas för att fira jul, kommer fram så är alla sjuka, slutade med att jag själv legat i nästan 40 graders feber sedan 25.12, och julledigheten slut 2.1. Svinkul

Permalänk
Skrivet av ELF:

Med gubbgnällandet över fyrverkerier i åtanke så gubbgnäller jag på att det är vida accepterat att andra ska få förstöra för oss andra.
Fyrverkeriskjutande och andra saker har aldrig varit något direkt problem. Någont fyllo har kanske inte förstått var sin gräns har gått och skjutit av sig ett finger, men mer än så har det inte varit. Nu skjuts det hej villt i storstäderna som om det vore ett slagfällt.
Istället för att sänka livskvalitén för oss alla andra, gör något åt grundproblemet i stället...

Tack och hej för helvete....
*Hytter med näven*

Jag minns när jag var liten om hur det på tvn rapporterades om alla barn och vuxna som skadade sig, det var av orsaker som de gick fram till en smällare som inte small direkt. Sedan jävlades de med vissa individer. Jag tänker ej säga vilka dumheter.

Men dagens problem så är det nog ett attitydproblem, man kan skylla på barnen men det är nog mer föräldrarnas uppfostringsfel.

Permalänk
Medlem

Nu är de förståndsvarierade i farten igen och tror att det är nyårsafton....

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu är de förståndsvarierade i farten igen och tror att det är nyårsafton....

Här i krokarna har de smällt hela månaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Eftersom en fyrverkeripjäs kan användas som vapen, så håller jag med dig! Man får ju inte köpa vapen eller skott till detsamma om man inte kan visa tillståndet. Sen krävs det förstås att handlarna är noggranna med att kolla tillståndet. När jag var yngre var det inte alltid så noga, trots att det fanns en åldersgräns för att få handla!

Skrivet av HazZarD:

Förbud borde det helt klart vara, när jag var yngre fanns inte detta problem när små skitungar smäller av utan någon respekt för sin omgivning. Varför är det inte hårdare krav på när och till vilka man säljer ? Det kan bli rejält otäcka skador också som dom yngre inte tänker på alls. Ingen ball grej att smälla av sin hand pga dumhet...

Jo, det fanns skitungar utan respekt även på den tiden. Som bl.a. la ettöres i grannhusets trappuppgång för att det skulle låta högre och tyckte det var jättekul när en gubbe tittade ut och skrek ungjävlar! Och det fanns tyvärr även då idioter som antingen kastade smällare på folk, eller som mot bättre vetande höll i sin smällare när den small för att vara "tuffa"! Men det var inte samma anarki som idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Eftersom en fyrverkeripjäs kan användas som vapen, så håller jag med dig! Man får ju inte köpa vapen eller skott till detsamma om man inte kan visa tillståndet. Sen krävs det förstås att handlarna är noggranna med att kolla tillståndet. När jag var yngre var det inte alltid så noga, trots att det fanns en åldersgräns för att få handla!

Jo, det fanns skitungar utan respekt även på den tiden. Som bl.a. la ettöres i grannhusets trappuppgång för att det skulle låta högre och tyckte det var jättekul när en gubbe tittade ut och skrek ungjävlar! Och det fanns tyvärr även då idioter som antingen kastade smällare på folk, eller som mot bättre vetande höll i sin smällare när den small för att vara "tuffa"! Men det var inte samma anarki som idag!

Fortfarande var det ett uppfostringsproblem och inte smällarna i sig som var problemet.