Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Byt lås.
Hyresvärden måste meddela MINST 30 dagar i förväg, såvidare det inte är akut (t.ex. vattenläcka, du ligger avsvimmad på golvet osv), och de måste ändå ha tillstånd att få gå in i din lägenhet.

Jag har larm, det kommer tjuta.
Problemet är att jag ser flera företag gör likadant, dessa företag är rätt så stora och ibland verkar i hela landet.

Permalänk
Medlem

31 October, 2024
Pressmeddelande : Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november.

Var och handla precis på Coop, snegla på kvittot. Plastkasse 6.95kr

Permalänk
Medlem

Går det att ploga sämre än så här? Det känns verkligen som att jag blivit punktmarkerad eller något

Det går inte ens att öppna dörrfan för att det är en isvägg ivägen…

Jag kom loss efter mer än en halvtimme, nu ryggskott och arg i badet… helvete!

Allt för att jag råkade beställa maten från fel filial av restaurangen på andra sidan stan, jag fick vända med cykeln och möttes av detta… kvällen förstörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Går det att ploga sämre än så här? Det känns verkligen som att jag blivit punktmarkerad eller något

Allt för att jag råkade beställa maten från fel filial av restaurangen på andra sidan stan, jag fick vända med cykeln och möttes av detta… kvällen förstörd

Stötte på riktigt dålig plogning I Skövde häromdan, där man hade plogat upp så att de var en stor snövall i mitten av övergångstället, mellan vägbanorna mitt i stan. En äldre dam försökte forcera vallen med sin permobil, men fastnade istället och satte tillfälligt stopp för trafiken, medan folk förskte få loss henne.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Det där är ju standard om man står på gatan och det kommer tillräckligt med snö. Hur jäkligt det blir beror mest på temperatur och hur länge man står. Av någon anledning har jag en mindre snöskyffel i bakluckan vintertid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Här i Hässleholm sätter de upp skyltar om parkering förbjuden 7-9 p.g.a. snöröjning, typ 06.55.
Blir sedan förbannade för att det står bilar på gatan.
Man går ut och flyttar bilen till annan gata.
När de röjt färdigt så bara flyttar de skyltarna till nästa gata och cirkusen börjar om.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Här i Hässleholm sätter de upp skyltar om parkering förbjuden 7-9 p.g.a. snöröjning, typ 06.55.
Blir sedan förbannade för att det står bilar på gatan.
Man går ut och flyttar bilen till annan gata.
När de röjt färdigt så bara flyttar de skyltarna till nästa gata och cirkusen börjar om.

Detta är alltså min hyrda plats, inte vanlig gatuparkering. Jag bara förtydligar eftersom flera nämnt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är alltså min hyrda plats, inte vanlig gatuparkering. Jag bara förtydligar eftersom flera nämnt detta

Det spelar ingen som helst roll för vad jag skrev, eftersom det som du märker blir likadant oavsett när man har en parkering av den typen. Däremot är det klart att kommunala parkeringsregler inte är tillämpliga, men det gör bara att du kan ha din bil stående i en snödriva ännu längre. Väntar du länge nog så töar det bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det spelar ingen som helst roll för vad jag skrev, eftersom det som du märker blir likadant oavsett när man har en parkering av den typen. Däremot är det klart att kommunala parkeringsregler inte är tillämpliga, men det gör bara att du kan ha din bil stående i en snödriva ännu längre. Väntar du länge nog så töar det bort.

Den strategin har tillämpats förr

Känns bara lite extra tungt att betala fast månadsavgift för att mötas av en glaciär

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Utifrån bilden är det svårt att säga hur de borde plogat. De går ju knappast ut och handskottar runt en bil.

Gubbgnäll: Att gnälla på trafiken är väl lite som att sparka på en död häst men... Varför kan inte folk läsa av väglaget? Köra 75-80 på 100-väg som är torr och snöfri bara för att det är snö i naturen vid sidan av vägen är ena diket. Det andra är att närma sig en rondell i alldeles för hög hastighet och få stopp på bilen först när den är mer eller mindre inne i rondellen pga halt väglag.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Utifrån bilden är det svårt att säga hur de borde plogat. De går ju knappast ut och handskottar runt en bil.

Gubbgnäll: Att gnälla på trafiken är väl lite som att sparka på en död häst men... Varför kan inte folk läsa av väglaget? Köra 75-80 på 100-väg som är torr och snöfri bara för att det är snö i naturen vid sidan av vägen är ena diket. Det andra är att närma sig en rondell i alldeles för hög hastighet och få stopp på bilen först när den är mer eller mindre inne i rondellen pga halt väglag.

Äkta gubbgnäll när man gnäller på att folk kör både för fort och för sakta i samma inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Äkta gubbgnäll när man gnäller på att folk kör både för fort och för sakta i samma inlägg

Bilen framför mej kör så långsamt att jag hamnar så nära bakom den och bilen bakom mej kör så fort att den hamnar för nära bakom mej.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3| Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

logik a la kvällstidning
Fy sjutton sicken tur hon inte tränade 14 veckor och backade puberteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

logik a la kvällstidning
Fy sjutton sicken tur hon inte tränade 14 veckor och backade puberteten.

"Biologisk ålder", undras vem som specificerar den

Om ålder var hur man känner sig så skulle den ju fluktuera 20 år från det att larmet ringer på morgonen tills man får i sig en pizza med en öl och myser framför sitt favoritspel på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Biologisk ålder", undras vem som specificerar den

Om ålder var hur man känner sig så skulle den ju fluktuera 20 år från det att larmet ringer på morgonen tills man får i sig en pizza med en öl och myser framför sitt favoritspel på kvällen.

Det är nog en sådan där importerad ordförvirring från usa.

Permalänk
Medlem

Är så ledsen och frustrerad och besviken. Köpte en bil runt 1 dec på bilfirma för 65kkr..kanske inte mycket pengar för en annan men för mig så är det mitt dyraste köp hitills..

Bilen börjar strula direkt med att varna för låg kylarvätska. Och då bestämde jag mig för att börja anteckna så att jag har lite koll..

"3dec2024 fyllde på 3-3,5dl kylarvätska eftersom den larmade om låg nivå.

3dec2024 luktade bränt på kvällen när jag parkerade, ingen broms verkade varm men jag ska testa att inte använda handbromsen.

10 dec 2024 fyllde på 4-4,5dl kylarvätska eftersom den larmade och nivån var låg

19 dec bil larma låg kylarvätska. Fyllde på den sista skvätt som var kvar.

Köpte en nya flaska kylarvätska och fyllde på men glömde skriva upp datum

25 december motorlampa lyser. Ställt bil hos föräldrar i väntan på verkstad. Bil används ej förrän 13 jan.

13 jan verkstad släcker lampan, beställer flexrör ska boka ny verkstadstid. De provtrycker kylarsystem men hitter ej fel."

Så so far så är jag glad att de åtminstone kollar på felen.

Men idag efter verkstaden så får jag svar att de har provtryckt kylarsystemet och det visade inget läckage så de har i stort avfärdat problemet. Mekanikern säger då att det kan ha varit en luftficka i systemet som gjorde att jag fick fylla på.

Så jag berättar hur mycket och hur ofta jag har fyllt på. Dvs en gång per vecka under tiden jag har kunnat köra bilen. Då svarar han att något i stil med att det kan vara ett litet läckage men att det kan bildas kristaller som automatiskt täpper till det lilla som kan vara.

Iaf ska på återbesök för att byta flexrör eftersom de trodde det var anledningen till motorlampan tändes. Så förhoppningvis då får jag ta upp det med kylarvätskan igen..

För mig är det helt oacceptabelt att en bil som man precis har köpt på firma ska läcka 3-4dl kylarvätska per vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är så ledsen och frustrerad och besviken. Köpte en bil runt 1 dec på bilfirma för 65kkr..kanske inte mycket pengar för en annan men för mig så är det mitt dyraste köp hitills..

Bilen börjar strula direkt med att varna för låg kylarvätska. Och då bestämde jag mig för att börja anteckna så att jag har lite koll..

"3dec2024 fyllde på 3-3,5dl kylarvätska eftersom den larmade om låg nivå.

3dec2024 luktade bränt på kvällen när jag parkerade, ingen broms verkade varm men jag ska testa att inte använda handbromsen.

10 dec 2024 fyllde på 4-4,5dl kylarvätska eftersom den larmade och nivån var låg

19 dec bil larma låg kylarvätska. Fyllde på den sista skvätt som var kvar.

Köpte en nya flaska kylarvätska och fyllde på men glömde skriva upp datum

25 december motorlampa lyser. Ställt bil hos föräldrar i väntan på verkstad. Bil används ej förrän 13 jan.

13 jan verkstad släcker lampan, beställer flexrör ska boka ny verkstadstid. De provtrycker kylarsystem men hitter ej fel."

Så so far så är jag glad att de åtminstone kollar på felen.

Men idag efter verkstaden så får jag svar att de har provtryckt kylarsystemet och det visade inget läckage så de har i stort avfärdat problemet. Mekanikern säger då att det kan ha varit en luftficka i systemet som gjorde att jag fick fylla på.

Så jag berättar hur mycket och hur ofta jag har fyllt på. Dvs en gång per vecka under tiden jag har kunnat köra bilen. Då svarar han att något i stil med att det kan vara ett litet läckage men att det kan bildas kristaller som automatiskt täpper till det lilla som kan vara.

Iaf ska på återbesök för att byta flexrör eftersom de trodde det var anledningen till motorlampan tändes. Så förhoppningvis då får jag ta upp det med kylarvätskan igen..

För mig är det helt oacceptabelt att en bil som man precis har köpt på firma ska läcka 3-4dl kylarvätska per vecka.

Det är ganska stora läckage, det borde en verkstad kunna hitta

Annars finns alltid möjligheten att fixa själv:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/kyla...

Funkar dock inte för större läckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ganska stora läckage, det borde en verkstad kunna hitta

Annars finns alltid möjligheten att fixa själv:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/kyla...

Funkar dock inte för större läckor

Ja en tycker det.
Men de trycktestade med bilen avstängd.
Jag kör drygt 40 mil per vecka.
Så om den bara läcker när den är på men är "tät" när den är avstängd så undra vad det kan vara och hur de ska kunna hitta felet.

Hälla i sånt gör jag helst inte. Byter hellre eller åtgärdar det som är fel.

Kan ju vara allt möjligt, kyl, vattenpump, topplock osv. Men om det vore fel på toppen så borde den ju ryka vitt från avgaserna.

Vattenpumpen var det som jag och min far var helt inställda på att det skulle vara. För jag tyckte att det var blött runt vattenpumpen.
Och firman sa även innan besök att om det är vattenpump så är det inga problem för de har de på lager och det är ett vanligt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja en tycker det.
Så om den bara läcker när den är på men är "tät" när den är avstängd så undra vad det kan vara och hur de ska kunna hitta felet.

Kan ju vara allt möjligt, kyl, vattenpump, topplock osv. Men om det vore fel på toppen så borde den ju ryka vitt från avgaserna.

Vattenpumpen var det som jag och min far var helt inställda på att det skulle vara. För jag tyckte att det var blött runt vattenpumpen.
Och firman sa även innan besök att om det är vattenpump så är det inga problem för de har de på lager och det är ett vanligt fel.

Kylarvätskan går in i kupen och värmer inne i bilen också, den värmeväxlaren läckte på min bil, det är verkligen inget man ser på två minuter, på vissa bilar måste man riva ganska långt innan man ens kan se detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja en tycker det.

Hade tidigare en VW Passat som läckte olja, men endast om bilen hade körts i högre hastigheter. Aldrig stadskörning och aldrig på tomgång. Läckan syntes bara efter att bilen stått stilla en längre stund efter körning, aldrig när bilen var igång.
Misstänker att det var en packning till turbon som höll igen läckaget så länge den var varm. När den kallnade började det läcka.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Elektron
Med reservation för om det skulle hinna så mycket på den tiden, men en sak som kan leda till att det försvinner kylvätska trots att systemet i sig är tätt är om locket till tanken inte håller tätt. Då börjar det rymma vätska när motorn blir varm och det börjar byggas tryck i kylsystemet. Locket tar man ju bort med en vanlig trycktestare, så det märks inte om man inte kollar locket i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hade tidigare en VW Passat som läckte olja, men endast om bilen hade körts i högre hastigheter. Aldrig stadskörning och aldrig på tomgång. Läckan syntes bara efter att bilen stått stilla en längre stund efter körning, aldrig när bilen var igång.
Misstänker att det var en packning till turbon som höll igen läckaget så länge den var varm. När den kallnade började det läcka.

Idag så tycker VW att 0,5l olja på 100 mil är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Idag så tycker VW att 0,5l olja på 100 mil är ok.

Även om det är en absurd inställning även för moderna bensinförbrukningsjaktmotorer, som ofta drar lite olja pga fjuniga kolvringar o dyl, så handlar det just om att de bränner olja. Att bilen läcker olja är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Människor som går mitt på en trottoar/gångbana utan en tanke i världen på att det kan komma någon bakifrån som vill passera.

Folk som förväntar sig att man tar hänsyn till dem innan man ens sett eller hört dem. Ett enkelt "ursäkta" räcker väl i 9 av 10 fall för att någon ska akta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kylarvätskan går in i kupen och värmer inne i bilen också, den värmeväxlaren läckte på min bil, det är verkligen inget man ser på två minuter, på vissa bilar måste man riva ganska långt innan man ens kan se detta

Ja så hade jag på min förra bil. Då var det väldigt blött på golvet i bilen. Men den var gammal och hade massa fel så jag tänkte att jag skulle köpa en nyare bättre bil. 🥺

Det har varit lite fuktigt i nya bilen efter den hade stått i typ 3 veckor, då fick jag skrapa insidan av rutorna. Hoppas inte att den läcker inne i bilen för det verkar lite krångligare att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja så hade jag på min förra bil. Då var det väldigt blött på golvet i bilen. Men den var gammal och hade massa fel så jag tänkte att jag skulle köpa en nyare bättre bil. 🥺

Det har varit lite fuktigt i nya bilen efter den hade stått i typ 3 veckor, då fick jag skrapa insidan av rutorna. Hoppas inte att den läcker inne i bilen för det verkar lite krångligare att laga.

Första frågan angående just läckage i värmepaketet är om du behöver skrapa insidan på rutorna

Det tyder på läckage och fukt inne i kupén. Det kan dock finnas flera källor till detta, som otäta lister vid dörrar eller annat

Såklart ingen garanti, men låter som en risk som finns. Min far var bilmekaniker och han sa att det ofta är en hel dag att ta isär ett värmepaket, för hela instrumentpanelen är monterad efter värmekpketet i fabriken, så finns en stor risk att det är mycket jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Första frågan angående just läckage i värmepaketet är om du behöver skrapa insidan på rutorna

Det tyder på läckage och fukt inne i kupén. Det kan dock finnas flera källor till detta, som otäta lister vid dörrar eller annat

Såklart ingen garanti, men låter som en risk som finns. Min far var bilmekaniker och han sa att det ofta är en hel dag att ta isär ett värmepaket, för hela instrumentpanelen är monterad efter värmekpketet i fabriken, så finns en stor risk att det är mycket jobb

Ja det låter väldigt meckigt. Jag kollade en video på förra bilen och jag kom fram till att jag hellre fyllde på än rev isär.

Men nu är det en nyare bil.
Jag var ute och kollade på bilen. Mattorna är relativt torra under på båda förar- och passagerarsidan.
Det kan ju ha varit snö och slask också som följt med in i bilen.

I motorrummet så tyckte jag att denna kontakt såg lite suspekt ut. Verkar som det ligger glykol på den. Det är för återflödet till expansionskärlet. Men kan ju ha blivit blött också efter verkstaden grejade. Jag har iaf skrivit ett mejl till verkstaden med bilden och frågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

I motorrummet så tyckte jag att denna kontakt såg lite suspekt ut. Verkar som det ligger glykol på den. Det är för återflödet till expansionskärlet. Men kan ju ha blivit blött också efter verkstaden grejade. Jag har iaf skrivit ett mejl till verkstaden med bilden och frågat.

Torka torrt och kör en sväng, så ser du om det är där det läcker.

Edit:
Eftersom det verkar vara ett måttligt läckage,
löses det mest troligt, genom att byta ut O-ringen i slangkopplingen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Dagens gnäll får bli att gnälltråden har blivit en "meka bil"-tråd!

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av immutable:

Dagens gnäll får bli att gnälltråden har blivit en "meka bil"-tråd!

Med gubbfaktorn följer att alla intressen utanför den egna fortskaffningen skalas av. Fritidsaktiviteter, vänner, familj och njurstensoperationer väger lätt när SAABen behöver nya torkarblad.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system