Olika värden i Ryzen Master och CPU-Z

Permalänk
Medlem

Olika värden i Ryzen Master och CPU-Z

Tja,

Som topic så får jag olika core speed värden på min cpu i ryzen master och cpu-z. Jag har en Ryzen 5 3600 och kör i default settings, alltså ingen oc eller så. Det står ju att processorn kan köra turbo upp till 4.2GHz, men vet att man inte kan förvänta sig det.

Iallafall så visar HWmonitor och Ryzen Master att processorn kommer upp i typ 3949MHz när jag kör stresstester.
Men när jag kollar i cpu-z så visar den olika hela tiden. Den visar allt ifrån 3600mhz till 3795mhz.

Det konstiga är att jag kör stresstesterna i cpu-z och medans den visar de lägre värdena så visar alltså HWmonitor och RyzenMaster 3949MHz.

Har jag missförstått hur det fungerar eller vilket värde är det som gäller? Visar cpu-z fel?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du kör med för kylare, så kommer den kunna boosta till 4,2ghz. Men den gör inte det på alla kärnor samtidigt. Så att köra ett stresstest kommer nog inte inte visa dig max boost. Då dom ofta stressar alla kärnor. Däremot om du kör något i stil med Heaven, som är mer "gaming". Så kommer du nog se skillnad på boosten.

Det faktum att du ser olika värden är jag inte säker på. Men jag har för mig att jag läst, att program läser av värden olika. något åt det hållet. Själv använder jag hwmonitor.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Har precis byggt ett system med 3700x och upptäckte exakt samma, och som tidigare svar sa, den boostar inte alla kärnor så stressten visar inte ”rätt”. Min boostar upp till 4.3-4.4 beroende på hur länge datorn varit på, och det ser jag i cpu-z, men inte under stresstest, utan under generell load bara, typ när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Då vet jag att allt stämmer.