Beslutsångest - Hjälp mig välja utbildning till hösten! EDIT: Löst
Hej, jag går sista året på gymnasiet, Teknik, och tänker fortsätta mina studier nu till hösten. Jag har ett starkt intresse för matte och programmering (har läst Programmering 1 och Matematik 5). Betygsmässigt snittar jag på C-nivå med t.ex CAD1, CAD2 och Programmering på B-nivå. Jag sitter och velar mellan olika alternativ. Högskoleprovet blev ju inställt så det har jag inte gjort. Just nu har jag kommit fram till följande utbildningar:
1. Systemarkitekturutbildningen, 180 högskolepoäng, Högskolan i Borås
2. Civilingenjör i mjukvaruteknik, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
3. Civilingenjör i datateknik, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
4. Datateknik: Inbyggda system, 180 högskolepoäng, Jönköping University
5. Datateknik: Mjukvaruutveckling och mobila plattformar, 180 högskolepoäng, Jönköping University
6. Civilingenjör i informationsteknologi, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
Med tanke på mina betyg och att jag inte har gjort HP så tvivlar jag starkt på att jag kan komma in på t.ex Linköping Universitet som kräver 17+ i antagningspoäng.
Systemarkitektur i Borås lockar eftersom det är lokalt (jag bor i Vårgårda, ~4 mil från Borås) och att det är mycket programmering, men det verkar inte vara någon matte?? (https://www.hb.se/Utbildning/Program-och-kurser/Program-HT-20...) Däremot är det många som pratar väl om att gå Datateknik, och då lockar Jönköping då jag har mycket större chans att komma in där än i Linköping.
Systemarkitektur ser ut att endast vara om programmering medans Datateknik är mer brett? Jag har sett att det finns Civilingenjör Datateknik i t.ex Halmstad och Karlstad vilket kräver runt 15 antagningspoäng eller inget alls, men jag har inte så stor lust att flytta över 20 mil och jag står heller inte i någon bostadskö i de städerna, (Har endast köpoäng i Borås, Jönköping och Linköping)
Hur ska jag göra? Vad ska jag välja? Vad är det för skillnad på Systemarkitektur och Datateknik?
EDIT
Ny lista:
1. Civilingenjör i datateknik, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
2. Civilingenjör i mjukvaruteknik 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
3. Civilingenjör i informationsteknologi 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
4. Datateknik: Inbyggda system 180 högskolepoäng, Jönköping University
5. Datateknik: Mjukvaruutveckling och mobila plattformar 180 högskolepoäng, Jönköping University
6. Civilingenjör Datateknik 300 högskolepoäng, Karlstads universitet
7. Civilingenjör i datateknik 300 högskolepoäng, Högskolan i Halmstad
8. Systemarkitekturutbildningen 180 högskolepoäng, Högskolan i Borås
Som sagt, med tanke på mina betyg och avsaknad av HP räknar jag med att inte komma in på Linköping, men jag måste ändå försöka Däremot såg jag statistiken för Karlstad och Halmstad för Civilingenjör i Datateknik var betydligt lägre än i Linköping, runt 15-16 eller inget alls. Men då satsar jag hellre på Jönköping, där har de iallafall två Masters som jag skulle kunna läsa efter kandidatexamen.
Jag tycker nu också att jag inte ska låta avståndet hindra mitt val, därav Halmstad/Karlstad, jag har ju ändå med Linköping som är ungefär lika långt bort