Beslutsångest - Hjälp mig välja utbildning till hösten! EDIT: Löst

Permalänk
Inaktiv

Beslutsångest - Hjälp mig välja utbildning till hösten! EDIT: Löst

Hej, jag går sista året på gymnasiet, Teknik, och tänker fortsätta mina studier nu till hösten. Jag har ett starkt intresse för matte och programmering (har läst Programmering 1 och Matematik 5). Betygsmässigt snittar jag på C-nivå med t.ex CAD1, CAD2 och Programmering på B-nivå. Jag sitter och velar mellan olika alternativ. Högskoleprovet blev ju inställt så det har jag inte gjort. Just nu har jag kommit fram till följande utbildningar:

1. Systemarkitekturutbildningen, 180 högskolepoäng, Högskolan i Borås
2. Civilingenjör i mjukvaruteknik, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
3. Civilingenjör i datateknik, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
4. Datateknik: Inbyggda system, 180 högskolepoäng, Jönköping University
5. Datateknik: Mjukvaruutveckling och mobila plattformar, 180 högskolepoäng, Jönköping University
6. Civilingenjör i informationsteknologi, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet

Med tanke på mina betyg och att jag inte har gjort HP så tvivlar jag starkt på att jag kan komma in på t.ex Linköping Universitet som kräver 17+ i antagningspoäng.

Systemarkitektur i Borås lockar eftersom det är lokalt (jag bor i Vårgårda, ~4 mil från Borås) och att det är mycket programmering, men det verkar inte vara någon matte?? (https://www.hb.se/Utbildning/Program-och-kurser/Program-HT-20...) Däremot är det många som pratar väl om att gå Datateknik, och då lockar Jönköping då jag har mycket större chans att komma in där än i Linköping.

Systemarkitektur ser ut att endast vara om programmering medans Datateknik är mer brett? Jag har sett att det finns Civilingenjör Datateknik i t.ex Halmstad och Karlstad vilket kräver runt 15 antagningspoäng eller inget alls, men jag har inte så stor lust att flytta över 20 mil och jag står heller inte i någon bostadskö i de städerna, (Har endast köpoäng i Borås, Jönköping och Linköping)

Hur ska jag göra? Vad ska jag välja? Vad är det för skillnad på Systemarkitektur och Datateknik?

EDIT
Ny lista:
1. Civilingenjör i datateknik, 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
2. Civilingenjör i mjukvaruteknik 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
3. Civilingenjör i informationsteknologi 300 högskolepoäng, Linköpings universitet
4. Datateknik: Inbyggda system 180 högskolepoäng, Jönköping University
5. Datateknik: Mjukvaruutveckling och mobila plattformar 180 högskolepoäng, Jönköping University
6. Civilingenjör Datateknik 300 högskolepoäng, Karlstads universitet
7. Civilingenjör i datateknik 300 högskolepoäng, Högskolan i Halmstad
8. Systemarkitekturutbildningen 180 högskolepoäng, Högskolan i Borås

Som sagt, med tanke på mina betyg och avsaknad av HP räknar jag med att inte komma in på Linköping, men jag måste ändå försöka Däremot såg jag statistiken för Karlstad och Halmstad för Civilingenjör i Datateknik var betydligt lägre än i Linköping, runt 15-16 eller inget alls. Men då satsar jag hellre på Jönköping, där har de iallafall två Masters som jag skulle kunna läsa efter kandidatexamen.

Jag tycker nu också att jag inte ska låta avståndet hindra mitt val, därav Halmstad/Karlstad, jag har ju ändå med Linköping som är ungefär lika långt bort

Permalänk
Medlem

Jag läser själv Datavetenskap och har som mål att jobba med någon form av systemutveckling.
Skulle inte gått en 5-årig utbildning, i mitt tycke så är det bättre att gå 3 år och komma ut i arbetslivet snabbare.

Tror personligen att man lär sig betydligt mer av 2 år ute i arbete än vad man gör av 2 års extra studier, det är ju såpass brett så man lär sig lite om mycket. Tyckte personligen Systemarkitekturutbildningen verkade mycket vettig! Massa intressanta kurser.

Och även om den inte har några renodlade matematikkurser så kommer det vara endel matematik i vissa kurser ändå skulle jag tro, särskilt Algoritmer och Datastrukturer 1 och 2.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har själv läst Civilingenjör i datateknik vid Linköpings universitet (examen 2013). Är mycket nöjd med utbildningen. Tycker du att du har lätt för matten så tycker jag absolut att du ska välja Civilingenjör över Högskoleingenjör. Jag upplever att Civilingenjörer är mer eftertraktade på arbetsmarknaden. Dessutom är de valbara kurserna vansinnigt roliga!

Skillnaden mellan Datateknik, Mjukvaruteknik och informationsteknologi skulle jag säga är:
Datateknik - Mer fokus på hårdvarunära programmering
Mjukvaruteknik - Mer fokus på applikationsprogrammering (mindre hårdvara)
Informationsteknologi - Har problembaserat lärande och jobbar väldigt mycket i sina grupprum på universitetet.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kwame:

Jag läser själv Datavetenskap och har som mål att jobba med någon form av systemutveckling.
Skulle inte gått en 5-årig utbildning, i mitt tycke så är det bättre att gå 3 år och komma ut i arbetslivet snabbare.

Tror personligen att man lär sig betydligt mer av 2 år ute i arbete än vad man gör av 2 års extra studier, det är ju såpass brett så man lär sig lite om mycket. Tyckte personligen Systemarkitekturutbildningen verkade mycket vettig! Massa intressanta kurser.

Och även om den inte har några renodlade matematikkurser så kommer det vara endel matematik i vissa kurser ändå skulle jag tro, särskilt Algoritmer och Datastrukturer 1 och 2.

Skrivet av Buffer:

Jag har själv läst Civilingenjör i datateknik vid Linköpings universitet (examen 2013). Är mycket nöjd med utbildningen. Tycker du att du har lätt för matten så tycker jag absolut att du ska välja Civilingenjör över Högskoleingenjör. Jag upplever att Civilingenjörer är mer eftertraktade på arbetsmarknaden. Dessutom är de valbara kurserna vansinnigt roliga!

Skillnaden mellan Datateknik, Mjukvaruteknik och informationsteknologi skulle jag säga är:
Datateknik - Mer fokus på hårdvarunära programmering
Mjukvaruteknik - Mer fokus på applikationsprogrammering (mindre hårdvara)
Informationsteknologi - Har problembaserat lärande och jobbar väldigt mycket i sina grupprum på universitetet.

Tackar för svar! Jag har några följd frågor: Om man jämför Systemarkitektur och Datateknik: Inbyggda system, hur skulle jobbmöjligheterna se ut? Lön? Samma eller olika? Datateknik känns som att det är mer brett jämfört med Systemarkitektur som till synes enbart fokuserar på programmering. På så sätt känns det att Datateknik är bättre för att få fler karriermöjligheter.

Länk till Datateknik: Inbyggda system

Jag har också uppdaterat orginal-inlägget med en ny utbildningslista.

Permalänk

Hej, går andra året på program 5 i din lista Jag läste också Teknik på gymnasiet och är hittills väldigt nöjd med min utbildning.

Jag tycker utbildningen hittills har gett en bra blandning av matematik och programmering. Det första året spenderar du kanske 70-80% av studietiden till matematik, annars är det mest några introduktionskurser som behandlar lite mer grundläggande programmering, och även kurser inom databaser och algoritmer. Andra året är nästintill enbart programmering, där du har flera kurser i bland annat app- och webbutveckling.

Jag kan absolut rekommendera programmet, jag tycker att man fått väldigt breda kunskaper, och du kommer med största sannolikhet ha stora möjligheter till jobb när du väl tagit examen.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don’t need to be done.

Permalänk
Medlem

Det spelar inte jättestor roll vad du än väljer. Olika program har mycket överlapp och när du väl är inne i "systemet" är det lätt att välja vilka kurser du vill läsa och på det sättet skräddarsy din egen utbildning. Så gjorde jag i alla fall. Jag började med dataingenjorsprogrammet och slutade med en examen i datavetenskap. Dyk in, hitta din grej, träffa en massa nya vänner och ha kul. Lycka till!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Tackar för svar! Jag har några följd frågor: Om man jämför Systemarkitektur och Datateknik: Inbyggda system, hur skulle jobbmöjligheterna se ut? Lön? Samma eller olika? Datateknik känns som att det är mer brett jämfört med Systemarkitektur som till synes enbart fokuserar på programmering. På så sätt känns det att Datateknik är bättre för att få fler karriermöjligheter.

Länk till Datateknik: Inbyggda system

Jag har också uppdaterat orginal-inlägget med en ny utbildningslista.

Ja, Datateknik är bredare än Systemarkitektur. Eftersom du har en bredare bas att stå på så är också karriärvägarna flera.
Lönen kan du få en indikation på här: https://www.sverigesingenjorer.se/lon/lonestatistik/ingangslo...

Men. Det absolut viktigaste: Välj något som Du tycker verkar kul och intressant. Vet du inte? -Välj en utbildning som är bred och innehåller många valbara kurser. Du kommer att veta vad du tycker är kul när det är dags att välja kurser.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

En tanke: jag har helt ärligt inte den blekaste aning om jag har vad som krävs för att läsa en 5-årig utbildning. Säg att jag läser civ.ing. i Datateknik i Linköping, kan man hoppa av efter man fått sin kandidatexamen? Blir det då som om man läste till högskoleingenjör från början? För då vore det nästan bäst att jag börjar med att läsa 3 år, och om jag vill kan jag sen läsa till en masterexamen. Är det rätt att tänka så? Jag är medveten om att man inte är en "civilingenjör" i det fallet, men det är väl masterexamen som räknas?

Permalänk
Medlem

En kommentar: Är utbildad lärare på 90 talet. Önskar jag valt en civilingenjörsutbildning istället. (Hade dock inte lätt för matte). Men med tanke på vad jag jobbar med hade det underlättat med en Civilingenjörsutbildning - att komma hit jag är nu hade kortat ner resan med 15 år. Idag hade jag bitit i det sura äpplet och ansträngt mig, men tyvärr så tyckte mitt 20 åriga jag det var inte värt det! Tyvärr upptäckte mitt 25 åriga jag att det fanns ju inga jävla genvägar!

Så har du möjlighet läs CivIng. Jag hade valt Linköping, jobbade där som forskningsingenjör under slutet av 90 talet. Idag då inte HP genomfördes är det fler som du i din sits - kanske dina poäng räcker?

(Idag har utbildningen 0 betydelse för mig, idag är min erfarenhet allt och ligger inte efter en civ ing i lön - men lite onödigt jobbig väg. 5 år på universitet mot 15 år i livets hårda skola (med en lägre lön under perioden)) - hm .. missade 1,5 år av fester också! )

Permalänk
Medlem

Jag har absolut noll erfarenhet av det område som du är intresserad av att utbilda dig inom, men tänkte ändå flika in med lite allmänna råd som jag önskar att jag hade tänkt på direkt efter gymnasiet. Om du är osäker på vad du vill plugga så kan det vara värt att avvakta med studierna tills du blir mer säker. Jobba 1-2 år, kanske res runt lite om/när läget ser annorlunda ut i världen och sätt in dig mer på de olika områdena. Då har du samtidigt tid att kanske plugga till högskoleprovet för att förbättra dina chanser att komma in på ditt förstahandsval. Om du ändå ska plugga 3-5 år så blir det så mycket roligare och mer motiverande när man verkligen vet vad man vill. Jag hoppade själv på en utbildning som jag inte alls var säker på och det tog ju inte många veckor innan själva studentlivet var mer intressant än studierna. Ett par års paus efter första året gjorde enorm skillnad för mig. Motivationen och betygen blev avsevärt mycket bättre samtidigt som jag ändrade inriktning lite grann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

En tanke: jag har helt ärligt inte den blekaste aning om jag har vad som krävs för att läsa en 5-årig utbildning. Säg att jag läser civ.ing. i Datateknik i Linköping, kan man hoppa av efter man fått sin kandidatexamen? Blir det då som om man läste till högskoleingenjör från början? För då vore det nästan bäst att jag börjar med att läsa 3 år, och om jag vill kan jag sen läsa till en masterexamen. Är det rätt att tänka så? Jag är medveten om att man inte är en "civilingenjör" i det fallet, men det är väl masterexamen som räknas?

Det låter värre än vad det är med 5 år. I Linköping är det mycket slit de första tre åren. De sista två åren känns inte alls lika slitsamt eftersom man enbart läser valbara kurser.

Jag hade flera klasskamrater som tyckte att Civ.ing. utbildningen var för tuff. Efter första året valde de att byta till motsvarande utbildning som ger en kandidatexamen.

Att börja med en kandidat och sedan bygga vidare med en master kommer att ta längre tid än att börja med en master från början. De som läser för en kandidatexamen har mycket mindre matte.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tack allihopa för era svar! Jag tackar och bugar Jag har bestämt mig för följande lista:

1. Datateknik: Inbyggda system 180 högskolepoäng, Jönköping University
2. Datateknik: Mjukvaruutveckling och mobila plattformar 180 högskolepoäng, Jönköping University
3. Systemarkitekturutbildningen 180 högskolepoäng, Högskolan i Borås

Anledningen till att jag har valt bort alla civilingenjörs utbildningar är att jag vill börja med att läsa till en kandidatexamen för att sedan läsa till en master ifall jag känner för det. Jag vet att en del av er verkligen tycker att man ska läsa civ.inj från början. Men det vill inte jag. Jag kan ju alltid läsa till en Master i efterhand om jag så känner för det, men jag börjar med kandidat och tar det därifrån. Jag tror att detta passar mig bäst. Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Tack allihopa för era svar! Jag tackar och bugar Jag har bestämt mig för följande lista:

1. Datateknik: Inbyggda system 180 högskolepoäng, Jönköping University
2. Datateknik: Mjukvaruutveckling och mobila plattformar 180 högskolepoäng, Jönköping University
3. Systemarkitekturutbildningen 180 högskolepoäng, Högskolan i Borås

Anledningen till att jag har valt bort alla civilingenjörs utbildningar är att jag vill börja med att läsa till en kandidatexamen för att sedan läsa till en master ifall jag känner för det. Jag vet att en del av er verkligen tycker att man ska läsa civ.inj från början. Men det vill inte jag. Jag kan ju alltid läsa till en Master i efterhand om jag så känner för det, men jag börjar med kandidat och tar det därifrån. Jag tror att detta passar mig bäst. Tack igen!

Såg att du hade siktet inställt på Karlstad, det är där jag läser. Fast inte Datateknik utan denna:
https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/TGKD...

Karlstad är en bra studentstad för övrigt, och lätt som student att få egen lägenhet. Ca 3200 kronor i hyra, hyresfritt över sommaren

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080