Casta 4K lokalt från mobil till TV?

Permalänk
Medlem

Casta 4K lokalt från mobil till TV?

Hellu!
Föräldrarna har en philips-TV med inbyggd "google cast" som ska klara 4K vilket den också gör om man exempelvis castar youtube. Men om vi försöker casta film sparad på exempelvis en mobil eller laptop så tappar den enormt mycket kvalitet på vägen. Går knappt att kolla på. Jag antar att sändningen då går från mobilen till routern som samtidigt ska skicka signalen vidare till TVns nätverkskort?! Signalstyrkan är rätt bra med mobilerna i vardagsrummet men TVns nätverkskort verkar rätt kasst. Däremot är det aldrig problem att streama typ netflix eller som sagt youtube i 4K. Signalstyrkan på TV ser däremot ut att bara ha en "pinne" av 5. Är det där problemet ligger? Routern är en linksys 1300ac router med både 2.4Ghz och 5Ghz band. Har testat båda med samma resultat. Kör jag bredbandskollen på TVn så får jag ändå ut typ 68Mbit av 100Mbit. Filmerna vi försöker casta är av den komprimering man får när man filmar med mobilerna. Så inga sjukt stora okomprimerade filer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Låter som telefonen transcodar till lägre bitrate. Kanke pga att du har ett format som chromecast inte stödjer, kanske beror på applikationen.

När du cast tex youtube eller netflix så talar du egentligen bara om för tv att hämta det från internet och din telefon är bara en fjärrkontroll i stort sätt. När du castar lokalt material så måste din enhet se till att det finns i ett format chromecast förstår och skickat det som du säger via din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Låter som telefonen transcodar till lägre bitrate. Kanke pga att du har ett format som chromecast inte stödjer, kanske beror på applikationen.

När du cast tex youtube eller netflix så talar du egentligen bara om för tv att hämta det från internet och din telefon är bara en fjärrkontroll i stort sätt. När du castar lokalt material så måste din enhet se till att det finns i ett format chromecast förstår och skickat det som du säger via din router.

Precis. Har förstått den biten, men kanske inte det där med avkodningen riktigt. Har testat både med morsans iPhone SE 2020 och min Galaxy S7 och resultat är detsamma med stora "digitalfyrkanter" till bild som resultat. Meckit hur som helst att först behöva överföra filmerna till en dator som man sen ska koppla med HDMI till tvn bara för att kolla igenom lite skräp man filmat under dagen.

Nån som har tips på workaround här? Hur funkar det för er att casta till exempelvis en Chromecast Ultra från mobilen med lokalt sparade filer?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...