Permalänk
Medlem

Tangentbord med sladd och extra USB port?

Världens bästa tangentbord fick precis lite för mycket vätska i sig och gav upp andan på en del knappar, så nu måste jag ha ett nytt.

Jag har haft Apple's tangentbord med numerisk del och dubbla USB utgångar i 20 år och de går tyvärr inte att köpa längre.

Mitt krav är Svenska (såklart), sladd (hatar trådlöst), numerisk del och minst en extra USB port. Så vad väljer jag nu? Mycket har hänt de senaste 20 åren men det mesta ser tyvärr ut som skit måste jag säga, och allt "gamer" är väl bara dyrt skräp i likhet med alla värdelösa hörlurar i den kategorin?

(OBS! Letar ej efter billiga kopior.)

Permalänk
Medlem

@eobet: Jag kör mestadels TKL/60%/75% nuförtiden, men har en bräda som uppfyller alla dina krav, min Das 4 Ultimate:

Finns i nordisk layout med legender på knapparna såklart, välj mellan de vanliga Cherry-switcharna. Två USB-portar som dessutom klarar att ladda telefoner osv.

Edit: Om man redigerar eller klipper ljud & bild kan man med fördel använda klickhjulet till höger som jog/shuttle istället för volym!

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair K65 har en smidig USB port.
Men ja, väldigt mycket gamer bling bling på den.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mitt Corsair K65 har en smidig USB port.
Men ja, väldigt mycket gamer bling bling på den.

Mitt K65 har inte någon USB, så beror lite på vilken version av K65 man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Mitt K65 har inte någon USB, så beror lite på vilken version av K65 man har.

Aha, tänkte att alla K65 var likadana. Är en K65 RGB LUX jag har.
Ganska skräpigt tangentbord iaf, keycapsen flyger av om man råkar trycka snett...

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Aha, tänkte att alla K65 var likadana. Är en K65 RGB LUX jag har.
Ganska skräpigt tangentbord iaf, keycapsen flyger av om man råkar trycka snett...

Jag har K65 RGB, så det verkar vara första versionen. Inga konstigheter egentligen, kommer inte ihåg hur länge jag haft det men hade jag köpt ett nytt idag hade jag helt klart valt Varmilo, Ducky eller Pok3r före Corsair.

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett tangentbord som är så likt ditt gamla Apple som möjligt så finns detta från Matias:

https://shop.datanova.se/produkter/29335

Även Satechi kom nyligen med en liknande klon men den verkar tyvärr sakna USB-hub.

Eller var det ett ännu äldre tangentbord du hade typ det med normalhöga svarta knappar och transparent hölje?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Blir nog detta:

Skrivet av Edge1:

@eobet: Jag kör mestadels TKL/60%/75% nuförtiden, men har en bräda som uppfyller alla dina krav, min Das 4 Ultimate:

Finns i nordisk layout med legender på knapparna såklart, välj mellan de vanliga Cherry-switcharna. Två USB-portar som dessutom klarar att ladda telefoner osv.

Verkar vara kvalitet, och dubbla USB 3 portar är bättre än Apple till och med (bara väldigt orolig att jag inte tycker om mekaniska knappar, men jag tar den blå varianten så får vi se).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Tack för alla tips!

Blir nog detta:

Verkar vara kvalitet, och dubbla USB 3 portar är bättre än Apple till och med (bara väldigt orolig att jag inte tycker om mekaniska knappar, men jag tar den blå varianten så får vi se).

Har du någon form av större elektronikkedja på närheten brukar dom ha tangentbord du kan testa. Även om inte tangentbordet är rätt så är ju brytarna likadana. Så kan du testa lite olika brytare och se vad som passar bäst

Permalänk
Medlem

@eobet: Inet har bara MX brown för närvarande, verkar det som (mitt Das 4 är just MX brown), du kan ju alltid ångra köpet om du är försiktig när du testar: Inet.

Om Mac-legender är viktiga (du sa aldrig om du faktiskt använde ditt gamla tangentbord till en Mac) finns brädan i en Mac-specific version också: Das Keyboard. Kanske går att beställa via Candykeys eller MyKeyboard om du vill handla inom EU.

Permalänk
Medlem

@Edge1: Vet du om det är möjligt att byta ut mekanismen på Das Keyboard 4 till MX Speed?

Jag var på Webhallen precis och provade detta till vänster, som jag verkligen ogillade:

Däremot så satt det en radda knappar till höger i bilden och de som hette Speed var väl ok...

(Måste erkänna att fade effekten på ljuset när man skrev på det där tangentbordet var så sjukt larvigt kul att om det hade haft USB portar i sig så skulle jag nog köpt det ändå, fast tangenterna kändes som skräp... och så skulle jag a suttit och stirrat på det hela tiden när jag skriver, fast jag inte behövt göra det på 20 år...)

EDIT: Hoppsan... det här uppfyller nog alla mina krav, och är dessutom lågprofil som Apple tangenbordet... endast en USB port, men det räcker egentligen för mig. Frågan är om jag kan hitta ett nordiskt med MX Speed då...

https://youtu.be/uvfaXQSVCPM

EDIT: Jaha, finns till och med i en ljus version som då hamnar ännu närmare Apple... får se om det ser för "gaming leksak" aktigt ut i verkligheten men jag tror jag provar detta...

https://www.proshop.se/Tangentbord/Corsair-K70-MK2-SE-RGB-Che...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Världens bästa tangentbord fick precis lite för mycket vätska i sig och gav upp andan på en del knappar, så nu måste jag ha ett nytt.

Jag har haft Apple's tangentbord med numerisk del och dubbla USB utgångar i 20 år och de går tyvärr inte att köpa längre.

Mitt krav är Svenska (såklart), sladd (hatar trådlöst), numerisk del och minst en extra USB port. Så vad väljer jag nu? Mycket har hänt de senaste 20 åren men det mesta ser tyvärr ut som skit måste jag säga, och allt "gamer" är väl bara dyrt skräp i likhet med alla värdelösa hörlurar i den kategorin?

(OBS! Letar ej efter billiga kopior.)

Tänker bara slänga ut detta för att du var fäst vid ditt tangentbord:
Vad var det för vätska? Annat än vatten? Är det switchar? Membran?
Går det att demontera tangentbordet?

Kanske så enkelt som att demontera, rengöra och återmontera.
Är det membran och går att öppna, så det är bara demontera, torka av plastskikten försiktigt, annan vätska? rengör försiktigt med vatten, torka och montera.
OM du skulle råka förstöra ett spår mellan tangenter, så är det bara ta en kardel (tråd) från valfri elkabel och tejpa över avbrottet.

Permalänk
Medlem

@Viita: Jag kan tyvärr noll om sådant och allt ser väldigt tunnt och ömtåligt ut... kanske jag ger mig på det någon dag, men inte just nu... (vänstra knappen är O som fungerar och högra är P som är död och rent visuellt så ser jag ingen skillnad)

Just nu så hamnade ett sådant här på skrivbordet istället... men trots att jag var noga med att köpa "low profile" versionen (som endast fanns i svart) så känns det enormt LÅNGT ned till botten av knapparna jämför med Apple...

Jag har RSI från 30+ års datoranvändande (därav trackball) så vi får väl se vad sådant här mekaniskt bjäfs (som jag lämnade bakom mig efter 80-talet) gör med mina gamla fingrar idag... men det där tangentbordet hade också den där lysande fade effekten när man skrev, så nu känner jag mig ung som en fjortis igen, så det kanske hjälper vad vet jag!

EDIT: Kom på att jag av en helt orelaterad orsak gjorde en WPM test för några veckor sedan och hamnade då på runt 80wpm med Apple tangenbordet. Med detta nya "low profile mx speed" tangentbord så ligger jag på runt 50... det känns mycket tyngre och långsammare än så länge... får se hur lång tid det tar at vänja sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

@Viita: Jag kan tyvärr noll om sådant och allt ser väldigt tunnt och ömtåligt ut... kanske jag ger mig på det någon dag, men inte just nu... (vänstra knappen är O som fungerar och högra är P som är död och rent visuellt så ser jag ingen skillnad)

https://i.imgur.com/d5KrLln.jpg

Just nu så hamnade ett sådant här på skrivbordet istället... men trots att jag var noga med att köpa "low profile" versionen (som endast fanns i svart) så känns det ENORMT långt ned till botten av knapparna jämför med Apple...

https://i.imgur.com/c0is6kgl.jpg

Jag har RSI från 30+ års datoranvändande (därav trackball) så vi får väl se vad sådant här mekaniskt bjäfs (som jag lämnade bakom mig efter 80-talet) gör med mina gamla fingrar idag... men det där tangentbordet hade också den där lysande fade effekten när man skrev, så nu känner jag mig ung som en fjortis igen, så det kanske hjälper vad vet jag!

Jag förstår. Efter att ha sett bilderna så kan jag även säga att det är frågan om en "scissor-switch", egentligen en variant av en "dome-switch". Du ser gummikupolen i mitten.

Även om detta tangentbord inte är modellspecifikt, så gissar jag att det är uppbyggt väldigt snarlikt till ditt och är inte speciellt servicevänligt. Vid 43 minuter kan du se när han avlägsnar dessa "plastskikt" jag nämnde i tidigare inlägg.
https://www.youtube.com/watch?v=zxiPxyLF8p4

Tror tyvärr det kan vara svårt att hitta ett likvärdigt tangentbord idag som innehåller en usb-hub.
Det enklaste är nog att titta efter ett tangentbord man är nöjd med och sedan leta efter en rolig usb-hub man kan ställa fram, alternativt fästa upp bakom skärmen om man vill ha den dold, eller så drar man bara en usb-förlägningsladd längs med tangentbordskabeln som man fäster i tangentbordssladden.