Kompressortråden, tips, erfarenheter, frågor, råd etc.
Ibland dyker frågan om kompressorer upp, för att blåsa rent datorer eller pumpa upp hjulen på inlines eller vad folk nu gör..
Tänkte på komma med lite av mina egna erfarenheter och tankar efter mitt senaste kompressor-köp.
Hoppas vi kan utbyta lite erfarenheter och tips med varandra, samt att de som kanske vill skaffa kompressor kan finna inspiration.
Hur som helst, min gamla kompressor hade sett sina bästa dagar, haft den i säkert 15år, kom från morfars dödsbo, en oljefri lågpriskompressor på ca 1,5hk.

Bestämde mig för en ny från Fel.. eh.. Biltema:

Biltema 30V-50 art 17-672
En 3 hästars tvåcylindrig kompressor med 50 liters tank, samt arbetstryck 10bar.
Valet föll på denna då den går på 1-fas samt klarar 10bar, det ger bra luftkapacitet för krävande verktyg till ett lågt pris.

Det första rådet angående denna kompressor är att enligt manualen skall man byta olja efter 10 timmar.
Detta är helt fullständigt galet, kör kompressorn tio minuter utan en tankplugg för att låta den gå till sig lite utan belastning tror jag är bättre.
Så här såg oljan ut efter 20-30min körning:

Den är väldigt grå, vilket tyder på metallpartiklar, troligen från cylinderväggar och kolvar, detta första slitage är inte alls konstigt, men det måste ut ur kompressorhuset så fort som möjligt.

Jag såg några partiklar med blotta ögat, dock inget så stort att det tycktes fasta på min hårddiskmagnet.
(snygga tofflor ? )
Jag gjorde 3-4 oljebyten direkt efteråt med kort körning mellan, oljan är genast mycket klarare, använde en elektrisk pump för att suga upp oljan och slippa klabb, kompressorhuset rymmer mindre än 2dl så det ligger inga pengar i att byta oljan, men det kan nog förlänga livet senare ganska avsevärt.
Det finns saker som det snålas in på när det gäller dessa lågpriskompressorer, en sådan sak är snabbkopplingar.
Ett par CEJN snabbkopplingar är såpass dyra att de skulle höja priset på kompressorn ganska påtagligt.
Istället för att bråka med de som sitter där från början, samt koppla in mig på fördelningsröret som huserar tryckbrytare, säkerhetsventil och två kopplingar på samma lilla anslutning så valde jag att göra så här:

Ut med en tankplugg..
In med lite ...

Ett par redigt gamla CEJN-kopplingar av industrikvalité satta på ett T-stycke samt vinklar så man bekvämt kan sticka i dem uppifrån.
Trotts att de kopplingarna har några år på nacken så är de en dröm mot det smäck man får med på köpet.
För er som tänker på kondensvatten, ja, en kompressor av denna storleken ger ganska mycket kondensvatten och även eventuellt lite oljedimma, samt att trycket på 10bar är för högt för vissa luftverktyg, därför drar jag vidare till en tryckregulator med vattenavskiljare innan luften går vidare till en slangvinda av ordentlig dimension.
Gör er själva en tjänst och köp inte billiga slangar med minimal innerdiameter, de stryper flödet något oerhört, inte ens en luftblås fungerar som tänkt.
Här ser man kyleffekten som blir när trycket sjunker kraftigt, skapade en liten isfläck på golvet när jag tappade ut kondensvattnet.

Sist kommer en bild på fantastisk Kinesisk kvalité:

Ska rama in och hänga upp på väggen, det är en av skruvarna till gummitassarna.
Det som jag tänker på som nästa naturliga "uppgradering" för att få ut så mycket som möjligt av denna maskin är andra luftfilter.
Det sitter plastburkar med typ 3/8 gänga på varje cylinder, där inne har man lagt lite "ludd", eller en bit skumplast som är rätt pluttig. Det är mer ljuddämpare och musfälla/kråkstopp än luftfilter.
Någon som har tips på alternativ för att få luftfiltrering med 3/8 anslutning (ska dubbelkolla gängan) ?
De får ju inte ge för mycket tryckfall då man riskerar att dra upp vevhusolja i cylindrarna.
En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.