Koppla in mobilt bredband sim kort till Router Asus RT-AC86U

Permalänk
Medlem

Koppla in mobilt bredband sim kort till Router Asus RT-AC86U

Hej, igår köpte jag en ny router (Asus RT-AC86U) och tänkte koppla in mitt ny införskaffad 3 mobila bredband sim kort i den. Men när jag nu har plockat upp den så verkar det inte finnas någon stans att sätta in ett sim kort även fast att det står att den har support för mobilt bredband. Jag undrar då hur detta funkar? Måste jag köpa till någon USB adapter som jag sätter in sim kortet i och sedan kopplar in i routern? Eller kan jag stoppa in sim kortet rätt in i routern och jag har bara missat det?

Tack för all hjälp!

//David

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidSS:

Hej, igår köpte jag en ny router (Asus RT-AC86U) och tänkte koppla in mitt ny införskaffad 3 mobila bredband sim kort i den. Men när jag nu har plockat upp den så verkar det inte finnas någon stans att sätta in ett sim kort även fast att det står att den har support för mobilt bredband. Jag undrar då hur detta funkar? Måste jag köpa till någon USB adapter som jag sätter in sim kortet i och sedan kopplar in i routern? Eller kan jag stoppa in sim kortet rätt in i routern och jag har bara missat det?

Tack för all hjälp!

//David

Hej David,

Ser ut som att den ej har stöd för ett SIM kort direkt i enheten. Utan att du behöver införskaffa ett USB modem som kopplas in in routern. Kolla med Tre om de kan förse dig med en sådan. Är detta någon tillfällig lösning tills du får ett fast bredbandsabonnemang?

- Länk till Asus hemsida om vilka USB de stöttar: https://www.asus.com/event/networks_3g4g_support/ - Skrolla ner till Sweden.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Lego Master

Det är som @Nucky säger, du behöver ett USB-modem för att reda ut det.
Dom är lite luriga, men en "4G-router" kan ta sim-kortet direkt i enheten, medan en router som "stöder mobilt bredband" generellt inte har ett eget modem, utan måste förlita sig på en usb-variant.

När jag hade mobilt bredband från Telia som backup för att vår fasta lina var lite sladdrig, så fick vi med ett usb-modem gratis, fick du inget sånt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Nucky: Okej, tack för informationen. Nej detta ska endast användas ute på landstället under sommaren. Men när jag kollar på asus hemsidan med USB adaptrar så verkar ingen av dem som är listade säljas längre? Man kanske istället ska gå för ett modem som man kan lägga sim kortet i på direkten då.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Hej, nej jag fick endast sim kortet men det var också det enda jag köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidSS:

@Nucky: Okej, tack för informationen. Nej detta ska endast användas ute på landstället under sommaren. Men när jag kollar på asus hemsidan med USB adaptrar så verkar ingen av dem som är listade säljas längre? Man kanske istället ska gå för ett modem som man kan lägga sim kortet i på direkten då.

Jag hade rekommenderat det. Att köra på en router som tar SIM direkt. Dom där USB adaptrarna kan du nog få tag på via Tre men som du säger Asus kanske inte uppdaterat den listan på ett tag

Jag kör själv en TP-Link Archer MR400 i kontoret då jag hade behov av en router som hade stöd för SIM kort ett tag. Men kör den numera utan det då den har stöd för vanlig WAN anslutning också. Tycker att den fungerade rätt stabilt. Har även testat MR200 och den fungerade väl också. Nedan i fallande ordning är i princip; bra, bättre & bäst. Beroende på ditt behov så kan du välja någon av dem.

- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3310258 - MR200
- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4438675 - MR400
- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5119667 - MR600

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Fick ett brev från Telia idag. Mitt ADSL 10mbit/s ska höjas med 149kr. från 419kr till 568kr. Ska höra med dem om man kan säga upp telefonin som inte ens används, även om vi är uppkopplade via telejacket. Annars får de väl bli mobilt hallon 200gb för 299kr i månaden, hoppas bara 200gb räcker. Vi är 3st som streamar i hushållet.

Kikade på ASUS RT-AX58U
https://www.inet.se/produkt/5410497/asus-rt-ax58u-aimesh-ax30...

Och har en D-link DWM-222
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/mod...

Hoppas ju att den routern fungerar med ASUS routern. Men Inte enligt ASUS sida.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Fick ett brev från Telia idag. Mitt ADSL 10mbit/s ska höjas med 149kr. från 419kr till 568kr. Ska höra med dem om man kan säga upp telefonin som inte ens används, även om vi är uppkopplade via telejacket. Annars får de väl bli mobilt hallon 200gb för 299kr i månaden, hoppas bara 200gb räcker. Vi är 3st som streamar i hushållet.

Ring Telia och säg att du vill ha Bredband via mobilnätet. Inga begränsningar.
Edit: Berätta gärna att du är trött på den låga hastigheten hos ADSL. Det gjorde jag och sedan gick det fort. Uppsägning av ADSL fixades direkt (+30 dagar) och sedan blev jag kopplad till den andra sidan som gav mig bredband. Jag är helt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kikade på ASUS RT-AX58U
https://www.inet.se/produkt/5410497/asus-rt-ax58u-aimesh-ax30...

Och har en D-link DWM-222
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/mod...

Hoppas ju att den routern fungerar med ASUS routern. Men Inte enligt ASUS sida.

Har du kollat upp med Telia om hur mycket data du förbrukat under senaste månaderna? - De borde kunna kolla upp det. Se nedan statistik i en familj på två vuxna och litet barn som streamar Netflix, YouTube etc. 200GB känns för lite med tanke på vad du beskriver om streaming.

Februari - 252659 MB
Mars - 328502 MB
April - 226374 MB
Maj - 301273 MB

Om du ej testat ännu så hade jag ordnat med kontantkort och laddad med surf från respektive operatör för att testa hastigheterna där du bor så att du väljer något bra.

Skrivet av robby:

Edit: Berätta gärna att du är trött på den låga hastigheten hos ADSL. Det gjorde jag och sedan gick det fort. Uppsägning av ADSL fixades direkt (+30 dagar) och sedan blev jag kopplad till den andra sidan som gav mig bredband. Jag är helt nöjd.

Vad fick du betala per månad? - Förmodar att du fick obegränsat privat då du var tidigare ADSL kund?

Tre Obegränsat (företag) funkar bra med hastighet och svarstider hos min bror, han kan dessutom lira spel över nätet utan beymmer då masten står väldigt bra till från hans hus. Telia var dock ännu bättre men de erbjöd ej obegränsat privat och via ett företagsabonnemang ville de ha multum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag betalar 499 per månad. Obegränsat. Lägsta hastighet jag haft är 40/30, högsta 130/50 Mbit/s. Ping 15-20 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag betalar 499 per månad. Obegränsat. Lägsta hastighet jag haft är 40/30, högsta 130/50 Mbit/s. Ping 15-20 ms.

Framtidens nät? Är inte alla som kan få det erbjudandet.

Permalänk
Medlem

Det kallades "Bredband via mobilnätet" då. Möjligt att de bytt namn på det under det senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Det kallades "Bredband via mobilnätet" då. Möjligt att de bytt namn på det under det senaste året.

Bredband via mobilnätet och Framtidens nät är samma sak. Villkoren är egentligen att kopparen släcks ner för att du ska få ta del av det.

Permalänk
Medlem

Det heter nu "Bredband via mobilnätet" och finns i två utföranden:
Bas - 10 Mbit/s, 409 kr/mån
Plus - upp till 300 Mbit/s, 499 kr/mån

Bägge kan nu fås för 369 kr/mån, en ZTE MF286d ingår, vid 12 månaders låsning.
Om det inte kommer upp som alternativ på telias hemsida brukar det gå bra att tjöta till sig det via kundtjänst.

Telenor och Tele2 har obegränsat mobilt bredband för 499 kr/mån.
Telenor har 40 GByte/dag limit, går ner till 5 Mbit/s.
Tele2 verkar inte ha någon maxgräns.

Så abonnemang finns, hur sen fungerar är en annan femma.
Man måste ha en mast inom räckhåll och den får inte vara överlastad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

10mbit/s är max jag kan få pga distansen till telefonstationen, och telias mobiltäckning på mobilen jämnfört med 3 är sämre. Har båda korten i mobilen idag, 3 privat och telia för jobbet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har du kollat upp med Telia om hur mycket data du förbrukat under senaste månaderna? - De borde kunna kolla upp det. Se nedan statistik i en familj på två vuxna och litet barn som streamar Netflix, YouTube etc. 200GB känns för lite med tanke på vad du beskriver om streaming.

Februari - 252659 MB
Mars - 328502 MB
April - 226374 MB
Maj - 301273 MB

Om du ej testat ännu så hade jag ordnat med kontantkort och laddad med surf från respektive operatör för att testa hastigheterna där du bor så att du väljer något bra.

Jag har 3 och telia i mobilen och telia ger sämre mottagning, Har ett hallon abonnemang redan till dotterns telefon så hon kan streama när vi är på bilresa. Telenor är också sämre här jämnfört med 3. På 3 får jag ut ca 16mbit/s. Resten är inte testade, men sämre mottagning enligt mobilen.

Visa signatur