Permalänk
Medlem

Extern DVD-läsare med USB-C, billigt?

Hej

Köpte mig en billig extern DVD-läsare som jag tänkte ha att läsa lite gamla skivor med ibland. Så den skall bara plockas fram vid vissa tillfällen. Dock håller jag på att fasa ut allt annat än USB-C. Upptäckte när jag fick den att den hade mini-USB. Finns väl risk att jag behåller den ändå för det är såpass lite jag ska använda den. Men hur som helst, finns det någon billig DVD-läsare som går att ansluta till USB-C? Så kan jag använda samma sladd som jag laddar telefonen med. Hittade en Verbatim men den kostade över 1000:-. Går inte heller att söka på prisjakt gällande hur anslutningen skall vara in till DVD-läsaren.

Till den jag köpte så är det som sagt USB-mini in till läsaren och ut ifrån så är det 2 stycken USB-A.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Usb-mini till Usb-c sladd låter billigare än att köpa en till...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen finns det inte och jag har svårt att tro att det kommer att ske nån utveckling av en för intresset är nog litet.
Anledningen till att du har 2 usb a kontakter är väl att den saknar en riktig nätdel ?
Är det verkligen en läsare och inte en brännare så är det ändå lite imponerande att den kan fungera med ström från usb, är det en brännare är det nästan ett mirakel om den fungerar såvida den inte är mycket långsam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den skall kunna bränna också vad jag förstår. Dock inget jag kommer göra. Ska bara ha den till lite gamla CD-skivor som jag kanske vill kolla på ibland. Nöjer mig med denna. Som sagt så är nog intresset inte så stort över att utveckla sådana här. Den här blev det: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/cd-dvd-bluray/as...

Känns otroligt skör så man får vara försiktig med den.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Locos:

Den skall kunna bränna också vad jag förstår. Dock inget jag kommer göra. Ska bara ha den till lite gamla CD-skivor som jag kanske vill kolla på ibland. Nöjer mig med denna. Som sagt så är nog intresset inte så stort över att utveckla sådana här. Den här blev det: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/cd-dvd-bluray/as...

Känns otroligt skör så man får vara försiktig med den.

Jo det är ju en i slimformat och utan egen nätdel, liten, sladdrig och långsam...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns redan, antar att detta är vad du letar efter:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kablar-adaptrar/usb...

Anledningen till att det är två Usb ändan är att Usb en gång i tiden inte gav särskilt mycket kräm, var väl bara 0,5A om jag minns rätt. Modernare Usb-port så räcker det med att koppla in ena sladden och Usb-c har absolut inga problem att leverera det dvd-läsaren vill ha.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns redan, antar att detta är vad du letar efter:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kablar-adaptrar/usb...

Anledningen till att det är två Usb ändan är att Usb en gång i tiden inte gav särskilt mycket kräm, var väl bara 0,5A om jag minns rätt. Modernare Usb-port så räcker det med att koppla in ena sladden och Usb-c har absolut inga problem att leverera det dvd-läsaren vill ha.

Nja, det jag var ute efter var ju egentligen en DVD-läsare med USB-C ingång i själva läsaren. Så jag slipper massa extra sladdar och bara kan använda mobilladdaren.

Tack för alla hjälp i alla fall. Blir att jag använder denna. Den är redan testkörd och arkiverad i en låda tills nästa gång den skall användas.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är ju en i slimformat och utan egen nätdel, liten, sladdrig och långsam...

Japp, det var bra sammanfattat:).

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |