Bensinkort/Apple Pay?/andra lösningar

Permalänk
Medlem

Bensinkort/Apple Pay?/andra lösningar

Efter att ha gått över mer och mer till att ha det mesta på telefonen, så blev jag varse om besväret med att cirkel k har en usel lösning med egen app och annat stök för att kunna betala.

Jag hade ingen ingen plånbok med mig Idag och kunde således inte tanka på bensinkortet.

Är det någon som har koll på andra bensinkedjor och deras betalningslösningar?

Jag vet att man bara kan betala med vanliga Mastercard/visa/whatever såklart, men tycker det är bekvämt att samla driftkostnaderna på en räkning till en gång månaden.

Hur gör du?

Permalänk
Medlem

Komplettbank kreditkort
Ger poäng som man kan betala fakturan med.

Bättre än poäng som man inte använder eller köper saker man aldrig tänkt köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Komplettbank kreditkort
Ger poäng som man kan betala fakturan med.

Bättre än poäng som man inte använder eller köper saker man aldrig tänkt köpa.

Ja det var ett av korten som kom upp när jag kollade runt lite.
Verkar bra faktiskt.
Applepay funkar med.

Funderar på om det finns nackdelar?
Misstänker att det blir en ”kredit” med ett sånt kort, inte för att det egentligen spelar roll.
Kommer ju aldrig utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Japp, kreditkort. Men precis som du sa så gäller det att inte överstiga sina tillgångar. Jag brukar till o med betala lite extra så ligger man på plus och behöver inte betala in något nästa månad. Bra om man är bortrest över månadsskiftet.

Nackdel med kortet skulle möjligen vara att du maxa bonus/poäng per år, efter det är det inga fördelar (dock inga nackdelar).

Permalänk
Medlem

Jag kör med Volvofinans Carpay, deras app är bra men funkar ju givetvis bara på deras stationer men det är gott om dom där jag bor.
Åker också ofta ifrån plånboken så tycker det är mycket smidigt, dom har helt okej sparränta också om man vill ha lite pengar på sparkontot.
Jag har dock aldrig haft något annat "bensinkort" så jag har inget att jämföra med vad gäller övriga funktioner.

<Edit: 10 öre rabatt brukar det vara när du tankar och du får poäng som blir värdecheckar som du kan använda när du tankar eller tvättar på deras stationer, lite som Ica.
I övrigt inte så mycket jag tänkt på utan jag föll för appen, lite extra smidig om man även har en Volvo och servar på ställen där appen kan användas också, men det kommer ju alltid med ett plastkort om man vill lägga in det i Samsung Pay t.ex. (eller ha i plånboken)

Tillägg
Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag kör med Volvofinans Carpay, deras app är bra men funkar ju givetvis bara på deras stationer men det är gott om dom där jag bor.
Åker också ofta ifrån plånboken så tycker det är mycket smidigt, dom har helt okej sparränta också om man vill ha lite pengar på sparkontot.
Jag har dock aldrig haft något annat "bensinkort" så jag har inget att jämföra med vad gäller övriga funktioner.

<Edit: 10 öre rabatt brukar det vara när du tankar och du får poäng som blir värdecheckar som du kan använda när du tankar eller tvättar på deras stationer, lite som Ica.
I övrigt inte så mycket jag tänkt på utan jag föll för appen, lite extra smidig om man även har en Volvo och servar på ställen där appen kan användas också, men det kommer ju alltid med ett plastkort om man vill lägga in det i Samsung Pay t.ex. (eller ha i plånboken)

Får kolla in det, har inte volvo, och tror det är rätt dåligt med volvostationer på mina upptrampade stigar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Japp, kreditkort. Men precis som du sa så gäller det att inte överstiga sina tillgångar. Jag brukar till o med betala lite extra så ligger man på plus och behöver inte betala in något nästa månad. Bra om man är bortrest över månadsskiftet.

Nackdel med kortet skulle möjligen vara att du maxa bonus/poäng per år, efter det är det inga fördelar (dock inga nackdelar).

Nej så är det ju.
Men det är inte ett problem för mig som sagt, jag vill bara hitta ett vettigt/bensin/betalkort, men helst egentligen inte ett "kreditkort".
Jag inte är förtjust i hela kreditmarknaden typ, hela poängen med kreditkortet är ju egentligen att folk skall missa betalning så dom tjänar pengar

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har också CarPay och tankar med hjälp utav mobilen och BankID.
Jag kör Honda och det går lika bra, bensin som bensin.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Efter att ha gått över mer och mer till att ha det mesta på telefonen, så blev jag varse om besväret med att cirkel k har en usel lösning med egen app och annat stök för att kunna betala.

Jag hade ingen ingen plånbok med mig Idag och kunde således inte tanka på bensinkortet.

Har ingen bil så jag vet inte riktigt om bensinmackar har blipp ute. Annars Samsung pay/apple pay med en smart watch/mobil. Sen får du bestämma om du ska ha flera debitkort eller ett kreditkort. Jag kör 2 debit + ICA.

Jag kan använda Samsungs pay utan internetuppkoppling 10 gånger vilket är bra ifall jag glömmer att ta med telefonen

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har också CarPay och tankar med hjälp utav mobilen och BankID.
Jag kör Honda och det går lika bra, bensin som bensin.

Menade mest att jag inte är i samma ekosystem med serviceställen osv, och framförallt att inte ha så många tappar.
Men andra tappar än volvos egna kanske funkar med?

Permalänk
Avstängd

Det är lite frustrerande att mackarna verkar vägra blipp än så länge, å andra sidan är de ju väldigt utsatta för bedrägerier så de kanske är naturligt att de är mer försiktiga.

Så då får du antingen ha med dig ett kort för tankning, gå in och betala, eller skaffa appen om "din" mack har en som man kan betala med (som Circle K har vad jag förstår). Att ha ett kort i en ficka på telefonen kanske inte är så farligt, eller en app om du alltid tankar på samma ställe. Circle K är inte billigast men man får ju rabatt med medlemskap (som jag antar appen kräver) och det är inte många örens skillnad det handlar om per liter jämfört med Ingo eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Menade mest att jag inte är i samma ekosystem med serviceställen osv, och framförallt att inte ha så många tappar.
Men andra tappar än volvos egna kanske funkar med?

Tanka heter deras stationer, appen funkar bara där så det får bli plastkortet på andra ställen i så fall. Så om du inte har Tanka i närheten är nog inte vitsen så stor.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är lite frustrerande att mackarna verkar vägra blipp än så länge, å andra sidan är de ju väldigt utsatta för bedrägerier så de kanske är naturligt att de är mer försiktiga.

Väldigt irriterande, jag har flera gånger stått vi en pump med bara mobilen... För båten är det ännu mer störande då plånboken gärna får stanna hemma.
Oftast har plånboken varit med också men det var en gång jag inte hade den som jag bestämde att jag måste ha ett kortlöst sätt att tanka bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så då får du antingen ha med dig ett kort för tankning, gå in och betala, eller skaffa appen om "din" mack har en som man kan betala med (som Circle K har vad jag förstår). Att ha ett kort i en ficka på telefonen kanske inte är så farligt, eller en app om du alltid tankar på samma ställe. Circle K är inte billigast men man får ju rabatt med medlemskap (som jag antar appen kräver) och det är inte många örens skillnad det handlar om per liter jämfört med Ingo eller så.

Ja precis så verkar det ju bli.
Mycket händer ju så inom en snar framtid kanske mackarna också anammar bättre system.

Skrivet av Mr Steed:

Tanka heter deras stationer, appen funkar bara där så det får bli plastkortet på andra ställen i så fall. Så om du inte har Tanka i närheten är nog inte vitsen så stor.

Japp just det.
Ja jag läste lite om kortet osv.
Det är väl mest relevant om man är Volvoägare, annars finns det bättre kort.

Det verkar ju som lyxfällanbanken komplett.se faktiskt har bäst lösning, men lite snål bonus.
Bra på pappret, men bara upp til 2000:- i bonus per år dock, det kommer man upp i fort med bensin
Sen blir ju procenttalen lägre och lägre beroende på hur mycket man handlar över gränsen. Men man förlorar ju inget på det, bara tjänar mindre
De tär ändå så små belopp så det har mindre betydelse egentligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Steed:

En fördel med tankkort är att de funkar på en massa P-automater som inte tar vanliga Visa/MC. Jag vet inte hur vanligt det är numera, men tidigare så fick man alltid ha med sig en massa mynt, eller ett tankkort då, för att kunna betala sin parkering. Nu kör jag mestadels med en app dock.

Skrivet av Mr Steed:

Väldigt irriterande, jag har flera gånger stått vi en pump med bara mobilen... För båten är det ännu mer störande då plånboken gärna får stanna hemma.
Oftast har plånboken varit med också men det var en gång jag inte hade den som jag bestämde att jag måste ha ett kortlöst sätt att tanka bilen.

Som jag ser det så är det två kort man bör ha med sig alltid om det finns en chans att man ska köra bil eller köpa något, och det är körkort/ID och bankkort. De tar inte upp mycket plats, man kan ha en minimal plånbok eller en liten kortficka på telefonen. Hade alla ställen stött blipp så hade man ju sluppit det ena kortet, och körkortet behövs ju väldigt sällan nuförtiden egentligen (men när det väl behövs så är det inte kul att inte ha det). Så blipp överallt och elektroniskt körkort så hade man kunnat skippa plånboken helt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

En fördel med tankkort är att de funkar på en massa P-automater som inte tar vanliga Visa/MC. Jag vet inte hur vanligt det är numera, men tidigare så fick man alltid ha med sig en massa mynt, eller ett tankkort då, för att kunna betala sin parkering. Nu kör jag mestadels med en app dock.

Jag har aldrig sett en parkeringsautomat som tar tankkort men som inte tar vanligt visa/MC. Parkeringsautomater som tar mynt börjar också dö ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag har aldrig sett en parkeringsautomat som tar tankkort men som inte tar vanligt visa/MC. Parkeringsautomater som tar mynt börjar också dö ut.

Som sagt så vet jag inte hur vanligt det är nu, men för kanske tio år sedan så såg automaterna ut så här i Göteborg i alla fall. Bensinkort eller mynt, inget annat.

Problemet nu är snarare hur många appar man behöver för olika parkeringssystem. Göteborg stad har en som är helt ok, men den funkar ju bara här förstås. EasyPark har inte den bästa appen men den funkar på många ställen, även utomlands. SMS Park undviker jag, mest för att deras rekryterare inte ger sig. Jag vill inte jobba med er app, jag är inte en javautvecklare, släpp det liksom.