Permalänk
Medlem

KOBO och bibblan

Jag har en KOBO Aura one e-boksläsare. Jag har tidigare bl.a använt den för att låna böcker från biblioteket via adobe digital editions.

På sistone så har man ju öppnat upp så att det är möjligt att låna böcker från biblioteket direkt i kobo:n via något som heter overdrive (låter mer som ett dataspelsforum om du frågar mig). För min del så görs detta via Göteborgs stadsbibliotek (https://gotlib.overdrive.com/). Lite underligheter uppstår;

Om jag söker böcker från kobo:n så får jag inte samma resultat som om jag söker via webbgränssnittet på datorn. Om man t.ex söker på Stephen King så får man 59 träffar på webben men bara 36 i kobo:n.

Om jag lånar en bok från kobo:n så dyker den både upp på webben och i kobo:n. Om jag däremot lånar en bok från webben så dyker den upp på webben men inte i kobo:n. Har såklart testat med manuell synk men utan framgång.

Någon med liknande erfarenheter?

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig, men har mixtrat en del med Kobo och bibliotekslån den senaste tiden på min Libra H20

Tyvärr har jag fått problem och kan inte se böcker alls på de (overdrive anslutna) bibliotek som jag har lånekort hos och kan testa.

Däremot fungerar Malmö för mig (där kan man skaffa lånekort digitalt) - dock finns endast titlar på engelska där ännu.

Har en pågående tråd i mobilereads forum där jag försöker få hjälp - länk, det handlar dock inte om problemen du upplever.

Tyvärr har jag inte lånekort i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag kan inte hjälpa dig, men har mixtrat en del med Kobo och bibliotekslån den senaste tiden på min Libra H20

Tyvärr har jag fått problem och kan inte se böcker alls på de (overdrive anslutna) bibliotek som jag har lånekort hos och kan testa.

Däremot fungerar Malmö för mig (där kan man skaffa lånekort digitalt) - dock finns endast titlar på engelska där ännu.

Har en pågående tråd i mobilereads forum där jag försöker få hjälp - länk, det handlar dock inte om problemen du upplever.

Tyvärr har jag inte lånekort i Göteborg.

Tack för feedback ändå. Jag skickade ett mail till biblioteket nu också så vi får se om de har några tips.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR

Permalänk
Medlem

Fick svar från biblioteket nedan;

"Hej!

Tack för ditt mail. Nej, alla varianter av teknisk utrustning kan vi inte hålla koll på, men just i fallet med din läsplatta så råkar jag veta svaret 😉

Det är nämligen så, att standardförfarandet för att låna böcker via Overdrive till sin läsplatta är att gå via https://gotlib.overdrive.com/ -> ladda ner bokfilen till en dator -> överföra filen till sin läsplatta (med hjälp av mjukvaran Adobe Digital Editions).

I regel går det inte att ladda ner böcker direkt från plattan. Att du kan göra det ändå beror på att vissa böcker som vi har i vårt sortiment även återfinns i Kobos egna. Det är också därför utbudet varierar. Söker du direkt i plattan får du alltså bara träff på de titlar som råkar finnas även i Kobos egen butik.
För ultimat träfflista behöver du söka direkt via https://gotlib.overdrive.com/ och gå "omvägen" via en dator för att ladda över böckerna. "

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR

Permalänk
Medlem

Trevligt med en person som vet vad han pratar om