Permalänk
Medlem

Tömma eMMC

Hej.
Jag är inte superkunnig på datorer och här kommer troligen ett exempel på just det:

Jag äger en acer spin 1 med eMMC lagring.
Eller rättare sagt ägde. Den tog en luftfärd och damp i backen - hårt.
Datorn är i 3 delar och har sett bättre ut.
Min fråga är: Hur kan jag ansluta min eMMC till en docka, usb-minne, annan dator eller på annat vis få ur informationen som finns lagrad på den?
Jag har verkligen ingen aning. Hade det varit en SSD hade man ju bara kunnat köpa en usb 3,0 docka men hur gör jag med denna? Trots luftfärden så ser kortet helt och rakt ut. Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Sitter ditt eMMC löst? Normalt sett är de ju fastlödda på moderkortet. Är ju just embedded som e:et står för.

Permalänk
Medlem

Nix det är som du säger fastlött på moderkortet. Men hur kommer jag åt det....innehållet? Är det så enkelt så att jag kan "upptäcka" datorns innehåll om jag drar en usb eller en hdmi mellan den krashade datorn och en annan? Som om det vore ett vanligt usb-minne? Gissar att det inte är så enkelt?
Flytta hela moderkortet till en annan laptop?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är den kraschad? Om du säger 3 delar så antar jag skärmen lossnat? I så fall kan du försöka koppla in en extern skärm.
Du kan försöka göra ett bootningsbart USB-minne med någon program för recovery, exempelvis https://www.system-rescue.org/

Eftersom lagringen är fastlödd på moderkortet är det inte direkt enkelt att flytta, men teoretiskt skulle det väl gå att löda loss och flytta till en dator med samma typ av lagring. Det är inget för en lekman dock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Testade nu att koppla in den till extern skärm men får inte ens igång den nu.
Nätkabelns signallampa lyser men inget händer när jag försöker starta den.
Undrar om sånt här går att lämna in? Självklart går det...kanske men undrar hur obilligt det blir.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlite:

Testade nu att koppla in den till extern skärm men får inte ens igång den nu.
Nätkabelns signallampa lyser men inget händer när jag försöker starta den.
Undrar om sånt här går att lämna in? Självklart går det...kanske men undrar hur obilligt det blir.....

Det kan vara värt att kolla, det är inte jätte svårt att läsa av eMMCs, det kan vara lite tricky men även någon med en del kunskap kan göra det hemma.
http://hwreblog.com/projects/arduino_nand_reader.html

Så hittar du en firma som erbjuder tjänsten bör det inte vara super dyrt, med rätt utrustning bör de bara kunna löda av kretsen, stoppa in den och sedan direkt dumpa en image av den. Kostnaden ligger nog mer i att de måste köpa in/bygga utrustningen själva samt inte jätte många kanske som betalar för avläsning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack för tips!
Ska aldrig mera köpa en dator utan SSD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlite:

Tack för tips!
Ska aldrig mera köpa en dator utan SSD!

Eller så skaffar du en backup för viktig data

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Mmm verkligen. Jag har men backup:ar alldeles för sällan dock :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlite:

Mmm verkligen. Jag har men backup:ar alldeles för sällan dock :-/

De flesta backuplösningar kan automatiskt synka över filer, då behöver man inte aktivt tänka på att göra det själv.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De flesta backuplösningar kan automatiskt synka över filer, då behöver man inte aktivt tänka på att göra det själv.

Även om backups är bra framöver är det ju inte en lösning här

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Även om backups är bra framöver är det ju inte en lösning här

Mina svar handlade om hans uttalande om att inte köpa en ny dator utan löstagbar disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Mina svar handlade om hans uttalande om att inte köpa en ny dator utan löstagbar disk

Fair enough

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ahlite
Lyckades du läsa filerna?