Adapter för att koppla in dubbla skärmar till laptop

Permalänk
Medlem

Adapter för att koppla in dubbla skärmar till laptop

Hej!

Jag har varit hos den lokala elgiganten utan att få mina frågor besvarade så testar om någon här kan hjälpa mig.

Jag önskar koppla in två externa skärmar till min laptop (HP ENVY). Jag införskaffa mig en DELTACO Adapter HDMI ho till 2xHDMI

Problemet är att det inte verkar funka. Skärmarna visas upp, men går ej att splitta på dem så jag har tre separata samt det är den lägsta upplösningen (640 x 480) på de externa skärmarna (detta går ej att ändra). Jag har provat allt i skärminställningar men inget funkar.

Så mina funderingar är:

1. Är adapterna jag införskaffat mig fel för mitt ändamål?
1.1. Om ja, har någon satt upp två skärmar med en annan adapter?

2. Är det möjligt att sätta upp två extra skärmar till min laptop? (Det är en HP Envy utan HDMI uttag så den införskaffade adaptern kopplas till en HDMI USB C adapter som går in i datorn.

Uppskattar all hjälp enormt!

Permalänk
Medlem

Först och främst: vilka skärmar? Sedan till "svaret":

Ja, det är fel adapter. Du kan inte skicka olika signal till olika skärmar med den adaptern.

Hur gör man då? Det är komplicerat...

Givet den datorn finns det två sätt[källa] att få ut video: DisplayPort eller HDMI som alternate mode för USB-C. HDMI har inte stöd för flera strömmar, så den kan vi räkna bort direkt. DisplayPort har stöd för flera strömmar och skulle kunna användas med en MST-hub för att lösa ditt problem*. Det finns alltså teoretiskt stöd för funktionen du vill ha i alla fall. Betyder det att det kommer fungera med rätt adapter? Nej, inte nödvändigtvis. Datorn måste ha stöd för att skicka ut flera strömmar också och det vet man knappast om den har förrän man testat. Det här är detaljer som ingen tillverkare bryr sig om att speca (särskilt inte på konsumentprodukter), så det går inte att läsa sig till om det fungerar eller inte.

Exempelprodukter:
MST-hub: https://www.amazon.com/2-Port-DisplayPort-Adapter-Monitor-Spl...
MST-hub + HDMI-omvandlare: https://www.komplett.se/product/993195

*utöver MST-hub behövs också aktiv omvandling till HDMI om du måste ha det till dina skärmar, men det går att få i samma låda om man köper rätt pryl.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Först och främst: vilka skärmar? Sedan till "svaret":

Ja, det är fel adapter. Du kan inte skicka olika signal till olika skärmar med den adaptern.

Hur gör man då? Det är komplicerat...

Givet den datorn finns det två sätt[källa] att få ut video: DisplayPort eller HDMI som alternate mode för USB-C. HDMI har inte stöd för flera strömmar, så den kan vi räkna bort direkt. DisplayPort har stöd för flera strömmar och skulle kunna användas med en MST-hub för att lösa ditt problem*. Det finns alltså teoretiskt stöd för funktionen du vill ha i alla fall. Betyder det att det kommer fungera med rätt adapter? Nej, inte nödvändigtvis. Datorn måste ha stöd för att skicka ut flera strömmar också och det vet man knappast om den har förrän man testat. Det här är detaljer som ingen tillverkare bryr sig om att speca (särskilt inte på konsumentprodukter), så det går inte att läsa sig till om det fungerar eller inte.

Exempelprodukter:
MST-hub: https://www.amazon.com/2-Port-DisplayPort-Adapter-Monitor-Spl...
MST-hub + HDMI-omvandlare: https://www.komplett.se/product/993195

*utöver MST-hub behövs också aktiv omvandling till HDMI om du måste ha det till dina skärmar, men det går att få i samma låda om man köper rätt pryl.

Hej! Stort tack för ditt svar!

Jag har två Asus skärmar, Asus VC239 & Asus VC247, ej de exakta modellerna i länkarna men det var de mest snarlika jag kunde hitta.

Jag kommer testa att beställa en MST hub för att se om det funkar. Såg att den ena du rekommendera på komplett var slutsåld. Vad tror du om nån av dessa?

Alt 1
Alt 2

Stort tack ännu en gång för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewey63:

Vad tror du om nån av dessa?

Alt 1
Alt 2

Den första HDMI-splittern kommer inte fungera, det är samma typ av produkt som den du redan testat. D.v.s. en HDMI-splitter som skickar samma signal till alla utgångar.

Dockningsstationen från Targus skulle däremot kunna fungera, det ser ut att vara en MST-hub med inbyggd konvertering till HDMI vilket är vad du verkar behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den första HDMI-splittern kommer inte fungera, det är samma typ av produkt som den du redan testat. D.v.s. en HDMI-splitter som skickar samma signal till alla utgångar.

Dockningsstationen från Targus skulle däremot kunna fungera, det ser ut att vara en MST-hub med inbyggd konvertering till HDMI vilket är vad du verkar behöva.

Tusentack för hjälpen! Blir lite dyrare än vad jag trott men huvudsaken är att det fungerar :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewey63:

Tusentack för hjälpen! Blir lite dyrare än vad jag trott men huvudsaken är att det fungerar :)!

Ropa inte hej än. Alt 2 är visserligen den produkt du söker, men du vet inte att din dator har stöd för funktionen än.

Återkom med resultatet så hjälper du till att utöka kunskapsbasen där tillverkarnas specifikationsblad brister.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ropa inte hej än. Alt 2 är visserligen den produkt du söker, men du vet inte att din dator har stöd för funktionen än.

Återkom med resultatet så hjälper du till att utöka kunskapsbasen där tillverkarnas specifikationsblad brister.

Nej det är sant Men om den inte funkar så funkar väl typ ingenting till den laptopen jag har om jag förstått det rätt?

Det kommer jag absolut göra! Otroligt vad fort och bra hjälp man fick här, väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Denna använder min dotter med sin HP Envy 13" till 2 st AOC 24" 1080p skärmar.
KjellCo länk

Den klarar utan vidare att visa olika bilder på alla tre skärmarna.

OBS! Det är Displayport. HDMI fick vi aldrig att fungera.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewey63:

Nej det är sant Men om den inte funkar så funkar väl typ ingenting till den laptopen jag har om jag förstått det rätt?

Det kommer jag absolut göra! Otroligt vad fort och bra hjälp man fick här, väldigt tacksam!

Tyvärr är det så det ligger till. Om inte MST-hubben funkar finns det egentligen bara ett annat alternativ och det är USB-grafikkort á la DisplayLink, men sådana vill man undvika så långt det går eftersom prestandan blir, ehm, "obra". En sådan lösning lär kosta mer också (även om det räcker att ha USB-grafikkort till ena skärmen och köra andra direkt med HDMI).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Denna använder min dotter med sin HP Envy 13" till 2 st AOC 24" 1080p skärmar.
KjellCo länk

Den klarar utan vidare att visa olika bilder på alla tre skärmarna.

OBS! Det är Displayport. HDMI fick vi aldrig att fungera.

Tack för svar! Kanske får skaffa skärmar som stödjer displayport, har enbart HDMI till nuvarande skärmar.

Har ni provat adaptrar likt denna och inte fått det att fungera?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så det ligger till. Om inte MST-hubben funkar finns det egentligen bara ett annat alternativ och det är USB-grafikkort á la DisplayLink, men sådana vill man undvika så långt det går eftersom prestandan blir, ehm, "obra". En sådan lösning lär kosta mer också (även om det räcker att ha USB-grafikkort till ena skärmen och köra andra direkt med HDMI).

Ja precis, funkar det inte med denna så blir det nog att se över att införskaffa skärmar med displayport-uttag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewey63:

Ja precis, funkar det inte med denna så blir det nog att se över att införskaffa skärmar med displayport-uttag!

Om det inte fungerar med den kommer det tyvärr inte göra någon skillnad med andra skärmar. Targusen med HDMI är i princip samma produkt som den rena displayport-hubben på kjell, med tillagd aktiv omvandling från DP till HDMI, så sett till vad som krävs från datorn är det exakt samma sak.

Å andra sidan är det ett väldigt gott tecken att @ZecretW har fungerande MST med en liknande modell, så jag tror att det kommer fungera för dig också. Om jag får gissa har @ZecretW testat med passiva adaptrar som förlitar sig på DP++, men sådana kan bara användas direkt kopplade till portar med stöd för DP++ och aldrig genom en MST-hub. Med aktiv omvandling till HDMI (vilket du får med targusen, annars hade den aldrig kunnat fungera över huvud taget) blir det ingen skillnad från datorns perspektiv mellan targusen och den från kjell, så funkar den ena ska även den andra funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewey63:

Tack för svar! Kanske får skaffa skärmar som stödjer displayport, har enbart HDMI till nuvarande skärmar.

Har ni provat adaptrar likt denna och inte fått det att fungera?

Nej,då det inte funkade med min adapter och eftersom skärmarna har både HDMI och DP uttag köpte vi bara DP adaptern på KjellCO och sedan funkade det. Jag har läst att USBc3.1 har inbyggt DP stöd. Har inte grävt djupare i varför eller varför inte HDMI funkade.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu