Varför betalar jag faktura till både A3 och Universal?

Permalänk
Medlem

Varför betalar jag faktura till både A3 och Universal?

Jag skaffade Universal Fiber i min nya lägenhet.
Då fick jag en Router som kom från A3 tydligen (kundtjänst fixade åt mig)

Men nu så får jag två olika fakturor, en från Universal och en från A3.

På fakturan från A3 står det "WIFI"

Så jag tänkte, betalar jag bara en engångssumma till A3 bara för själva routern?

För jag mailade dem och fick svar såhär: "Du har bredband hos Universal och Wifi hos oss på A3.
Det är 2 olika kundnummer, en gemensam kundtjänst."

Så nu börjar jag undra om det är så att jag betalar Universal för Internet men A3 för WIFI.
Varför ska det vara så?
När jag hade Comhem så var WIFI med på Bredbandskostnaden såfall.

Får inte riktigt något konkret svar från A3 eller Universal.
Hur ligger det till egentligen?

Permalänk
Medlem

Om du nu har en router från A3 så är det givetvis den du betalar för. Vilket "WIFI" då enkelt kan kopplas till (otroligt dumt namngivande????). Bredbandet betalar du såklart till din internetleverantör - Universal

Router brukar vara avbetalning som standard där den då betalas av under ett år eller liknande, t.ex. 99kr/mån i 12 mån vilket motsvarar en "ok" router idag.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Om du nu har en router från A3 så är det givetvis den du betalar för. Vilket "WIFI" då enkelt kan kopplas till (otroligt dumt namngivande????). Bredbandet betalar du såklart till din internetleverantör - Universal

Router brukar vara avbetalning som standard där den då betalas av under ett år eller liknande, t.ex. 99kr/mån i 12 mån vilket motsvarar en "ok" router idag.

Så hade jag inte på Comhem förut.

Då betalade jag bara 499 kr för bredband och Wifi var med i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Så hade jag inte på Comhem förut.

Då betalade jag bara 499 kr för bredband och Wifi var med i priset.

Antagligen för att ComHem kör via koax istället för fiber (vanligtvis) och därmed skickar med egen router för att kunna koppla in i deras nät Att routern är en separat kostnad är inget måste, men det är absolut det vanligaste idag då många även kör på egen router istället för den medföljande som leverantören erbjuder.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om man läser A3s sajt så verkar det som de erbjuder en router med wifi som "tjänst", vilket sannolikt innebär att du hyr routern.

Universal Telecom är en del av A3-koncernen, men arbetar under eget varumärke, vilket förklarar varför du kunde få denna "tjänst" utan att ha bredband direkt hos A3.

Jag skulle sagt upp denna "tjänst" omgående och köpt mig en bra router med wifi-stöd istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om man läser A3s sajt så verkar det som de erbjuder en router med wifi som "tjänst", vilket sannolikt innebär att du hyr routern.

Universal Telecom är en del av A3-koncernen, men arbetar under eget varumärke, vilket förklarar varför du kunde få denna "tjänst" utan att ha bredband direkt hos A3.

Jag skulle sagt upp denna "tjänst" omgående och köpt mig en bra router med wifi-stöd istället.

Precis så hade jag också gjort. Gissar att deras router också är betydligt sämre än de du själv kan köpa på andrahandsmarknaden för en väldigt liten summa.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Gissar att deras router också är betydligt sämre än de du själv kan köpa på andrahandsmarknaden för en väldigt liten summa.

I deras marknadsföringsmaterial (produktblad) står att läsa:

"Produktfamiljen i HG2500-serien erbjuder en avancerad lösning med överlägsen kapacitet för alla nuvarande och framtida tjänster."

Tycker det låter imponerande att de kan utlova överlägsen kapacitet för alla framtida tjänster...det är inget litet löfte. För de sysslar väl ändå inte med falsk marknadsföring!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Precis så hade jag också gjort. Gissar att deras router också är betydligt sämre än de du själv kan köpa på andrahandsmarknaden för en väldigt liten summa.

Jag får ut nästan all internet jag betalar för. Ligger runt 450 mbs om sambon kollat tv samtidigt så routern är verkligen inte dålig

Permalänk
Skrivet av roflc0re:

Jag får ut nästan all internet jag betalar för. Ligger runt 450 mbs om sambon kollat tv samtidigt så routern är verkligen inte dålig

Dey klarar i stort sett alla routrar från typ 400:- och uppåt så säger inte speciellt mycket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad betalar du för detta "WIFI" då? Och hade du redan betalat fullpris för routern?

Permalänk
Medlem

Vad betalar du per månad?
Är det Tilgin HG2501 som är märke och modell på routern?

Enligt A3:s hemsida är det iaf Tilgin HG2501 de använder, https://a3.se/privat/bredband/wifi
Den verkar åtminstone inte helt värdelös ac2300 (2,4GHz - 600Mbps och 5GHz - 1700 Mbps) samt gigabit ethernet https://tilgin.com/wp-content/uploads/2019/03/TILG_HG2500_dat...

Men jag hade nog också, som andra säger, sagt upp WIFI abonnemanget och köpt en egen router. Beror ju givetvis på månadskostanden men i längden lär du tjäna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Vad betalar du per månad?
Är det Tilgin HG2501 som är märke och modell på routern?

Enligt A3:s hemsida är det iaf Tilgin HG2501 de använder, https://a3.se/privat/bredband/wifi
Den verkar åtminstone inte helt värdelös ac2300 (2,4GHz - 600Mbps och 5GHz - 1700 Mbps) samt gigabit ethernet https://tilgin.com/wp-content/uploads/2019/03/TILG_HG2500_dat...

Men jag hade nog också, som andra säger, sagt upp WIFI abonnemanget och köpt en egen router. Beror ju givetvis på månadskostanden men i längden lär du tjäna på det.

Ingen monstersiffra, men ungefär 59 kr i månaden blir det