För att ta reda på hur man kämpar emot genetiskt håravfall behöver vi först gå till roten:
Varför tappar män hår?
Det är pga en biprodukt från testosteron som kallas för DHT (dihydrotestosteron) som gör att vi får mindre hår på huvudet och mer hår på övriga kroppen - om ni nu likt mig, tänkt på att skalliga män oftare är håriga. Håret brukar även gå i cykler av 7 år, så håravfallet kan avstanna för att sedan dramatikt öka (i nästa cykel).
Det finns då läkemedel mot just det här, som du får om du pratar med din läkare. Finasterid/Propecia, 1mg av detta blockerar 80-95% (kommer inte ihåg exakt) upptaget av DHT. Det är en såkallad DHT-blockerare. Dock rekommenderar jag att ta max 0.25-0.5 mg (man får nästan samma effekt) då vissa kan få en hel del tråkiga bieffekter av detta - och vissa får inga alls. Enligt studier är det dock väldigt få som får det, och 99% av alla återgår till normalt. MEN LÄS PÅ. Handlar främst om erektionsproblem.
Då dina hårsäckar aldrig kan dö, utan bara hamnar i vila så kan propecia göra att man återfår hår. Finns resultat på internet där män som vill omvandla till kvinnor (som använt extremt starka preparat) gått från nästan helt skalliga till en full hjässa likt när de var 20. Så man kan absolut vända sitt håravfall.
Den kändaste metoden mot håravfall är "The big 3" som består av just Finasterid, Minoxidil och Ketokonazol Schampoo (t.ex Fungoral, varför detta används vet jag dock inte)
Att enbart använda Minoxidil är inte lönt det, det ger sällan tillräcklig effekt, särskilt då det nästan enbart är effektivt mot hjässan och inte vikar. Dock har jag sett vissa resultat av Dermastamping/Microneedling en gång i veckan på ca 1.5mm djup + minoxidil som gett bra resultat. (Se här: https://lookgood.se/framgang/dermastamping-rogaine-lipogaine-...
edit: Man ärver f.ö hår till största del från sin mor.