Gascogne testar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (spel och Xbox Cloud Gaming)
Sponsrat innehåll: Testpilot
SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av Samsung som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.
► Mer om testet av Samsung Galaxy S20 Ultra 5G
► Mer om SweClockers testpiloter
För några veckor sedan annonserades det här på Sweclockers att man letade efter fyra medlemmar som skulle komma att få testköra Samsung Galaxy S20 Ultra 5G.
Dessa fyra medlemmar blev @sebastiannystrom, @atlantica4ever, @Mithras och jag, som fick i uppdrag att testa denna mobiltelefon och ge våra synpunkter och tankar på den.
Bakgrund
För att tydliggöra kontexten av mina tankar och åsikter om Samsung Galaxy S20 Ultra 5G som jag skriver om, så ska jag försöka ge en bild av min mobilanvändning och mig som användare.
Bortsett ifrån standardsaker såsom samtal, meddelanden och mail, så använder jag mobiltelefonen till mestadels:
Språkstudier via olika appar (kan rekommendera Busuu)
Spel och teknik nyheter via webbläsaren (Safari), Twitter och YouTube
Kamera på mobiltelefoner är något jag inte använder så ofta, är ingen fotoperson helt enkelt.
Det finns ett område som jag gärna skulle vilja kunna använda min mobiltelefon till och det är Xbox Cloud gaming samt Google Stadia streamingtjänster men dessa finns inte tillgängliga till iOS än.
Nuvarande mobiltelefon och tidigare modeller
Jag använder en iPhone X och har gjort det sedan den släpptes år 2017 och mina mobiler har jag i cirka 4 år innan jag byter till en ny modell. Tidigare modeller har varit en iPhone 6 Plus som införskaffades 2014 och innan dess var det en iPhone 4 som införskaffades 2010.
Så med andra ord är Samsung Galaxy S20 5G Ultra den första Androidmobil som jag kommer använda över någon längre tid. Det kommer bli intressant och det kommer säkert vara både positiva och negativa erfarenheter.
Det som är viktigt för min del gällande mobiltelefoner är, kvalitén exempelvis hur skönt den känns i handen, bra skärm, bra touch funktion och fungerar bra tillsammans med ens andra enheter som man har, exempelvis iMac, iPad och Apple TV.
Så genom att jag kommer använda en Android mobiltelefon så kommer det inte att fungera så bra med mina andra enheter av förklarliga skäl men jag vill testa och se vad Android sidan kan erbjuda.
Första intryck - "look and feel"
Första intrycket var när jag fick se kartongen, det var en stor kartong.
Samsung Galaxy S20 5G Ultra kartongen är större på alla håll och här tänkte jag lite är detta en mobiltelefon?
För att ge något perspektiv på detta så har jag kvar min låda till min iPhone X för att kunna jämföra med.
En sak som gjorde kartongen högre av någon anledning är att det är en stor låda för en liten pappers guide och garantipapper.
Känns lite som slöseri med plats men nog om kartongen, det är inte därför denna text är skriven.
Så åter till Samsung Galaxy S20 5G Ultra som är aktuell i detta test.
Min spontana känsla när jag tog upp mobiltelefonen var att den kändes väldig hög, lite väl hög...
Själva byggkvalitén känns bra men den ligger inte helt bra i ens hand och det beror mest på att det är en stor mobiltelefon. Jag har exempelvis svårt att nå appar som är högst upp på skärmen med en hand och det finns en funktion som heter "Turn One-Handed Operations" men denna har jag inte blivit så van vid än.
Har även en Samsung Galaxy S9+ på lån för att jämföra med och S9+ är i princip lika stor som en iPhone X.
Och S9+ känns bättre i handen eftersom den är lite mindre samt lägre än vad S20 är, detta kan självklart vara en vanesak, så jag får se hur det känns om ett tags användandet utav S20.
Bilden visar Samsung Galaxy S9+ bredvid Samsung Galaxy S20 5G Ultra
För den som vill ha matematiska siffror för de olika måtten på mobilerna
Samsung Galaxy S20 5G Ultra
166.9 x 76 x 8.8 mm (Höjd x bredd x tjocklek)
Samsung Galaxy S9+
158.1 x 73.8 x 8.5 mm (Höjd x bredd x tjocklek)
iPhone X
143.6 x 70.9 x 7.7 mm (Höjd x bredd x tjocklek)
Lite mer matematiska siffror om skärmarna
Samsung Galaxy S20 5G Ultra
6.9" Amoled 2X, 120Hz HDR10+
Skärmupplösning 1440 x 3200
Samsung Galaxy S9+
6.2" Amoled, HDR10
Skärmupplösning 1440 x 2960
iPhone X
5.8" Super Retina Oled HDR10
Skärmupplösning 1125 x 2436
Man ser helt klart att Samsung Galaxy S20 har den största skärmen, högsta upplösningen och högsta uppdateringsfrekvens av dessa mobiltelefoner. Gällande skärmar mellan de olika enheterna bortsett från storleken och uppdateringsfrekvens så har alla har bra bildskärmar och bildkvalité. Jag kommer återkomma till dessa områden mer i andra poster i denna forumstråd.
Första uppstart av mobilen och installation
Det var en del inställningar man behövde göra innan man kom igång med mobiltelefonen och så fort man kom åt inställningarna så stängde man av knappljudet då jag finner detta bara allmänt störande att ha igång. Jag känner att jag behöver spendera mer tid att gå genom de olika inställningsalternativen och blir mer van vid Android upplägget överlag. Sedan är jag inte förtjust i att ha massa appar installerade mer än de nödvändiga som jag använder mig av på mina enheter, så här rensar man bort en del appar som inte kommer användas. Under processen med uppstart och installation av appar så märker jag att det är lite problem med skärmkanten eftersom det händer vid flertal tillfällen att ens handflata kommer åt och då reagerar skärmen att man har tryckt. Att ha en skärm med rundade kanter känns inte helt optimalt för min del, detta går säkert att lösa med ett lämpligt skal för mobiltelefonen.
Efter allt är uppsatt som önskat för stunden och de appar som behövs är installerade så kan man äntligen börja testa det jag mest är nyfiken på.
Hur är det att använda Samsung Galaxy S20 Ultra 5G som sin primära spelenhet?
Fortsättning följer
"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"