Dags att uppgradera min router (ASUS RT-N66U)

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera min router (ASUS RT-N66U)

Hej alla,

Jag bor i en villa på tre våningar (165m2) där routern sitter på våning två och ger rätt bra täckning i hela huset. Jag har haft 100/10 fiber i flera år, och haft min RT-N66U sedan 2012. Sjukt nöjd med den routern, bara tuffat på utan problem år efter år (senaste versionen av standard-firmware). Men nu tänkte jag uppgradera till 250/100, och kom på att det kanske är dags att uppgradera även routern i samband med detta. Är ute efter en mer modern router med bättre hastigheter och om möjligt lite bättre räckvidd, och självklart samma stabilitet som innan. Med chromecasts, datorer, surtplattor, mobiler etc är det nog 15-20 uppkopplade enheter det rör sig om.

Två routrar jag har tittat lite extra på är:

* TP-Link Archer AX50 AX3000 (om jag vill komma lite billigare undan)
* ASUS RT-AX82U (dyrare, men bättre spec på pappret och jag är ju väldigt nöjd med min nuvarande ASUS)

Vad tycker ni?

Permalänk
Vila i frid

Din router klarar av att routa 800 Mbps, dvs mer än trippla den hastighet du funderar på att höja till.

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/316...

Räckvidden är reglerat av EU. Max 20 dbm/100 mw utstrålad effekt.

Vill du ha räckvidd, montera upp en eller flera AP runt om i villan - anslutna med kabel. Mesh är meh och leksaker.

Permalänk
Medlem

@Neeo Om du är nöjd med din nuvarande router och vill få bättre wifi, dra kabel och sätt upp AP:s (Accesspunkter) där du vill få bättre täckning.

Eller köp en ny ASUS router och använd den gamla som AP.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)