Vad är egentligen en IP adress, DNS, DHCP, sutnät, gateway. AKA grunderna gällande nätverk, servrar och kommunikation.
Tja, så jag går datorteknik på gymnasiet och det kanske låter lite konstigt men jag är väldigt intresserad i nätverk och kommunikation.
Problemet är att i början av utbildningen så lärde vi oss om alla grunder om vad en server är och hur allt fungerar i ett nätverk och aa, allmänna saker om det. Men jag blandar glömt bort hur allt egentligen funkar och tror att jag lär mig mer av folk som skriver för då kan man få mer simpla svar.
Jag håller också på med windows server 2019 och massa annat sådant på min praktik samt på skolan, och det är skit svårt att fatta vad folk snackar om när dom säger något om DNS, IP, subnät etc etc. Så att få ner grunderna är nog det jag behöver göra före jag gör något annat.
DNS = domain name system, Jag har ingen aning längre.
IP adress = det finns en privat som börjar med 198.168 och är den adressen som är på ett LAN nätverk så alla datorer kan kommunicera med varandra, och sen en Public IP adress som typ börjar på 10.11 eller något sånt och det är den adress som är uppkopplad till internet/din ISP.
DHCP = ger dig automatiska adresser som ändras, alltså det är inte en fast adress.
Gateway = den adress som kommunicerar med din router och internet.
MAC adress = är adressen på ditt nätverks kort. Som jag tror routern använder för att kommunicera med din dator.
Subnät = har ingen aning.
Nu skrev jag det som jag har lärt mig, jag skriver inte det som jag precis läst på Google utan det som jag kan i bakhuvudet från början. Så om det är något som ni ser som är helt fel försök att förklara det först simpelt och sen kanske lite mer djupare.
Kanske lite konstig tråd men här hittar jag dom bästa när det gäller frågor som jag inte kan få svar på eller om jag inte är nöjd med dom svaren jag får från nätet.
Tack så mycket för all hjälp ni ger mig:)