Alla fyndtips från mellandagsrean

Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Vill mest det ska bli måndag nu så man kan se om Telia iaf kör som de alltid gjort med BF priser på bredband
Både jag och mossan behöver Telias BF erbjudande lol.

Annars blir det trist dyrt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Helt ok om man pallar med 24 mån bindning.

Tele2

Edit; Man behöver då skaffa deras villafiber..nä då får det vara.

I nuläget så har jag 100/100 hos bredband2 för 422kr/mån så väldigt dyrt.

Vad innebär villafibern för extrakostnader? 449kr/mån känns ju inte farligt mycket för 500-(upp till)1000 Mbit/s,
27kr/mån mer för 5-10x nuvarande hastighet för dig. Så jag antar att det finns mer kostnader som inte framgår?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Vad innebär villafibern för extrakostnader? 449kr/mån känns ju inte farligt mycket för 500-(upp till)1000 Mbit/s,
27kr/mån mer för 5-10x nuvarande hastighet för dig. Så jag antar att det finns mer kostnader som inte framgår?

Jag tog bara det billigaste obundna jag fick upp på bredbandsval.se då jag tänkte det kommer bättre erbjudande på bf.

Vet inte, de kommer ju ut och bytar ut mediaomvandlaren och så. Känns onödigt..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ja det är skrämmande/ledsamt att se hur priserna ökar stadigt på bredband, lika som med elnätsavgifterna :/

Vill inte försvara företag men telekombolagen är väl knappast immuna mot inflation? Dyrare el, högre löner osv?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Telenors erbjudanden här (villa):

399/mån för 300/300 och stanna kvar på Öppen fiber.
349/mån för 1000/1000 i 24 mån, jättebra kanske, men då låser man sig till Telenorfiber.

/hulle.

Hur får ni 24 månaders-erbjudandet? Syns det på webben, eller ringde ni dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Extrakostnaden riskerar att komma när du inte längre vill vara inlåst till bara en ISP och ingen annan ISP vill byta mediaomvandlaren gratis, du har du valet att stanna kvar med höjt pris (det brukar ju vara skälet till att man vill byta ISP) eller betala för att få mediaomvandlaren utbytt, priset jag sett på det var 2700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur får ni 24 månaders-erbjudandet? Syns det på webben, eller ringde ni dom?

På webbsidan bara, när jag anger min adress så finns valet "Testa vår villafiber" eller nåt ditåt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Telenor uppsagt, precis som för andra här så var det uselt "erbjudande" för att stanna kvar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dessa priser får jag med studentrabatt på Bredband2, känns som detta kanske kan vara något? Hur är de med "smyghöjningar" som jag läst lite om? någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Ringde Telenor och fick prata med en Erik som kunde erbjuda bredband 600 för 429kr i månaden. Jag valde att avsluta och har nu hoppat på tele2 1200 (fiberkoax) för 599kr i månaden 24mån bindningstid.. Mycket pga att jag vill ha iPaden som ingår, den är nice att ha ifall datorn och mobilen havererar samtidigt igen 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: , MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Lutar mer åt att jag säger adjö till de större aktörerna och provar på Inleed, blir ungefär samma pris fast 250 mbit/s istället för 500. Det sistnämnda är ändå egentligen mer än vad jag behöver i mitt lilla hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Dessa priser får jag med studentrabatt på Bredband2, känns som detta kanske kan vara något? Hur är de med "smyghöjningar" som jag läst lite om? någon som har erfarenhet?

Jag har haft bredband2 sedan 2015 och de har aldrig smyghöjt för mig. När de har höjt så har de meddelat detta minst 30 dagar innan höjningen så jag har haft möjligheten att byta leverantör innan höjningen har slagit igenom.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Lutar mer åt att jag säger adjö till de större aktörerna och provar på Inleed, blir ungefär samma pris fast 250 mbit/s istället för 500. Det sistnämnda är ändå egentligen mer än vad jag behöver i mitt lilla hushåll.

Jag funderade på samma, men iaf i Zitius nät så körde de CGNAT, och publik IP kostade 23kr/mån. Så blev lite besviken på den delen, även om de fortfarande ser konkurrenskraftiga ut.

Permalänk

Sitter på Telia 250 idag för 299 kr/mån. Går dock ut 22/12 så jag bör säga upp det idag om jag inte vill att det ska ticka på till ordinarie.

Vill helst behålla Telia men beroende på pris såklart. Telia kommer väl med sina erbjudanden till veckan.

Hur hade ni gjort? Sagt upp idag för att eventuellt avbryta uppsägning och knyta om till veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Sitter på Telia 250 idag för 299 kr/mån. Går dock ut 22/12 så jag bör säga upp det idag om jag inte vill att det ska ticka på till ordinarie.

Vill helst behålla Telia men beroende på pris såklart. Telia kommer väl med sina erbjudanden till veckan.

Hur hade ni gjort? Sagt upp idag för att eventuellt avbryta uppsägning och knyta om till veckan?

säg upp det direkt, annars kommer de fakturera det högre priset direkt från 23dje , du kan altid gå tillbaks till de med nytt avtal

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

På webbsidan bara, när jag anger min adress så finns valet "Testa vår villafiber" eller nåt ditåt.

/hulle.

Aha, ja det här är intressant info. Villafiber brukar ju betyda att operatören "kopplar förbi" ett eventuellt "stadsnät" och det leder ju givetvis till bättre priser. Så det är ju ytterligare en parameter i denna soppa, att jämföra "villafiber"-priser mot "stadsnätspriser" är ju tyvärr inte rimligt, vilket gör det än svårare för oss kunder att jämföra priser.

Permalänk

Var det inte förra året folk klagade att det inte släpptes några riktigt bra erbjudande sen vips blev det den 29onde och så var det någon som kom med något bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Var det inte förra året folk klagade att det inte släpptes några riktigt bra erbjudande sen vips blev det den 29onde och så var det någon som kom med något bra?

Typ alla har kört Telenor och Telia och de släpper alltid sina innan BF. Telenor ex denna veckan och Telia måndag.
Bahnhof, Ownit osv har aldrig haft något speciellt på BF.

Telenor har för första året väldigt många år övergett deras bra BF priser. Så nu hoppas ju många på Telia på måndag att de inte gör som telenor.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Extrakostnaden riskerar att komma när du inte längre vill vara inlåst till bara en ISP och ingen annan ISP vill byta mediaomvandlaren gratis, du har du valet att stanna kvar med höjt pris (det brukar ju vara skälet till att man vill byta ISP) eller betala för att få mediaomvandlaren utbytt, priset jag sett på det var 2700 kr.

Telia har tagit 2000kr en längre tid vad jag har sett, men har bjudit på kostnaden stora perioder också om man byter till dem. Så här ser det ut för mig just nu t.ex

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Typ alla har kört Telenor och Telia och de släpper alltid sina innan BF. Telenor ex denna veckan och Telia måndag.
Bahnhof, Ownit osv har aldrig haft något speciellt på BF.

Telenor har för första året väldigt många år övergett deras bra BF priser. Så nu hoppas ju många på Telia på måndag att de inte gör som telenor.

Ja om inte Telia slår till med något roligt så blir det nog så illa att jag hoppar på Tele2 och att de får byta mediaomvandlare och skit, så får man ta fighten igen om 24 mån och se om någon annan operatör eventuellt byter gratis igen.

Snopet dock med Tele2 att om jag hade bestämt mig för de för ett par veckor sedan så hade man fått en PS5 PRO gratis.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det var väl nästan bara Telenor som kom med ett bra erbjudande förra året? Därför så många av oss i tråden nu har Telenor. Telia och Tele2 hade inte så bra erbjudande förra året. 2022 fanns det mer att välja på, då ville Telia fortfarande konkurrera. Därför folk misstänker att Telia kanske inte kommer med något bra i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänk på att priserna är områdes specifika Så ordinarie pris vid dig kanske, just vid mig så är ordinarie pris 615kr. Men spelar ingen större roll för min del då vi inte kan få inleed så skulle inte förvåna mig om det är specifik för villa fiber i vårat område.

Lite klurigt när många kan få olika priser, gör det svårt att få en rättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Det var väl nästan bara Telenor som kom med ett bra erbjudande förra året? Därför så många av oss i tråden nu har Telenor. Telia och Tele2 hade inte så bra erbjudande förra året. 2022 fanns det mer att välja på, då ville Telia fortfarande konkurrera. Därför folk misstänker att Telia kanske inte kommer med något bra i år.

Telia hade 500/500 för 299kr förra året så vitt jag minns. Som de haft typ alla år senaste tiden.

Det har ju varit så att många bytt mellan telia och telenor varje år naturligt då priset bara gäller 1 år.
Så hade man telenor förra året så hade man inte kunnat ta telenor ändå.

Jag hade telia och kunde bara teckna telenor, och nu är det dags att byta ifrån telenor efter 1 år.

Anledningen vissa misstänker telia inte har lika bra pris är väl mer för typ Telenor helt slopat BF priserna de haft förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Lite klurigt när många kan få olika priser, gör det svårt att få en rättvis jämförelse.

Japp speciellt när det som i mitt fall går att få erbjudande på andra sidan gatan men inte hos oss, även fast det är samma nät in i byggnaderna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Fick erbjudande i samband med uppsägningen om typ 380kr i 6 månader och resterande till fullpris. Tackade nej.
Kan gå tillbaka till bahnhof's ordnariepris på 390kr månanden istället i så fall.
Eller telenors 399..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Telia hade 500/500 för 299kr förra året så vitt jag minns. Som de haft typ alla år senaste tiden.

Det har ju varit så att många bytt mellan telia och telenor varje år naturligt då priset bara gäller 1 år.

Jag hade telia och kunde bara teckna telenor, och nu är det dags att byta ifrån telenor efter 1 år.

Anledningen vissa misstänker telia inte har lika bra pris är väl mer för typ Telenor helt slopat BF priserna de haft förr.

Förra året var första gången man inte kunde få förlängt hos Telia genom att ringa för att säga upp det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Förra året var första gången man inte kunde få förlängt hos Telia genom att ringa för att säga upp det.

Det funkade för vissa, för andra inte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det funkade för vissa, för andra inte.

Om vi utgår från denna tråden så var det några enstaka som lyckades, de flesta rapporterade samma, att Telia vägrade.
Åren innan har det inte varit några problem.
Därav många med Telenor som däremot konsekvent nekat att förnya såna erbjudanden vad jag sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Stämmer. Eftersom telia inte hade nåt kul vore det ett mirakel om de försökte anstränga sig att konkurrera i år, men vem vet.

Skrivet av Nivity:

Nej. Dem hade bara BF deal på 250/250.

Permalänk
Medlem

brukar bahnhof inte ha några BF deals?

Vilket är bäst om man bryr sig om integritet