Tips på hur jag kan förbättra WiFi signal hemma för spel streaming
Hej,
TLDR: Behöver förbättra och stabilisera wifi signalen för att kunna köra spel via Stadia, bör jag köpa ny router som bryggas med befintlig eller finns det andra (kanske bättre) alternativ?
Lite kort historik:
Bor i en bostadsrätt på 80kvm och har hyfsat bra wifi hemma om man bara slösurfar eller kollar på film via streamingtjänst.
Har både 2,4GHz och 5GHz aktivt på den router vi fått av Telia pga att vissa enheter inte har stöd för 5Ghz.
Kör 1000/1000Mbit fiber men får ut ungefär 450/200Mbit via 5GHz nätet enligt dom speedtester jag gjort lite snabbt.
Har precis fått upp ögonen för spel streaming som Stadia och provat på det lite smått.
Upptäckte dock ganska snabbt att min uppkoppling inte verkar vara tillräckligt stabil för att det ska flyta på bra. Det fryser till sekund ganska ofta och bilden blir suddig för att sedan återgå till normal nivå igen.
Testade köra via ethernet och då flyter allt på men har inte möjlighet att koppla in sladd överallt i lägenheten tyvärr så WiFi är att föredra om jag kan lösa problemet.
Jag misstänker att grundorsaken till problemet är placeringen av min router, den är nämligen i ett litet förrådsrum vid entrén, man valde att placera alla nätprylar där när lägenheterna byggdes.
Signalen påverkas troligtvis både av väggar, dörrar, grannarnas wifi mm och jag tänkte höra om nån har förslag på vad man skulle kunna köpa för att möjligtvis få stabilare förbindelse?
Tänkte först om jag skulle köpa en ny router och brygga med Telias egna och placera på ett bra ställe, t ex en sån här: https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...
Eller finns det andra lösningar jag bör titta på först innan inköp av router? Såg att det fanns WiFi extenders också men är dom tillräckligt bra för detta ändamål?
Tar gärna emot alla tips jag kan få!
Tack!