Följ Black Week på SweClockers

9900K eller 10700K eller kanske en 10850K

Permalänk
Medlem

9900K eller 10700K eller kanske en 10850K

Jag går lite i funderingarna att byta ut min AMD 2700X processor och kikar lite på Intel och vad som finns att få tag på och ser nu att förra flaggskeppet 9900K reas ut inför julen, kollade också på nuvarande generation och ser att 10700K ligger på samma pris eller något lägre plus att dessa två processorer verkar ligga på i princip samma prestanda i spel sett till fps.
Finns det några fördelar med 9900K som är en i9:a med 10700K som är en i7:a?
Antar efter att googlat en del att att det är en rätt rejäl prestandaökning mot min nuvarande processor oavsett vilken och jag kan ju tillägga att jag absolut inte kommer köra med stock alltså ingen överklockning så den aspekten kommer inte påverka mitt beslut.
Har även kollat på 10850k men funderar starkt på om de extra kärnorna kommer göra så stor skillnad i vardagligt användande så det motiverar ett prispåslag på 1000Skr.

Permalänk
Medlem

Vilkens upplösningen spelar du på ? Vilka titlar orkar inte 2700x med ?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Finns det några fördelar med 9900K som är en i9:a med 10700K som är en i7:a?

Nej, i7 och i9 är till för att rangordna processorer inom en familj, men ofta ganska meningslösa om man jämför olika familjer. 10700K är i praktiken en aningen högre klockad 9900K, att den är en i7:a istället för i9:a är för att särskilja den från i9 10900K/10850K och inte för att den anses vara sämre än i9 9900K.

Permalänk
Medlem

Av de 3 du nämner hade jag nog personligen valt 10700k, dock baserar jag det här på överklockning. Kollar man binning så är det lite större chans att nå högre klockhastigheter med 10700k än 10850k: https://siliconlottery.com/pages/statistics, dock sen är det ju upp till dig om du hellre vill ha 2 extra kärnor + 4 extra trådar.

...noterade när jag skrev det här att du skrev att du tänkte köra stock så det här var rätt irrelevant, men mitt svar blir nog detsamma, det verkar inte vara så stor prestandaskillnad mellan 10700k och 10850k i spel för att det ska vara värt närmre 1000kr extra.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawler:

jag kan ju tillägga att jag absolut inte kommer köra med stock alltså ingen överklockning så den aspekten kommer inte påverka mitt beslut.

stock = ingen överklockning ..så det är svårtolkat vad du menar

ska du överklocka -> prispåslag för K-serien.
ska du inte överklocka -> lägre pris, eftersom du inte behöver K-serien.

ps.
just nu ligger 9900K på 3.8k & 9900 på 3.6 - 4.2k, så det behöver ju inte bli ett prispåslag för dig att köpa den som går att överklocka.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte bättre att köpa en ny AMD isf?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Är det inte bättre att köpa en ny AMD isf?

JA. Generation 9 och 10 ifrån INTEL är sämre än generation 5000 ifrån AMD.
5600x ifrån AMD är troligtvis den bästa cpun i pris/prestanda för spel.

AMD vinner både pris/prestanda och prestanda.. så oavsett vad du betalar, så får du bättre och mer för pengarna hos AMD.

ps. ops, misstolka frågan som en fråga från op xD
men ja, jag håller med dig i din ledande fråga, hoppas op ser

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

JA. Generation 9 och 10 ifrån INTEL är sämre än generation 5000 ifrån AMD.
5600x ifrån AMD är troligtvis den bästa cpun i pris/prestanda för spel.

AMD vinner både pris/prestanda och prestanda.. så oavsett vad du betalar, så får du bättre och mer för pengarna hos AMD.

ps. ops, misstolka frågan som en fråga från op xD
men ja, jag håller med dig i din ledande fråga, hoppas op ser

5600X 3290:-
Moderkort ~1500 och upp (500 serien pga bios uppdateringarna som ska komma kan det bli billigare med en 400 serie senare)

10600K 2500:- (dock utan kylare men de flesta byter ju ut den när de ska klocka iaf)
Moderkort ~1500 och upp (Z490)

Det är en skillnad på ~800kr eller ökning på nästan 20% i kostnad, med överklockning av CPU, cache och RAM så beror det helt på vilket spel, i produktion är dock Ryzen markant bättre. I spel beror det helt på vad du spelar, Total War där vinner 5600X lätt, men i Red Dead 2 drar 10600 om osv.

Helt ärligt tror jag det är värt att gräva runt lite och se vilka priser man hittar just nu, AMD har höjt sin MSRP medan Intel just nu pressar ner sin, AMD för att ta igen kostnader och Intel för att inte förlora andelar troligen.

OnTopic:
Från vad jag sett i tester är det få spel som tjänar mycket på core count när det kommer upp till 6 core/threads, det är små vinster men inget extremt, dock i produktion som video och musik är det lätt värt med mer och tittar man framåt så konsollerna driver ofta vad som gäller i spel och de nya har 8 cores men ofta är inte allt helt tillgängligt för utvecklare så spel kommer troligen fastna ett tag mellan 6-8 cores, kanske nyttja lite mer threads men allt 6+ bör räcka ett par år för spel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood