Permalänk
Medlem

5800x idle temps?

Hello!

Jag fick hem min 5800x igår och byggde ihop min nya burk utan problem, men jag är lite fundersam över idle temps.

Utan att ändra något annat än att aktivera XMP-profilen för minnena så ligger idle temp på 40 grader inne i BIOS och datorn är knäpptyst, men så fort jag bootar in i Windows så lägger sig den upp mot 60-65 grader utan att jag gör någonting.

För det första så brukar det ju vara tvärtom? Att CPU är onödigt varm inne i BIOS medans den idle i Windows lägger sig lägre.

Sen justerade jag lite volt och nu ligger idle temp betydligt bättre på ca 45 grader, men jag hade helst sett att det låg ner mot 30? Vad kan man förvänta sig och vad är rimligt?

En sista grej, när jag kör igång ex. Prime 95 och samtidigt kollar i Ryzen Master, så ser jag att all core ligger på standard 3800MHz hela vägen upp till 90 grader, sedan verkar den nå en vägg och processorn klockar ner sig. Tempen överstiger aldrig 90 grader, utan den ligger exakt där hela tiden, istället så klockar alltså processorn ner sig.

Är detta också normalt?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Upp mot 60-65C är helt normalt och inget att oroa sig för. Det finns mängder med trådar på swec om exakt detta ämnet för de som vill djupdyka.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ändringat vcore så är det därför den inte boostar som den ska. Du måste undervolta med Curve Optimizer eller inte alls, och om moderkortet har den funktionen eller inte beror på om tillverkaren släppt BIOS-uppdateringen ännu.

Du kan även sätta manuella PBO-gränser/köra Eco mode, men då sänks även klockfrekvenser.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Upp mot 60-65C är helt normalt och inget att oroa sig för. Det finns mängder med trådar på swec om exakt detta ämnet för de som vill djupdyka.

Aha, vid idle alltså? Låter ju jätteskumt

Skrivet av Thomas:

Om du ändringat vcore så är det därför den inte boostar som den ska. Du måste undervolta med Curve Optimizer eller inte alls, och om moderkortet har den funktionen eller inte beror på om tillverkaren släppt BIOS-uppdateringen ännu.

Du kan även sätta manuella PBO-gränser/köra Eco mode, men då sänks även klockfrekvenser.

Den boostar som den ska tills att den når exakt 90 grader, det är först då processorn klockar ner.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dallen:

Den boostar som den ska tills att den når exakt 90 grader, det är först då processorn klockar ner.

Hm, men vilka klockfrekvenser och vilken vcore är det strax innan? Om det inte är väldigt tung belastning eller dålig kylning så är ju 90 grader lite väl. Min blev dock det i Cinebench innan jag meckade lite, men även helt stock så klockade den inte ner under c:a 4400 MHz då ändå. Lägger den sig under typ 4300 all-core så är något lurt, framför allt om belastningen inte är något extremt som prime95 Small FFTs.

Jag skulle tro att vcore är högre än vad processorn föredrar när den kör all-core.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Aha, vid idle alltså? Låter ju jätteskumt

Kan tyckas, men är helt normalt nu mera. Det finns inget "idle" i windows; det går processer i bakgrunden hela tiden och processorn är designad för att ge så bra enkeltrådsprestanda som går vilket gör att en enstaka kärnor går direkt upp på max frekvens med hög temperatur som följd. Om du inte vill ha detta beteende så får du inte heller prestandan som det ger sas.

Mitt tips är att anpassa fläktkurvorna efter en högre vilotemperatur och var sedan nöjd med prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

För det första så brukar det ju vara tvärtom? Att CPU är onödigt varm inne i BIOS medans den idle i Windows lägger sig lägre.

Min 3600 är ca 32 grader i Bios och 38 i windows med XMP och ständig 4.2 ghz frekvens.
Vad för kylare har du? AMD chipset installerade och rätt energiprofiler i? Säker att montering av kylare hamnat rätt etc?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Kan tyckas, men är helt normalt nu mera. Det finns inget "idle" i windows; det går processer i bakgrunden hela tiden och processorn är designad för att ge så bra enkeltrådsprestanda som går vilket gör att en enstaka kärnor går direkt upp på max frekvens med hög temperatur som följd. Om du inte vill ha detta beteende så får du inte heller prestandan som det ger sas.

Mitt tips är att anpassa fläktkurvorna efter en högre vilotemperatur och var sedan nöjd med prestandan.

Skrivet av Niivpzi:

Min 3600 är ca 32 grader i Bios och 38 i windows med XMP och ständig 4.2 ghz frekvens.
Vad för kylare har du? AMD chipset installerade och rätt energiprofiler i? Säker att montering av kylare hamnat rätt etc?

Det här är ju jätteskumt, men idle tempsen verkar bero på Epic Games. När datorn bootar upp startar också Epic Games i bakgrunden, den gör ingenting speciellt utan bara är där. Idle temp ligger på 60-65 grader tills att jag stänger programmet, sedan går det nu ner till 35 grader istället.

Startar jag upp Epic Games igen går tempen direkt tillbaka till 60-65 grader i idle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Skrivet av Dallen:

Det här är ju jätteskumt, men idle tempsen verkar bero på Epic Games. När datorn bootar upp startar också Epic Games i bakgrunden, den gör ingenting speciellt utan bara är där. Idle temp ligger på 60-65 grader tills att jag stänger programmet, sedan går det nu ner till 35 grader istället.

Startar jag upp Epic Games igen går tempen direkt tillbaka till 60-65 grader i idle.

Som Adzer sa, jag uppdaterade bios och mina fläktkurvor ställde om sig helt, efter det tyckte jag att datorn lät på tok för mycket.
Med Fan Control i BIOS så kan man oftast ställa in flera "punkter", så ställ in högsta möjliga mellan 2 första punkterna (de ska vara flat) tills att datorn har ett OK/tyst ljud enligt dig mellan 30-55/60 grader.
Automatiskt ställer den in som stege så tempen hoppade 30-65 hela tiden med fläktljud som varvade upp var tionde sekund.
Ställde in dem nu fast på 1100RPM upp till 60 grader sen får det öka med tempsen.
Men ryzen hoppar mycket i temperatur för småsaker, den går fort ned om man inte rör mus/tangentbord därför ha flat kurva ända till 60 grader.

Gällande EPIC prova starta som Admin eller worst case installera om den. (min epic beteer sig konstigt om jag inte startar den som admin)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Finns flera trådar här som hävdar att det är normalt, jag tycker det låter helt prilligt högt, känns ju som att processorn konstant är klockad för högy och generar värme istället för att ligga och smyga på låga frekvenser och låg volt.

Om min processor varit så där varm i idle (min är 28c), skulle jag kör nåt program som visar volt och frekvens över tid i en graf. När datorn inte belastas ska den ju gå strömsnålt. 60c är ju allt annat än strömsnålt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Ah, där har vi alltså boven! Jag visste väl att nåt var fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Finns flera trådar här som hävdar att det är normalt, jag tycker det låter helt prilligt högt, känns ju som att processorn konstant är klockad för högy och generar värme istället för att ligga och smyga på låga frekvenser och låg volt.

Om min processor varit så där varm i idle (min är 28c), skulle jag kör nåt program som visar volt och frekvens över tid i en graf. När datorn inte belastas ska den ju gå strömsnålt. 60c är ju allt annat än strömsnålt

Hög temperatur är inte nödvändigtvis samma sak som hög effektuttag. Med finare tillverkningsprocesser så får man in fler transistorer på samma yta vilket gör att temperaturen blir högre för samma mängd värme som genereras. Dvs det är ingen konstigt alls att vi får högre temperaturer på nya processorer och det är inget att oroa sig för så länge prestandan är bra.

Alternativet skulle ju vara att processorn inte klockar upp sig lika högt vid lättare laster, men det skulle leda till sämre prestanda så jag föredrar det som det är.

Samt att om det enda sättet du märker av att den har högre temperatur är genom att kolla på en mätare så sluta gör det bara? Enda problemet som jag kan se det är de standard fläktkurvor som finns i bios inte är uppdaterade och man behöver sätta dessa själv.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det är en direkt korrelation mellan effektuttag och värme, men jag är ju inte direkt fysiker kan ju erkännas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ernesto:

Jag tänker att det är en direkt korrelation mellan effektuttag och värme, men jag är ju inte direkt fysiker kan ju erkännas.

Ja och nej. Har du en viss processor så ger förstås högre effekt även högre temperaturer och vice versa, men det gör även stor skillnad för temperaturen om du försöker flytta 140 W från en die på c:a 84 mm^2 (5800X) eller från två på totalt 168 mm^2 (5900X, 5950X). Eftersom effektdensititen blir halverad så blir det mycket lättare att flytta bort all värme från dies -> IHS -> kylfläns -> luften och därmed få lägre temperatur i kärnorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter inte omrimligt, men borde inte leda till att tempen bli 30c högre högre vid idle, (jag tror inte den går i idle) och maxtempen bara ligger i 80. Uppenbarligen leds nog värme av vid fullt effektuttag.

Effekten är ju 20ish watt vid idle och 100+ vid belastning. 60 vs 80 känns som nåt är fel.

Nu har jag ju inte fått min 5900 ännu, men jag har ju aldrig hittils haft en prolle som med adekvat kylning ligger över 30ish med bra kylning i idle

Permalänk
Hedersmedlem

49.1 C var det lägsta min mätte upp med bakgrundsprogram igång men inget som gör nåt. CPU usage mellan 0.9-3% förutom spikar, mestadels runt 1.5%. Har även fönstret öppet då jag vädrar inför att sova.
Utöver temperaturerna funkar den felfritt dock!
Ryzen Master visar också c:a 50 C när nästan alla kärnor är i sleep.
Jag har inte heller haft någon såhär varm CPU förut, men det verkar inte särskilt ovanligt med just 5800X.
5600X klarar sig bättre pga lägre power limits (i Eco mode blir min också klart svalare), 5900X/5950X pga lägre effekt/area.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad ligger volten och clocken på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ja mellan effekt och värme har du helt rätt i, men värme är inte samma sak som temperatur. I princip 100% av all effekt som förbrukas i datorn blir till värme så dessa två står i direkt proportion till varandra. Temperatur är dock inte riktigt samma sak som värme.

Låt mig ge ett väldigt enkelt exempel. Golvvärme:
* Golvvärmen i ett hus avger mycket värme, men har låg temperatur. Den klarar av att värma hela hemmet, men inte bränner du dig på golvet för det? Värmen är fördelad på en stor yta vilket gör att temperaturen inte blir så hög.
* Ett stearinljus däremot avger lite värme, men har hög temperatur. Du kan inte värme upp hela ditt hem med ett enda stearinljus, men stoppar du handen i lågan så kan jag lova dig att du bränner dig.

Temperatur är nämligen värmedensitet. Dvs hur mycket värme har man på en given yta. När du trycker in fler transistorer i en processor på samma yta så ökar temperaturen på den ytan trots att hela processorn i sig inte drar mer effekt eller avger mer värme totalt än tidigare modeller. Detta är förklaringen till varför nyare cpuer enklare/snabbare når högre temperaturer.

-----

Fråga nummer 2 ang temperatur mellan vila/last så är det så att processorn har en högre maximal klockfrekvens, spänning och effektuttag för enkeltrådade laster än för flertrådade. Dvs om bara en kärna arbetar så kan denna utföra mer arbete och avge mer värme (per kärna) än om alla arbetar. Detta gör så att processorn når högre temperaturer (och prestanda) med enkeltrådade laster utan att den blir omöjlig att kyla vid flertrådade laster. Detta som ofta kallas för strömbudget. En ensam kärna får lov att dra mer, men när alla kärnor arbetar så måste de dela på denna gemensamma resurs/budget.

Kort vill jag också påpeka att vila/idle sällan finns på en modern dator. Utöver alla processer som windows kör i bakgrunden så har man chattjänster, webbläsare, styrmjukvaror till möss/tangentbord/hörlurar osv. Kolla bara på cpu belastningen när du rör musen eller inte. Om datorn genuint inte gör något så kommer din ryzen cpu att gå svalt, men minsta lilla aktivitet och en kärna klockar upp sig för att utföra detta. Detta är av design och ger bästa kombinationen av låg effektuttag och hög prestanda. Det enda sättet du ens märker av det är genom att titta på en mätare eller om man har en dåligt anpassad fläktkurva vilket man kan lösa. Jag har själv samma låga varvtal på cpu fläkten tills den når 65C.

Permalänk
Medlem

Helt normalt, nästan alla program som startas och lägger sig i bakgrunden påverkar Ryzens boost på ngt sätt, andra vissa mer än andra. Enda sättet att egentligen få vad din idle är "på riktigt" är att stänga ned alla program du har i bakgrunden så endast typ antivirus är kvar. Att sätta en fast frekvens typ 4,3 GHz borde också ge dig ett bra riktmärke vad din idle är (sett till om du tror att det är din kylning som antingen inte räcker till, eller är felmonterad).

En Ryzen CPU som boostar 1-2 kärnor till 4.5 GHz med ~1.5 volt har högre idle än en som är klockad till säg en fast frekvens på 4,3 GHz @ 1.3V över alla kärnor. Tänk också på att den boostar flera ggr per sekund, så om du tittar i tex Hwinfo eller Hw monitor och ser 3,6 GHz men en väldigt hög idle så i verkligheten så har den förmodligen max boostat 4-5 ggr till max frekvens så snabbt att monitorering programmen inte ens hinner visa det.

Applikationer som jag märkt påverkar boosten mkt är:

MSI Dragon
Discord
HWinfo (om man sätter polling till typ 500 ms)
Steam
GoG
Epic

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker vcore är alldeles för aggressiv vid boost.
Har själv satt max vcore till 1.25 & clock till 4.6.
Mycket lägre idle temps & cpu:n håller sig sval & fin. Runt 40 grader vid slösurfande, 60 grader vid spel (Warzone).
Har en be quiet dark rock 4.

Permalänk
Medlem

@adzer fett bra förklarat, tack!

Permalänk
Hjälpsam

Dum fråga, var ställer man in ECO-mode?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Dum fråga, var ställer man in ECO-mode?

Ryzen master, eller i BIOS (finns på flera ställen i mitt). Man kan även sätta värden manuellt under PBO-inställningarna i BIOS vilket är allt vad Eco mode egentligen gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenareeee ! du jag köpte precis en 5800x och jag sitter på 44c idle vilket jag tycker är på tok för mycket egentligen... har sett andra ligga på 29c idle och sedan 70+ i cinebench med AIO. Jag har fått en ganska bra silicon DIE ! med curve optimizer så klockar alla mina cores till exact 5025mhz alla 8a ! men hamnar i 80c vilket jag tycker är lite väl mycket... 75c hade varit mer ok. Däremot har jag experimenterat en del och jag kom på vad som hjälper VÄLDIGT mycket med just tempen på idle och i win/spel. I biosen så ändrar du din vcore med - offset mellan 0.0500 och 0.1000 och testar omkring dessa värden, min cpu gick aldrig över 72c och i idle var jag 30ish... downsiden är att i cinebench så var jag under 6000 multiscore. En annan skum grej är att jag nu ligger på 6005poäng vilket är lite lågt obs! använder ek-aio 360 d-rgb som skall vara väldigt bra men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Tjenareeee ! du jag köpte precis en 5800x och jag sitter på 44c idle vilket jag tycker är på tok för mycket egentligen... har sett andra ligga på 29c idle och sedan 70+ i cinebench med AIO. Jag har fått en ganska bra silicon DIE ! med curve optimizer så klockar alla mina cores till exact 5025mhz alla 8a ! men hamnar i 80c vilket jag tycker är lite väl mycket... 75c hade varit mer ok. Däremot har jag experimenterat en del och jag kom på vad som hjälper VÄLDIGT mycket med just tempen på idle och i win/spel. I biosen så ändrar du din vcore med - offset mellan 0.0500 och 0.1000 och testar omkring dessa värden, min cpu gick aldrig över 72c och i idle var jag 30ish... downsiden är att i cinebench så var jag under 6000 multiscore. En annan skum grej är att jag nu ligger på 6005poäng vilket är lite lågt obs! använder ek-aio 360 d-rgb som skall vara väldigt bra men men

Att den går upp i 80 när du kör cinebench tycker jag låter helt lungt, du har ju 10-15 graders spelrum innan den throttlar.
Jag menar, man kör ju inte cinebench dygnet runt, och även fast man skulle göra det, tror jag processorn pallar det helt ok.
Har du andra saker i loopen som påverkas negativt kanske jag kan se en anledning att försöka få ner den, men att sänka prestandan njae^^

EDIT: Om du verkligen vill få ner idle temps och boosten så den håller sig tystare utan att ändra fläktkurvan kan du ju göra en egen powerplan eller ta nån som i denna tråden: https://www.overclock.net/threads/ryzen-custom-power-plans-fo...

Permalänk
Avstängd

Tjena där.

Jag har gått över till AMD här och är nu fundersam över något.

Jag vet att generellt AMD går varmare än intel. Men av någon anledning så är 2 av mina cores konstant över 80c.

Bifogar en bild på detta.

https://imgur.com/zj2ob4k

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av xZistence:

Tjena där.

Jag har gått över till AMD här och är nu fundersam över något.

Jag vet att generellt AMD går varmare än intel. Men av någon anledning så är 2 av mina cores konstant över 80c.

Bifogar en bild på detta.

https://imgur.com/zj2ob4k

Om du kör ”ryzen master” så får du ofta ett mer korrekt resultat.
Hwinfo mfl visar ibland väldigt fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Men på Ryzen master programet kan jag inte se specifikt vilken kärna jag vill väl?. Rätt ny här på AMD sidan så allt hjälp mottages

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Som en annan användare skrev bör du se över kylarfläkten och kylarpastan. Om du monterat kylaren med kylpastan som kom med får man höga temperaturer som resultat. Hur är temperaturen på andra komponenter, så som GPUn? Är flödet i din burk bra? Har du monterat alla fläktarna åt rätt håll?

Minns att jag gick från 75C till 35C på min i5 6500k när jag bytte fläkt och pasta till aftermarket grejer.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vänta nu... De flesta på SweC brukar hävda tvärt om. Att man får ett mer korrekt resutlat av HWinfo och oftare felaktiga resultat med Ryzen Master.