Är det värt att börja med molntjänster?

Permalänk

Är det värt att börja med molntjänster?

Hej!

Såg en jobbannons som gav mig några frågor.
Jobbannonsen beskrev att man skulle kunna följande.
Man blev dock lite skrämd med tanke på att man skulle vara en Full Stack Developer + erfarenhet. Vet inte vilka utbildningar som lär ut sådant.

Själv kan jag Java, Spring Boot, MySQL och jag använder Vaadin för att göra både frontend och backend i ett. Jag är ganska lat.

Men jag misstänkte att största kravet är att kunna molntjänster. Är detta värt att börja med?
Vilka gratis molntjänster finns det?
Vad har du lyckats göra med molntjänster?

Är Docker gratis?
Är Kubernetes gratis?
Vad gör dom?

Nej, jag tänker inte söka jobbet då dom kräver för mycket.

Citat:

Programming languages

• Has deep knowledge in Java 8-11 and Webb application development

• Has knowledge in C#

Backend

• Has good knowledge with working with REST-based microservices

• Has good knowledge with message based technologies such as JMS or AMQP

• Has good knowledge in Event driven architecture

• Knowledge in Domain driven design

• Knowledge in the ELK stack

Databases

• Good knowledge in SQL

• Knowledge in NoSQL

Frameworks

• Has good knowledge in Spring boot

• Has knowledge in Spring

• Has knowledge in .Net

• Has knowledge in .Net Core

Cloud

• Has good knowledge in Kubernetes

• Has good knowledge in Docker

• Has good knowledge in Azure DevOps

• Has knowledge in Azure portal/AWS

• Has knowledge in Helm

Working Methodologies

• Knowledge in CI/CD

• Knowledge in Microservices testing

• Knowledge in TDD

• Knowledge in Integration/regression testing

• Knowledge in Scrum/Kanban

• Knowledge in Jira

Fluent in English and Swedish

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Är Docker gratis?
Är Kubernetes gratis?
Vad gör dom?

Ligger Google fortfarande nere?

Edit : Sorry, jag missade att du skrev att du var lat. Vassego : https://www.sumologic.com/blog/kubernetes-vs-docker/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Edit : Sorry, jag missade att du skrev att du var lat. Vassego : https://www.sumologic.com/blog/kubernetes-vs-docker/

Gissar att det var hypotetiska frågor (men jag kan förstås ha fel).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Skrivet av iXam:

Ja. Jag är lat och stolt för det också.

Men vad kan jag göra med Docker?
Har dom databas som jag kan skicka upp till?
Har dom lagringsutrymme?
Kan jag lägga upp hela min webbapplikation hos Docker utan att det kostar en enda krona?

Permalänk
Medlem

Lat kan också översättas till energibesparande som i sin tur bör kunna översättas till miljövänlig.

Docker är en container service som du kan köra på din dator/server alternativt i ett moln som erbjuder det.

En container är en inkapsling av en applikation kort sagt.

Så du kan köra flera containrar som delar på underliggande kärna, går snabbt att spinna upp flera vid behov och de kan inte komma åt varandras innehåll.

Permalänk

Känns som jobbet inte riktigt matchar din kompetens. Det finns utbildningar och vissa arbetsplatser kan lära ut om du visar dig villig och duktig på lära dig saker. Att vara lat kommer nog inte hjälpa.

Börja med att bygga en backend i ngt språk, få den att köra lokalt i en docker container, använd tex. swagger för att dokumentera och köra mot din nya tjänst.

Ska du utveckla mer, låt den spara och hämta från en valfri nosql lösning i molnet hos den leverantör som du valt. AWS/GCP/Azure. Lås databasen så bara din tjänst kan prata med den när den kör i molnet.

När det är gjort sätt upp i valfri molnmiljö ett sätt att köra din docker container. Då är den i molnet grattis. Terraform är tex meriterande om man kan hos oss men vi hade inte varit impade om man inte kunde ganska mkt av vad molntjänsten har för olika alternativ.

Finns ingen genväg till kunskap.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Men jag misstänkte att största kravet är att kunna molntjänster. Är detta värt att börja med?
Vilka gratis molntjänster finns det?
Vad har du lyckats göra med molntjänster?

På jobbet använder vi endast Azure och 80% av våra applikationer ligger där, resterande 20% är på väg att flyttas från on-premise till Azure. Vad man lyckas att göra är att bl.a. slippa underhålla servrar själv och att du kan enkelt skala upp eller ut med ett knapptryck.
Det finns också fler möjligheter till att köra serverless med t.ex. Azure Functions. Då betalar för det som används när de används, inte för en hostad server som oavsätt användning tickar i kostnad.

Vi går dock mer och mer mot microservices och där underlättar molnet enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Ja. Jag är lat och stolt för det också.

Men vad kan jag göra med Docker?
Har dom databas som jag kan skicka upp till?
Har dom lagringsutrymme?
Kan jag lägga upp hela min webbapplikation hos Docker utan att det kostar en enda krona?

Docker kan ha allt det ja, du själv hostar ju det eller så köper du hosting av någon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Docker kan ha allt det ja, du själv hostar ju det eller så köper du hosting av någon.

Så docker har Oauth2, NoSQL, lagring osv?

Fritt att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Fritt att använda?

Docker är ett verktyg för att paketera din applikation i en container. Där du förutom appen även specar upp vilken version av diverse verktyg som behövs, t.ex. SQL 2012. Så att all konfiguration som behövs för applikationen finns med i containern. Med detta kan du säkerställa att din applikation kommer att fungera exakt likadant oavsett vart du hostar eller vem du delar koden med. Docker delar sedan samma OS istället för i en VM där varje applikation får egna guest OS, trots att varje container körs isolerat och inte skapar konflikter med varandra.

Du kan se det som en väldigt effektiv zip av allt som behövs för att köra din applikation oavsett dator.

Så person X behöver inte ladda ner SQL 2012, installera SDK, NodeJS eller diverse andra program för att kunna köra din applikation lokalt.

Permalänk
Medlem

För att besvara på kärnfrågan, så JA det är absolut värt att investera tid i att lära sig molntjänster bättre.
Molntjänster är inte bara en abstraktion av tusentals servrar i datacenter men handlar också om nya perspektiv på infrastruktur och arkitektur. Det ena utesluter inte heller det andra, det finns hybrid cloud också där en on-prem miljö fortsatt är relevant.

Molntjänster är här för att stanna och blir mer relevant för var dag som går.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Fritt att använda?

Du väljer ju själv vad du vill lägga in på din egna hårdvara. Har du lagring att använda så har du ju lagring.

Docker är ju ingen tjänst, även om vissa erbjuder det som tjänst. Det är ju en container för en virtuell maskin (enkelt sagt).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Som sagt docker containers typ en VM Light. Det är för att kunna distribuera och/eller separera saker i egna containers där konfigurationen är känd utan att behöva köra hela virtuella maskiner. Kör man på microservices så är det ypperligt att kunna ha dem i egna containers även om deployment kan bli lite mer komplicerat på vissa sätt.

Du som är i Java-världen kanske inte har koll på det men skaffa ett gratis utvecklarkonto hos MS så får du bland annat lite Azure-krediter som du kan använda till vad du vill. De räcker inte så långt men för lite testning och utbildning är det en bra start. Du får också en hel del utbildningsresurser och program som Visual Studio.

Permalänk

Docker är bara ett sätt att paketera din applikation med en driftmiljö/runtime. Tjusningen är att du är bombsäker på vad som finns i din miljö, och om du väljer att publicera din container till en ny server behöver du inte oroa dig för installationer.

Används inte bara för att publicera applikationer heller - i vissa fall är din utvecklingsmiljö så komplex att det är skönt att ha en fungerande miljö i en container så man själv inte behöver krångla med beroenden. Till exempel vid machine-learning.