Permalänk
Medlem

Skärmen/ramen lossnar?!

Hej!

Jag har en Asus hybrid köpt på Webhallen för ca 3 år sedan. Den har en böjbar skärm (så att man kan använda den som surfplatta) nu har höger hörn vid gångjärnet ”lossnat” från skärmen.

Alltså: ramen som sitter runt skärmen har lossnat på höger nederkant. Se bifogad bild som förklarar tillståndet bättre.
Laptopen har aldrig tappats.

Jag hörde ett knak från laptopen när jag skulle rätta till skärmen då den började luta bakåt.
I samband med detta ville skärmen inte hålla sig upprätt, utan den ”föll” gång på gång bakåt.

Nu kan jag inte ens förflytta laptopen då delar av hörnet börjar falla ur den, där skadan sitter!
Det är liksom små svarta bitar som faller ut där höger gångjärn sitter.
Jag kan heller inte stänga skärmen då det hörs ett knak och jag är rädd att allt faller samman.
Den får stå på ett skrivbord, med skärmen lutad mot väggen.

Laptopen funkar annars galant och inga inre skador på skärmen.
Kvittot är tyvärr bortslarvat.

Tror inte att hela skärmen behöver bytas ut, bara tas isär och sättas tillbaka. Men vad vet jag? Därför frågar jag er - mer kunniga.

Vad hade ni gjort?
Har redan ringt Webhallen men utan kvitto blir det svårt att få hjälp där...

Bild på eländet (lyckades inte vända bilden, men ni fattar)

Permalänk
Medlem

Ser ut som det har släppt i skruvarne i nederkanten.
Antar att under den svarta runda pluppen sitter ett trasigt skruvfäste.
Är de inte skruven man ser inne i skärmdelen?
Kolla om du kan pilla loss den svarta pluppen för att se hur de ska sitta ihop.

Det är i vilket fall trasigt och ganska dyrt och svårt att hitta delar.
Kan du inte limma kanten med, typ araldit eller motsv.

Permalänk
Medlem

Hej lassesjo!

Vågar inte pilla loss något med risk att förstöra det ännu mer. Men haft kontakt med några reperationsbutiker där de flesta säger att det går att limma eller byta skärmen helt. Några tips på bra ”laga dator butiker” i Gbg tro?

Oavsett vad så kanske det blir en dyr historia med tanke på att jag slarvat bort kvittot ...

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att tro att det lönar sig att laga en 3 år gammal laptop (om du inte gör det själv, kanske värt). Vad är det för specs?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NawNaw89:

Oavsett vad så kanske det blir en dyr historia med tanke på att jag slarvat bort kvittot ...

Har du köpt datorn med kort och kan leta fram vilket datum från kontoutdraget finns det en god chans att Webhallen kan hjälpa dig med en kvittokopia.
Huruvida det skulle täckas av reklamationsrätten (om det inte gått mer än tre år sedan köpet) är dock osäkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NawNaw89:

Hej!

Jag har en Asus hybrid köpt på Webhallen för ca 3 år sedan. Den har en böjbar skärm (så att man kan använda den som surfplatta) nu har höger hörn vid gångjärnet ”lossnat” från skärmen.

Alltså: ramen som sitter runt skärmen har lossnat på höger nederkant. Se bifogad bild som förklarar tillståndet bättre.
Laptopen har aldrig tappats.

Jag hörde ett knak från laptopen när jag skulle rätta till skärmen då den började luta bakåt.
I samband med detta ville skärmen inte hålla sig upprätt, utan den ”föll” gång på gång bakåt.

Nu kan jag inte ens förflytta laptopen då delar av hörnet börjar falla ur den, där skadan sitter!
Det är liksom små svarta bitar som faller ut där höger gångjärn sitter.
Jag kan heller inte stänga skärmen då det hörs ett knak och jag är rädd att allt faller samman.
Den får stå på ett skrivbord, med skärmen lutad mot väggen.

Laptopen funkar annars galant och inga inre skador på skärmen.
Kvittot är tyvärr bortslarvat.

Tror inte att hela skärmen behöver bytas ut, bara tas isär och sättas tillbaka. Men vad vet jag? Därför frågar jag er - mer kunniga.

Vad hade ni gjort?
Har redan ringt Webhallen men utan kvitto blir det svårt att få hjälp där...

Bild på eländet (lyckades inte vända bilden, men ni fattar)

https://forumbilder.com/images/2021/01/12/29503EB9-C474-4B45-B14B-AEF18E6E984F.jpg

Antar att du inte har ett Webhallen konto och kan kolla där, annars bör du ha ett kvitto på din epost. Men 3 år, ja.

Permalänk
Medlem

Vanligt fel på reparationsstället jag praktiserade på för några år sedan.

Orsakas av att man inte öppnar skärmen vid "hinges" utan längst upp på skärmen, vilket ger en snebelastning. Det och även slitage i allmänhet.
Skruvarna/skruvfästerna brukar lossnar och börjar knäcka sönder saker.

Säger inte att det är exakt ditt problem här, men ser ut och låter som exakt samma.
Skulle rekommendera att själv öppna upp datorskärmen och sätta dit det starkaste limmet du har, istället för skruvar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.