Skärm via externt grafikkort genom USB?

Permalänk
Medlem

Skärm via externt grafikkort genom USB?

Jo, jag skulle vilja koppla in 2 externa skärmar till min laptop, dock finns endast en port för bild (en HDMI), därför undrar jag helt enkelt om det är möjligt att koppla in en andra skärm genom externt grafikkort, typ sånhär:

https://www.kopplat.se/Produkt/7533/Smal-USB-30-till-externt-...-

Men är inte tillräckligt tekniskt kunnig på hur externa för att avgöra om detta skulle funka. Har inte så stora krav på denna andra skärm jag ämnar koppla in där.

Bra att veta (vad jag kommer på):
Mina USB-A portar är av typ 3.2 Gen 1 (den port som produkten i länken avser använda)
Thunderbolt stöds inte och mina USB-C portar stöder ej bild/power delivery, därför kan jag inte använda USB-C till mitt ändamål
Jag har inga stora krav på uppdateringsfrekvens eller fps på den här andra skärmen
Processorn jag har är en AMD Ryzen 7 4800H
Jag kommer då inte använda laptopens egna skärm (om det spelar någon roll)
Jag vill kunna uttöka skrivbordet, inte bara spegla det
Edit: Det interna grafikkortet är ett AMD Radeon RX 5500M - 4 GB, som endast har stöd för en extern skärm

Permalänk
Medlem

Ja det kommer att funka, så långe skärmen inte har högre upplösning än 1920x1200.
Adaptern är lite billigare om man kan stå ut med CDON.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142178

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ja det kommer att funka, så långe skärmen inte har högre upplösning än 1920x1200.
Adaptern är lite billigare om man kan stå ut med CDON.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142178

Tack för svar! Är dock lite orolig för att köpa en sådan + en skärm till för att sedan märka att det är för kostsamt i Cpu-prestanda (om jag har förstått det rätt går det åt en del kraft från cpu:n). Särskilt som min datormodell blir väldigt varm. Men det går väl kanske inte säga nått säkert innan man testat gissar jag?

Annars får jag köra laptopens 15 tum skärm som andra skärm, ska bara ha den till surfning, Youtube och dokument typ. Får för mig att det kan bli för litet med 15 tum då, men man får väl placera laptopens skärm närmare då helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anlo42:

Tack för svar! Är dock lite orolig för att köpa en sådan + en skärm till för att sedan märka att det är för kostsamt i Cpu-prestanda (om jag har förstått det rätt går det åt en del kraft från cpu:n). Särskilt som min datormodell blir väldigt varm. Men det går väl kanske inte säga nått säkert innan man testat gissar jag?

Annars får jag köra laptopens 15 tum skärm som andra skärm, ska bara ha den till surfning, Youtube och dokument typ. Får för mig att det kan bli för litet med 15 tum då, men man får väl placera laptopens skärm närmare då helt enkelt.

Det fina med distansköplagen är ju att man kan prova och skicka tillbaka om den inte fungerar som tänkt.

Jag har ej provat denna produkt så jag kan inte svara om den förbrukar massa cpu. Men jag har provat USB adaptrar för andra syften från Startech och det har känts som ordentliga saker.

Edit: Om datorn blir varm behöver den sannolikt rengöras från damm.
Ibland kan det räcka med att blåsa lite luft på burk i ventilationshålen, men det är mycket bättre att försöka skruva i sär den lite så man kommer åt bättre.

Tror man kan lämna in den för rengöring med.
Att köpa en kylplatta med fläktar som hjälper luftflödet kan vara en enkel plan b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det fina med distansköplagen är ju att man kan prova och skicka tillbaka om den inte fungerar som tänkt.

Jag har ej provat denna produkt så jag kan inte svara om den förbrukar massa cpu. Men jag har provat USB adaptrar för andra syften från Startech och det har känts som ordentliga saker.

Edit: Om datorn blir varm behöver den sannolikt rengöras från damm.
Ibland kan det räcka med att blåsa lite luft på burk i ventilationshålen, men det är mycket bättre att försöka skruva i sär den lite så man kommer åt bättre.

Tror man kan lämna in den för rengöring med.
Att köpa en kylplatta med fläktar som hjälper luftflödet kan vara en enkel plan b.

Då tar jag nog och ger det ett försök ändå! Tack för infon