10 Kilo Viktnedgång på en månad enbart från viktväst (testar det just nu).

Permalänk
Medlem

10 Kilo Viktnedgång på en månad enbart från viktväst (testar det just nu).

Som säkert många andra så gick min fysiska aktivering ner väldigt mycket under 2020 samtidigt som vikten "helt utan förklaring" ökade snabbare än vanligt
I början av 2020 vägde jag ganska exakt 80 kilo och i slutet av samma år så var jag uppe på toppnoteringen 91 kilo.

Läste en studie om att kroppen har en upplevd normalvikt och om man snabbt ändrar den så kommer kroppen sträva efter att återfå den gamla vikten igen, och då jag inte kan besöka något gym nu och träna på riktigt så tänkte jag testa passiv träning.

Jag har sedan första januari burit en viktväst på 10 kilo ungefär åtta timmar varje dag under min vakna tid men inte ändrat något i min kost eller börjat träna igen.
Jag kör invägning varje måndag efter min morgontoalett vid 07:15
Nu har det gått en månad och min logg följer här:
31/12-2020 91KG

4/1: 89 KG
11/1: 85.5 KG
18/1: 83 KG
25/1: 81 KG
1/2: 79.5 KG

Det kommer bli spännande att se om jag kommer fortsätta att gå ner trots att jag inte ökar belastningen utan stannar kvar på 10 kilo eller om kroppen har anpassat sig nu vid den nya vikten.
Jag tänker fortsätta testet under hela februari och planerar att uppdatera den här tråden veckovis oavsett om det blir några ändringar eller om jag kommer stå still nu.

Har någon annan av er testat något liknande?

//Stan

Permalänk
Avstängd

Det låter ju spännande Var köpte du den?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Stan Carley:

Som säkert många andra så gick min fysiska aktivering ner väldigt mycket under 2020 samtidigt som vikten "helt utan förklaring" ökade snabbare än vanligt
I början av 2020 vägde jag ganska exakt 80 kilo och i slutet av samma år så var jag uppe på toppnoteringen 91 kilo.

Läste en studie om att kroppen har en upplevd normalvikt och om man snabbt ändrar den så kommer kroppen sträva efter att återfå den gamla vikten igen, oh då jag inte kan besöka något gym nu och träna på riktigt så tänkte jag testa passiv träning.

Jag har sedan första januari burit en viktväst på 10 kilo ungefär åtta timmar varje dag under min vakna tid men inte ändrat något i min kost eller börjat träna igen.
31/12-2020 91KG

Det kommer bli spännande att se om jag kommer fortsätta att gå ner trots att jag inte ökar belastningen utan stannar kvar på 10 kilo eller om kroppen har anpassat sig nu vid den nya vikten.
Jag tänker fortsätta testet under hela februari och planerar att uppdatera den här tråden veckovis oavsett om det blir några ändringar eller om jag kommer stå still nu.

//Stan

Låter ju helt galet bra.
Du skriver att du inte börjat träna igen men hur är det med annan vardagsmotion, är du mycket i rörelse generellt, ute och går på dagarna?

Vad låg du på för vikt typ 1 och/eller 15 december?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Läste en studie om att kroppen har en upplevd normalvikt och om man snabbt ändrar den så kommer kroppen sträva efter att återfå den gamla vikten igen, oh då jag inte kan besöka något gym nu och träna på riktigt så tänkte jag testa passiv träning.

31/12-2020 91KG

//Stan

Intressant! Har funderat i samma banor då det blir väldigt mycket stillasittande med mitt jobb. Lite "gratis" träning mellan passen helt enkelt. Är du mest sittandes under dagarna? Har använt viktväst vid crossfit men tycker det mest skapar onormal belastning på rygg och nacke. Ska följa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

31/12-2020 91KG

//Stan

Jag är intresserad av att läsa studien om du kan länka? Det verkar intressant om det fungerar

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om du ändå rör dig en del, promenader osv, går det åt en del extra energi iom att du bär runt på 10 kg vikter konstant. Kanske det som hjälper?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kul experiment! Jag har dock svårt att tänka mig att en intervention (bära viktväst) inte har effekt på andra plan (börjar äta nyttigare, röra på sig mer).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Det är klart att du ändrat andra parametrar. Finns inte en chans att du klarar en månad utan att rubba på dina beteenden till förmån för viktnedgång.
Det behöver inte betyda att påbörja en VLC-diet, men garanterat har du nog ansträngt dig lite mer än vanligt i din kosthållning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

I den studie som utfördes på människor (69 deltagare, 30 i gruppen med tung väst) var det "bästa" resultatet för enskild individ -1.98kg på 3 veckor.

Jag tror inte västen har varit den största faktorn i din viktnedgång.

Även om vi drar av säg 3,5kilo för vätska och tarminnehåll. 7kg fettmassa motsvarar ungefär 1500 kcal i underskott per dag i 31 dagar.
1500kcal motsvarar ungefär 20km promenad( eller 15km löpning) med din totala vikt inkl väst, per dag. Det går inte riktigt ihop.

https://tyngre.se/artikel/forskning/kan-en-viktvast-gora-deff...

*edit* själva underskottet är inte orimligt, men att bara västen skulle göra det utan kostförändring och eller motion är det.

Permalänk

Det är väldigt enkelt att när man tar itu med vikten att man samtidigt råkar stoppa i sig lite mindre godis och annat.

Angående viktbälte så beror det mycket på vad man gör om dagarna, de som är extremt aktiva så gör såklart ett viktbälte mycket mer än de som hela dagarna sitter i en kontorsstol och enstaka gång reser sig för att hämta kaffe.

Permalänk
Medlem

Då du medvetet börjar försöka ta tag i vikten genom att använda en väst, så kanske du omedvetet även försöker få resultatet att bli ännu bättre genom att undvika att småäta på kvällarna m.m?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det är klart att du ändrat andra parametrar. Finns inte en chans att du klarar en månad utan att rubba på dina beteenden till förmån för viktnedgång.
Det behöver inte betyda att påbörja en VLC-diet, men garanterat har du nog ansträngt dig lite mer än vanligt i din kosthållning.

Nja, det behöver inte vara så. Gick ner 45kg med koständring & träning, men sedan dess har man även ökat på grund av andra faktorer - dock minskade jag 15kg Okt > Jan genom bara träning, ingen koständring alls (åt som en vanlig svensson).

Permalänk
Medlem

Så du tänker bära viktväst nu resten av ditt liv då..? Vad händer när du tar bort viktvästen och kroppen plötsligt tycker att du väger 10 kg för lite? (om detta nu är teorin)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det låter ju spännande Var köpte du den?

Jag köpte den på Gymgrossisten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Låter ju helt galet bra.
Du skriver att du inte börjat träna igen men hur är det med annan vardagsmotion, är du mycket i rörelse generellt, ute och går på dagarna?

Vad låg du på för vikt typ 1 och/eller 15 december?

Jobbar nästan helt hemifrån nu, senaste året har jag snittat 4170 steg per dag enligt Stegräknaren i min mobil.
Brukar ligga på 8-10k ett normalt år.
Jag är lite osäker på vilken vikt jag hade i början på december men jag vet att jag vägde mig i mitten på oktober och då vägde jag 88 kilo (vilket då var det tyngsta jag vägt i mitt liv).

Permalänk
Inaktiv

1 kg kroppsfett kan av kroppen omvandlas till 7000 kcal ("kalorier") energi eller 8 kWh.

Ett normalstort Tesla-batteri innehåller därmed ungefär samma energi som 10 kg kroppsfett.

När kroppen omsätter fett till mekaniskt arbete så verkningsgraden runt 20% vilket gör att 10 kg fett blir 16 kWh.

Om man då har en PC som drar 200 W och den drivs av träningscykel så räcker 10 kg kroppsfett till ungefär 80 timmars drift (=spelande?).

I vila utvecklar kroppen ungefär 100 W och maximalt runt 1500 W vilket motsvarar 300 W mekanisk energi.

Så om man vill ha en pedaldriven PC så får man alltså hålla sig till en effektbudget på 200-300W, i praktiken en RTX3050 och 4-kärning CPU.

Knappast ens en elitcyklist skulle fixa att driva en 3080. Vilket kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Intressant! Har funderat i samma banor då det blir väldigt mycket stillasittande med mitt jobb. Lite "gratis" träning mellan passen helt enkelt. Är du mest sittandes under dagarna? Har använt viktväst vid crossfit men tycker det mest skapar onormal belastning på rygg och nacke. Ska följa detta

Jag sitter ner mestadels av dagen men jobbar med två olika datorer som står 10 meter från varandra så det blir många små promenader och sen givetvis några till för kaffebryggaren, kylskåpet osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag är intresserad av att läsa studien om du kan länka? Det verkar intressant om det fungerar

Absolut här är den
Studie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det konstiga är att det enda jag upplever har ändrats är att jag vill äta mer mat än tidigare. När det närmar sig Lunch är jag exempelvis mycket mer hungrig än normalt och lika så på eftermiddagen.
Det resulterar i att jag småäter frukt oftare än tidigare, men jag tror inte att det har någon nämnvärd påverkan på vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Så du tänker bära viktväst nu resten av ditt liv då..? Vad händer när du tar bort viktvästen och kroppen plötsligt tycker att du väger 10 kg för lite? (om detta nu är teorin)

Har ingen aning faktiskt, tänker fortsätta ha den minst en månad till. Fast om jag inte går ner något mer under februari så kommer jag nog sluta för att se om vikten rusar upp igen eller om kroppen då kanske vant sig vid att ligga under 80 kilo

Permalänk
Medlem

Grym tråd! Siktar på att köra 10 tusen steg om dagen nu. Dessutom gymmar jag iaf 3 gånger i veckan. Har varit intresserad av att testa viktväst när jag tar mina promenader. Testade en viktväst men den satt åt och det kändes som man kvävdes. Har du länk till den du köpte? Du upplever inte att den sitter för tight eller vad man ska säga?

Permalänk
Medlem

Som en annan kul fysikgrej så får du ca 32 minuskalorier av att dricka en liter kylskåpskallt (5 C) vatten. Det är vad det kostar kroppen att värma upp vattnet till 37 grader.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Grym tråd! Siktar på att köra 10 tusen steg om dagen nu. Dessutom gymmar jag iaf 3 gånger i veckan. Har varit intresserad av att testa viktväst när jag tar mina promenader. Testade en viktväst men den satt åt och det kändes som man kvävdes. Har du länk till den du köpte? Du upplever inte att den sitter för tight eller vad man ska säga?

Den här köpte jag: https://www.gymgrossisten.com/weight-vest-master-10-kilo-larg...
Den innehåller massa små sandpåsar som man kan ta ur om man vill ändra vikten.

Jag vill gärna börja gymma igen men är lite rädd för folkgrupper fortfarande, hoppas den här coronaskiten försvinner snart så man kan börja göra vanliga saker igen!
EDIT: Den kändes lite konstig första veckan men sen lärde jag mig att ha en tunn långärmad tröja under (typ underställströja) oh då är det nästan skönt att ha västen på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

1 kg kroppsfett kan av kroppen omvandlas till 7000 kcal ("kalorier") energi eller 8 kWh.

Ett normalstort Tesla-batteri innehåller därmed ungefär samma energi som 10 kg kroppsfett.

När kroppen omsätter fett till mekaniskt arbete så verkningsgraden runt 20% vilket gör att 10 kg fett blir 16 kWh.

Om man då har en PC som drar 200 W och den drivs av träningscykel så räcker 10 kg kroppsfett till ungefär 80 timmars drift (=spelande?).

I vila utvecklar kroppen ungefär 100 W och maximalt runt 1500 W vilket motsvarar 300 W mekanisk energi.

Så om man vill ha en pedaldriven PC så får man alltså hålla sig till en effektbudget på 200-300W, i praktiken en RTX3050 och 4-kärning CPU.

Knappast ens en elitcyklist skulle fixa att driva en 3080. Vilket kan vara bra att veta.

Känner du till cyklisten Robert Förstemann?
Han gjorde en sån grej som blev viral fast hans cykel var kopplad till en brödrost om jag minns rätt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hulle:

Som en annan kul fysikgrej så får du ca 32 minuskalorier av att dricka en liter kylskåpskallt (5 C) vatten. Det är vad det kostar kroppen att värma upp vattnet till 37 grader.

/hulle.

Börjar käka isbitar/snö direkt!

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Börjar käka isbitar/snö direkt!

Gäller bara att man ser upp med färgen på snön man äter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hahaha
Vill minnas att det fanns ett ordspråk på 90-talet som lät: "Jag äter alltid gul snö, för det kan vara någon som spillt ut öl"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av joakim99:

Ja gul snö kan ju vara öl så man bör ju börja med den.

Öl innehåller visserligen kalorier men räknar med att låga temperaturen kompenserar tillräckligt bra.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Intressant 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Suck, nu spårar jag tråden lite, men elitcyklistjämförelsen fick mig att tänka på denna videon. Väldigt intressant!