Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja de baseras ofta på en ideologi eller en fix idé. Men detta är inget vi får diskutera här...

Nej, det du beskriver utgår från något helt annat.
Vad det handlar om är att man tar ett valfritt ämne och stöter det ur flera olika perspektiv. Det ena är förstås direkteffekten, men sedan tillkommer massor av andra relevanta saker - vilket är skillnad mot företagsvärlden som egentligen bara handlar om att hitta olika sätt att skapa lönsamhet. Gällande kärnkraftens vara eller icke vara så är det förstås en rimlig fråga utifrån att det bland annat är förbjudet i Sverige att bryta uran för att det är för farligt, eller om det är rimligt att ha avfall i tusentals år. Likaså är det heller inte lönsamt att bryta här. Så det finns exempelvis horisontella perspektiv i ekvationen som absolut har diskuterats. Utifrån dessa perspektiv är det förstås rimligt att dra ned på kärnkraften, vilket också har gjorts.

Inget av detta är ideologi eller fix idé, men man har baserat sina beslut på - bland annat - detta.
Sedan kan man tycka och jag tycker att folk här febrar över ett problem som inte finns och kommer upp med en massa "what if" scenarion som om det skulle lösa den riktiga anledningen till nuvarande situation med höga elpriser, dvs kriget i Ukraina. Populism, tror jag det kallas för så här inför valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej, det du beskriver utgår från något helt annat.
Vad det handlar om är att man tar ett valfritt ämne och stöter det ur flera olika perspektiv. Det ena är förstås direkteffekten, men sedan tillkommer massor av andra relevanta saker - vilket är skillnad mot företagsvärlden som egentligen bara handlar om att hitta olika sätt att skapa lönsamhet. Gällande kärnkraftens vara eller icke vara så är det förstås en rimlig fråga utifrån att det bland annat är förbjudet i Sverige att bryta uran för att det är för farligt, eller om det är rimligt att ha avfall i tusentals år. Likaså är det heller inte lönsamt att bryta här. Så det finns exempelvis horisontella perspektiv i ekvationen som absolut har diskuterats. Utifrån dessa perspektiv är det förstås rimligt att dra ned på kärnkraften, vilket också har gjorts.

Detta är rent felaktigt då vi redan bryter uran i Sverige. Det blir dock nu betraktat som en biprodukt som inte får förädlas och användas, så det placeras i någon form av markförvar. Du är medveten om att vi producerar bränsle till kärnkraftverk i Sverige också? (Westinghouse i Västerås) men vi måste importera uranet från andra länder med ev mer tvivelaktiga metoder för brytning.

Citat:

Inget av detta är ideologi eller fix idé, men man har baserat sina beslut på - bland annat - detta.
Sedan kan man tycka och jag tycker att folk här febrar över ett problem som inte finns och kommer upp med en massa "what if" scenarion som om det skulle lösa den riktiga anledningen till nuvarande situation med höga elpriser, dvs kriget i Ukraina. Populism, tror jag det kallas för så här inför valet.

Kriget i Ukraina är lätt att använda som anledning till höga elpriser. Men varför var det rekordhöga elpriser vintern 2021? Du kanske tänker att kriget redan brutit ut då i smyg? Detta är nog problemet som du säger, populism, men kanske inte från det lägret du tror.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kriget i Ukraina är lätt att använda som anledning till höga elpriser. Men varför var det rekordhöga elpriser vintern 2021? Du kanske tänker att kriget redan brutit ut då i smyg? Detta är nog problemet som du säger, populism, men kanske inte från det lägret du tror.

Putins förberedelser hade redan påbörjats så de sänkte naturgasflödena till EU redan då i ett försök att få Tyskland och Frankrike att lägga sig platt.

Kärnkraft / vindkraft blir ofta lite rolig jämförelse. Vindkraft kan tyckas billigt att bygga men ser den sällan prisas till den verkliga kostnaden, den fossila backup som krävs, just idag över 10 kr/kWh i SE4. EU har ett maxtak på priset på 4000 EUR / GWh och Sverige tydligen 5200 EUR / GWh, så det är väl den verkliga kostnaden i vinter, bara frågan när "vintern" börjar.

Troliga utfallet av den gröna vågen blir massiva investeringar i fossilkraft (kol / gas och diesel som en del fabriker gått över till i Tyskland) de närmsta åren är jag rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så nu ska vi ta bort de få åkermarker vi har i sverige för att bygga dåliga vindkraftverk och bli mer beroende av andra länders mat?

Bara för det "blåser lite mer i skåne" betyder det inte att en massa fläktar till kommer lösa problemen vi redan har pga vindkraft.

Maken till ursäkert som anti-baskraft-folken har är ju mindblowing.
DeT äR lItE dYrT nUUUU1!! mEeEEEn oM vÅr våTa faNtasI slÅr iN, sÅ Är aLlA prOblEm löSTa..

Lösningarna verkar alltid vara fantasi-produkter som snart är uppfunna som magiskt ska fixa transport- & lagrings-problemen för elen..

vänta lite nu, när skrev jag det?

det jag skrev var att bönderna kan utnyttja marken dubbelt...
så att bönderna får in mer pengar.

du vill alltså att vi ska fortsätta tvinga bönderna att ta emot skitpriser för det enorma jobbet de gör?
jisses....

lösa problemet nej, göra det mycket bättre, ja.
om Skåne går ifrån 8/10 dyra dagar till 5/10 dyra dagar är det en enorm förbättring.

men det kan vi inte ha, för NIMBY folk klagar bara utan att acceptera lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Bästa argumentet jag läst på länge. Lite synd bara att ingen utvinning av el är gratis miljömässigt. Sol-el från öknar till hela världen kanske? Nej, det funkar ju inte heller annars vore det nog gjort.

nej såklart, men vi får sattsa på källor som påverkar så lite som möjligt.
kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, solenergi/kraft etc.

tror Spanien har jobbat och forskat på solkraftverk i deras ökenområden.
alltså ett område med speglar som lyser på en punkt som värmer upp en "basäng" med flytande salt, bly etc.

denna massa ska kunna vara varm i någon vad efter uppvärmning läste jag någonstans.

men får ju bygga ens energikällor efter vad som passar regionen bäst.

här i svergie har vi mängder med vattenflöden, bra till vattenkraft och kylning till kärnkraft.
vi har en av de blåsigaste kusterna på jorden, perfekt på vindkraft.
och vi har väldigt mycket villor, perfekt för personlig solenergi (även om vi har dåligt med sol).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Det där kan du dels inte använda som en nackdel för kärnkraften eftersom det isf nollställs med alla ej fossilfria energislag

Jag säger inte att det är en nackdel för kärnkraften, utan bara att alla energislag påverkas av subventioner, avgifter, regleringar och avtal. I debatten på senare tid låter det ofta som om förnybart bara fungerar för att det är så subventionerat och förfördelat i lagstiftning och regleringar men alla energiproducenter påverkas ju av sånt på olika sätt. Fossil energi är ju väldigt billigt egentligen exempelvis, men vi har gjort det dyrt för att vi vill komma bort från det. Men fossil energi subventionerades förr på olika sätt, bland annat genom denna typ av avtal där man ger fossilföretag möjligheter att "få igen" potentiell minskning av vinsten skapade av nya regleringar, precis som kärnkraften också subventionerades när den byggdes genom att staten stod för en stor del av finansieringen och de ekonomiska riskerna.

Citat:

sen är jag intresserad av att läsa detta avtal. Vad heter det? Hur beräknas detta? Låter som den galnaste idén på ett avtal jag nånsin hört.

https://www.energychartertreaty.org/provisions/final-act-of-t...

Läs mer om följderna exempelvis här: https://arstechnica.com/science/2022/07/energy-charter-treaty...

Skrivet av Ars:

The energy charter treaty started as an EU agreement in 1991 which guaranteed legal safeguards for companies invested in energy projects such as offshore oil rigs. Under Article 10 (1) of the treaty, these investments must “enjoy the most constant protection and security.” If government policies change in order to curtail these projects, such as Italy’s 2019 decision to ban drilling for oil and gas within 12 miles of its coast, the government is obliged to compensate the relevant company for its lost future earnings.

Det är inte en sån galen idé egentligen, även om utformningen nog var ganska galen så här i efterhand. Det är en sak att kompensera för investeringar som man inte tjänar in på grund av plötsliga lagändringar eller liknande, men det är en annan sak att behöva kompensera för uteblivna framtida potentiella vinster från dessa numera förbjudna sakerna liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Vindkraftverk låter. Det är inget som du med bästa vilja kan prata bort. Om man sedan störs av det har nog mycket att göra med huruvida man är positivt eller negativt inställd till vindkraft.

Jo jag har inte sagt att de inte låter alls, bara att de inte låter så mycket. Det finns inget reglerat avstånd i Sverige för hur nära bostäder man får bygga vindkraftverk utan det beror på bullernivåer som kan variera ganska mycket beroende på hur verket är konstruerat, hur vinden ligger och förstås den kringliggande miljön. Men eftersom det är bullret som styr, och eftersom gränserna är ganska hårda jämfört med andra gränser för buller från exempelvis trafik eller så, så är ljudet från vindkraftverken kontrollerat och problemet mitigerat.

Citat:

För egen del blir jag glad när jag ser ett vindkraftverk och denna känsla har jag haft så länge jag kan minnas.

Jo jag blir också glad. Förutom när verk står stilla trots att det blåser förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Fast varför skulle någon privatinvesterare utsätta för de riskerna? Kärnkraft och energimarknaden är en centralstyrd marknad. Samtliga största aktieägare inom europas stora energikoncerner är stater, styrelsen är mest ryggdunkare från de som vann valet senast. Ska jag äga skräpet är det bäst dem ger en hög utdelning och det är billigt, vem vet vad nedsidan ligger annars. En lag där, och halva börsvärdet försvann.

Tja, den så kallade privatiseringen av energimarknaden har absolut medfört en hel del konstigheter både här och där. Det var förstås lättare när staten stod för både energiförsörjningen och regelverket, men det är vägen vi har valt. Men jag tror inte de flesta vill att dessa bolag fokuserar på enbart kortsiktig vinstmaximering då medvetenheten om klimatförändringarna är rätt stor. Oavsett så behövs regleringar av energiproduktionen just för att vinstmaximering där leder till miljöförstöring och i förlängningen hotar hela den mänskliga civilisationen.

Citat:

Du menar alltså att fossilföretag har fått högre ersättning än de triljoner euro som pumpats in i gröna ESG obligationer med nytryckt?

Vad tror du "ESG obligationer" betyder? Det handlar inte om statligt stöd eller bidrag utan om att klassificera vissa investeringar som "gröna". Kriterierna för vad som räknas dit är dock så lösa att många menar att detta snarare har minskat investeringarna i faktisk grön teknik, alltså greenwashing på hög nivå.

Citat:

Och givetvis ska dem få ersättning för politiska beslut, om jag kollapsa samtliga vindkraftsbolag över en natt med en nyinförd straffskatt när det inte blåser. Skulle du då klandra dem bolagen som har satsat i vindkraftverk när de söker kompensation?

Nja, det är mer komplext än så. Att de får kompensation för att deras investeringar plötsligt blir värdelösa är ju inte så konstigt och inget jag har något emot direkt, men om de får kompensation för all framtida vinst de beräknar att de borde gjort på dessa investeringar för "all framtid" så är det inte ok.

Säg att jag har ett bolag som bygger ett vindkraftverk för säg tio miljoner, som jag beräknar har betalat sig på säg fem år och kommer att leverera i 40 år. Dagen efter kommer staten på att vindkraft är dåligt och förbjuder det. Ska jag då kompenseras för de tio miljoner jag investerade eller de åttio miljoner plus ränta och inflation som jag gissar att jag hade tjänat in under verkets levnadstid? För mig är det mer rimligt att jag får kompensation för mina kostnader (inklusive nedlagd tid för projektering och liknande), men inte för några förhoppningar om vinst. Då kan jag göra en ny investering i solpaneler eller vad nu staten anser vara det bästa nu istället.

Sen är det ju oerhört komplext att göra sådana beräkningar för så lång tid. Som exemplet med oljeplattformarna vid Italiens kust där Italien förbjöd sådana inom 20 km från kusten. Det är dyrt att bygga oljeplattformar förstås, men hur mycket av dem kan man plocka ner och sätta upp någon annanstans? Kan man använda gjorda analyser för andra platser? Hur beräknar de arbetskostnaden under plattformens beräknade livstid? Vilket oljepris ska de räkna med, det varierar ju stort? Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Detta är rent felaktigt då vi redan bryter uran i Sverige. Det blir dock nu betraktat som en biprodukt som inte får förädlas och användas, så det placeras i någon form av markförvar. Du är medveten om att vi producerar bränsle till kärnkraftverk i Sverige också? (Westinghouse i Västerås) men vi måste importera uranet från andra länder med ev mer tvivelaktiga metoder för brytning.

Westinghouse är ett undantag och ändrar inte faktumet att det enligt lag inte är tillåtet. Sedan så är det förstås så att gräver man i jord riskerar man att få upp mask, det är inget konstigt. Jag är mycket väl medveten om att Sverige importerar uran och det är förstås ytterligare ett problem nu när det är förbjudet här. Dels med tvivelaktiga metoder men också i transport/miljö och att man utsätter andra för fara.

Ja inte var det för att vi hade det tredje bästa året av elexport någonsin i alla fall. Priserna började stiga under senhösten i hela Norden för att naturgaspriserna steg, vilket skedde för att Ryssland begränsade gasutbudet. Prisskillnaderna inom Sverige berodde på bristande överföringsmöjligheter. Så vad du insinuerar om är bara populism rakt igenom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Du beskrev själv en obehagskänsla av när du bodde i en sommarstuga nära Ringhals och såg radion som skulle larma vid en olycka. Att det kändes direkt olustigt. Känsloargument mot kärnkraft finns det gott om. Du borde känna samma obehag när du bältar dig i bilen. Sannolikheten att du ska krocka är ju många tiopotenser högre.

Jo, man vänjer ju sig vid det mesta liksom. Vi kanske borde ta ett steg tillbaka lite oftare när vi gör saker som kräver rigorösa säkerhetsrutiner eller omfattande säkerhetsutrustning. Seinfled skämtade ju om det, att vi istället för att sluta göra saker som får våra skallar att gå sönder använder hjälm. Jag vet inte om allt som kräver hjälm är idiotiskt, men hade jag exempelvis haft ett jobb som krävde att jag hade på mig hjälm varje dag så hade jag nog varit ganska sugen på att byta jobb liksom.

Citat:

Ang lönsamhet så låg ju effektskatten med i kalkylen när man beslutade lägga ner R12 2015. Sedan plockades den bort för att Vattenfall hotade med att lägga ner rubbet. 8 öre/kWh blir ju några kronor på en reaktor på 1000 MW. Men då var det för sent och vattenfalls styrelse hade inget intresse att riva upp sitt tidigare beslut. Elpriset skulle ju vara lågt till minst 2025. Det skulle bara satsas på vindkraft, samt gas i Tyskland.

Jo det är klart att dagens elpriser kanske hade förändrat det beslutet, eller så hade det inte det. Elpriserna fluktuerar, att de är höga just nu betyder inte nödvändigtvis att de är höga om ett eller fem år liksom, så att fatta beslut med en tidshorisont på tiotals år baserat på en tillfällig situation är väl inte det smartaste liksom.

Sen är ju frågan om fortsatt drift av våra reaktorer hade hjälpt denna situationen så mycket. Vi har ju i allmänhet ett elöverskott, och inte bara på årsbasis som ni gärna hånfullt framhäver, utan alla månader (åtminstone de senaste åren) och nästan alla dagar och timmar. Ett större överskott hade ju i princip bara gjort att vi exporterat mer. Visst kanske vi hade sluppit importera ytterligare några timmar per år, men kostnaden hade ju varit enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Westinghouse är ett undantag och ändrar inte faktumet att det enligt lag inte är tillåtet. Sedan så är det förstås så att gräver man i jord riskerar man att få upp mask, det är inget konstigt. Jag är mycket väl medveten om att Sverige importerar uran och det är förstås ytterligare ett problem nu när det är förbjudet här. Dels med tvivelaktiga metoder men också i transport/miljö och att man utsätter andra för fara.

Ja inte var det för att vi hade det tredje bästa året av elexport någonsin i alla fall. Priserna började stiga under senhösten i hela Norden för att naturgaspriserna steg, vilket skedde för att Ryssland begränsade gasutbudet. Prisskillnaderna inom Sverige berodde på bristande överföringsmöjligheter. Så vad du insinuerar om är bara populism rakt igenom.

Ja herregud, vill man inte förstå så ska man förstås inte tvingas att förstå. Bränslet i kärnkraftverk baseras på uran, som är svagt radioaktivt innan det används i ett kärnkraftverk, men inte mer besvärande än att man kan hantera det med normal kemisk laboratorieutrustning; handskar, glasögon och munskydd.

Du hade ALDRIG startat Karlshamnsverket denna vecka om R12 fortfarande var i drift.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja herregud, vill man inte förstå så ska man förstås inte tvingas att förstå. Bränslet i kärnkraftverk baseras på uran, som är svagt radioaktivt innan det används i ett kärnkraftverk, men inte mer besvärande än att man kan hantera det med normal kemisk laboratorieutrustning; handskar, glasögon och munskydd.

Du hade ALDRIG startat Karlshamnsverket denna vecka om R12 fortfarande var i drift.

Det noteras att du inte ens försöker bemöta fakta.
Karlshamnsverket är igång på marknadsmässiga villkor, inte för att det ska rädda världen. Det enda som är tråkigt med Karlshamnsverket är att det inte går på bättre oljor

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att det är en nackdel för kärnkraften, utan bara att alla energislag påverkas av subventioner, avgifter, regleringar och avtal. I debatten på senare tid låter det ofta som om förnybart bara fungerar för att det är så subventionerat och förfördelat i lagstiftning och regleringar men alla energiproducenter påverkas ju av sånt på olika sätt. Fossil energi är ju väldigt billigt egentligen exempelvis, men vi har gjort det dyrt för att vi vill komma bort från det. Men fossil energi subventionerades förr på olika sätt, bland annat genom denna typ av avtal där man ger fossilföretag möjligheter att "få igen" potentiell minskning av vinsten skapade av nya regleringar, precis som kärnkraften också subventionerades när den byggdes genom att staten stod för en stor del av finansieringen och de ekonomiska riskerna.
https://www.energychartertreaty.org/provisions/final-act-of-t...

Läs mer om följderna exempelvis här: https://arstechnica.com/science/2022/07/energy-charter-treaty...
Det är inte en sån galen idé egentligen, även om utformningen nog var ganska galen så här i efterhand. Det är en sak att kompensera för investeringar som man inte tjänar in på grund av plötsliga lagändringar eller liknande, men det är en annan sak att behöva kompensera för uteblivna framtida potentiella vinster från dessa numera förbjudna sakerna liksom.

Jag läste nog för snabbt i första inlägget. Jag förstod efter vad som du menade med avtalen. Det måste säkras att företag som investerar inte får benen undanslagna av politiska viljor, det köper jag 100%. Därför (som jag sa innan) står jag kvar vid min åsikt att det är riktigt kass att bygga nya energislag när vi redan har fungerande sådana, speciellt eftersom det finns såna avtal. Det blir som att vi får betala för det flera gånger annars. Lämpligt vore ju försöka brygga så att man byter när ingångna avtal går ut istället.

Blir som att man flyttar ut ur en hyrd lokal med flera års kontrakt i förväg o skaffar ett nytt kontrakt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Jag läste nog för snabbt i första inlägget. Jag förstod efter vad som du menade med avtalen. Det måste säkras att företag som investerar inte får benen undanslagna av politiska viljor, det köper jag 100%. Därför (som jag sa innan) står jag kvar vid min åsikt att det är riktigt kass att bygga nya energislag när vi redan har fungerande sådana, speciellt eftersom det finns såna avtal. Det blir som att vi får betala för det flera gånger annars. Lämpligt vore ju försöka brygga så att man byter när ingångna avtal går ut istället.

Jo, men det är ju inte vi som bygger nya kraftverk. Vi bestämmer inte vad företagarna väljer att bygga. Vad vi (läs staten) kan göra är ju att subventionera eller beskatta olika kraftproducenter/metoder för att styra de åt rätt håll så att säga. Att de då kan stämma oss (staten) på enorma summor för att vi försöker styra dem i en bättre riktning är ju inte bra någonstans.

Citat:

Blir som att man flyttar ut ur en hyrd lokal med flera års kontrakt i förväg o skaffar ett nytt kontrakt.

Eller som att du skriver ett hyresavtal för en ny butik exempelvis, börjar renovera och inreda, och sen kommer fastighetsägaren på att de vill ha något annat där och sparkar ut dig. Då är det absolut rimligt att du kompenseras för kostnaderna för renoveringarna, och kanske också för nedlagd tid, inredning, kanske också marknadsföringen du har investerat i för att promota din nya butik eller så, men det är inte rimligt att du kompenseras för alla potentiella intäkter från din butik över hela avtalsperioden, eller ännu längre, eller vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, man vänjer ju sig vid det mesta liksom. Vi kanske borde ta ett steg tillbaka lite oftare när vi gör saker som kräver rigorösa säkerhetsrutiner eller omfattande säkerhetsutrustning. Seinfled skämtade ju om det, att vi istället för att sluta göra saker som får våra skallar att gå sönder använder hjälm. Jag vet inte om allt som kräver hjälm är idiotiskt, men hade jag exempelvis haft ett jobb som krävde att jag hade på mig hjälm varje dag så hade jag nog varit ganska sugen på att byta jobb liksom.

Du är medveten om att de flesta byggnadsarbetare mm har hjälm på sig när de arbetar? Även jag har det när jag är ute i anläggningen. Jag ser det som ett bra skydd om olyckan är framme men du verkar tänka annorlunda. Liksom.
Blir du inte osugen på att åka bil för att du måste använda bilbälte?

Citat:

Jo det är klart att dagens elpriser kanske hade förändrat det beslutet, eller så hade det inte det. Elpriserna fluktuerar, att de är höga just nu betyder inte nödvändigtvis att de är höga om ett eller fem år liksom, så att fatta beslut med en tidshorisont på tiotals år baserat på en tillfällig situation är väl inte det smartaste liksom.

Sen är ju frågan om fortsatt drift av våra reaktorer hade hjälpt denna situationen så mycket. Vi har ju i allmänhet ett elöverskott, och inte bara på årsbasis som ni gärna hånfullt framhäver, utan alla månader (åtminstone de senaste åren) och nästan alla dagar och timmar. Ett större överskott hade ju i princip bara gjort att vi exporterat mer. Visst kanske vi hade sluppit importera ytterligare några timmar per år, men kostnaden hade ju varit enorm.

Det är ju själva syftet med att ha el, på samma sätt som att ha vatten i kranen. Vad spelar det för roll om vattnet i din kran är avstängt några dagar i veckan, huvudsaken är väl att du får mer än du kan använda på en månad?
Detta är ju det som gör el så speciellt. Det måste finnas rätt mängd i nätet, året runt dygnet runt. Har du väderberoende kraft kommer du ibland få kraftiga dippar som du måste kompensera med annat. Ju mer vind du bygger, desto mer planerbar kraft behövs. Men detta är ju ruggigt svårt för många att förstå. El går inte att lagra i några större mängder. Det kanske går imorgon, men vad gör vi tills dess? Jo vi använder de tekniker vi känner till som ger el oavsett väderprognos, men samtidigt inte släpper ut CO2. Att elda olja i Karlshamn är fel väg att gå. Det är ju inte direkt få varv runt jorden i en dieselbil på 70 000x7 L diesel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man skulle ignorerat och raderat alla inlägg där det uttrycks tyckande, 'jag tror' och åsikter och hållit sig till verklighetsbaserad fakta och forskningsresultat så hade tråden förmodligen haft hälften så många sidor och folk skulle komma någon vart, jag förstår inte hur en sån här dum tråd kan vara tillåten när vissa andra är strängt förbjudna och raderas illa kvickt.

Någon lägger fram fakta och vetenskapliga resultat som motargument till en annans påstående och får som svar "Det håller jag inte med om". Det handlar inte om att hålla med eller inte, när en åsikt ska styra konsensus och framtiden för ett samhälle så förtjänar kanske samhället att sakta gå under. Fakta måste alltid styra lösningen före vad någon tror är sant. Och självklart invånarnas bästa, det borde vara viktigast.

Gröna energikällor, förnybar energi. Vad som borde vara viktigast vore vilket som är rimligt med de kunskaper och resurser vi har tillsammans med naturens bästa. Vi har förstört för hur många djur som helst med vattenkraft, vi bränner olja för att sälja elen utomlands, vi har för lite sol för att det ska vara rimligt och inget sätt (ännu) att lagra det till tider då vi behöver elen, vindkraften kan byggas ut men tar för lång tid (vi behöver elen nu och inte först imorgon) och även där är problemet lagring då det inte blåser lagom varje dag. Kärnkraft är potentiellt farligt, speciellt med de kärnkraftverk vi har i drift idag.

Men vi behöver el, vi behöver MYCKET mer el inom en snar framtid än vad vi producerar idag. Och allt detta utan att öka koldioxid, metan och andra växthusgaser i atmosfären. Dessutom behövs ännu mer el om vi ska bygga anläggningar för att ta koldioxid från luften. Vi kan inte svansa runt problemet och diskutera oss till någon lösning i tid, vi måste se vad vi har för lösningar nu med detsamma och satsa på det. Vi kan inte vänta till en lösning som kanske kommer snart eller tar 20+ år att bygga ut.

Vad som ska driva fordon är egentligen en ickefråga i dagsläget, gas är inte rimligt som förstahandsvalet utan kan möjligtvis byggas fram infrastruktur först när vi fått ordning på det stora problemet. Utsläpp av växthusgaser. Elfordon har tagit sin tredjeplats efter bensin och diesel, och de två sistnämnda behöver fasas ut vare sig vi vill eller inte. Jag tycker mycket bättre om att höra brummet från en förbränningsmotor än ljudet av däck som man hör från en elbil men det är inte framtiden för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Om man skulle ignorerat och raderat alla inlägg där det uttrycks tyckande, 'jag tror' och åsikter och hållit sig till verklighetsbaserad fakta och forskningsresultat så hade tråden förmodligen haft hälften så många sidor och folk skulle komma någon vart, jag förstår inte hur en sån här dum tråd kan vara tillåten när vissa andra är strängt förbjudna och raderas illa kvickt.

Någon lägger fram fakta och vetenskapliga resultat som motargument till en annans påstående och får som svar "Det håller jag inte med om". Det handlar inte om att hålla med eller inte, när en åsikt ska styra konsensus och framtiden för ett samhälle så förtjänar kanske samhället att sakta gå under. Fakta måste alltid styra lösningen före vad någon tror är sant. Och självklart invånarnas bästa, det borde vara viktigast.

Så det är åsikter som ska styra i alla fall?

Citat:

Gröna energikällor, förnybar energi. Vad som borde vara viktigast vore vilket som är rimligt med de kunskaper och resurser vi har tillsammans med naturens bästa. Vi har förstört för hur många djur som helst med vattenkraft, vi bränner olja för att sälja elen utomlands, vi har för lite sol för att det ska vara rimligt och inget sätt (ännu) att lagra det till tider då vi behöver elen, vindkraften kan byggas ut men tar för lång tid (vi behöver elen nu och inte först imorgon) och även där är problemet lagring då det inte blåser lagom varje dag. Kärnkraft är potentiellt farligt, speciellt med de kärnkraftverk vi har i drift idag.

Det här är ju också fyllt med dina åsikter.

Citat:

Men vi behöver el, vi behöver MYCKET mer el inom en snar framtid än vad vi producerar idag. Och allt detta utan att öka koldioxid, metan och andra växthusgaser i atmosfären. Dessutom behövs ännu mer el om vi ska bygga anläggningar för att ta koldioxid från luften. Vi kan inte svansa runt problemet och diskutera oss till någon lösning i tid, vi måste se vad vi har för lösningar nu med detsamma och satsa på det. Vi kan inte vänta till en lösning som kanske kommer snart eller tar 20+ år att bygga ut.

Det här med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Du är medveten om att de flesta byggnadsarbetare mm har hjälm på sig när de arbetar? Även jag har det när jag är ute i anläggningen. Jag ser det som ett bra skydd om olyckan är framme men du verkar tänka annorlunda. Liksom.
Blir du inte osugen på att åka bil för att du måste använda bilbälte?

Man vänjer sig som sagt. Många arbetsplatser har också väldigt överdrivna säkerhetsregler, har du haft nytta av din hjälm någon gång exempelvis? Jag höll på att bli utsparkad från en kunds anläggning för att jag hade mage att hämta två koppar kaffe samtidigt och därmed höll jag inte i trappräcket för de två trappsteg som det var mellan kaffemaskinen och platsen vi satt på. Vilket tydligen var ett allvarligt brott mot säkerhetsföreskrifterna. Men det är inte den typen av jobb jag menar utan där hjälmen faktiskt behövs. Bonkar du i skallen konstant på jobbet så tycker jag att du ska leta efter ett annat jobb helt enkelt.

Citat:

Det är ju själva syftet med att ha el, på samma sätt som att ha vatten i kranen. Vad spelar det för roll om vattnet i din kran är avstängt några dagar i veckan, huvudsaken är väl att du får mer än du kan använda på en månad?

Men allt är ju en avvägning. Om du fick välja mellan vatten alla timmar utom en om året, eller att din vattenräkning blev tio gånger dyrare men vattnet var garanterat alla timmar, vad hade du valt? Jag har ingen vattenräkning för jag bor i lägenhet, men jag tar i alla fall hellre ett strömavbrott på en timme om året än att elräkningen ökar med några hundra procent exempelvis.

Citat:

Detta är ju det som gör el så speciellt. Det måste finnas rätt mängd i nätet, året runt dygnet runt.

Jo precis. Och det finns det, delvis tack vare vår sammankoppling med andra länder.

Citat:

Har du väderberoende kraft kommer du ibland få kraftiga dippar som du måste kompensera med annat.

Jo, som kärnkraften i Frankrike nu som måste stängas ned på grund av höga temperaturer.

Citat:

Ju mer vind du bygger, desto mer planerbar kraft behövs. Men detta är ju ruggigt svårt för många att förstå.

Vind är planerbar på kort horisont, vi vet med stor säkerhet hur mycket el vi kommer få ut från vindkraften ett dygn i förväg. Det är tillräckligt med tid för att anpassa effektuttaget från vattenkraften exempelvis, eller förhandla med exempelvis pappersbruken så att de kan pausa sin produktion de få timmar som vinden levererar dåligt samtidigt som efterfrågan är stor.

Kärnkraften är mer stabil på många sätt, men när saker händer så är det ju mycket värre då de är så stora producenter, speciellt parat med att säkerhetskraven är så hårda så att en liten indikation på att något inte är helt hundra kan innebära ett "nödstopp" med väldigt kort varsel. Vindkraftens motsvarighet är när det blåser rejält och ökar så att de levererar allt mer till punkten när vinden är för kraftig och de stängs ned för att inte skadas. Då kan man få en stor dipp med kort varsel. Samtidigt varierar ju vinden över landet, så risken att man får en sådan som påverkar en stor del av vindelen samtidigt är ju inte så stor, och så fort vinden mojnat en aning igen så kan man ju sätta igång de igen. Uppstarten är väl rätt mycket mer tidskrävande än så för en kärnreaktor, eller?

Citat:

El går inte att lagra i några större mängder. Det kanske går imorgon, men vad gör vi tills dess? Jo vi använder de tekniker vi känner till som ger el oavsett väderprognos, men samtidigt inte släpper ut CO2.

Om du menar kärnkraften så är det inte svaret på vad vi gör tills dess, för det finns inte en chans i helvetet att vi kan få ny kärnkraft på plats det närmaste decenniet.

Citat:

Att elda olja i Karlshamn är fel väg att gå. Det är ju inte direkt få varv runt jorden i en dieselbil på 70 000x7 L diesel.

Det är klart att jag hade föredragit att vi inte körde det, men man får ju ha lite perspektiv. Varför jämföra med en enstaka bil? Ett containerfartyg drar lätt över 100 liter per kilometer exempelvis, så vill du minska oljeanvändningen borde du sluta köpa en massa prylar från Kina.

Sen kör de ju Karlshamn för att det är lönsamt, inte för att det behövs för att täcka vår förbrukning utan för att det trots alla straffavgifter och höga priser på bränsle ändå är billigare än polsk kolkraft exempelvis, och sannolikt släpper det också ut mindre då kostnaden för fossil energiproduktion är väldigt beroende på utsläppen. Enda sättet att hindra detta är ju att ha tillräckligt med fossilfri elproduktion i landet för att både täcka vår förbrukning och "fylla" alla kablar till andra länder som vill köpa el av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, den så kallade privatiseringen av energimarknaden har absolut medfört en hel del konstigheter både här och där. Det var förstås lättare när staten stod för både energiförsörjningen och regelverket, men det är vägen vi har valt. Men jag tror inte de flesta vill att dessa bolag fokuserar på enbart kortsiktig vinstmaximering då medvetenheten om klimatförändringarna är rätt stor. Oavsett så behövs regleringar av energiproduktionen just för att vinstmaximering där leder till miljöförstöring och i förlängningen hotar hela den mänskliga civilisationen.
Vad tror du "ESG obligationer" betyder? Det handlar inte om statligt stöd eller bidrag utan om att klassificera vissa investeringar som "gröna". Kriterierna för vad som räknas dit är dock så lösa att många menar att detta snarare har minskat investeringarna i faktisk grön teknik, alltså greenwashing på hög nivå.

Likväl styr Bryssel så du kommer inte få se några större privata investeringar ändå. Varför skulle någon plöja ner miljarder i något så osäkert som vad de politiska vindarna blåser?

Angående ESG obligationer så är det solklart statligt stöd, varför inte låta marknadsaktörerna sköta prissättningen isåfall? Jo dessa vill givetvis ha ränta på sina pengar, framförallt nu med rusande inflation. Du får kalla det vad du vill, det är oavsett skattemedel/nytryckt som används för att hålla dessa räntor nere och burken kan fortsätta sparkas nerför gatan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Idag, sjuttonde augusti, är Ringhals 4 nere för sitt årliga underhåll samtidigt som exporten är oförminskad och snarare verkar öka. Elbrist, hette det visst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Idag, sjuttonde augusti, är Ringhals 4 nere för sitt årliga underhåll samtidigt som exporten är oförminskad och snarare verkar öka. Elbrist, hette det visst...

Du får nog välja mellan effektbrist eller energibrist...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vilken tur att det faktiskt blåser idag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Du får nog välja mellan effektbrist eller energibrist...

Det var ironi. Men det gläder mig att du väljer att fokusera på just det och inte sakfrågan. Som du vet har Sverige vare sig effektbrist eller energibrist. Ordet du famlar efter är "kapacitetsbrist". Det har vi gott om.

Skrivet av joakim99:

Vilken tur att det faktiskt blåser idag då.

Det hade inte spelat någon roll om det hade blåst eller inte, men visst är det bra att man analyserat läget i förväg och byggt ett system som kan anpassa sig efter olika förutsättningar så som att en reaktor är nere och ändå förse både Sverige och andra länder med hållbar energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är ju inte vi som bygger nya kraftverk. Vi bestämmer inte vad företagarna väljer att bygga. Vad vi (läs staten) kan göra är ju att subventionera eller beskatta olika kraftproducenter/metoder för att styra de åt rätt håll så att säga. Att de då kan stämma oss (staten) på enorma summor för att vi försöker styra dem i en bättre riktning är ju inte bra någonstans.
Eller som att du skriver ett hyresavtal för en ny butik exempelvis, börjar renovera och inreda, och sen kommer fastighetsägaren på att de vill ha något annat där och sparkar ut dig. Då är det absolut rimligt att du kompenseras för kostnaderna för renoveringarna, och kanske också för nedlagd tid, inredning, kanske också marknadsföringen du har investerat i för att promota din nya butik eller så, men det är inte rimligt att du kompenseras för alla potentiella intäkter från din butik över hela avtalsperioden, eller ännu längre, eller vad tycker du?

Om det står i avtalet att hyresgästen har rätt att få betalt för förlorade intäkter trots(olika beslut som gör) att verksamheten inte kan fortsätta, så är det väl rimligt att det avtalet följs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om det står i avtalet att hyresgästen har rätt att få betalt för förlorade intäkter trots(olika beslut som gör) att verksamheten inte kan fortsätta, så är det väl rimligt att det avtalet följs.

Staten har tyvärr en tendens att ändra förutsättningarna för många inom den privata sektorn och många har helt enkelt inte råd att processa mot dem. Många gånger används en utsvältningstaktik snarare än att ta samtalet i en Tingsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Staten har tyvärr en tendens att ändra förutsättningarna för många inom den privata sektorn och många har helt enkelt inte råd att processa mot dem. Många gånger används en utsvältningstaktik snarare än att ta samtalet i en Tingsrätt.

Det... är ju inte så bra. Vet inte riktigt hur den informationen ska tillämpas i denna diskussionen? Menar du att staten inte ska hålla på dessa principerna då gällande kompensation till företags krossade investeringar?

I vilket fall så innan du skrev ville jag berömma dina inlägg i tråden för det känns som du slåss i motvind. Alltid skönt med någon som nyanserar lite och är motpol i debatten. Har inte läst från början, men kan se att du ändå tar vårat nuvarande system i försvar, vilket jag tycker verkar vara en sjukt svår roll att ta. Så tack för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det... är ju inte så bra. Vet inte riktigt hur den informationen ska tillämpas i denna diskussionen? Menar du att staten inte ska hålla på dessa principerna då gällande kompensation till företags krossade investeringar?

I vilket fall så innan du skrev ville jag berömma dina inlägg i tråden för det känns som du slåss i motvind. Alltid skönt med någon som nyanserar lite och är motpol i debatten. Har inte läst från början, men kan se att du ändå tar vårat nuvarande system i försvar, vilket jag tycker verkar vara en sjukt svår roll att ta. Så tack för det.

Det var mest som ett inspel på vad du och @snajk diskuterar. Normalt sett ska givetvis ett ingånget avtal hållas och bryts avtalet av en part bör motparten kompenseras. Men just på grund av sin storlek är stat och myndigheter rätt jobbiga att brottas med. Hamnar man på deras shitlist så blir det svårt, helt enkelt. Samtidigt är de fruktansvärt stabila betalare när det väl fungerar.

Wait, what, vänta - nån som ger lite beröm och positiv feedback?! Det är nog första gången det sker, tack för det. Du ska se min inkorg av PMs... Tur det inte är en popularitetstävling. Det är inget större fel på nuvarande system per se utifrån mitt perspektiv att se det. Det finns en bra mix av planerbar och mindre planerbar energi och den rimliga frågan är hur man skalar det med morgondagens behov. Nyckeln är solenergi av olika slag. Ett sätt är att bygga fler och större verk förstås, ett annat är att göra offentlig förvaltning självförsörjande och senare energipositiva. Privatpersoner och privat sektor kan också investera på olika vis, bor man i villa eller BRF kan solpaneler vara ett alternativ, man kan gå med i vindparkskooperativ. Har man inte kapital för en investering kan man hyra in sig i motsvarande.

Det kan vara en svaghet i hur forum är uppbyggda, men det handlar inte om en antingen/eller fråga utan allt kan och måste fungera tillsammans. Kärnkraft har en plats i samhället, men den är liten och har man inte brist på energi bör man inte satsa på det oavsett ekonomisk eller socioekonomiska anledningar. Jag använder ofta Finlands senaste kärnkraftverk som avskräckande exempel men de har också brist på el var av utifrån deras perspektiv kan det vara rimligt. Att satsa på kärnkraft i Sverige är fel, men det betyder inte att man ska avveckla vad som redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det var mest som ett inspel på vad du och @snajk diskuterar. Normalt sett ska givetvis ett ingånget avtal hållas och bryts avtalet av en part bör motparten kompenseras. Men just på grund av sin storlek är stat och myndigheter rätt jobbiga att brottas med. Hamnar man på deras shitlist så blir det svårt, helt enkelt. Samtidigt är de fruktansvärt stabila betalare när det väl fungerar.

Wait, what, vänta - nån som ger lite beröm och positiv feedback?! Det är nog första gången det sker, tack för det. Du ska se min inkorg av PMs... Tur det inte är en popularitetstävling. Det är inget större fel på nuvarande system per se utifrån mitt perspektiv att se det. Det finns en bra mix av planerbar och mindre planerbar energi och den rimliga frågan är hur man skalar det med morgondagens behov. Nyckeln är solenergi av olika slag.

Kärnkraft har en plats i samhället, men den är liten och har man inte brist på energi bör man inte satsa på det oavsett ekonomisk eller socioekonomiska anledningar. Att satsa på kärnkraft i Sverige är fel, men det betyder inte att man ska avveckla vad som redan finns.

Försöker ge beröm när nån förtjänar. Svårt att minnas o lätt att glömma...

I vilket perspektiv är det fel att satsa i Sverige? Ekonomiskt? Det borde åtminstone kunna hjälpa att minska co2-användningen globalt? Ibland skiner ju inte solen. Det jag motsätter mig mest är det om att lägga ner befintliga anläggningar. Det måste vara minst resurskrävande att behålla dessa tills vi har en lösning på co2-problemet. Jag förstår inte att det kan vara en samhällsnytta att alla ska köpa sina egna energiverk i form av sol och vind. Det känns som det blir enormt resurskrävande. Om vi hade bott i ett land som saknade ett elnät så kan jag förstå att det är rimligt att bygga energiproduktion i närheten till konsumenter för att undvika att dra långa kablar men inte annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det var ironi. Men det gläder mig att du väljer att fokusera på just det och inte sakfrågan. Som du vet har Sverige vare sig effektbrist eller energibrist. Ordet du famlar efter är "kapacitetsbrist". Det har vi gott om.

Det hade inte spelat någon roll om det hade blåst eller inte, men visst är det bra att man analyserat läget i förväg och byggt ett system som kan anpassa sig efter olika förutsättningar så som att en reaktor är nere och ändå förse både Sverige och andra länder med hållbar energi.

Nej jag påstår att vi har effektbrist när det blåser lite sämre, speciellt i SE4. Vi hade ett av världens stabilaste elsystem för några år sedan. Då hade vi en basproduktion som bestod av 10 kärnkraftverk. Sedan vattenkraft som kunde balansera toppar och dippar i förbrukning. När vi började trycka in vind i systemet blev det svårare tills systemet kollapsade. Subventionerad vind konkurrerade ut straffskattad kärnkraft. Jag har nog inget mer att tillägga denna diskussion, finns inte så mycket mer att säga. Men det ska bli spännande att se hur denna vinter blir, köp rejält med ved är ett tips från coachen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kanske skulle byta namn på alla blåbetonghus till uranhus.

(Det är radon som successivt sönderfaller i annat som ger upphov till radonet.)