Skrivet av ingenjören:
Du är medveten om att de flesta byggnadsarbetare mm har hjälm på sig när de arbetar? Även jag har det när jag är ute i anläggningen. Jag ser det som ett bra skydd om olyckan är framme men du verkar tänka annorlunda. Liksom.
Blir du inte osugen på att åka bil för att du måste använda bilbälte?
Man vänjer sig som sagt. Många arbetsplatser har också väldigt överdrivna säkerhetsregler, har du haft nytta av din hjälm någon gång exempelvis? Jag höll på att bli utsparkad från en kunds anläggning för att jag hade mage att hämta två koppar kaffe samtidigt och därmed höll jag inte i trappräcket för de två trappsteg som det var mellan kaffemaskinen och platsen vi satt på. Vilket tydligen var ett allvarligt brott mot säkerhetsföreskrifterna. Men det är inte den typen av jobb jag menar utan där hjälmen faktiskt behövs. Bonkar du i skallen konstant på jobbet så tycker jag att du ska leta efter ett annat jobb helt enkelt.
Citat:
Det är ju själva syftet med att ha el, på samma sätt som att ha vatten i kranen. Vad spelar det för roll om vattnet i din kran är avstängt några dagar i veckan, huvudsaken är väl att du får mer än du kan använda på en månad?
Men allt är ju en avvägning. Om du fick välja mellan vatten alla timmar utom en om året, eller att din vattenräkning blev tio gånger dyrare men vattnet var garanterat alla timmar, vad hade du valt? Jag har ingen vattenräkning för jag bor i lägenhet, men jag tar i alla fall hellre ett strömavbrott på en timme om året än att elräkningen ökar med några hundra procent exempelvis.
Citat:
Detta är ju det som gör el så speciellt. Det måste finnas rätt mängd i nätet, året runt dygnet runt.
Jo precis. Och det finns det, delvis tack vare vår sammankoppling med andra länder.
Citat:
Har du väderberoende kraft kommer du ibland få kraftiga dippar som du måste kompensera med annat.
Jo, som kärnkraften i Frankrike nu som måste stängas ned på grund av höga temperaturer.
Citat:
Ju mer vind du bygger, desto mer planerbar kraft behövs. Men detta är ju ruggigt svårt för många att förstå.
Vind är planerbar på kort horisont, vi vet med stor säkerhet hur mycket el vi kommer få ut från vindkraften ett dygn i förväg. Det är tillräckligt med tid för att anpassa effektuttaget från vattenkraften exempelvis, eller förhandla med exempelvis pappersbruken så att de kan pausa sin produktion de få timmar som vinden levererar dåligt samtidigt som efterfrågan är stor.
Kärnkraften är mer stabil på många sätt, men när saker händer så är det ju mycket värre då de är så stora producenter, speciellt parat med att säkerhetskraven är så hårda så att en liten indikation på att något inte är helt hundra kan innebära ett "nödstopp" med väldigt kort varsel. Vindkraftens motsvarighet är när det blåser rejält och ökar så att de levererar allt mer till punkten när vinden är för kraftig och de stängs ned för att inte skadas. Då kan man få en stor dipp med kort varsel. Samtidigt varierar ju vinden över landet, så risken att man får en sådan som påverkar en stor del av vindelen samtidigt är ju inte så stor, och så fort vinden mojnat en aning igen så kan man ju sätta igång de igen. Uppstarten är väl rätt mycket mer tidskrävande än så för en kärnreaktor, eller?
Citat:
El går inte att lagra i några större mängder. Det kanske går imorgon, men vad gör vi tills dess? Jo vi använder de tekniker vi känner till som ger el oavsett väderprognos, men samtidigt inte släpper ut CO2.
Om du menar kärnkraften så är det inte svaret på vad vi gör tills dess, för det finns inte en chans i helvetet att vi kan få ny kärnkraft på plats det närmaste decenniet.
Citat:
Att elda olja i Karlshamn är fel väg att gå. Det är ju inte direkt få varv runt jorden i en dieselbil på 70 000x7 L diesel.
Det är klart att jag hade föredragit att vi inte körde det, men man får ju ha lite perspektiv. Varför jämföra med en enstaka bil? Ett containerfartyg drar lätt över 100 liter per kilometer exempelvis, så vill du minska oljeanvändningen borde du sluta köpa en massa prylar från Kina.
Sen kör de ju Karlshamn för att det är lönsamt, inte för att det behövs för att täcka vår förbrukning utan för att det trots alla straffavgifter och höga priser på bränsle ändå är billigare än polsk kolkraft exempelvis, och sannolikt släpper det också ut mindre då kostnaden för fossil energiproduktion är väldigt beroende på utsläppen. Enda sättet att hindra detta är ju att ha tillräckligt med fossilfri elproduktion i landet för att både täcka vår förbrukning och "fylla" alla kablar till andra länder som vill köpa el av oss.