Alla fyndtips från mellandagsrean

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Så det är åsikter som ska styra i alla fall?
Det här är ju också fyllt med dina åsikter.
Det här med?

Jaså? Så det är inte vad forskningen säger? Sluta trolla och kom med fakta i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det noteras att du inte ens försöker bemöta fakta.
Karlshamnsverket är igång på marknadsmässiga villkor, inte för att det ska rädda världen. Det enda som är tråkigt med Karlshamnsverket är att det inte går på bättre oljor

I många fall körs dessa kraftverk för att stabilisera frekvensen i nätet. Dagens elproduktion har ibland svårt att hålla uppe frekvensen.

Angående oljor, antar att du menar rökgaserna härav? Det torde inte spela så stor roll vilken olja man bränner, de har alltid någon typ av rening av rökgaserna. Då ska du istället oja dig över utsläpp från fartyg, de bränner tjockolja i många fall som inte är flytande vid rumstemperatur. Minimalt med rening från en huvudmaskin också i de allra flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej jag påstår att vi har effektbrist när det blåser lite sämre, speciellt i SE4.

Var en "energimarknadsexpert" (tror det var rätt titel ) på Tv4 i morse och sa att vårt elnät är byggt på antagandet att det finns 12 reaktorer i drift, nu ligger vi på 6 så inte konstigt att systemet är nära kollaps vid sämsta möjliga förhållanden (just nu försämrar väl Ringhals underhåll läget ytterligare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Var en "energimarknadsexpert" (tror det var rätt titel ) på Tv4 i morse och sa att vårt elnät är byggt på antagandet att det finns 12 reaktorer i drift, nu ligger vi på 6 så inte konstigt att systemet är nära kollaps vid sämsta möjliga förhållanden (just nu försämrar väl Ringhals underhåll läget ytterligare).

Ja men revisionsavställningen går fint så snart är vi på banan igen. Sedan är det väl en reaktor på Forsmark kvar sedan är vi väl rustade inför vintern, oavsett om det blåser eller solen lyser 😉

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jaså? Så det är inte vad forskningen säger? Sluta trolla och kom med fakta i så fall.

Det finns mycket i ditt tidigare inlägg som är en åsikt utan att det är fakta. T.ex. Kommer du inte hitta någon forskningsartikel som säger att invånarnas bästa är det viktigaste i dagens elproblematik. Det är per definition ett subjektivt påstående. Sen är det väl du som borde backa upp dina påståenden med fakta istället för att jag gör det, det var trots allt du som påstod något. Jag brukar backa upp mina påståenden med källor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det var ironi. Men det gläder mig att du väljer att fokusera på just det och inte sakfrågan. Som du vet har Sverige vare sig effektbrist eller energibrist. Ordet du famlar efter är "kapacitetsbrist". Det har vi gott om.

Jo vi har effektbrist i södra Sverige , hade vi inte lagt ner kärnkraftverk så hade det gått att överföra motsvarande ett par kkv till från norra Sverige , nybyggda sydvästlänken t.ex. går på "tomgång" just därför.

Men det är dom som tror dom kan lösa det med att bygga ännu fler kablar för 100tals miljarder för att överföra ström som inte kommer att finnas tillgängligt när det väl är klart.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I många fall körs dessa kraftverk för att stabilisera frekvensen i nätet. Dagens elproduktion har ibland svårt att hålla uppe frekvensen.

Angående oljor, antar att du menar rökgaserna härav? Det torde inte spela så stor roll vilken olja man bränner, de har alltid någon typ av rening av rökgaserna. Då ska du istället oja dig över utsläpp från fartyg, de bränner tjockolja i många fall som inte är flytande vid rumstemperatur. Minimalt med rening från en huvudmaskin också i de allra flesta fall.

Fast fartygen får allt mer strikta regler för var de inte får köra tjockolja (eca-zoner), och svavelhalten lagstiftas till lägre nivåer. Dessutom blir s.k. scrubbersystem vanligare som renar avgaserna.

Håller dock med om att HFO (tjockolja) är riktigt otrevligt att ha och göra med. Allt slask som blir kvar i botten av raffenaderiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jo vi har effektbrist i södra Sverige , hade vi inte lagt ner kärnkraftverk så hade det gått att överföra motsvarande ett par kkv till från norra Sverige , nybyggda sydvästlänken t.ex. går på "tomgång" just därför.

Men det är dom som tror dom kan lösa det med att bygga ännu fler kablar för 100tals miljarder för att överföra ström som inte kommer att finnas tillgängligt när det väl är klart.

Nej, effektbrist får du när import, effektreserv och störningsreserv inte räcker till och då kopplar du antingen bort konsumenter akut eller så kollapsar elnätet i stor del av Europa.

Prognosen för denna vinter är att det behövs 1400 MW import under några av topplasttimmarna. D.v.s. situationen beräknas inte vara värre än de två föregående vintrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Försöker ge beröm när nån förtjänar. Svårt att minnas o lätt att glömma...

I vilket perspektiv är det fel att satsa i Sverige? Ekonomiskt? Det borde åtminstone kunna hjälpa att minska co2-användningen globalt? Ibland skiner ju inte solen. Det jag motsätter mig mest är det om att lägga ner befintliga anläggningar. Det måste vara minst resurskrävande att behålla dessa tills vi har en lösning på co2-problemet. Jag förstår inte att det kan vara en samhällsnytta att alla ska köpa sina egna energiverk i form av sol och vind. Det känns som det blir enormt resurskrävande. Om vi hade bott i ett land som saknade ett elnät så kan jag förstå att det är rimligt att bygga energiproduktion i närheten till konsumenter för att undvika att dra långa kablar men inte annars.

Strongt gjort, önskar jag var bättre på det själv!
Kärnkraften i Sverige lades till stor del ned på grund av ekonomiska grunder. Ny teknik som är billigare ersatte helt enkelt. Bilden visar här hur prisutvecklingen varit de senaste åren. En del här har opponerat sig mot det men utan att presentera annan statistik.

Ja det är en svår balansgång det där med avvecklingen, men mycket går mot så kallade off the grid lösningar men jag väljer att se dem som mer av individuella enheter, kvarter, områden eller föreningar som i huvudsak är fristående. Vid eventuella behov eller vid extra behov kan man ta av en större tillgång. Det bästa av två världar, helt enkelt. Jag var med och designade Vulkan, ett område i gamla Oslo så här 2011 och några år framåt. För sin tid så blev det världens största självförsörjande område.

Att inte vara så beroende av långa avstånd (tänk el producerad i norr som ska ned söderöver) är sunt och likaså lokalproducerat är av många anledningar bättre. Ett nutida exempel är faktiskt krigshot där ett utslaget kärnkraftverk skulle vara förödande både lokalt men även för de som är beroende av det. Men som sagt, det är inte en antingen/eller fråga utan snarare att de kompletterar varandra.

Skrivet av ingenjören:

Nej jag påstår att vi har effektbrist när det blåser lite sämre, speciellt i SE4. Vi hade ett av världens stabilaste elsystem för några år sedan. Då hade vi en basproduktion som bestod av 10 kärnkraftverk. Sedan vattenkraft som kunde balansera toppar och dippar i förbrukning. När vi började trycka in vind i systemet blev det svårare tills systemet kollapsade. Subventionerad vind konkurrerade ut straffskattad kärnkraft. Jag har nog inget mer att tillägga denna diskussion, finns inte så mycket mer att säga. Men det ska bli spännande att se hur denna vinter blir, köp rejält med ved är ett tips från coachen.

Ditt påstående är som påpekats under väldigt lång tid felaktigt och finns ingen data som backar upp. Att Sverige importerade el under tolv timmar en dag i januari är inte en anledning att satsa på kärnkraft ur något perspektiv. Något system har inte kollapsat heller, det är populismretorik som inte har någon verklighetsförankring. Lägger med en bild för hur det såg ut 2021. Det finns vissa dagar där Sverige har importerat el, men den lilla mängd och den lilla kostnaden är inte fog nog för att plöja ned miljarder och sedan ha avfall i flera tusen år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Absolut är det så, men det ger kanske inte anledning att investera i kärnkraften idag.

Nu är jag ingen expert på olja men jag vet att det ska gå att köra verket på syntetisk olja. Exakt hur mycket bättre det skulle vara vet jag dock inte. Här är det kanske tråkigt att man inte lade ned oljeverket och behöll ett kärnkraftverk istället. Fartygen är förstås också ett problem men som vi sett under Covid så är de avgörande för ekonomin och större företag som IKEA och Volvo var tvungna att stoppa sin verksamhet för att de inte fått sin last. Jag anser att man måste se detta utifrån ett större perspektiv där man tar det onda med det goda. Utsläpp ute till havs från något som rör sig kanske är bättre än något på fast mark som aldrig rör sig. Men givetvis måste även detta lösas. Just nu jobbas det på hållbara hamnar, marinor och småbåtsmotorer vilket är ett bra steg.

Skrivet av mr_sQuinty:

Nej det har vi inte. Finns ingen statistik eller annat underlag som styrker det och Sverige är idag det land som exporterar mest el i Europa. Denna el går rakt igenom SE4.

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande ingen som skulle använda kärnkraft som topplastverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Strongt gjort, önskar jag var bättre på det själv!
Kärnkraften i Sverige lades till stor del ned på grund av ekonomiska grunder. Ny teknik som är billigare ersatte helt enkelt. Bilden visar här hur prisutvecklingen varit de senaste åren. En del här har opponerat sig mot det men utan att presentera annan statistik.
<Uppladdad bildlänk>

Ja det är en svår balansgång det där med avvecklingen, men mycket går mot så kallade off the grid lösningar men jag väljer att se dem som mer av individuella enheter, kvarter, områden eller föreningar som i huvudsak är fristående. Vid eventuella behov eller vid extra behov kan man ta av en större tillgång. Det bästa av två världar, helt enkelt. Jag var med och designade Vulkan, ett område i gamla Oslo så här 2011 och några år framåt. För sin tid så blev det världens största självförsörjande område.

Att inte vara så beroende av långa avstånd (tänk el producerad i norr som ska ned söderöver) är sunt och likaså lokalproducerat är av många anledningar bättre. Ett nutida exempel är faktiskt krigshot där ett utslaget kärnkraftverk skulle vara förödande både lokalt men även för de som är beroende av det. Men som sagt, det är inte en antingen/eller fråga utan snarare att de kompletterar varandra.

Intressant... Du pratar om krigshot o utslagna verk men vad anser du ska vara lösningen när det inte blåser eller solen skiner? Det är ju något som inträffar ganska ofta? Då krävs ju isåfall ändå långa kablar nånstans som backup? Ser du inte att varje "off-grid" lösning kräver mycket resurser jämfört att vi hade ett gemensamt verk att dela på?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej det har vi inte. Finns ingen statistik eller annat underlag som styrker det och Sverige är idag det land som exporterar mest el i Europa. Denna el går rakt igenom SE4.

Om vi inte har effektbrist i södra Sverige så varför ska det då byggas ledningar från norra Sverige för 100tals miljarder , som folket kommer att få betala.

Skrivet av MsSmith:

Den lögnen har många dragit fast till och med MP gått ut och skrutit med att hur dom såg till att kärnkraftverk lagts ner , styrelsen för Vattenfall byttes ut så dom skulle ta "rätt" beslut.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Intressant... Du pratar om krigshot o utslagna verk men vad anser du ska vara lösningen när det inte blåser eller solen skiner? Det är ju något som inträffar ganska ofta? Då krävs ju isåfall ändå långa kablar nånstans som backup? Ser du inte att varje "off-grid" lösning kräver mycket resurser jämfört att vi hade ett gemensamt verk att dela på?

Vet inte om det är så mycket att diskutera, det är ju inte dit vi är på väg.

Plusenergihus kan vara en bra ide, men det innefattar inte lagring, topplast eller baslast. Det senare är heller inte syftet med de. Batterier kommer behövas i fordonen, solceller gör sig bättre i parker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Om det står i avtalet att hyresgästen har rätt att få betalt för förlorade intäkter trots(olika beslut som gör) att verksamheten inte kan fortsätta, så är det väl rimligt att det avtalet följs.

Jo, men ingen hyresvärd hade förstås gått med på ett sådant avtal då de riskerar att behöva betala bra mycket mer än de potentiella intäkterna för dem för en viss fastighet. Staten däremot har inga problem med att "vara schyssta" och lova att stå för hur stora kostnader som helst för företagen, bara de antyder att de kanske skapar lite jobb i Sverige eller vad det nu handlar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Nej jag påstår att vi har effektbrist när det blåser lite sämre, speciellt i SE4. Vi hade ett av världens stabilaste elsystem för några år sedan. Då hade vi en basproduktion som bestod av 10 kärnkraftverk. Sedan vattenkraft som kunde balansera toppar och dippar i förbrukning. När vi började trycka in vind i systemet blev det svårare tills systemet kollapsade. Subventionerad vind konkurrerade ut straffskattad kärnkraft. Jag har nog inget mer att tillägga denna diskussion, finns inte så mycket mer att säga. Men det ska bli spännande att se hur denna vinter blir, köp rejält med ved är ett tips från coachen.

Så... när kollapsade vårt system? Mig veterligen så har vårt system hanterat allt hittills. Däremot om du med kollaps menar att priserna blev negativa i några timmar så har det ju hänt och kommer att hända igen, men det är ju inget konstigt eller dåligt egentligen, bara det inte sker så ofta att man lägger ner viktig produktion på grund av lönsamhetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så... när kollapsade vårt system? Mig veterligen så har vårt system hanterat allt hittills. Däremot om du med kollaps menar att priserna blev negativa i några timmar så har det ju hänt och kommer att hända igen, men det är ju inget konstigt eller dåligt egentligen, bara det inte sker så ofta att man lägger ner viktig produktion på grund av lönsamhetsproblem.

Det "kollapsade" när SVK går ut och flaggar för brown outs i vinter samt när vi kör ett oljeeldat reservkraftverk på sommaren. Och det du säger, lägga ner viktigt produktion, har ju redan hänt. Men det kanske hade mer med straffskatt och subventioner att göra.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Det "kollapsade" när SVK går ut och flaggar för brown outs i vinter samt när vi kör ett oljeeldat reservkraftverk på sommaren. Och det du säger, lägga ner viktigt produktion, har ju redan hänt. Men det kanske hade mer med straffskatt och subventioner att göra.

Så jag tolkar det som att det inte har hänt utan bara är baserat på spekulationer och FUD i pressen.

Det har skrivits väldigt mycket om detta det senaste, vilket förstås har att göra med att det är valår och energipolitiken har blivit en valfråga så politikerna tar varje chans att kritisera motståndarna. Sen lär förstås risken för detta vara högre än tidigare vintrar då vi inte hade sanktioner mot Ryssland, men hur stor risken är är det ju ingen som har svarat på.

Läser man artiklarna och tänker på vad de faktiskt säger så känns det väldigt mycket som dålig spekulativ journalistik, "Om [en extremt osannolik händelse] inträffar, hur ska vi hantera det?" "Vi har en plan för att mitigera och hantera detta" "Jaså, ni har en plan. Vad är det värsta som kan hända?" "Om allt går åt skogen samtidigt så kan det sluta med att vi behöver stänga av konsumenter..." Rubrik: Elen kan stängas av! - SVK har en plan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Samma person uttrycker sig här: https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter...

Dessutom saknas det ju inte gas till topplast, i minuter eller timmar kan du alltid öka. Problemet om leveranserna inte räcker till är att många av verken enbart kan köras när behovet är som störst. Fast då är ju redan priserna så höga att industrier har lagt ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samma person uttrycker sig här: https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter...

Dessutom saknas det ju inte gas till topplast, i minuter eller timmar kan du alltid öka. Problemet om leveranserna inte räcker till är att många av verken enbart kan köras när behovet är som störst. Fast då är ju redan priserna så höga att industrier har lagt ner...

Vi kan väl vara överens om att det kommer bli en "intressant" vinter iaf. I värsta fall blir det ett blodbad i industrisektorn i Tyskland. Fast de kanske har någon hantering för att kapa priserna för viktiga industrier? Jag tror också risken för brown outs är liten, men den är ju som han säger högre nu. Sedan pekar han enbart på gasen och det är väl sant i närtid. Tyskland hade dock kunnat haft en enligt mig lite smartare strategi men det är redan avhandlat till döds i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vi kan väl vara överens om att det kommer bli en "intressant" vinter iaf. I värsta fall blir det ett blodbad i industrisektorn i Tyskland. Fast de kanske har någon hantering för att kapa priserna för viktiga industrier? Jag tror också risken för brown outs är liten, men den är ju som han säger högre nu. Sedan pekar han enbart på gasen och det är väl sant i närtid. Tyskland hade dock kunnat haft en enligt mig lite smartare strategi men det är redan avhandlat till döds i tråden.

Osäkerheten på marknaden i stort, utanför Sverige är högre. Men prognosen när det gäller tillskott vi behöver vid topptimmarna är inte högre än för de senaste två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är egentligen ett icke problem. Det kommer förstås finnas dessa dagar när i princip all form av jävelskap och naturliga fenomen infaller och lösningen är då att Sverige importerar el. Detta skedde enligt en bild jag länkade ovan med grönt i under 2021. Som PetterK säger så är det förväntade behovet ungefär detsamma kommande vinter vilket antyder att situationen också blir liknande.

Men även dagar där Sverige bitvis importerar så är det en total nettoexport som blir resultatet. Bilden nedan är från en dag i februari 2021 när nettoexporten var allra lägst. Finns ingen dag i den månaden där det inte var en nettoexport, även om Sverige samtidigt importerade.

En bild på en vindstilla dag bifogas. Här är det riktigt vindstilla och då kliver istället vatten in och kompenserar det bortfallet. Trots detta är marginalen så stor att Sverige exporterade nästan 5 400MW. I praktiken handlar den import som kommer behöva göras om minuter eller timmar på en dag.

Kablage finns redan så det är mer att avlasta dessa i förhållande till nuvarande och utbyggnad. Det handlar inte om att skapa riktiga "off-grid" utan att avlasta det redan existerande systemet. Ungefär som att ha 100 barn och fyra kommunala skolor. Det ger 25 barn i varje klass. Någon startar en privatskola som folk kastar skit på, men faktum är att nu är det istället 20 barn i varje klass. Det är alltså inte en antingen/eller- fråga. De mer ideologiskt styrda hade skrikit sig hesa om att förbjuda vinster i välfärden, som att fokusera på mobbaren eller storföretagen när det finns så många andra. Här bör man istället se möjligheten till ett bättre skolresultat och för att knyta an liknelsen till energin så bör man se att belastningen på systemet minskar, även om det just nu är vinklat till en monetär fråga.

Jag delar inte åsikten som PetterK nämner att vi inte är på väg mot dessa. Enligt REPower EU ska all offentlig förvaltning bli självförsörjande på el så långt det går genom att kläs in med solpaneler. Även om det inte lyckas att försörja ett sjukhus eller ett universitet fullt ut så avlastar det fortfarande det vanliga systemet. Många bäckar små, och allt det där.

Skrivet av mr_sQuinty:

Om vi inte har effektbrist i södra Sverige så varför ska det då byggas ledningar från norra Sverige för 100tals miljarder , som folket kommer att få betala.

Den lögnen har många dragit fast till och med MP gått ut och skrutit med att hur dom såg till att kärnkraftverk lagts ner , styrelsen för Vattenfall byttes ut så dom skulle ta "rätt" beslut.

För att det är i norr energin produceras men det är i söder människorna bor?

Jag förstår att du och ingenjören inte vet vad en styrelse gör. Om de inte kan/vill utföra sitt uppdrag, då ska de gå för annars är de en fara mot ägaren/ägarna. Bestämmer sig en ägare för en riktning, då är det styrelsens uppdrag att som namnet antyder styra skutan dit. För att lyckas med det kan en styrelse anställa exempelvis en VD för att ta hand om driftsfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag förstår att du och ingenjören inte vet vad en styrelse gör. Om de inte kan/vill utföra sitt uppdrag, då ska de gå för annars är de en fara mot ägaren/ägarna. Bestämmer sig en ägare för en riktning, då är det styrelsens uppdrag att som namnet antyder styra skutan dit. För att lyckas med det kan en styrelse anställa exempelvis en VD för att ta hand om driftsfrågan.

Nu bytte ni äpplen mot päron men bekräftade samtidigt att jag har rätt , ägaren bestämde riktning d.v.s. ett politiskt beslut.

Till och med MP höll med om att man inte skulle använda statliga bolag för att driv sin egen politik men i det här fallet så var det bra. (ni får leta källa själv om ni vill veta vem som sa så... men det var inte nån lokalpolitiker )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

En bild på en vindstilla dag bifogas. Här är det riktigt vindstilla och då kliver istället vatten in och kompenserar det bortfallet.

Är det inte lite cherry-picking att välja en dag på sommaren med relativt låg förbrukning? Det skiljer drygt 9 GW i förbrukning mellan dina två exempel. Finns det marginal i vattenkraften att täcka upp dessa 9 GW i skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nu bytte ni äpplen mot päron men bekräftade samtidigt att jag har rätt , ägaren bestämde riktning d.v.s. ett politiskt beslut.

Till och med MP höll med om att man inte skulle använda statliga bolag för att driv sin egen politik men i det här fallet så var det bra. (ni får leta källa själv om ni vill veta vem som sa så... men det var inte nån lokalpolitiker )

Nej jag har faktiskt ingen aning - jag vet bara att det är så det fungerar och jag har själv bytt styrelser i mina bolag flera gånger. För mig är de mer som elitidrottare på proffskontrakt, efter en viss tid bör man byta ut dem. Tar man då en ganska tvär vändning i något så kan man behöva se över hela verksamheten. Jag ser helt enkelt inte det dramatiska i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte lite cherry-picking att välja en dag på sommaren med relativt låg förbrukning? Det skiljer drygt 9 GW i förbrukning mellan dina två exempel. Finns det marginal i vattenkraften att täcka upp dessa 9 GW i skillnad?

En rimlig fråga, det var vad jag hade liggandes på hårddisken. Syftet med bilden var ursprungen att visa hur vatten kliver in när vinden sviker. Jag vet inte svaret på frågan, jag är inte så detaljerat insatt som andra här utan ser det från ett betydligt högre perspektiv. Men tittar man på båda bilderna så är vatten så väl som kärnkraft ungefär lika. Jag ser inte det orimliga i att i en framtid så har Sverige ett minus i nettoexport någon eller några dagar heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

En rimlig fråga, det var vad jag hade liggandes på hårddisken. Syftet med bilden var ursprungen att visa hur vatten kliver in när vinden sviker. Jag vet inte svaret på frågan, jag är inte så detaljerat insatt som andra här utan ser det från ett betydligt högre perspektiv. Men tittar man på båda bilderna så är vatten så väl som kärnkraft ungefär lika. Jag ser inte det orimliga i att i en framtid så har Sverige ett minus i nettoexport någon eller några dagar heller.

Jo precis. Vi exporterar i allmänhet tusentals kW i princip konstant, ifall vi behöver importera någon timme under några dagar en vinter är det inte katastrof eller ett tecken på systemkollaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men ingen hyresvärd hade förstås gått med på ett sådant avtal då de riskerar att behöva betala bra mycket mer än de potentiella intäkterna för dem för en viss fastighet. Staten däremot har inga problem med att "vara schyssta" och lova att stå för hur stora kostnader som helst för företagen, bara de antyder att de kanske skapar lite jobb i Sverige eller vad det nu handlar om.

Omvänt så hade inget företag gjort enorma investeringar för energiproduktion om dom inte säkrar att få igen sin investering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det låter lite som cherry-picking. Dimensionerande fall bör vara vintertid, när det är kallt, mörkt och vindstilla.

Ser inlägget om att det inte var vad bilden skulle bevisa... Om vi skulle öka vår export ännu mer o det gör att resten av världen inte behöver bränna kol eller olja så ser jag det som positivt även om det är via kärnkraft.

Förstår inte hur det är en vinst för klimatet att det görs små oeffektiva system på många ställen istället för ett stort effektivt om vi redan har kablaget. Kan du förtydliga detta? Ser ju din idé om friskolor o så men jag fattar ärligt inte hur man får för sig att detta är bättre. Det var ju t.ex. av detta skäl som man byggde fjärrvärmeverk. Högre effektivitet på stora anläggningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Vi exporterar i allmänhet tusentals kW i princip konstant, ifall vi behöver importera någon timme under några dagar en vinter är det inte katastrof eller ett tecken på systemkollaps.

Varför är det ens en ovilja mot att importera? Marknaden är större än Sverige och vi har priser utefter den marknaden. Det är väl bra att vi kan utnyttja andras överskott och hålla det balanserat.