Alla fyndtips från mellandagsrean

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Kapacitetsfaktorn är helt klart på väg upp när det gäller vind, då framförallt offshore vind. T ex så har Hywind Scotland legat på 54% under de två första åren som den parken har varit i drift.

https://www.equinor.com/news/archive/20210323-hywind-scotland...

Jo och storleken hjälper ju där. Men det är ändå en annan sak än stordriftsfördelarna man får från kärnkraft eller värmekraft. Det är jättebra att bygga jättestora vindkraftverk, men det är ju ingen större skillnad om man bygger tio i en park eller tio stycken utspridda, du får en riktigt fet kabel istället för tio inte så feta, och det är klart att man nog sparar lite på att inte behöva bygga vägar, eller om det handlar om off-shore att byggnation och underhåll är snabbare och billigare om de är tätare, men på det stora hela är det marginellt. Men att skillnaden på typ Karlshamn och säg femtio (eller sextiosex) stycken 10MW värmeverk är ganska stor när det kommer till effektivitet. Och inte bara i förbränningen och kringliggande saker utan också när det gäller filtrering av utsläppen och så.

Permalänk
Medlem

Ja ok, jag ger mig...
Allt är tydligen helt toppen med situationen idag, det finns inga problem. När vi påvisar dem så har vi bara fel...

Konstigt...
Folk betalade ju ören och inte kronor per kwh.
Folk hade inte panik över att inte kunna betala elräkningen så till den grad att ALLA partier har förslag på lösningar där staten ska ge bidrag i olika former för att det har spårat ur.

Men men.
Ill show my self out...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja ok, jag ger mig...
Allt är tydligen helt toppen med situationen idag, det finns inga problem. När vi påvisar dem så har vi bara fel...

Konstigt...
Folk hade inte panik över att inte kunna betala elräkningen så till den grad att ALLA partier har förslag på lösningar där staten ska ge bidrag i olika former för att det har spårat ur.

Men men.
Ill show my self out...

Ditt enda bidrag i tråden var gårdagens rant som saknar diskussionsvärde? Och nu ger du dig? Okej? Det är ingen som tvingar dig att diskutera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Ja ok, jag ger mig...

Konstigt...

Men men.
Ill show my self out...

Ingen säger väl att det är toppen idag, med priserna, men man ska heller inte måla fan på väggen liksom. Det har emellanåt varit ett väldigt högt tonläge, i denna tråd och i debatten i stort, att det kommer oundvikligen bli långa perioder med avstängningar för konsumenter i vinter, att allt kommer att haverera och så vidare. Men läser man vad exempelvis SVK säger så säger de absolut inte det.

Så jag tycker man får skilja på problemen liksom. Ett problem är att priserna är höga, detta är svårt att lösa så länge vi är ihopkopplade med andra länder, och vi behöver vara det både av rent tekniska skäl men också juridiska. Alla är överens om att det är ett problem, men det går inte att lösa genom att bygga mer produktion, eller snarare så kommer problemet inte att finnas när det är färdigbyggt, och det är svårt att lösa med lagar och avtal också. Att lösa det genom att kasta pengar på det är ju något som politikerna gärna vill just nu, vilket ju mildrar problemet men skapar andra problem där folk känner sig orättvist behandlade och så, och de pengarna hade ju gjort större nytta i exempelvis utbyggnad av elnätet än som bidrag till en ändå rätt kapitalstark grupp (villaägare alltså).

Ett annat potentiellt problem är ifall elen inte räcker till i vinter. Detta problem har dragits upp till enorma proportioner trots att risken fortfarande är extremt liten att det skulle ske (även om den är högre än tidigare), och risken att det drabbar vanliga konsumenter är förstås än mindre. Men för all del, vi kan alla hjälpas åt genom att vara lite solidariska, undvik att köra torktumlaren och dammsugaren de kallaste dagarna eller åtminstone på morgontimmarna de dagarna exempelvis. Och det är ju inte fel att värma upp sin bostad med öppen spis eller så, om man har möjlighet, dessa dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo och storleken hjälper ju där. Men det är ändå en annan sak än stordriftsfördelarna man får från kärnkraft eller värmekraft. Det är jättebra att bygga jättestora vindkraftverk, men det är ju ingen större skillnad om man bygger tio i en park eller tio stycken utspridda, du får en riktigt fet kabel istället för tio inte så feta, och det är klart att man nog sparar lite på att inte behöva bygga vägar, eller om det handlar om off-shore att byggnation och underhåll är snabbare och billigare om de är tätare, men på det stora hela är det marginellt. Men att skillnaden på typ Karlshamn och säg femtio (eller sextiosex) stycken 10MW värmeverk är ganska stor när det kommer till effektivitet. Och inte bara i förbränningen och kringliggande saker utan också när det gäller filtrering av utsläppen och så.

Det är väl en teknisk utmaning av rang med vindkraftverk placerade på havet. De flesta material brukar inte vara så förtjusta i den marina miljön. Det skapar ju vissa fördyringar. Men offshore är nog ändå att föredra före markbaserat då det generellt blåser mer på havet. Sedan bör man väl smälla upp riktiga as för att få jämnare tillskott av el. Bygger man de sedan riktigt långt ut så man slipper se eländen från land så har jag inga problem med det (blåser ju mer där också). Karlshamn däremot borde ju förbjudas om det hade gått. Att den bara fick användas i nödsituationer för att effektbalansera. Sedan kan ju exempelvis SVK äga den om man nu inte kan fixa ett avtal med en leverantör. Fast det hade ju kanske krävts något liknande i hela EU och då hade nog energimarknaden rasat som ett korthus, dvs om man förbjöd förbränning av fossila bränslen (inkl fossil gas) för energiproduktion.

De bilder @Yoshman visar upp påvisar ganska tydligt vad det är för effekt vi tappat på vintern. Vi har ju lagt ner ca 3500 MW kärnkraft på några få år. Ni kan ju själva räkna ut hur grafen hade sett ut om vi inte avvecklat i förtid. Imorgon ska dock elpriset ligga runt 50 öre i SE3 vilket innebär att det ska blåsa i hela Europa. Verkar ju faktiskt vara så att när det blåser så blåser det överallt och tvärt om såklart

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja ok, jag ger mig...

Konstigt...

Men men.
Ill show my self out...

Skriver du så här så får du räkna med mothugg

Citat:

Skit samma om vi genererar massa el här eller där, exporterar eller inte. Det har ju skötts jävligt illa annars hade vi ju inte haft dessa problem. Så är det ju bara.

Så är det definitivt inte och du svingar åt fel håll. Förstå att dagens priser beror på Rysslands invasion av Ukraina och har inget med hur Sverige har skött sina åtagande de senaste 30 åren. När Ryssland invaderade skapade EU fem eller sex sanktionspaket mot Ryssland. Ryssland i sin tur minskat exporten av gas till EU. Priserna på gas stiger och då följer elen med i ökningen. Det gör att det blir attraktivt att importera el från länder som Sverige där den fortsatt är billig att dels producera, dels köpa in. Slutligen gör det att elpriserna i Sverige stiger. Sverige exporterar el och importerar elpriser. Så din slutsats, "så är det ju bara" är inte allså bara. Har du en sådan inställning får du räkna med att få mothugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så är det definitivt inte och du svingar åt fel håll. Förstå att dagens priser beror på Rysslands invasion av Ukraina och har inget med hur Sverige har skött sina åtagande de senaste 30 åren. När Ryssland invaderade skapade EU fem eller sex sanktionspaket mot Ryssland. Ryssland i sin tur minskat exporten av gas till EU. Priserna på gas stiger och då följer elen med i ökningen. Det gör att det blir attraktivt att importera el från länder som Sverige där den fortsatt är billig att dels producera, dels köpa in. Slutligen gör det att elpriserna i Sverige stiger. Sverige exporterar el och importerar elpriser. Så din slutsats, "så är det ju bara" är inte allså bara. Har du en sådan inställning får du räkna med att få mothugg.

Du kan ju knappast påstå att effektbrist på vintern i Sverige är något som kommer av kriget i Ukraina? Har vi inte nog med effekt kan vi såklart inte exportera el. Som jag skrev innan har vi plockat bort 3500 MW som hade producerat på vintern oavsett vind.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Det är väl en teknisk utmaning av rang med vindkraftverk placerade på havet. De flesta material brukar inte vara så förtjusta i den marina miljön. Det skapar ju vissa fördyringar. Men offshore är nog ändå att föredra före markbaserat då det generellt blåser mer på havet. Sedan bör man väl smälla upp riktiga as för att få jämnare tillskott av el. Bygger man de sedan riktigt långt ut så man slipper se eländen från land så har jag inga problem med det (blåser ju mer där också).

Jo, jag har inte sagt något om off- eller on-shore är bäst då det är en komplex fråga. Som du säger blåser det mer och mer stabilt till havs, men allt blir ju dyrare också och havsvattnet tar död på mekanik mycket fortare än luft förstås. Men man slipper också (mestadels) folk som överklagar i all evighet, vilket ju är ett av de största hindren mot utbyggnad här.

Citat:

Karlshamn däremot borde ju förbjudas om det hade gått. Att den bara fick användas i nödsituationer för att effektbalansera. Sedan kan ju exempelvis SVK äga den om man nu inte kan fixa ett avtal med en leverantör. Fast det hade ju kanske krävts något liknande i hela EU och då hade nog energimarknaden rasat som ett korthus, dvs om man förbjöd förbränning av fossila bränslen (inkl fossil gas) för energiproduktion.

Jo men det handlar om proportioner som sagt. Det bästa hade förstås varit att all el kom ifrån förnybart och vi aldrig behövde elda några fossila bränslen, men man måste ju titta på sista raden i kalkylen liksom. Fördelen med Karlshamn och liknande "fossila reserver" är ju att de inte kostar så mycket när man inte använder dem och att de kan starta upp förhållandevis snabbt vid behov, och förstås att de har tillräcklig kapacitet för att faktiskt bidra. Ska vi bygga en överkapacitet av "fossilfritt" som kan hantera alla situationer så hade det ju belastat miljön ganska mycket, så det är inte säkert att det är värre att köra Karlshamn de dagarna det handlar om.

Sen är det ju inte kul när de kör det bara för export som nu. Frågan är vad den exporterade elen därifrån ersätter, varifrån hade Tyskland köpt den elen om inte Karlshamn kördes? Hade det varit från Polen exempelvis så är nog Karlshamn att föredra ur en miljösynvinkel exempelvis, men jämfört med fransk kärnkraft så är det förstås inte bra, men den har ju sina problem för tillfället också.

Citat:

De bilder @Yoshman visar upp påvisar ganska tydligt vad det är för effekt vi tappat på vintern. Vi har ju lagt ner ca 3500 MW kärnkraft på några få år. Ni kan ju själva räkna ut hur grafen hade sett ut om vi inte avvecklat i förtid. Imorgon ska dock elpriset ligga runt 50 öre i SE3 vilket innebär att det ska blåsa i hela Europa. Verkar ju faktiskt vara så att när det blåser så blåser det överallt och tvärt om såklart

Tja, priserna är ju också beroende av närhet förstås. Blåser det i Danmark eller Norge så är ju chansen stor att det blåser här och så, men längre bort har man ju andra vindar liksom. Men det är ju blåsten (eller mer elutbudet) i närområdet som styr priserna, inte total mängd energi på hela den europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Du kan ju knappast påstå att effektbrist på vintern i Sverige är något som kommer av kriget i Ukraina? Har vi inte nog med effekt kan vi såklart inte exportera el. Som jag skrev innan har vi plockat bort 3500 MW som hade producerat på vintern oavsett vind.

Ja och du har fortfarande fel om det. Det finns inte en effektbrist ens på vintern. Du har fått bildbevis och statistik för detta flera gånger om. Jag förstår inte vad mer som ska krävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja och du har fortfarande fel om det. Det finns inte en effektbrist ens på vintern. Du har fått bildbevis och statistik för detta flera gånger om. Jag förstår inte vad mer som ska krävas.

Ofta är det svårt att bevisa avsaknad av något men det är kanske enklare när det gäller eleffekt?

Något saknas i varje fall då det är företag som inte har kunnat etablera sig på en del orter just på grund av att det inte går att säkerställa eltillförseln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Ofta är det svårt att bevisa avsaknad av något men det är kanske enklare när det gäller eleffekt?

Något saknas i varje fall då det är företag som inte har kunnat etablera sig på en del orter just på grund av att det inte går att säkerställa eltillförseln.

Men det är lokala brister i elnätet som är problemet där, inte effekten i stort.

Permalänk
Medlem

Hade vi haft kvar all kärnkraft hade vi väl likt norra Sverige haft mer effekt i förhållande till överföringskapacitet till våra grannländer. Priserna hade då inte rusat så som de gör nu av situationen i Europa.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ja det stämmer. Problemet här är att enskilda fastigheter saknar tillräcklig eltillförsel. Men det är inte ett produktionsproblem utan ett leveransproblem. En utbyggnad av produktion kan inte hjälpa om det som producerats inte når avsedd adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Framförhållning kanske Företag som inte kan etablera sig är inte elbrist. Jag håller med om att det är en dålig utveckling, inom rimliga gränser förstås. Men de gör rätt i att neka en utbyggnad eller etablering av verksamheten om de inte kan garantera en stabil tillgång för de nuvarande användarna om de släpper in nya användare.

Permalänk
Medlem

Ni får väl sansa er.

Effektbalansen såg sämre ut vintern 98/99 innan Barsebäck stängde än idag och var generellt sämre förr.

Citat:

Svenska Kraftnät redovisade i maj 1998 en beräkning över Sveriges effektbalans inför vintern 1998/99. I den balans som redovisas räknar Svenska Kraftnät med en för-brukning på maximalt 28 000 MW. Produktionsförmågan i det svenska kraftsystemet uppskattas till mellan 26 500 –27 500 MW. Eftersom ca 1200 MW måste reserveras som störningsreserv uppgår importbehovet till mellan 1 900 och 2 500 MW. Huruvida sådan import-möjlighet existerar vid kall väderlek är osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Hade vi haft kvar all kärnkraft hade vi väl likt norra Sverige haft mer effekt i förhållande till överföringskapacitet till våra grannländer. Priserna hade då inte rusat så som de gör nu av situationen i Europa.

Det handlar i sig om 3 500MW eller där runt (tror jag) som ersatts av annat. Problemet är bristen i EU och i det sammanhanget är 3 500MW väldigt lite. Möjligen hade det gett något eller några ören lägre pris men inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det handlar i sig om 3 500MW eller där runt (tror jag) som ersatts av annat. Problemet är bristen i EU och i det sammanhanget är 3 500MW väldigt lite. Möjligen hade det gett något eller några ören lägre pris men inte mer än så.

Så tänkte alla, även dem gröna i Bryssel. Därför kom Tyska producentpriser in på 37% årligen idag. Det är en siffra som aldrig blivit noterad sen stålunionen grundades 1952. ECB satte kaffet i vrångstrupen direkt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Så tänkte alla, även dem gröna i Bryssel. Därför kom Tyska producentpriser in på 37% årligen idag. Det är en siffra som aldrig blivit noterad sen stålunionen grundades 1952. ECB satte kaffet i vrångstrupen direkt.

Det var intressant. men jag undrar om det kommer att tvinga Tyskland att byta riktning i energifrågan.
Det kommer säkert en kommentar om att kriget i Ukraina är orsaken till dessa siffror, men konsekvenserna vore mildare om tyskarna inte lagt ned sin kärnkraft utan att ha gångbara alternativ på plats.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast, så är det ju bara, stämmer till 100% ändå!
Sen hur ni väljer att tolka min poäng... Visst.
Jag fattar ju självklart att världssituationen är en stor faktor. Det har jag aldrig sagt något om!

Men faktum är att landet är inte förberett för rådande situation. Hade vi varit det så hade det inte sett ut som det gör.

Ska man stänga av elproduktionen i en del av landet får man väl se till att man kan leverera strömmen dit innan man stänger av produktionen. Visst glapp i tid kan man ju absolut överbrygga med importen osv men man har ju tjatat om nedrustning i decennier.

Min poäng är att det stör mig något grönjävligt att folk menar på/antyder att vi inte har problem när elen kostar 5:- kwh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Jag fattar ju självklart att världssituationen är en stor faktor. Det har jag aldrig sagt något om!

Men faktum är att landet är inte förberett för rådande situation. Hade vi varit det så hade det inte sett ut som det gör.

Ska man stänga av elproduktionen i en del av landet får man väl se till att man kan leverera strömmen dit innan man stänger av produktionen. Visst glapp i tid kan man ju absolut överbrygga med importen osv men man har ju tjatat om nedrustning i decennier.

Min poäng är att det stör mig något grönjävligt att folk menar på/antyder att vi inte har problem när elen kostar 5:- kwh.

Ingen har fått avstängd el så uppenbarligen kan man leverera strömmen till alla delar av landet.

Man kan inte förbereda sig på allt, säkra allt, det är orimligt även om det kanske inte är totalt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni får väl sansa er.

Effektbalansen såg sämre ut vintern 98/99 innan Barsebäck stängde än idag och var generellt sämre förr.

Ja såklart. Vi har ju byggt ut enormt mycket produktion sedan dess, även baskraft! Det var nog ännu sämre 1863!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag var tvungen att fetmarkera lite i ovan text.
Det är inte ekonomiskt rimligt att vara krigsförberedd när det gäller elförsörjning på det sättet. Man kan inte gå runt med cykelhjälm inomhus ifall man kanske ska upp på cykeln senare. Vi är med i EU för att göra varandra starkare och det tycker jag fungerar överlag bra. Sverige kan exportera el till marknader som behöver det och kan också importera vid behov, även om just det sker väldigt sällan. De nedläggningar som gjordes har inte påverkat leveransen inom Sverige, man kunde behållit dem för denna frågeställningens skull - det hade fortfarande inte förbättrat leveransen till slutkund utan bara gått på export.

Om man ska göra elen till en plånboksfråga kan man också ställa sig frågan om den ökning vi fått i SE3 och SE4 går att jämföra med det lidande som den ukrainska befolkningen upplever eller hur det är att vara i Frankrike, Tyskland eller liknande länder där 5kr fortfarande anses som låga priser, även innan kriget. En del av er rycker säkert till vid detta, men jag är helt ok med att höjda priser på ström och generell inflation är de enda problem vi har som följd av ett pågående krig i vår närhet. Är säkert ganska ensam om att tycka så, men har inga problem med att stå för det

Permalänk

Beror inte det på hur man gör jämförelsen? är priset med olika skatter, avgifter och moms?
Angående tillfällen då vi måste importera är det då inte vid en tidpunkt då andra inte kan exportera till oss?
Att vi inom EU samarbetar inom flera områden är en god ide men samtidigt så har olika länder olika förutsättningar, det blir svårt att applicera samma lösning universellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Det var intressant. men jag undrar om det kommer att tvinga Tyskland att byta riktning i energifrågan.
Det kommer säkert en kommentar om att kriget i Ukraina är orsaken till dessa siffror, men konsekvenserna vore mildare om tyskarna inte lagt ned sin kärnkraft utan att ha gångbara alternativ på plats.

Det löser sig genom att företag kursar / flyttar. Energipriserna i Tyskland är 1100% högre än för 48 månader sedan. Idag ökade gaspriserna med när 10% då Gazprom kommer "göra underhåll".

Att byta inriktning idag spelar ingen roll, det är för sent.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-19/germany-ri...

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Det löser sig genom att företag kursar / flyttar. Energipriserna i Tyskland är 1100% högre än för 48 månader sedan. Idag ökade gaspriserna med när 10% då Gazprom kommer "göra underhåll".

Att byta inriktning idag spelar ingen roll, det är för sent.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-19/germany-ri...

Aj då, ja det var synd lågkonjunkturen lär inte bli bättre.
Tycker att tillgången till koldioxidfri billig el borde vara något som staterna borde ansvara för, men de gemensamma kraftverken såldes. svenska folket som bekostat anläggningarna får betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Beror inte det på hur man gör jämförelsen? är priset med olika skatter, avgifter och moms?
Angående tillfällen då vi måste importera är det då inte vid en tidpunkt då andra inte kan exportera till oss?
Att vi inom EU samarbetar inom flera områden är en god ide men samtidigt så har olika länder olika förutsättningar, det blir svårt att applicera samma lösning universellt.

Vanligtvis jämför man spotpriset just för att inte ha med olika skatter, för momsen och nätavgifterna kan skilja sig väldigt mycket mellan länder.
Vissa energiproducenter kommer inte igång om de inte vinner budgivningen, men det behöver inte innebära att det inte finns effekt tillgängligt vid behov Det skulle kunna uppstå tidpunkter där de inte kan importera till oss, t.ex. om det är ett stort högtryck (högtrycksblockering) över nästan hela Europa och det finns ett stort elbehov då kan det bli problem. Det är inte omöjligt att det inträffar för situationen på kontinenten är inte bra. Det är framförallt Frankrike som har enorma problem just nu och de problemen blir inte lösta på ett bra tag.

Det är däremot inte många länder som applicerar samma lösning universellt, energimixen ser väldigt annorlunda ut i de olika länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag var tvungen att fetmarkera lite i ovan text.
Det är inte ekonomiskt rimligt att vara krigsförberedd när det gäller elförsörjning på det sättet. Man kan inte gå runt med cykelhjälm inomhus ifall man kanske ska upp på cykeln senare. Vi är med i EU för att göra varandra starkare och det tycker jag fungerar överlag bra. Sverige kan exportera el till marknader som behöver det och kan också importera vid behov, även om just det sker väldigt sällan. De nedläggningar som gjordes har inte påverkat leveransen inom Sverige, man kunde behållit dem för denna frågeställningens skull - det hade fortfarande inte förbättrat leveransen till slutkund utan bara gått på export.

Om man ska göra elen till en plånboksfråga kan man också ställa sig frågan om den ökning vi fått i SE3 och SE4 går att jämföra med det lidande som den ukrainska befolkningen upplever eller hur det är att vara i Frankrike, Tyskland eller liknande länder där 5kr fortfarande anses som låga priser, även innan kriget. En del av er rycker säkert till vid detta, men jag är helt ok med att höjda priser på ström och generell inflation är de enda problem vi har som följd av ett pågående krig i vår närhet. Är säkert ganska ensam om att tycka så, men har inga problem med att stå för det

Jag är med på det du säget, helt rätt att man inte kan ha hängslen och livrem hela tiden. Det är svårt att motivera rent ekonomiskt.

Men med det sagt så är EL idag helt nödvändig. Därför borde man ha haft bättre koll på läget (under lång tid).
Man ska ju investera mycket i att få till ledningar till södra Sverige, detta har ju varit känt länge. Med facit i hand så kunde man ju ha tajjjjmat det lite bättre med nedrustning av energiproduktion i söder.

Lika så situationen i Europa. Galen ryss som håller på att bråkar om gasledningar och har sig har ju också varit känt länge. Vi har väl två JAS på gotland för att försvara ön om ryssarna lägger ledningen för nära (säger det lite halvskämtsamt och fet behöver inte bli en separat diskussion).

Man har ju helt klart kunnat rusta för detta betydligt bättre. Men man har ridit på den gröna vågen och nu har vi massa vindkraftparker som ägs av kina.

Så Inb4, nästa gång vi blir ovänner med kina gällande något företags sätt att hantera data så behöver väl hela parken servas ett halvår.

Då står alla där igen och bara "varför kostar elen 8:- kwh?".
Politikerna harvar ur sig att hushållen ska få kompensation där både kompensationen i sig och hanteringen av den kostar massor. Sen kör vi en repeat på det vid nästa tillfälle.

Livsviktig infrastruktur borde prioriteras och garanteras (till vettigt pris) för landets invånare. Men nu glider vi in på en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja såklart. Vi har ju byggt ut enormt mycket produktion sedan dess, även baskraft! Det var nog ännu sämre 1863!

Vi har varken haft effektbrist 98/99 eller efter vi började stänga de kommersiella reaktorerna. Däremot har effektbalansen sett betydligt sämre ut än idag som sagt, d.v.s. underskott vi antingen får importera eller lösa med manuella bortkopplingar.

Den enda betydande produktion vi byggt ut sedan dess har jag redan skrivit i annat inlägg och det är vindkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi har varken haft effektbrist 98/99 eller efter vi började stänga de kommersiella reaktorerna. Däremot har effektbalansen sett betydligt sämre ut än idag som sagt, d.v.s. underskott vi antingen får importera eller lösa med manuella bortkopplingar.

Den enda betydande produktion vi byggt ut sedan dess har jag redan skrivit i annat inlägg och det är vindkraft.

Förlåt mig för mitt dryga inlägg tidigare🙏🏻

Jo jag håller med dig. Den enda produktion vi byggt ut är väderberoende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Förlåt mig för mitt dryga inlägg tidigare🙏🏻

Jo jag håller med dig. Den enda produkttion vi byggt ut är väderberoende.

Ändå har vi klarat oss med import och prishöjningar.

Vi har en väldigt liten effektreserv upphandlad, den var drygt dubbelt så stor när vi hade all kärnkraft. Effektbalansen blev mindre efter alla nerstängningar. Morgondagens utmaningar beror på vad vi vill göra i samhället i stort, men kärnkraft är ingen lösning för järnsvamp-projekten, du kommer aldrig få tillräckligt betalt för att det ska löna sig att spendera 60-80 TWh el där.

Orkar jag leka med excel ska jag se om jag kan presentera siffrorna från Energiföretagen/Energimyndigheten bättre när det gäller installerad effekt. Alla rapporter om effektbalansen blir lite kämpigt att gräva fram dock. Installerad effekt är lite knepigt då verk som Stenungsund inte ingår där, så förmodligen finns det verk som kan återstartas som inte räknas med.