Teststation - Ihopplock av gamla delar för test/felsökning/diverse av hårdvara

Permalänk
Medlem

Teststation - Ihopplock av gamla delar för test/felsökning/diverse av hårdvara

Jag blev less att varje gång jag har en hårdisk som felar eller nån hårdvara som behöver testas så måste jag mer eller mindre vända upp och ned på lägenheten och nedmontera min dator för att göra massa tester så jag satt ihop lite skräp för att kunna göra detta simpelt när något händer och grejen går att relativt enkelt gömma i en garderob.

Kommer som en enhet, med ett wireless keyboard med trackball inbyggd för kontroll, det ända man behöver koppla in är strömsladden sen är det bara köra.

Här processar jag lite gamla diskar som ska kasseras/ges bort. Inget snyggt bygge men väldigt praktiskt för mig, exempelvis skulle jag migrera över en server till en 2tb ssd från 1tb ssd för att få mer utrymme då den växer. Vad jag missat är att backuppogramvaran kan endast migrera över ett OS till en annan destinations disk om destinationsdisken har samma filsystem förberett som källdisken. Detta hade jag missat och det hade blivit ett jävla meck att dra isär min huvudarbetsdator och skruva ut mina nvme diskar i den endast för att göra denna simpla åtgärd, men med teststationen tog det endast 4 minuter så var jobbet klart och behövde inte städa i 1 timma efteråt

Den kan ta, sata, ide, nvme, har förinstallerat massor av mjukvaroverktyg för filåterställning, återskapande av raid arrayer med mera som är användbart om något händer. Har även satt dit en bluray brännare/läsare för de få gånger man vill rippa en film, har ingen CD i min huvudatorlängre.

Någon annan som har en liknande lösning?