Deklarera bostadsförsäljning (K6) med två ägare

Permalänk
Medlem

Deklarera bostadsförsäljning (K6) med två ägare

Hej,
Under 2020 sålde jag en bostadsrätt med ungefär 200 000kr i vinst. Nu är det dags att deklarera.

Eftersom jag pluggade under tiden jag köpte den behövde min pappa stå med som medlåntagare för att jag skulle få ta banklån. Så officiellt ägde han 75% av bostadsrätten och jag 25%. I verkligheten ägde jag 100% och stod för alla kostnader.

Nu när vi ska fylla i K6-blanketten så kan man välja att antingen ange siffrorna "gemensamt" eller "individuellt". Jag har försökt att googla mig till vad som blir rätt i vårt fall, men blir inte riktigt klok.

Den förklarande texten för "gemensamt" stämmer in i vårt fall:

Skrivet av Skatteverket:

ni är flera som säljer tillsammans och ni har gemensamt inköpspris och gemensamma förbättringsutgifter

Men då blir jag förvirrad av det första fältet jag ombeds fylla i: "Den andel av hela bostadsrätten som du har sålt, i procent". Det står att beloppet ska vara gemensamt för samtliga ägande parter, men officiellt äger jag ju bara 25% av bostaden. Ska jag då fylla i 25%? Eller ska jag fylla i 100%? Vem av oss ska fylla i exempelvis mäklararvode? Eller ska vi dela upp detta baserat på våra ägarandelar (25/75)?

Förvirrande 😶

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hej,
Under 2020 sålde jag en bostadsrätt med ungefär 200 000kr i vinst. Nu är det dags att deklarera.

Eftersom jag pluggade under tiden jag köpte den behövde min pappa stå med som medlåntagare för att jag skulle få ta banklån. Så officiellt ägde han 75% av bostadsrätten och jag 25%. I verkligheten ägde jag 100% och stod för alla kostnader.

Nu när vi ska fylla i K6-blanketten så kan man välja att antingen ange siffrorna "gemensamt" eller "individuellt". Jag har försökt att googla mig till vad som blir rätt i vårt fall, men blir inte riktigt klok.

Den förklarande texten för "gemensamt" stämmer in i vårt fall:
Men då blir jag förvirrad av det första fältet jag ombeds fylla i: "Den andel av hela bostadsrätten som du har sålt, i procent". Det står att beloppet ska vara gemensamt för samtliga ägande parter, men officiellt äger jag ju bara 25% av bostaden. Ska jag då fylla i 25%? Eller ska jag fylla i 100%? Vem av oss ska fylla i exempelvis mäklararvode? Eller ska vi dela upp detta baserat på våra ägarandelar (25/75)?

Förvirrande 😶

https://i.ibb.co/rFwMS1V/K6.png

Du deklararer för dina kostnader / vinster, din far sina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du deklararer för dina kostnader / vinster, din far sina.

Med alternativet ”individuellt” eller ”gemensamt” ibockat? Vem skriver upp mäklararvode och förbättringakostnader?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ring Skatteverket och fråga istället, de är väldigt hjälpsamma.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Med alternativet ”individuellt” eller ”gemensamt” ibockat? Vem skriver upp mäklararvode och förbättringakostnader?

Som det står i det du klippte in så väljer du gemensamt om alla kostnader / vinster är lika för alla ägare, annars individuellt. Eftersom du ägare 25% så skall du deklarera individuellt. Samma med kostnader, den som stått för kostnaden kan dra av den, den som inte stått för den kan det inte, är inte svårare än så.

När jag sålde lägenhet för ett par år sedan så erbjöd mäklaren att fylla i allt åt mig, var enklare att bara fylla i en snurra på nätet på 5 min, men du kan ju alltid höra. Alternativt skicka allt till skatteverket, de är en extremt duktig och hjälpsam myndighet.

Permalänk
Medlem

Ringde och pratade med Skatteverket och fick svar på min fråga.

Om någon annan undrar så var rätt svar att jag skulle välja alternativet "Gemensamma för alla delägare"; fylla i min individuella andelsprocent i första rutan, och sen gemensamma totalsummor i alla andra rutor. Skatteverket gångrar sen totalsumman med procenten för att räkna ut min individuella vinst/förlust utifrån uppgifterna.

Så nu vet ni det. Det är knepigt det här med bostadsförsäljningar 👍

Visa signatur

---