Permalänk

Problem med Varmilo VA88M

Hallå!

Jag har ett ganska nytt VA88M som jag är riktigt nöjd med men nu har det hänt en märklig sak.
Plötsligt har vissa tangenter bytt tecken. '§' är nu '<', '>' är nu '°' osv (det är säkert annat som skiftat också men det är detta jag märker mest).
Först trodde jag att det berodde på att min jobbdator är ganska knäpp (en MBP 2020) men nu upptäcker jag att även med min egen dator har tangenterna blivit ändrade. Jag gissar att jag har lyckat trycka någonting på tangentbordet men jag hittar inte vad.
Jag har upptäckt knappkombinationen för att få tangentbordet i mac läge eller windows läge men hur tangenterna har bytt tecken, det förstår jag inte och jag hittar inget vettigt på nätet. Har någon en bra idé?

Permalänk
Medlem

Har också ett VA88M, det låter som att det är språket som skiftar (Att tgb tror att det är engelska). Annars finns det ganska många kombinationer som kan förändra hur tgb:t fungerar, har varit med om lite olika saker själv. Har denna bild om det hjälper: https://i.ibb.co/qJ4LqcY/VA88m.png, annars kan jag rekommendera att kolla i manualen, det finns en del skumma grejer man kan göra med tgb:t som kan vara anledningen till att saker har skiftat.

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Har också ett VA88M, det låter som att det är språket som skiftar (Att tgb tror att det är engelska). Annars finns det ganska många kombinationer som kan förändra hur tgb:t fungerar, har varit med om lite olika saker själv. Har denna bild om det hjälper: https://i.ibb.co/qJ4LqcY/VA88m.png, annars kan jag rekommendera att kolla i manualen, det finns en del skumma grejer man kan göra med tgb:t som kan vara anledningen till att saker har skiftat.

Jo, den där hur man skiftar till/från mac/win har jag hittat (och använt). Jag hittar inte manualen (jag minns inte ens om jag fick en med, tangentbordet kom i en märkligt kartong (jag köpte från inet)) men jag har hittat något på nätet men den säger inte så mycket tyvärr, större delen där på kinesiska.
Den har fortfarande å,ä & ö som den ska. Jag har kollat med Karabiner Elements och det är verkligen så att tangentbordet skickar 'rätt' tecken (dvs det kommer verkligen en '<' när det borde komma en '§'). Jag är helt konfunderad.

Permalänk
Medlem

Kan någon ha pillat på DIP-switcharna under tangentbordet?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Kan någon ha pillat på DIP-switcharna under tangentbordet?

Finns det sådana? Var sitter dom?
Vid en snabb besiktning ser jag inga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

Finns det sådana? Var sitter dom?
Vid en snabb besiktning ser jag inga.

Inte alla som har, och ser du dem inte så har du nog inga.

Permalänk

Och nu har jag upptäckt att tangentbordet har definierat om sig till ANSI från ISO. Nu måste jag reda ut om det går att fixa på något enkelt sätt.

Permalänk
Skrivet av Invader ACE:

Och nu har jag upptäckt att tangentbordet har definierat om sig till ANSI från ISO. Nu måste jag reda ut om det går att fixa på något enkelt sätt.

Och nu är det löst! Jag mailade Varmilo som skickade en patch. Just nu iaf funkar tangentbordet som förväntat.

Permalänk

En uppdatering då: Patchen Varmilo skickade funkade ett tag men backlit gick på med full styrka vilket inte var så behagligt. Jag klagade igen och Varmilo skickade en ny patch som gjorde att tangentbordet blev ANSI igen. Efter lite meckande fram och tillbaks började jag fundera på om tangentbordet var fysiskt trasigt så jag bytte det (på Inet, inga problem alls). Efter någon månad slog även det nya tangentbordet över till ANSI. Sedan har även tangentbordet hängt sig i så måtta att vissa tangenter inte skickar events till datorn. En reset har funkat.
Jag har löst problemet med ANSI key mapping genom att installera Karabiner-elements och fixat det är.
Tangentbordet är otroligt skönt, lätt ett av de behagligaste jag använt, dessvärre verkar firmware:t suga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

En uppdatering då: Patchen Varmilo skickade funkade ett tag men backlit gick på med full styrka vilket inte var så behagligt. Jag klagade igen och Varmilo skickade en ny patch som gjorde att tangentbordet blev ANSI igen. Efter lite meckande fram och tillbaks började jag fundera på om tangentbordet var fysiskt trasigt så jag bytte det (på Inet, inga problem alls). Efter någon månad slog även det nya tangentbordet över till ANSI. Sedan har även tangentbordet hängt sig i så måtta att vissa tangenter inte skickar events till datorn. En reset har funkat.
Jag har löst problemet med ANSI key mapping genom att installera Karabiner-elements och fixat det är.
Tangentbordet är otroligt skönt, lätt ett av de behagligaste jag använt, dessvärre verkar firmware:t suga.

Vad menar du med ansi egentligen? Det är ju sådant man brukar ändra i Windows 🤔

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vad menar du med ansi egentligen? Det är ju sådant man brukar ändra i Windows 🤔

Det är inte riktigt så. ISO kbd har en tangent mer än ANSI. Tangentbordet rapporterar till datorn vilken sorts tangentbord den är. Vad som händer med Varmilobordet är att den ändrar vilket tecken den levererar för en given tangent. Det hände precis nu, höger fn tangent började skicka något annat tecken (opt tror jag) och vänster win skickade ingenting. Det ställer till kaos.
Jag kör dessutom mac och har karabiner för att mappa saker rätt (vilket också gör att jag kan se exakt vad tangentbordet skickar). Programvaran är helt enkelt inte stabilt. Rent fysiskt är det fantastiskt men det är väldigt opraktiskt att programvaran ballar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

Det är inte riktigt så. ISO kbd har en tangent mer än ANSI. Tangentbordet rapporterar till datorn vilken sorts tangentbord den är. Vad som händer med Varmilobordet är att den ändrar vilket tecken den levererar för en given tangent. Det hände precis nu, höger fn tangent började skicka något annat tecken (opt tror jag) och vänster win skickade ingenting. Det ställer till kaos.
Jag kör dessutom mac och har karabiner för att mappa saker rätt (vilket också gör att jag kan se exakt vad tangentbordet skickar). Programvaran är helt enkelt inte stabilt. Rent fysiskt är det fantastiskt men det är väldigt opraktiskt att programvaran ballar ur.

Ta fram instruktionsboken och leta upp hur dip-brytarna på undersidan ska va för Mac.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Ta fram instruktionsboken och leta upp hur dip-brytarna på undersidan ska va för Mac.

1, såvitt jag vet har VA88M inga dipbrytare, man ställer in win- resp mac-mode via tangenterna.
2, jag kör redan i win mode.