Tips om SCART till HDMI omvandlare?

Permalänk

Tips om SCART till HDMI omvandlare?

Jag vill kunna köra NES/Famicom på lite modernare skärmar. Nån som kan rekommendera nån bra SCART till HDMI omvandlare för ändamålet?
Jag har en sen tidigare, köpt på typ Clas Ohlson tror jag. Den funkar egentligen ok men jag behöver en till. Kanske finns det nån ännu bättre?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Framemeister om du nu MÅSTE använda en modern skärm. Fast rätt svar hade varit att istället köpa en bildrörsbaserad tv i 4:3. Precis såsom spelutvecklarna tänkt sig. Du slipper lagg och med bra (rgb-scart får du en fantastisk bild!

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Framemeister om du nu MÅSTE använda en modern skärm. Fast rätt svar hade varit att istället köpa en bildrörsbaserad tv i 4:3. Precis såsom spelutvecklarna tänkt sig. Du slipper lagg och med bra (rgb-scart får du en fantastisk bild!

Framemistern är väl mer för Elitspelare på gamla konsoller om de inte får tag i nån gammal CRT.

6000:- för den känns overkill så bra är inte nes spelen...

då kör jag hällre emulator från en pi eller liknande som har mer än tillräckligt med umpf för att driva nes spel utan problem.

och personligen märker jag ingen skillnad på att spela på min riktiga nes enhet eller virtual console på min 3ds eller emulerat på min pi4 alla 3 metoderna är enligt mig mer eller mindre samma upplevelse förutom att du måste släpa fram neset ur förådet.

skulle inte förvåna mig om någon nifty pi byggare t.om. adapterat nes kassettporten så den kan läsa direkt från spelkasseterna i pi emulator så du t.om. får den autentiska blåsa på kontakterna upplevelsen för att kunna starta spelen.

angående CRT så slängde jag ut min gamla CRT för många år sedan måste vara närmre 10-15 år sen och skulle tro att de flesta gjort det just pga att de tar ett halvt rum om du vill ha typ 28" eller mer samt att de fan ger mig cancer i ögona med sitt flimrande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag kör med en hembioförstärkare med en del gamla ingångar, inte Scart men det finns komponent, komposit och S-video (tror jag) så Playstation och framåt funkar utmärkt, äldre får man dra via komposit vilket inte är direkt jättebra. Köptes begagnad med 5.1 högtalare för några år sedan för 1500.

Permalänk
Medlem

RetroTink 2X Mini är antagligen billigaste linedoublern du kan få. Endast komposit in men AFAIK så outputtar en omoddad NES inte RGB ändå.

https://videogameperfection.com/products/retrotink-2x-mini/

Planerar du köra fler retrokonsoler kan det vara värt att titta på OSSC. Fler inputs och funktioner samt billigare än tidigare nämnda Framemeister. Ovan nämnd butik säljer även den.

Permalänk
Rekordmedlem

Emulera och låt den gamla hårdvaran övergå till att bli samlarobjekt som du inte sliter på, en Raspberry Pi kostar ungefär som en videoformatsomvandlare.
Den vettigaste videoomvandlaren till en "gammal brukskonsol" är idag ingen alls och vill man inte skylta med att man emulerar en NES kan man kamouflera det med Retroflag Nespi.

Jag gillar gamla datorer men originalhårdvaran får gärna vila medan emulatorerna sliter, de funkar för det mesta perfekt för 8-16 bitarssystememulering pga att originalen var så klena och enkla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Framemistern är väl mer för Elitspelare på gamla konsoller om de inte får tag i nån gammal CRT.

6000:- för den känns overkill så bra är inte nes spelen...

då kör jag hällre emulator från en pi eller liknande som har mer än tillräckligt med umpf för att driva nes spel utan problem.

och personligen märker jag ingen skillnad på att spela på min riktiga nes enhet eller virtual console på min 3ds eller emulerat på min pi4 alla 3 metoderna är enligt mig mer eller mindre samma upplevelse förutom att du måste släpa fram neset ur förådet.

skulle inte förvåna mig om någon nifty pi byggare t.om. adapterat nes kassettporten så den kan läsa direkt från spelkasseterna i pi emulator så du t.om. får den autentiska blåsa på kontakterna upplevelsen för att kunna starta spelen.

angående CRT så slängde jag ut min gamla CRT för många år sedan måste vara närmre 10-15 år sen och skulle tro att de flesta gjort det just pga att de tar ett halvt rum om du vill ha typ 28" eller mer samt att de fan ger mig cancer i ögona med sitt flimrande.

Om du inte märker någon skillnad så är det ju jättebra, kör på. (: Och kanske är det så, majoriteten bryr sig föga över detaljerna och då är ju emulerat med moderna skärmar inga problem. Det är som matrix, det man inte vet, har man inget ont av! (;

Vill man dock ta sig ner i det sk. kaninhålet så finns det rätt så många tester på youtube där man tydligt kan se noterbar fördröjning mellan knapptryck och att något händer på skärmen med modern skärm vs crt. Kanske kommer det kunna komma nära nu med de sk freesync/G-sync-skärmarna om emulatorerna börjar stödja det (kanske redan gjort?) men om inte så får man med emulering för moderna skärmar välja mellan antingen fel hastighet i spelen eller tearing för kompensera för spel som är gjorda för CRT.

Så problemet för att komma nära den riktiga känslan (för 8, 16bitsspel) är alltså inte främst emuleringen i sig utan att överbrygga källmaterialet till bilden på ett bra (korrekt) sätt. Visst är det bökigt med 28" tjocktv men det finns ju mindre tex 22-25" som är mer hanterbara. Visst finns det dåliga CRT men också många med fantastisk bildkvalitet där bilden riktigt poppar. Tex Bang Olufsen eller Sonys trinitron, går fortfarande hitta hyggligt men priserna börjar gå uppåt nu så vänta inte för länge!

Permalänk
Hedersmedlem

Ska det vara billigt hellre än bra går det ju också att koppla in RF-utgången i TV:n, så länge din TV har en analog TV-mottagare.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ska det vara billigt hellre än bra går det ju också att koppla in RF-utgången i TV:n, så länge din TV har en analog TV-mottagare.

Old schoolkänslan, fast möjligen inte på det sättet man vill... (;

Permalänk
Medlem

Rekommenderar RetroUSB AVS. Kostar väl kring 2500 kr med tull och frakt.

https://www.youtube.com/watch?v=lGSidnlOhd4

https://www.retrousb.com/index.php?cPath=36

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Rekommenderar RetroUSB AVS. Kostar väl kring 2500 kr med tull och frakt.

https://www.youtube.com/watch?v=lGSidnlOhd4

https://www.retrousb.com/index.php?cPath=36

Bra där. Samtidigt har jag lite svårt att förstå poängen varför man egentligen vill ha en ultracrisp bild från ett gammalt spel utvecklat för upplösningar om < 320x240 utan interlace?

Varför inte strunta i att köpa en sådan rackare och istället - återigen - lägga krutet på en riktigt fin bildrörskanon?
Du får väl en Sony PVM för 3000-4000? Då får du den absolut bästa bilden som går att finna. Jag har inte sett dem själv med retrospel själv men däremot har jag ägt ett par trinitronskärmar som i sig är extremt skarpa och kan bara ana hur bra dom är. Och PVM ska tydligen vara ett par pinnhål upp, antar flera andra kan bekräfta detta!

Bättre då att snåla in på källan. Köp en pi (3+), en RGB-scart https://www.rgb-pi.com/, en usb till NES/SNES-konverter och slanga ner deras helt färdigkonfade OS som bygger på retrostation som har i princip alla emulatorer från hedenhös till ps1 i pixel perfect. Har sett en del A/B-tester (i huvuvdsak för arkadspel men tror inte heller konsolemulatorerna ligger långt efter idag) där var spelen typ 99,96% ackurat så bilden var i princip helt omöjlig att skilja från riktig hårdvara eller emulerat. Återigen, när den spelades på crt... (;

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Bra där. Samtidigt har jag lite svårt att förstå poängen varför man egentligen vill ha en ultracrisp bild från ett gammalt spel utvecklat för upplösningar om < 320x240 utan interlace?

Varför inte strunta i att köpa en sådan rackare och istället - återigen - lägga krutet på en riktigt fin bildrörskanon?
Du får väl en Sony PVM för 3000-4000? Då får du den absolut bästa bilden som går att finna. Jag har inte sett dem själv med retrospel själv men däremot har jag ägt ett par trinitronskärmar som i sig är extremt skarpa och kan bara ana hur bra dom är. Och PVM ska tydligen vara ett par pinnhål upp, antar flera andra kan bekräfta detta!

Bättre då att snåla in på källan. Köp en pi (3+), en RGB-scart https://www.rgb-pi.com/, en usb till NES/SNES-konverter och slanga ner deras helt färdigkonfade OS som bygger på retrostation som har i princip alla emulatorer från hedenhös till ps1 i pixel perfect. Har sett en del A/B-tester (i huvuvdsak för arkadspel men tror inte heller konsolemulatorerna ligger långt efter idag) där var spelen typ 99,96% ackurat så bilden var i princip helt omöjlig att skilja från riktig hårdvara eller emulerat. Återigen, när den spelades på crt... (;

Inte själv nödvändigtvis ute efter gamla stilens bild så krispigheten stör mig inte. Hade planer på CRT förr i tiden men nu mera så finns inte platsen, och inte så intresserad av 20" eller mindre.

Så jag har varit nöjd med funktion, bild och respons man får ut av AVS. Nu har jag "upp/sid -graderat" till NT Mini Noir så nu finns ju analoga möjligheter om jag också vill. Bonus med detta istället för en CRT är att dom är lättare att ta med till en kompis/stuga/etc än en tung TV

Sen kanske det bara är ens eget ego som får en att tänka att när en FPGA kostar ~2k och uppåt så bör det vara bättre än en emulator på valfri dator/pi. Annars borde väl alla billiga "kloner" prestera bättre?. Men kan som sagt vara att man försvarar sitt köp

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Inte själv nödvändigtvis ute efter gamla stilens bild så krispigheten stör mig inte. Hade planer på CRT förr i tiden men nu mera så finns inte platsen, och inte så intresserad av 20" eller mindre.

Så jag har varit nöjd med funktion, bild och respons man får ut av AVS. Nu har jag "upp/sid -graderat" till NT Mini Noir så nu finns ju analoga möjligheter om jag också vill. Bonus med detta istället för en CRT är att dom är lättare att ta med till en kompis/stuga/etc än en tung TV

Sen kanske det bara är ens eget ego som får en att tänka att när en FPGA kostar ~2k och uppåt så bör det vara bättre än en emulator på valfri dator/pi. Annars borde väl alla billiga "kloner" prestera bättre?. Men kan som sagt vara att man försvarar sitt köp

AVS verkar trevlig helt klart. Ja vikt och otymplighet är helt klart en akilleshäl för CRT, det går inte komma ifrån. Dock vill jag gärna tipsa om en CRT som tickar av rätt många boxar. Hyggligt stor bild (21"), inte speciellt tung (du klarar lätt lyfta den själv), inte så djup och dessutom estetiskt tilltalande så att din designorienterade fru/man/hen inte helt smäller av vid blotta tanken på en stor skrymmande svart koloss. Jag pratar naturligtvis om Bang Olufsen MX4000 (eller varianter på denna). https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=635 Inte i samma lika som trinitron (den har ett Philips bildrör) men fördelarna som jag listade kanske kan väga över till dess fördel. Har RGB-scart. Som bonus kan du ställa den på högkant om du t ex vill spela gamla shoot em upps utan att behöva ändra skalningen. Dessa brukar dyka upp på blocket med jämna mellanrum för typ 1000kr och gillar man inte konceptet så är de lättsålda...

Permalänk

Många intressanta synpunkter och idéer men samtidigt off-topic för min fråga.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av oRBIT2002:

Många intressanta synpunkter och idéer men samtidigt off-topic för min fråga.

Om du tänker dig något enklare så är det i princip samma skrot och korn allihopa

Retrotink går typ ca 800 kr och är billigaste alternativet med goda resultat.
https://www.retrotink.com/product-page/2x-mini
(Det är inte en scart-adapter men scart är menlöst om du inte kör rgb så det bör inte spela roll)

Går man under det får man en adapter som tolkar 240p-signaler som 480i och adderar input lag. De är alla ungefär lika bra/dåliga i min erfarenhet. Bara att googla ”scart till hdmi” och norpa valfri variant för ca 300 kr

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du tänker dig något enklare så är det i princip samma skrot och korn allihopa

Retrotink går typ ca 800 kr och är billigaste alternativet med goda resultat.
https://www.retrotink.com/product-page/2x-mini
(Det är inte en scart-adapter men scart är menlöst om du inte kör rgb så det bör inte spela roll)

Går man under det får man en adapter som tolkar 240p-signaler som 480i och adderar input lag. De är alla ungefär lika bra/dåliga i min erfarenhet. Bara att googla ”scart till hdmi” och norpa valfri variant för ca 300 kr

Mycket spännande med 2x-mini, blev nästan själv sugen på att beställa hem och testa en själv! Min tv har fortfarande scart in, dock så det är rätt dassig bild på min tv när man kör äldre konsoler på den, blir mest en blurry mess:

Hur är svarstiden med den? Har testat andra sådana billiga adaptrar som du nämnde, men de brukar ju leverera helt absurd input lag :S

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Jag har testat kört NES:en via RF-kabel. Det blir alldeles för laggigt. Kör jag NES:en via en scart/hdmi-adapter köpt på clasohlson, mot samma tv och om jag aktiverar jag gamemode på tv:n så märker jag ingen lagg alls faktiskt (nu är jag ingen pro-gamer heller).

Verkar ju uppenbarligen finnas en del prylar för det här ändamålet, dåligt med svenska återförsäljare dock?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Mycket spännande med 2x-mini, blev nästan själv sugen på att beställa hem och testa en själv! Min tv har fortfarande scart in, dock så det är rätt dassig bild på min tv när man kör äldre konsoler på den, blir mest en blurry mess: https://www.youtube.com/watch?v=41kWWp-mb-o

Hur är svarstiden med den? Har testat andra sådana billiga adaptrar som du nämnde, men de brukar ju leverera helt absurd input lag :S

Det är en så kallad Line Doubler, väldigt simpelt så är allt den gör är att öka antalet linjer som den får från den analoga signalen så det blir större pixlar ungefär. T.ex. Input: 240p blir output 480P så integer scaling.
Detta är väldigt lätt att göra så alla line doubler har extremt låg latency.

RetroTINKs egna ord är:
"Processes (line doubles) retro games with NO input lag – Unlike other scalers, such as the XRGB Mini, the RetroTINK 2X-Mini works on individual scanlines rather than a frame at a time, which means there’s no input lag whatsoever (well, a few nanoseconds if you really want to be precise)."

Har själv en OSSC som är lite dyrare men gör samma sak och är extremt nöjd, märks ingen delay alls.
Detta plus en OLED TV är guld 👍

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Det är en så kallad Line Doubler, väldigt simpelt så är allt den gör är att öka antalet linjer som den får från den analoga signalen så det blir större pixlar ungefär. T.ex. Input: 240p blir output 480P så integer scaling.
Detta är väldigt lätt att göra så alla line doubler har extremt låg latency.

RetroTINKs egna ord är:
"Processes (line doubles) retro games with NO input lag – Unlike other scalers, such as the XRGB Mini, the RetroTINK 2X-Mini works on individual scanlines rather than a frame at a time, which means there’s no input lag whatsoever (well, a few nanoseconds if you really want to be precise)."

Har själv en OSSC som är lite dyrare men gör samma sak och är extremt nöjd, märks ingen delay alls.
Detta plus en OLED TV är guld 👍

Oj, ja det låter onekligen bra då ju! Just hög input lag har varit
den största deal breakern för min del, spel som f-zero blir ju mer eller mindre ospelbara.. Men blir nog att beställa en sådan isåfall till sommaren, extra kul med färgerna också så man kan matcha sitt n64a!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Detta är det enda bra svaret i tråden, dock skulle jag säga att Retrotink > Framemeister pga Framemeister har 1 frame latency medan Retrotink (och OSSC) har <1 frame latency. Förutom det så har Framemeistern massa sega menyer och är allmänt klumpig att använda, och fruktansvärt dyr nuförtiden då den slutades tillverka vill jag minnas.

Jag har alla 3 och min preferens är: OSSC > Retrotink (2x) > Framemeister... (dock tycker jag valfri tjock TV är bättre än alla 3)

Om du vill ha det ännu enklare kan jag även rekommendera RAD2x kablar: https://www.retrogamingcables.co.uk/RAD2X-CABLES - de är som Retrotinks men inbyggda i kabeln. Riktigt smidiga, men är sällan i lager. Jag har själv dem till N64 och PS1 och de är riktigt smidiga och behändiga att ha om man inte ska ha flera konsoller kopplade samtidigt eller om man bara vill enkelt göra om till HDMI.

Förutom det är även en ny Retrotink 5X påväg som mest troligt kommer vara bättre än alla andra alternativ, bl.a. pga den kommer stödja växling mellan 240p/480i utan att ens TV tappar synk.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Intrycken kring Retrotink 5X, nu när den finns i det vilda, verkar generellt sett väldigt goda! Men den är ju också rätt mycket dyrare än de tidigare Retrotink-produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

NES/Famicom har endast komposit ut, så OSSC funkar inte.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600