Handelsbanken kortläsare

Permalänk
Avstängd

Handelsbanken kortläsare

När jag använder bankid kortläsare MED SLADD dör den efter att handelsbanken texten visas
men UTAN sladd fungerar den felfritt. Har testat 2 sladdar.
Någon som vet vad som är problemet?

Permalänk
Medlem

Förmodligen är själva kortläsaren trasig (eller möjligen kortet). När jag hade problem med att kortläsaren fungerade väldigt dåligt för några år sedan ringde jag deras support. Efter att ha felsökt en stund så skickade de ut en ny kortläsare, och med den fungerade det utan problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

När jag använder bankid kortläsare MED SLADD dör den efter att handelsbanken texten visas

Kan vara gamla drivrutiner, testa att ladda ner senaste och uppdatera Bank ID

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/inst...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Om du inte har något kort i kortläsaren så SKA den "dö" efter att du pluggat i sladden och Handelsbanken visats på skärmen.
Har du kortet i ska det visas en streckad linje på displayen en kort stund efter att det sått "Handelsbanken", sen "dör" den.
Om den där emot fortfarande är död när du initierar en signering via Bank ID Säkerhetsprogram, exempelvis när du ska logga in någonstans. Ja då är det ett problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Om du inte har något kort i kortläsaren så SKA den "dö" efter att du pluggat i sladden och Handelsbanken visats på skärmen.
Har du kortet i ska det visas en streckad linje på displayen en kort stund efter att det sått "Handelsbanken", sen "dör" den.
Om den där emot fortfarande är död när du initierar en signering via Bank ID Säkerhetsprogram, exempelvis när du ska logga in någonstans. Ja då är det ett problem.

Ah, exakt. Texten visas efter att jag har sladden i och även kortet i samt 2 streckade rutor men sedan "dör" den direkt (detta med kortet i och sladden och senaste uppdateringen av mobilt bank id på datorn som kör)

Får gå till banken då.

Skrivet av ToJa92:

Förmodligen är själva kortläsaren trasig (eller möjligen kortet). När jag hade problem med att kortläsaren fungerade väldigt dåligt för några år sedan ringde jag deras support. Efter att ha felsökt en stund så skickade de ut en ny kortläsare, och med den fungerade det utan problem.

Tack för tipset! Då slipper jag ju gå dit för 7000:e gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Jag tycker att det är låter som problemet hade med min gamla bärbara dator. USB-chippet och kortläsaren gillade helt enkelt inte varandra. Det som hjälpte var att starta om och backa till USB 2 i BIOS/UEFI. Den metoden fungerar ju dock bara om man endast vid enstaka tillfällen använder sladden, för annars blir det mycket omstartande, alternativt konstant dålig USB-prestanda.

Kortläsaren fungerade felfritt med en annan dator ur samma generation från samma tillverkare, liksom min stationära, och samma kortläsare fungerar felfritt med min nuvarande bärbara utan krumbukter.

Permalänk
Medlem

De är väldigt känsliga med vilken usb port som används, får du två streck så prova en annan port, tre streck då är allt OK

Skrivet av Bort:

Ah, exakt. Texten visas efter att jag har sladden i och även kortet i samt 2 streckade rutor men sedan "dör" den direkt (detta med kortet i och sladden och senaste uppdateringen av mobilt bank id på datorn som kör)

Får gå till banken då.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju kolla här och se om du kan lösa problemet:

https://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?O...

Inloggning
Vad skall jag göra när jag inte kan logga in med kortläsare ansluten med sladd?

Och därefter "Felsökning för inloggning med sladd".
1. Kontroll av kortläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Får gå till banken då.

Nej gå inte till banken. Ring 0771-778899. Öppet 24/7/365 för teknisk support.
Får du 2 rektanglar är det antagligen problem med drivrutinen eller kopplingen till datorn. Testa andra usb portar kan hjälpa, eller en annan sladd om det finns tillgängligt.
Har du en annan dator kan du ju testa i den, är det samma fel där efter att du installerat drivrutinen och startat om så är det antagligen fel på antingen sladden eller kortläsaren.
Funkar den i dator 2 så lär det gå att fixa på dator 1 också, om inte alla usb portar av någon anledning gett upp simultant.
Så ring dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. För mig var det drivrutinerna. Blev tvungen att gå via nån FAQ och ladda ner rätt drivrutiner.
Kan varit att jag bytte USB-uttag också.

Edit:
Här nånstans var det: https://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?O...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Nej gå inte till banken. Ring 0771-778899. Öppet 24/7/365 för teknisk support.
Får du 2 rektanglar är det antagligen problem med drivrutinen eller kopplingen till datorn. Testa andra usb portar kan hjälpa, eller en annan sladd om det finns tillgängligt.
Har du en annan dator kan du ju testa i den, är det samma fel där efter att du installerat drivrutinen och startat om så är det antagligen fel på antingen sladden eller kortläsaren.
Funkar den i dator 2 så lär det gå att fixa på dator 1 också, om inte alla usb portar av någon anledning gett upp simultant.
Så ring dem.

Testat 2 olika sladdar / 2 olika USB-portar och drivrutinen installerades precis på en helt ny dator. Alla andra drivrutiner fungerar felfritt.
Tack Beiner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Testat 2 olika sladdar / 2 olika USB-portar och drivrutinen installerades precis på en helt ny dator. Alla andra drivrutiner fungerar felfritt.

Har du testat på en annan dator än den som du har problem med? Som jag skrev ovan har jag varit med om att den helt enkelt ogillat USB-chippet i en viss dator och att det, i det fallet, gick att komma runt genom att köra det som USB 2 även om det inte var så praktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Har du testat på en annan dator än den som du har problem med? Som jag skrev ovan har jag varit med om att den helt enkelt ogillat USB-chippet i en viss dator och att det, i det fallet, gick att komma runt genom att köra det som USB 2 även om det inte var så praktiskt.

Nej, endast denna datorn men jag har liksom testat alla 8 USB-ingångar på den inkl USB 2.0 / 3.0 etc.