Permalänk
Medlem

IT Certifikat

Hej,
Jag undrar om någon kan rekommendera någonting i djungeln som är IT-certifieringar, är exempelvis sådana från Microsoft relevant för arbetslivet? Förstår att det är en bred fråga.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du ska/vill jobba med.
Men börja läs på om MS365 molntjänster, Azure AD, Adminkonsolen, Teams och allt som ingår så har du en bra grund att stå på.
Det lär inte bli bli mindre av MS molntjänster vad det lider.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att ta MS cert, Azure är väldigt hett just nu! AZ-900 är en väldigt grundligt cert som jag pluggar på just nu. Finns flera vidareutbildningar på det. Dessa kopplas även till ditt privata MS konto och följer med dig livet ut. (Vissa har en livstid på ett par år men andra är oändligt).
Cisco cert är riktigt grymt om du ska jobba med nätverk. Men de är rätt dyra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kpist89:

Hej,
Jag undrar om någon kan rekommendera någonting i djungeln som är IT-certifieringar, är exempelvis sådana från Microsoft relevant för arbetslivet? Förstår att det är en bred fråga.

Tack på förhand!

Som ovan nämnde är Azure bra att ha kunskap i när det gäller MS och även Office365.
Sen väljer du själv vad du är intresserad av, finns många olika bitar.
Visst är certifikat bra att ha men inget måste, det visar bara att du ha en viss kunskap/förståelse.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Det beror på vad man jobbar inom. Jag har certifikat inom vissa områden som leder till att jag får t.ex. 20% rabatt, slippa europeiska supporthjälpen hoppa direkt till de som kan något etc. Men det är ofta mindre produkter.
Hos de större så Cisco och Microsoft. Jag själv tog ett drös Microsoft Certifieringar sedan tog Microsoft bort dessa, jag har intyget att jag har klarat dem, men det ger mig inget. -Ingen rabatt, inget som underlättar partnerskap med Microsoft etc.

Kvar verkar det mesta vara olika Azure certifieringar som AZ-900. Denna påbörjade jag men sedan avbröt, då det kom annat i vägen. Det känns som att Microsoft har tagit bort alla certifieringar som inte har något med att man ska använda deras molntjänster.

Permalänk
Medlem

Azure, AWS, Cisco Datacenter och Security, Check Point och F5 brukar jag se dyka upp bland förfrågningar.