Permalänk
Medlem

Köpa lägenhet och byta jobb

Hej!

Jag har skrivit på köpekontrakt och betalat handpenningen för en ny lägenhet. Jag har varit hos Swedbank och jag tror tecknat låneavtal? Det var i alla fall vad vi kom överens om innan per telefon och vad som står i kalenderinbjudan. Fick 18 dokument á 9-20 sidor.
Många dokument är villkor för bankkort, internetbank, nyckelkund,.. men hittar inget dokument som heter typ lånekontrakt som innehåller ränta, belopp, datum osv. Jag är helt förvirrad. Är det något som kommer senare? Supersvårt att försöka hänga med hos banken när man teckar 9 avtal på 60 minuter utan någon chans att hinna läsa kontrakten eller villkoren den timman man är där.

Anledningen är att jag har blivit erbjuden ett bättre jobb men vet inte om/när jag kan säga upp mig från mitt gamla jobb. Måste jag vänta till tillträdet eller är lånekontraktet klart nu? Räknas jag fortfarande som tillsvidareanställd om jag säger upp mig (i bankens ögon)?
Jag är tillsvidare på mitt nuvarande jobb men skulle bli provanställd på det nya jobbet. Sorry om jag är osammanhängande. Tack för att du läste

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du låter ung, och då är det faktiskt OK att inte veta allt. Ring din mäklare och be snällt om hjälp. Säg bara att det är förvirrande med alla papper hit och dit, och be dem hjälpa. Dom kommer såklart vara jättehjälpsamma.

Det är lite skrämmande att du tror att du tecknat låneavtal, hehe. Det brukar stå längst upp på pappersluntan vad det avses, och runtomkring din signatur brukar det kortfattat stå vad det är du skrivit under.

Om du har ett lån klart så kan du byta jobb om du vill. Löftet mot banken är att betala tillbaka pengarna, inte att vara fast på ditt nuvarande jobb.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du låter ung, och då är det faktiskt OK att inte veta allt. Ring din mäklare och be snällt om hjälp. Säg bara att det är förvirrande med alla papper hit och dit, och be dem hjälpa. Dom kommer såklart vara jättehjälpsamma.

Det är lite skrämmande att du tror att du tecknat låneavtal, hehe. Det brukar stå längst upp på pappersluntan vad det avses, och runtomkring din signatur brukar det kortfattat stå vad det är du skrivit under.

Om du har ett lån klart så kan du byta jobb om du vill. Löftet mot banken är att betala tillbaka pengarna, inte att vara fast på ditt nuvarande jobb.

Det var ett bra tips, tack!

Permalänk
Medlem

Hej, jag skulle vara försiktig. Att byta arbete från en tillsvidaretjänst till en provanställning är en nedgradering, även om du blivit erbjuden högre lön. Särskilt i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Hej, jag skulle vara försiktig. Att byta arbete från en tillsvidaretjänst till en provanställning är en nedgradering, även om du blivit erbjuden högre lön. Särskilt i dessa tider.

Tack för omtanken. Jag går upp nästan 10k mer i månaden och får tjänstepension som jag inte haft tidigare. Tycker du ändå inte att jag borde byta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peonsson:

Tack för omtanken. Jag går upp nästan 10k mer i månaden och får tjänstepension som jag inte haft tidigare. Tycker du ändå inte att jag borde byta?

I din situation hade jag utan tvekan bytt, ibland måste man ta risker för att utvecklas i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I din situation hade jag utan tvekan bytt, ibland måste man ta risker för att utvecklas i livet.

Tack för feedback!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har gjort något liknande för många år sedan, nästan..
Köpte en tomt och skrev kontrakt med en hustillverkare när jag redan var uppsagd från en firma som skulle flytta utomlands. Vi visste detta ett år innan. Hann skriva på allt medans jag hade tillsvidareanställningen kvar

När allt det var klart så är det ju ingen som frågar vidare om vad du har för anställningsförhållande eller inkomst. Jag kände mig då ganska trygg med att köra på trots allt.

Det går ju inte ha hängslen och livrem på allt som händer (eller inte händer) i livet. Samtidigt så ska man ju inte vara naiv givetvis.
Har du skrivit kontraktet, vilket det låter som så kör på med jobbbytet om det känns rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Nej, klart du ska byta!
Lyssna inte på tidigare inlägg. Har du inte haft tjänstepension så är bara det ett enormt lyft oavsett lönehöjning!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, klart du ska byta!
Lyssna inte på tidigare inlägg. Har du inte haft tjänstepension så är bara det ett enormt lyft oavsett lönehöjning!

Instämmer med denna talare. Byt!

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att avtala bort provanställning..

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig acceptera provanställning om jag redan hade fast, så det får väl den nya arbetsgivaren skippa om de vill rekrytera dig. Rent teoretiskt sätt så bryter du ju mot lånevillkoren om du inte informerar banken om de ändrade förutsättningarna, sen om de kommer på dig är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem

Märklaren är ett bra tips att fråga om råd, dock är det så att när du signerat papperna från banken så har du blivit beviljad lånet under de förhållande som angavs. Dock kan ju saker hända företag kan kursa man kan bli sjukskriven och det är sådant som banken har med i sin risk beräkning. Så länge du kan betala din räkningar hyra och banklånet med amortering är banken ok, även om du inte har anställning etc. Banken använder nämligen din lägenhet som säkerhet i och med att det är ett bostadslån. "Worst case" får man sälja lägenheten om du blir utan jobb och inkomst och inte kan ordna det.

Gällande provanställning är detta beroende på företag etc, du kan förhandla om du anser det osäkert, är det dock ett större bolag brukar de ha detta för att kunna säga upp om det framkommer oklarheter etc. Själv har jag accepterat vid flera av mina anställningar provanställning, men detta har varit för min egen del att jag ska kunna välja själv att gå om jag upplever att jag inte passar in eller inte vill fortsätta. Är du dessutom i en branch där det finns jobb borde du inte vara allt för orolig.

Det finns också en del regler kring provanställning tex om det nya företaget har kollektivavtal eller ej. Så mitt tips är att kolla upp företaget om vilka avtal som gäller, och bilda dig en uppfattning.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du kan ju testa att avtala bort provanställning..

Skrivet av Aktsu:

Skulle aldrig acceptera provanställning om jag redan hade fast, så det får väl den nya arbetsgivaren skippa om de vill rekrytera dig. Rent teoretiskt sätt så bryter du ju mot lånevillkoren om du inte informerar banken om de ändrade förutsättningarna, sen om de kommer på dig är ju en annan femma.

Berätta gärna mer om era erfarenheter om hur svårt det är att få bolån om man bytt tillsvidare till provanställning.

Provanställning i t.ex. 6 månader är väldigt standard i många branscher så om ingen tydlig risk sticker ut i just detta fall är det ju bara att spela med öppna kort till banken.

Permalänk
Medlem

Kör hårt. Jag köpte precis lägenhet och blev av med jobbet typ samtidigt haha

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Seasonic Focus GX 1000w | Fractal Design North |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Drunkdeer A75 | Lamzu Maya X |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Aktsu:

Rent teoretiskt sätt så bryter du ju mot lånevillkoren om du inte informerar banken om de ändrade förutsättningarna

Nää, hur då? Menar du att man aldrig mer kommer få ta en provanställning? Han hade ju tillsvidareanställning när papprena skrevs på, då har man inte ljugt.

Eller, hur lång tid efter att man köpt lägenheten får man byta jobb och ta en tillsvidareanställning?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Se till att du har skrivit kontrakt med nya jobbet innan du säger upp dig. Kolla med ditt nuvarande jobb hur lång uppsägningstid och så vidare du har sen stämmer du av det med nya arbetet så du inte står där helt utan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Berätta gärna mer om era erfarenheter om hur svårt det är att få bolån om man bytt tillsvidare till provanställning.

Provanställning i t.ex. 6 månader är väldigt standard i många branscher så om ingen tydlig risk sticker ut i just detta fall är det ju bara att spela med öppna kort till banken.

Det är ju olika från fall till fall, bankerna gör sina egna bedömningar. Provanställning är ju dock inte lika säker som fast anställning så det kan resultera i att de inte tycker att kreditvärdigheten är tillräckligt hög för det lånet.

Skrivet av Printscreen:

Nää, hur då? Menar du att man aldrig mer kommer få ta en provanställning? Han hade ju tillsvidareanställning när papprena skrevs på, då har man inte ljugt.

Eller, hur lång tid efter att man köpt lägenheten får man byta jobb och ta en tillsvidareanställning?

Såvitt jag vet gäller det till affären slutgörs och lånet läggs upp, dvs vid tillträdet. Är iaf vad jag minns från det avtalet jag skrev under när jag lånade, kan ju säkert vara skillnad mellan bankerna.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Aktsu:

Såvitt jag vet gäller det till affären slutgörs och lånet läggs upp, dvs vid tillträdet. Är iaf vad jag minns från det avtalet jag skrev under när jag lånade, kan ju säkert vara skillnad mellan bankerna.

Jag läste om TS första inlägg, det lär ju hur som helst vara lugnt att säga upp sig, eftersom han fortfarande kommer ha en tillsvidareanställning i minst 2 månader till, säkert 3

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju olika från fall till fall, bankerna gör sina egna bedömningar. Provanställning är ju dock inte lika säker som fast anställning så det kan resultera i att de inte tycker att kreditvärdigheten är tillräckligt hög för det lånet.

Det det är så jag också resonerar, att det är från fall till fall. På mitt företag t.ex. går alla in på provanställning i 6 månader även om du har 15 års erfarenhet och lönen är 70 tusen. Det finns ingen bank här som skulle säga nej till en sådan kund p.g.a provanställningsteknikaliteten.

Sen vet jag såklart inte om det finns någon riskfaktor i trådskaparens anställning och tycker öppna kort känns som bästa vägen. Om de nekar så är det kanske av en god anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Det det är så jag också resonerar, att det är från fall till fall. På mitt företag t.ex. går alla in på provanställning i 6 månader även om du har 15 års erfarenhet och lönen är 70 tusen. Det finns ingen bank här som skulle säga nej till en sådan kund p.g.a provanställningsteknikaliteten.

Förstår inte varför man skulle acceptera det faktiskt, om en konkurrent eller annat bolag försöker rekrytera över mig så får de ju ge mig bättre villkor jag har nu. Så det innefattar ju en fast anställning direkt, annars kommer jag ju bara skratta och lägga på luren så får de leta vidare.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har möjlighet att ta tjänstledigt ifrån nuvarande jobb under tiden du har provanställning?(beror ju lite på relationen till aktuell arbetsgivare med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Förstår inte varför man skulle acceptera det faktiskt, om en konkurrent eller annat bolag försöker rekrytera över mig så får de ju ge mig bättre villkor jag har nu. Så det innefattar ju en fast anställning direkt, annars kommer jag ju bara skratta och lägga på luren så får de leta vidare.

Alla är inte lika oumbärliga som dig, de allra flesta får acceptera provanställning när man byter arbete. (dessutom trygghet åt bägge håll att kunna skiljas snabbt om man inte passar)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alla är inte lika oumbärliga som dig, de allra flesta får acceptera provanställning när man byter arbete. (dessutom trygghet åt bägge håll att kunna skiljas snabbt om man inte passar)

Aldrig hört talas om det från någon jag känner faktiskt, förutom när man kommer färsk från universitetet. Så fort folk hade 2-3 års erfarenhet och fast jobb så var det ingen som accepterade en provanställning och ingen arbetsgivare hade problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Aldrig hört talas om det från någon jag känner faktiskt, förutom när man kommer färsk från universitetet. Så fort folk hade 2-3 års erfarenhet och fast jobb så var det ingen som accepterade en provanställning och ingen arbetsgivare hade problem med det.

Ok, var i landet bor du då och vad jobbar du med? I Stockholm har jag aldrig hört någon runt mig som lyckats undvika provanställning och när jag var chef med personalansvar så visst dök frågan upp om att skippa provanställning, men det längsta vi sträckta oss var att korta den till tre månader trots speciell IT-kompetens och glödhet IT-arbetsmarknad. Och jag har själv alltid haft provanställning varenda gång jag bytt jobb, så tycker inte det är speciellt konstigt och tycker att det är rätt skönt att kunna resa sig upp och gå därifrån som anställd om det visar sig att det inte passar. (det är på dagen från den anställdes sida och 14 dagar från arbetsgivarens sida under provanställning)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok, var i landet bor du då och vad jobbar du med? I Stockholm har jag aldrig hört någon runt mig som lyckats undvika provanställning och när jag var chef med personalansvar så visst dök frågan upp om att skippa provanställning, men det längsta vi sträckta oss var att korta den till tre månader trots speciell IT-kompetens och glödhet IT-arbetsmarknad. Och jag har själv alltid haft provanställning varenda gång jag bytt jobb, så tycker inte det är speciellt konstigt och tycker att det är rätt skönt att kunna resa sig upp och gå därifrån som anställd om det visar sig att det inte passar. (det är på dagen från den anställdes sida och 14 dagar från arbetsgivarens sida under provanställning)

Stockholm. Branscherna som jag och de jag känner är i är allt från IT till juridik, ganska brett spann. I många fall behöver de inte ens säga att de inte vill ha en provanställning utan det erbjuds fast direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är givetvis upp till dig om du vill prioritera fast anställning som nummer ett, men du kommer begränsa dig i vilka företag du kan få jobb på. Sök på "provanställning" och se vad olika branschtidningar och fackförbund säger om det, eller tro mig att jag har läst på och bekräftat att det är mycket vanligt förekommande bland företag idag.

Och det går att få bolån på det också. Det går att även att få bolån som frilansare eller på tidsbegränsade projektanställningar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peonsson:

Klart du ska byta och ta jobbet men banken kan bli lite fundersamma med en provanställning. Du har inte möjlighet att förhandla bort provanställningen mot att du i värsta fall går ner i lön under de första sex månaderna? Givetvis ska du ha på papper att du går upp till lönen enligt avtalet efter dessa sex månader och nedgången pratar vi kanske max 2-3000kr under första tiden.
Förklara hur det ligger till för den nya arbetsgivaren.

Om inte så se till att ha fått lägenheten innan du helt enkelt byter jobb för annars kan de bli grin hos banken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med dig, det finns inte på kartan att jag skulle anställa någon utan provanställning och jag blev också anställd med det.
Själv ser jag det som ett förhandlingsläge bara, jag vet att jag levererar och arbetsgivaren blir nöjd med mig och kan gå på dagen om jag vill. Ger en extra löneförhandling.

Till TS så bör det inte vara några problem, är du inte ett stolpskott och förklarar för banken att du blivit erbjuden ett bättre jobb med bättre lön så kommer det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Det är givetvis upp till dig om du vill prioritera fast anställning som nummer ett, men du kommer begränsa dig i vilka företag du kan få jobb på. Sök på "provanställning" och se vad olika branschtidningar och fackförbund säger om det, eller tro mig att jag har läst på och bekräftat att det är mycket vanligt förekommande bland företag idag.

Och det går att få bolån på det också. Det går att även att få bolån som frilansare eller på tidsbegränsade projektanställningar...

Ja kanske, men förmodligen inte. Företagen som ringer upp och försöker locka med grönare gräs hos dem måste ju helt enkelt ge ett bra lockbete om de ska få någon på kroken. Allt är en förhandlingsfråga och fast tjänst direkt är såklart värt mer.

Vad fackförbund säger är jag inte intresserad av, de tycker också man ska få typ 2% i löneökning per år…