Permalänk
Medlem

Att bygga ett staket

Har vi några staketbyggare på Sweclockers? Nog tror jag det. Det är inte sämre än att vi ska flytta till hus efter semestrarna och det absolut första vi ska göra är att bygga ett staket så hundarna kan vara lösa i trädgården.

Eftersom jag inte byggt ett staket (eller så mycket annat heller) förut så har jag försökt läsa mig till hur man ska göra. Skulle jättegärna vilja ha input på det jag nu kokat ihop. Staketet ska vara ett 120cm högt och med 50% genomsikt (detta är vad kommunen tillåter utan bygglov), tänker stolpar med 1,8 meters mellanrum, en ribba uppe, en nere och sen spjälor på det.

Tänkte mig färdiggjutna betongplintar
https://www.byggmax.se/betongplint-p0352

Stolpar av 95x95, impregnerat
https://www.byggmax.se/95x95-impregnerad-stolpe-grön-p0879509...

Ribborna och spjälor av något sånt här
https://www.byggmax.se/28x70-impregnerad-staketribba-grön-p08...

Är detta helt snetänk? Det finns så många varianter för att fästa det i backen så jag blir snurrig, men inbillar mig att en färdig betongplint är lätt att ha att göra med för nån som inte härjat med gjutning förut och i slutändan inte så mycket dyrare (om man inte gjuter ner stolpen direkt i backen dvs). Virket har jag ingen koll på öht egentligen utan har bara gått på mått och impregnerat

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Kan tycka att betongplintar är overkill för ett staket men rent prismässigt är de billigare än de flesta stolpspjut så utifrån den aspekten är det kanske vettigare. Mer jobb dock då du måste gräva för varje plint.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan tycka att betongplintar är overkill för ett staket men rent prismässigt är de billigare än de flesta stolpspjut så utifrån den aspekten är det kanske vettigare. Mer jobb dock då du måste gräva för varje plint.

Hmm, ja det kanske är så. Jag tror priset går på ett ut om man räknar med att man får köpa lite makadam och fylla hålen med också innan plinten petas ner. Men som du säger, grävandet blir ju en stor del. Kan förvisso hyra en jordborr över en dag eller två. Men du tänker allså att en något åt det här hållet skulle funka istället?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/j...

Jag har fått uppfattningen att 120cm är ganska högt för ett staket, men det kanske räcker ändå. Svårt för mig att klura ut det "logiskt" eftersom jag inte har nån erfarenhet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hmm, ja det kanske är så. Jag tror priset går på ett ut om man räknar med att man får köpa lite makadam och fylla hålen med också innan plinten petas ner. Men som du säger, grävandet blir ju en stor del. Kan förvisso hyra en jordborr över en dag. Men du tänker allså att en något åt det här hållet skulle funka istället?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/j...

Jag har fått uppfattningen att 120cm är ganska högt för ett staket, men det kanske räcker ändå. Svårt för mig att klura ut det "logiskt" eftersom jag inte har nån erfarenhet.

Det är ju enklare då du bara behöver slå ner dem i marken. Beror ju lite på hur marken är beskaffad också förstås. Är det mycket sten eller berg nära under så kan det bli jobbigt, men då blir det å andra sidan besvärligt med betongplintar också. Är det väldigt lös jord är förstås plintar bättre då de blir stabilare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Personligen gillar jag bättre att gjuta själv, iaf kanske 2 av 3 eller 3 av 4
Mycket lättar att få det rakt om man "hänger" ut staketet så
Men visst, lite fint grävande och makadam så får man det säkert bra med förgjutet också

Ta en större bit kartong och gör ett exempelstaket av, ställ mot nån stolpe så ser du

Var också beredd på att det kanske inte går att gräva överallt där du vill

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Har du hundmodell mellan-till-större och dom är unga och lekfulla så är 120 inte "ganska högt". Vårt staket här hemma "var" väl ca 1m högt, och det tog valpen när hon blev runt 1 år utan problem. ca 1,2m vågar hon sig däremot inte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du hundmodell mellan-till-större och dom är unga och lekfulla så är 120 inte "ganska högt". Vårt staket här hemma "var" väl ca 1m högt, och det tog valpen när hon blev runt 1 år utan problem. ca 1,2m vågar hon sig däremot inte på

Menade mer ganska högt i staketsammanhang jämfört med vad jag läst att andra kommuner har för gräns utan bygglov, läser ofta 80cm, och att det kanske vore bra med ordentligt fäste

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kört med stolpspjut för ett så pass högt staket. Även om du har 50% luft så blir det ett ganska bra vindfång och det ser inte bra ut om det börjar luta eller svaja. Gjuta är ganska kul(tycker jag) om du inte gjort det förut. Jag skulle borrra eller gräva och gjuta direkt i gropen, då har du minimalt med lös jord runtom som kan ge med sig. Men det blir nog kanon med färdiga plintar också.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Jag hade inte kört med stolpspjut för ett så pass högt staket. Även om du har 50% luft så blir det ett ganska bra vindfång och det ser inte bra ut om det börjar luta eller svaja. Gjuta är ganska kul(tycker jag) om du inte gjort det förut. Jag skulle borrra eller gräva och gjuta direkt i gropen, då har du minimalt med lös jord runtom som kan ge med sig. Men det blir nog kanon med färdiga plintar också.

Skulle du ha gjutit ner stolpen direkt eller bara en stolpsko?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd plintjärn, 2 per stolpe en på insidan och ett på utsidan. En stolpsko kan bli lite svajig eftersom ett staket oftast inte är stöttat i ena ledet, du kan undvika det med stolpsko om du ser till att få ner det ordentligt så att "pinnen" hamnar helt i betongen.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Menade mer ganska högt i staketsammanhang jämfört med vad jag läst att andra kommuner har för gräns utan bygglov, läser ofta 80cm, och att det kanske vore bra med ordentligt fäste

Faktiskt osäker på om det gäller staket eller "bara" häck. Inne i Norrtälje t.ex tror jag det är 70cm som högst, men på många ställen vid smala korsningar så är det häck på säkert närmare 2m utan att det händer nåt. Här ute på landet tror jag ingen bryr sig särskilt
Kanske självklart är olika i olika kommuner!