Banker - Kundkännedom (Penningtvättslagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det blir ganska naturligt att KYC inte spelar samma roll om en kontantkund som du aldrig sett tidigare kommer in med 10 000 kr och ett ID-kort än om du försöker sätta in samma på din lokala bank. Sen belyser det problematiken i sig, att de inte nödvändigtvis ställer samma frågor vid en insättning från annan bank som vid insättning av kontanter. Så länge det gäller är det enkelt att minska frågorna och gå via mellanhänder.

Om något är mer naturligt eller inte påverkar dock inte om det är enligt gällande lagar och regler. Här är några andra som inte heller ansåg det var naturligt med KYC (eller några andra lagar).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stort-atal-mot-ag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om något är mer naturligt eller inte påverkar dock inte om det är enligt gällande lagar och regler. Här är några andra som inte heller ansåg det var naturligt med KYC (eller några andra lagar).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stort-atal-mot-ag...

Fast det blir ganska naturligt att det blir svårare om du använder flera mellanhänder, det är kontot allt ramlar in på som behöver kollen.

Att det används av kriminella betyder inte att Kassagirot, Forex Bank, kontantöverföringsfirmorna och dylikt kommer försvinna.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns i princip ingen bank som hanterar kontanter utan de hänvisar till insättningsautomat och värdehanteringsföretag (typ Loomis har 99 % av marknaden efter de köpt upp Nokas). Min lokala bank tog bort kontanthantering förra året.

I insättningsautomaterna stoppar man in sitt bankomatkort och anger sin PIN-kod och då ser banken vem som sätter in pengarna. Om pengar har försvunnit från kontot kan man hävda att kortet kommit på avvägar, men det lär inte funka om det rör sig om insättningar.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Bra att du är medveten om att du inte har någon aning

LOOOL=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns i princip ingen bank som hanterar kontanter utan de hänvisar till insättningsautomat och värdehanteringsföretag (typ Loomis har 99 % av marknaden efter de köpt upp Nokas). Min lokala bank tog bort kontanthantering förra året.

Handelsbanken hanterar kontanter. Inte på alla kontor, men de har kontor som hanterar kontanter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Handelsbanken hanterar kontanter. Inte på alla kontor, men de har kontor som hanterar kontanter.

Handelsbanken har lagt ner kontor utöver att de minskat antalet kontor med kontanthantering, de lade ner här straxt efter att lokala banken tog bort kontanthanteringen och hade avvecklat sin kontanthantering några år tidigare. Handelsbanken har inte kontanter på ett enda kontor i länet. De har heller inte kontanthantering i städer som Västerås, Örebro, Norrköping eller Linköping. I Stockholm är det bara kontoren på Odenplan, Hornsgatan och Kungsträdgården som hanterar kontanter och de andra 29 kontoren gör det inte. Du kan inte gå till dessa kontor med mer än 10 000 kr utan att anmäla det i förväg, så varför tror du Forex etc används som mellanhand?

Permalänk
Medlem

Jag har fått något basic-formulär att fylla i från Nordea kanske två gånger, men inte lika omfattande som TS bilder visar.

Dock så stängde Revolut av mitt konto helt utan förvarning, med pengar på kontot. Gissa hur lång tid det tog att återigen få åtkomst till kontot? Ungefär 15-16 månader. Jag skrev direkt när det blev fryst att det bara var att fråga mig om de undrade något så skulle jag svara direkt och samarbeta. Men de ställde inte en enda fråga till mig under denna tid, och helt plötsligt fick jag tillgång igen. Man undrar ju vad dem "utrett" under denna tid (som de vägrar att svara på såklart).

Som tur var rörde det sig inte om hundratusentals kronor jag hade på kontot, utan snarare lågt femsiffrigt.

Jag förstår att man vill motverka terrorism etc, men det känns inte riktigt som att det var något sådant som var aktuellt i mitt fall. Det var då jag började investera mer i ädelmetaller som guld och silver att ha fysiskt i kassaskåp. Det blir ju lite krångligt att snabbt likvidera till cash, men då vet jag iaf att jag har tillgång till det... Men större delen har jag ändå på min bank, Avanza och Nordnet så dom skulle ju verkligen kunna få en att gå under om de vill...

En sak jag har problem med är att det verkar vara handläggare som utvärderar för varje "fall", och då blir det omöjligt för dem att göra det lika för alla. Tänk om det råkar bli så att ditt psyko-ex från 15 år sedan jobbar på bank och får ditt ärende på skrivbordet. Då tror jag absolut att det kan komma att bli tuffare för en själv än för "vanliga" människor hon handlägger, bara för den eventuella osämjan man har. Vem är det egentligen som kontrollerar just så att banker och finansinstitut tillämpar detta på rätt sätt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur mycket frågor tror du en Tobaksbutik ställer? Det handlade om ombud för Kassagirot alternativt att du använder Forex för att sätta in på en annan bank. Nu får man ju inte sätta in mer än 10 000 kr via Kassagirot, men din bank kommer ju aldrig se några kontanter.

Forex är en bank och summan som angavs var 15000.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Forex är en bank och summan som angavs var 15000.

Det är inga problem att ta ditt id-kort och gå till Forex utan att vara kund och sätta in på konto i annan bank. Du kan också ta 5000 kr in på ICA-kortet och 10 000 kr via Kassagirot till bankkontot och då ser inte din bank om det är du som satt in pengarna eller någon annan, gäller också om du använder Forex att de inte ser vem/varför utan de ser ju bara banken.

Tror du ICA frågar särskilt mycket när du sätter in 8000 kr på Stammis-kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inga problem att ta ditt id-kort och gå till Forex utan att vara kund och sätta in på konto i annan bank. Du kan också ta 5000 kr in på ICA-kortet och 10 000 kr via Kassagirot till bankkontot och då ser inte din bank om det är du som satt in pengarna eller någon annan, gäller också om du använder Forex att de inte ser vem/varför utan de ser ju bara banken.

...som banken i slutändan kommer fråga om, vad är det för överföringar som kommer och hur man fått pengarna, eftersom de är ålagda att ha den kontrollen på sina kunder via penningtvättlagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Ja, man kan sätta in på Ica Stammis och handla mat för pengarna, men det är ju knappast vad någon med en större hög svarta pengar vill göra med dom.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, man kan sätta in på Ica Stammis och handla mat för pengarna, men det är ju knappast vad någon med en större hög svarta pengar vill göra med dom.

Inte? Vill de svälta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Oavsett till vilken bank du sätter in pengarna så har ju då Forex (som bank) ansvar för transaktionen de genomför, att ta emot pengarna. Nu börjar du tala om andra sätt att komma runt frågor och det är inte vad jag svarade på, jag svarade på ett exempel där en person kom med 15000:- i kontanter till en bank och skulle sätta in dem. Det förutsätter jag kommer bemötas med frågor och underlag på var pengarna kommer ifrån, vilket personen hävdade inte skulle ske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte? Vill de svälta?

Ok då. Men de vill även köpa dyra klockor, bilar o.s.v o.s.v...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Oavsett till vilken bank du sätter in pengarna så har ju då Forex (som bank) ansvar för transaktionen de genomför, att ta emot pengarna. Nu börjar du tala om andra sätt att komma runt frågor och det är inte vad jag svarade på, jag svarade på ett exempel där en person kom med 15000:- i kontanter till en bank och skulle sätta in dem. Det förutsätter jag kommer bemötas med frågor och underlag på var pengarna kommer ifrån, vilket personen hävdade inte skulle ske.

De har inte samma helhetssyn, och rapporterar ju bara in om de misstänker oegentligheter. Den rapporten ser dessutom inte din bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har inte samma helhetssyn, och rapporterar ju bara in om de misstänker oegentligheter. Den rapporten ser dessutom inte din bank.

Så kan det absolut vara, vilket också gör att de behöver vara än mer noggranna i de faktiska transaktioner de genomför. Det handlar inte om att det ska skickas någon rapport om misstankar, det handlar om att de ska vara trygga med den transaktion de genomför så att den inte i efterhand ifrågasätts för att den kopplas ihop med brottslighet och tillräcklig kontroll inte har genomförts av den som tog emot pengarna.

Så det stärker bara argumentet att om du kommer med en "större" summa pengar, så bör du också behöva förklara var pengarna kommer ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går du till Forex eller ombud för Kassagirot och sätter in på ditt konto lär du inte få några sådana frågor.

Skrivet av Yorg:

Jo, garanterat. Förmodligen oftare än så.

Skrivet av Petterk:

Du visar id, svarar eventuellt att du fått pengarna av att sälja något och banken som tar emot pengarna frågar inte.

Skrivet av Yorg:

Har du testat? Det är möjligt att rutiner lättats de senaste åren (vilket är tveksamt), men just de banker som lever på att hantera kontanter är de som haft hårdast kontroller och ögon på sig då de tidigare använts i stor utsträckning för just pengatvätt. Det är möjligt att vissa inte har följt sina egna rutiner, men kassapersonalen var personligt ansvariga (och ansvarsskyldiga) för sina hanteringar av summor i den storleksordningen och över.

Så jo, det ställs nog en hel del frågor.

Hjälpte min mor att sälja hennes bil för 2 år sen. Hon fick 23 tusen eller något sådant. Vi skrev kvitto och han betalade kontant.
Jag hade tillomed problem och sätta in dessa pengar på min mors konto med kvitton (på forex) då de ansåg att kvittot inte erhöll tillräckligt hög standard (hade köpt ett sånt där kvitto paket via bokhandel). Utan de krävde foto legitmation av köpare etc för verifierng och en massa annan tjafs.

Det slutade med att vi inte fick sätta in pengarna, utan jag fick sätta in pengarna i omgångar till mitt eget konto via insättnigsmaskin och sen föra över pengarna via internet bank.

Väldigt drygt, trodde jag hade gjort allt korrekt men det räckte tydligen inte.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hjälpte min mor att sälja hennes bil för 2 år sen. Hon fick 23 tusen eller något sådant. Vi skrev kvitto och han betalade kontant.
Jag hade tillomed problem och sätta in dessa pengar på min mors konto med kvitton (på forex) då de ansåg att kvittot inte erhöll tillräckligt hög standard (hade köpt ett sånt där kvitto paket via bokhandel). Utan de krävde foto legitmation av köpare etc för verifierng och en massa annan tjafs.

Det slutade med att vi inte fick sätta in pengarna, utan jag fick sätta in pengarna i omgångar till mitt eget konto via insättnigsmaskin och sen föra över pengarna via internet bank.

Väldigt drygt, trodde jag hade gjort allt korrekt men det räckte tydligen inte.

Vilket inte riktigt fyller sin funktion då du kunde sätta in pengarna utan att banken som tog emot pengarna ifrågasatte något eller ställde någon fråga.

Hade pengarna swishats hade inte några frågor ställts heller.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Inte? Vill de svälta?

Om du har en större mängd svarta pengar antar jag att du inte försöker sätta in mer än du behöver på ett bankkonto (för att undvika att dra till dig uppmärksamhet) och att du betalar med kontanter där så är möjligt. Ica tar fortfarande kontanter.

Skrivet av Yorg:

15.000 kr i månaden tror jag är maxgränsen i insättningsautomaterna, så det kanske är gränsen innan banken börjar ställa frågor. Detta kan förmodligen kringgås genom att ha ett konto i varje bank och sätta in 15.000 kr på varje konto varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

15.000 kr i månaden tror jag är maxgränsen i insättningsautomaterna, så det kanske är gränsen innan banken börjar ställa frågor. Detta kan förmodligen kringgås genom att ha ett konto i varje bank och sätta in 15.000 kr på varje konto varje månad.

Beror på bank, finns allt mellan 10000-20000 kr.

Gå till Kassagiro-ombudet och du kan sätta in ytterligare 10000 kr där.

För större summor än så (per månad) får du ta dig till Forex Bank eller skaffa dagskasseinlösen hos Loomis. Om du är företagare är gränsen lite högre än privat och du kan ha dagskasseavtal med Kassagirot/kiosken. Större verksamheter får boka upphämtning av Loomis.

Skrivet av Kommenterande 2:

Om du har en större mängd svarta pengar antar jag att du inte försöker sätta in mer än du behöver på ett bankkonto (för att undvika att dra till dig uppmärksamhet) och att du betalar med kontanter där så är möjligt. Ica tar fortfarande kontanter.

Kan se mysko ut att bära runt på kontanter och de kan ryka om du arresteras. Svårare att ta pengar som de inte ser på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket inte riktigt fyller sin funktion då du kunde sätta in pengarna utan att banken som tog emot pengarna ifrågasatte något eller ställde någon fråga.

Hade pengarna swishats hade inte några frågor ställts heller.

Exakt, det är väl mer en läxa till nästa gång man säljer en begnad bil i den prisklassen. Hellre swish än pengar.

Kommentaren var mer riktad på din kommentar att Forex inte ställer några frågor, det är bara och sätta in pengar. Inte ens med handskrivet kvitto accepterade de insättningen, inte att det inte fanns andra alternativ för att hantera en försäljning i den prisklassen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Exakt, det är väl mer en läxa till nästa gång man säljer en begnad bil i den prisklassen. Hellre swish än pengar.

Kommentaren var mer riktad på din kommentar att Forex inte ställer några frågor, det är bara och sätta in pengar. Inte ens med handskrivet kvitto accepterade de insättningen, inte att det inte fanns andra alternativ för att hantera en försäljning i den prisklassen.

Detta kommer ju dock variera beroende på vem som råkar jobba där just den dagen så väl som summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så kan det absolut vara, vilket också gör att de behöver vara än mer noggranna i de faktiska transaktioner de genomför. Det handlar inte om att det ska skickas någon rapport om misstankar, det handlar om att de ska vara trygga med den transaktion de genomför så att den inte i efterhand ifrågasätts för att den kopplas ihop med brottslighet och tillräcklig kontroll inte har genomförts av den som tog emot pengarna.

Så det stärker bara argumentet att om du kommer med en "större" summa pengar, så bör du också behöva förklara var pengarna kommer ifrån.

Du har helt rätt. Det är lite olyckligt när personliga åsikter blandas med fakta på vissa håll i denna tråd. Sen kan det vara värt att nämna att de frågor som man måste svara på bara är en del av det KYC/AML arbete som faktiskt genomförs.

Permalänk
Avstängd

Lite off/on topic:

Hur gör man när man köper/säljer en ny bil i Sverige?

Alltså inte på kredit/kontokort/avbetalning/leasing/via Swish m.m., utan betalar hela beloppet direkt vid avhämtning av bilen(kanske är en liten handpenning erlagd sedan tidigare).

Aldrig ägt en bil men lever både med kontanter och kreditkort, så jag undrar.

Lagt till Swish
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Lite off/on topic:

Hur gör man när man köper/säljer en ny bil i Sverige?

Alltså inte på kredit/avbetalning/leasing/blabla m.m., utan betalar hela beloppet direkt vid avhämtning av bilen(kanske är en liten handpenning erlagd sedan tidigare).

Aldrig ägt en bil men lever både med kontanter och kreditkort, så jag undrar.

Vi swishade 250k när vi köpte våran förra bil, det var en märklig känsla. Fick inga frågor.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Vi swishade 250k när vi köpte våran förra bil, det var en märklig känsla. Fick inga frågor.

Verkar då som om Swish fyller sin funktion.

Men om man inte har sådant som Swish?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Verkar då som om Swish fyller sin funktion.

Men om man inte har sådant som Swish?

Kort fungerar också, toyota sydost tar det iallafall.

Edit: det var iofs en begagnad bil, men det var ett köp på över 100k iaf. Kan vara bra att förvarna banken innan.

Förtydling
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Edit: det var iofs en begagnad bil, men det var ett köp på över 100k iaf. Kan vara bra att förvarna banken innan.

Låter som ett kontokort som användes i det fallet.

Men om man i kortväg enbart har kreditkort och gränsen på det bästa är 80000 kronor. Tror inte att man kommer långt med 80000 kronor om man skall ha en ny bil.

Och saknar kontokort eftersom man inte vill ha något kort som direkt kommer åt ens egna pengar på kontot och det kontot har mellan 0-500 kronor i månaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Skrivet av Ostbullen:

I båda dessa fall så gäller ofta att det inte går att göra så stora transaktioner som standard, så detta måste i så fall förberedas för det fall att det alls går att få till ett så stort belopp. Sedan går det alltid att göra en banköverföring. Sådana går även att göra direkt genom att banken "ringer över" pengarna för större belopp, vilket är vad som sker vid köp av fastigheter o dyl. Vid vanliga överföringar så är det bryttider så pengarna går inte in direkt om inte båda har samma bank. Än så länge går även klassikern postväxel om det accepteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Låter som ett kontokort som användes i det fallet.

Men om man i kortväg enbart har kreditkort och gränsen på det bästa är 80000 kronor. Tror inte att man kommer långt med 80000 kronor om man skall ha en ny bil.

Och saknar kontokort eftersom man inte vill ha något kort som direkt kommer åt ens egna pengar på kontot och det kontot har mellan 0-500 kronor i månaden.

Japp kontokort! Missade att du skrev krediter och kontanter, sorry!

Och tror att kontantköp ska vara möjligt, men då får man nog snacka med handlaren först. Kände en äldre herre som köpte en v70 kontant, men det här var nästan 15 år sedan.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Japp kontokort! Missade att du skrev krediter och kontanter, sorry!

Och tror att kontantköp ska vara möjligt, men då får man nog snacka med handlaren först. Kände en äldre herre som köpte en v70 kontant, men det här var nästan 15 år sedan.

Men då blir handlaren verkligen skyldig att "KYC:a" kunden, annars kan det går så här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tre-exklusiva-urm...

För femton år sedan var det ju inte alls lika noga däremot.