Permalänk
Medlem

Beg Volvo, frågan är vilken

Snart går leasingavtalet på vår Audi A3 ut och ska äntligen gå tillbaka till Volvo. Bör vara en herrgårdsvagn alltså är det V60 eller V90 som gäller (årsmodell -19 -20), dock lite osäker på vilken. Har provkört båda och tycker V60 är smidigare och har mer kontakt med vägen medan V90 är tystare men mer "svävande" och framförallt väldigt stor. Gällande motor så hade jag helst tagit en D4a pga förbrukningen (är van vid 0,64-0,67 l/milen bensin på vår nuvarande) men T4 och B4 är ju också ett alternativ även om jag hört att de drar en liter milen blandat. Lär mestadels köra 75% landsväg och 25% stad och lär väl ligga på 1500-1700 mil per år.

Vad har ni för erfarenheter?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Den enda fördelen V90 har är egentligen utrymmet och komforten i baksätet, som är lite bättre. V60 har mer praktiskt bagageutrymme (kan inte svära på liter, men det är mer kvadratiskt), den är kortare så att den är lite lättare att parkera och rent allmänt billigare. Framstolarna och egentligen allt framtill i kabinen är så nära identiskt som det kan bli. Kan vara att de snålat lite på isoleringen i V60 (den blev klar efter att jag slutade jobba med personbilarna) men rent allmänt har jag lite svårt att förstå varför man skall lägga extrapengarna på V90.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nya volvo v60 samt v90 bygger väll på samma platform idag? Skillnaden är väll annars det att v90n är lite mer "premium", och skall därför vara lite bättre ljudisolerad, och glida lite mjukare över vägen så som du beskriver. Sedan tillverkas v90n i gbg, medans v60n även tillverkas i belgien, så om det är något som du bryr dig om så skiljer det sig åt.

Annars i ert fall så hade jag gått på det som är viktigt för er del, d.v.s. ta den bil som ni tycker känns bäst när ni provar bägge två

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den enda fördelen V90 har är egentligen utrymmet och komforten i baksätet, som är lite bättre. V60 har mer praktiskt bagageutrymme (kan inte svära på liter, men det är mer kvadratiskt), den är kortare så att den är lite lättare att parkera och rent allmänt billigare. Framstolarna och egentligen allt framtill i kabinen är så nära identiskt som det kan bli. Kan vara att de snålat lite på isoleringen i V60 (den blev klar efter att jag slutade jobba med personbilarna) men rent allmänt har jag lite svårt att förstå varför man skall lägga extrapengarna på V90.

Har hört exakt det du skrev gällande lastutrymmet från andra håll. V60 är väl kanske mer populär just pga att den "räcker"?

Skrivet av Ostbullen:

Nya volvo v60 samt v90 bygger väll på samma platform idag? Skillnaden är väll annars det att v90n är lite mer "premium", och skall därför vara lite bättre ljudisolerad, och glida lite mjukare över vägen så som du beskriver. Sedan tillverkas v90n i gbg, medans v60n även tillverkas i belgien, så om det är något som du bryr dig om så skiljer det sig åt.

Annars i ert fall så hade jag gått på det som är viktigt för er del, d.v.s. ta den bil som ni tycker känns bäst när ni provar bägge två

V60 känns ju bäst för tillfället Ska prova en V90 till helgen igen, förhoppningsvis vet vi då. Det som oroar mig är väl egentligen förbrukningen men det är svårt att sia om då man hör olika siffror från olika håll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Angående förbrukning, kolla på spritmonitor.de
Där loggar folk sina tankningar och det är det enda vettiga att gå efter. Du får sortera bort de mest extrema så får du en bra bild av förbrukning i verkliga livet.

Det skiljer tydligen bara 31 liter i bagageutrymme, men man får nog in djupare/bredare saker i V90.

Jag har endast kört V90, lånade en i några veckor, en D4. Den kändes premium. Bra klipp i motorn som knappt hördes när man körde mjukt, växellådan växlade lika bra som ZF 8hp som sitter i min bil. Lite torque steer märkte man av men inte farligt. Det satt dubbdäck på så det var en del däckljud men annars gick den tyst och mjukt.
Jag tycker V60 ser lite mer dynamisk ut så om man klarar sig med de måtten hade jag gått för en sån (bakåtvända barnstolar är en typisk grej som stjäl massa plats så där kanske bilarna skiljer något).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Om man köper en bil för 250-300k så spelar inte 3dl/mils skillnad någon större roll om man inte planerar massiva europa bilsemestrar osv.
Fokusera på bilens egenskaper.. Uppfyller den dina behov, ska du köra släp/husvagn med den, då ska du ha en motorstarkare variant.. Det är sådana saker du ska lägga fokus på.
Den lilla bränsleförbrukningsskillnaden kan vara skillnad mellan svordom vid omkörning eller svordom vid lastat släp bara för man stirrar sig blint på bränsleförbrukningen. Det är bilskatter, försäkringar, service osv osv som ger den totala månadskostnaden.
Ska man åka bränslesnålt köper man ingen Volvo.. Vill man ha Volvo som verkstad/försäljare kan man kika på Renault då de i samma storleksklass drar betydligt mindre.
V90 som någon tidigare sas tillverkas i göteborg.. svensktillverkad volvo har varit bra kvalité om det är det nu, det vågar jag inte uttala mig om.

Men lägg fokus på dina behov vid köp och tänk på att motorstyrkan spelar roll i vissa moment.
Ska du tänka driftkostnad så måste man tänka på helheten. Service, försäkring, skatt, bränsle... inte bara en av parametrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har hört exakt det du skrev gällande lastutrymmet från andra håll. V60 är väl kanske mer populär just pga att den "räcker"?

Det handlar nog om vilka Volvo gör bilarna för. XC90 skall vara en massiv lyx-SUV där man sitter bra i alla tre raderna. S90 är en limo för rika kineser som också funkar som en Grand Tourer om man vill. V90 är S90 som kombi - egentligen kombikupé - med sikte på svenska tjänstebilsköpare (prissatt precis mot 7,5 basbelopp när den kom), så den är mycket påverkad av sedanen men med ett stort bagage. V60 är en mycket mer praktisk bil för barnfamiljer och den riktiga arvtagaren till V70 och alla gamla Volvo-kombi bak till 145.

Så om du har svårt att välja, ta med dig någon som sitter i baksätet, för det är där skillnaden finns.

(Volvos lineup är ganska logisk i den här delen av modellprogrammet. Svagheten är att det enda som är mindre än den ganska stora V60 är den rätt opraktiska XC40. Jag fattar att om fabrikerna är fulla så drar man ner på det som ger lägst vinst, men det är ju tråkigt om man hade velat ha något mindre.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

V90 som någon tidigare sas tillverkas i göteborg.. svensktillverkad volvo har varit bra kvalité om det är det nu, det vågar jag inte uttala mig om.

Tror någon annan skrev det tidigare, men det inlägget verkar vara borta: V60 byggs också i Göteborg. XC60 är den som tidigare byggts i Gent, men den fabriken gör nog bara XC40 just nu (och C40 när den lanseras, och Lynk).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Tror någon annan skrev det tidigare, men det inlägget verkar vara borta: V60 byggs också i Göteborg. XC60 är den som tidigare byggts i Gent, men den fabriken gör nog bara XC40 just nu (och C40 när den lanseras, och Lynk).

Japp jag höll precis på att besvara det inlägget och när jag klicka skicka, så fick jag upp ett felmeddelande... Du måste ha varit medlem minst en månad för att posta i denna tråd
När jag backa tillbaka och uppdatera tråden så var meddelandet borta som jag skrev svar på... Helskumt. hahaha

Jag skulle skriva i det svaret att Jag har ingen egen koll utan jag nämnde att någon annan sa att den var tillverkad här

Personligen gillar jag inte nya bilar.. Jag föredrar bilar som beter sig som en bil och som upplevs som en bil
Samt äldre bilar är 90 gånger av 100 billigare i ägandekostnad.

Men poängen med mitt inlägg var just att fokusera på ens egna behov först.. och ska man tänka ekonomiskt så är det inte primärt bränslekostnaden man ska stirra sig blid på.
Jag har en bekant som är helt manisk på bränslesiffrorna.. Sedan att min stora jeep 4.0L Bensinmotor som drar mer än hans diesel är billigare i månadskostnad.. det är ointressant för honom... bara bränsle fixering.. och det är fel om man tänker ekonomiskt, så är helheten viktigast

Permalänk
Medlem

Jag har en Mazda 3 -18 och hade en hyrbil förra sommaren V60 D4 -19 och blev inte jätteimponerad av "volvo kvalitet" precis... upplevdes tråkig att köra, dålig körposition och ganska plastig för att vara en bil som kostar närmare 400k.

skulle faktiskt kollat runt på andra tillverkare också och inte snöa in mig bara på Volvo, Skoda har t.ex. några extremt potenta budgetalternativ idag.

Men annars skulle jag kört på V90, helt annat komfort i den bilen jämfört med V60'n, V60 är budgetklass och V90'n är premiumbil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Angående förbrukning, kolla på spritmonitor.de
Där loggar folk sina tankningar och det är det enda vettiga att gå efter. Du får sortera bort de mest extrema så får du en bra bild av förbrukning i verkliga livet.

Det skiljer tydligen bara 31 liter i bagageutrymme, men man får nog in djupare/bredare saker i V90.

Jag har endast kört V90, lånade en i några veckor, en D4. Den kändes premium. Bra klipp i motorn som knappt hördes när man körde mjukt, växellådan växlade lika bra som ZF 8hp som sitter i min bil. Lite torque steer märkte man av men inte farligt. Det satt dubbdäck på så det var en del däckljud men annars gick den tyst och mjukt.
Jag tycker V60 ser lite mer dynamisk ut så om man klarar sig med de måtten hade jag gått för en sån (bakåtvända barnstolar är en typisk grej som stjäl massa plats så där kanske bilarna skiljer något).

Kikade på sidan och det verkar som att V60 bensinare ligger på runt 0,7-0,9 och en diesel 0,5-0,7.

Tack för input gällande V90n du testkörde.

Skrivet av anon309108:

Om man köper en bil för 250-300k så spelar inte 3dl/mils skillnad någon större roll om man inte planerar massiva europa bilsemestrar osv.
Fokusera på bilens egenskaper.. Uppfyller den dina behov, ska du köra släp/husvagn med den, då ska du ha en motorstarkare variant.. Det är sådana saker du ska lägga fokus på.
Den lilla bränsleförbrukningsskillnaden kan vara skillnad mellan svordom vid omkörning eller svordom vid lastat släp bara för man stirrar sig blint på bränsleförbrukningen. Det är bilskatter, försäkringar, service osv osv som ger den totala månadskostnaden.
Ska man åka bränslesnålt köper man ingen Volvo.. Vill man ha Volvo som verkstad/försäljare kan man kika på Renault då de i samma storleksklass drar betydligt mindre.

Men lägg fokus på dina behov vid köp och tänk på att motorstyrkan spelar roll i vissa moment.
Ska du tänka driftkostnad så måste man tänka på helheten. Service, försäkring, skatt, bränsle... inte bara en av parametrarna.

Du har rätt att man även måste titta på andra kostnader än bara förbrukningen Personligen vill jag ha något större som jag sitter bekvämt i (är 1,90 lång) som dessutom klarar en tillökning i familjen och som är säker samt skön att köra.

Skrivet av mpat:

Det handlar nog om vilka Volvo gör bilarna för. XC90 skall vara en massiv lyx-SUV där man sitter bra i alla tre raderna. S90 är en limo för rika kineser som också funkar som en Grand Tourer om man vill. V90 är S90 som kombi - egentligen kombikupé - med sikte på svenska tjänstebilsköpare (prissatt precis mot 7,5 basbelopp när den kom), så den är mycket påverkad av sedanen men med ett stort bagage. V60 är en mycket mer praktisk bil för barnfamiljer och den riktiga arvtagaren till V70 och alla gamla Volvo-kombi bak till 145.

Så om du har svårt att välja, ta med dig någon som sitter i baksätet, för det är där skillnaden finns.

(Volvos lineup är ganska logisk i den här delen av modellprogrammet. Svagheten är att det enda som är mindre än den ganska stora V60 är den rätt opraktiska XC40. Jag fattar att om fabrikerna är fulla så drar man ner på det som ger lägst vinst, men det är ju tråkigt om man hade velat ha något mindre.)

Det var en väldigt bra idé att sitta i baksätet, lär göra det nästa gång vi provkör.

Skrivet av anon309108:

Japp jag höll precis på att besvara det inlägget och när jag klicka skicka, så fick jag upp ett felmeddelande... Du måste ha varit medlem minst en månad för att posta i denna tråd
När jag backa tillbaka och uppdatera tråden så var meddelandet borta som jag skrev svar på... Helskumt. hahaha

Jag skulle skriva i det svaret att Jag har ingen egen koll utan jag nämnde att någon annan sa att den var tillverkad här

Personligen gillar jag inte nya bilar.. Jag föredrar bilar som beter sig som en bil och som upplevs som en bil
Samt äldre bilar är 90 gånger av 100 billigare i ägandekostnad.

Men poängen med mitt inlägg var just att fokusera på ens egna behov först.. och ska man tänka ekonomiskt så är det inte primärt bränslekostnaden man ska stirra sig blid på.
Jag har en bekant som är helt manisk på bränslesiffrorna.. Sedan att min stora jeep 4.0L Bensinmotor som drar mer än hans diesel är billigare i månadskostnad.. det är ointressant för honom... bara bränsle fixering.. och det är fel om man tänker ekonomiskt, så är helheten viktigast

Därför vi tänkte ta en beg som är 1-2 år gammal Men visst, äldre bilar är givetvis mycket billigare.

Skrivet av Oliver91:

Jag har en Mazda 3 -18 och hade en hyrbil förra sommaren V60 D4 -19 och blev inte jätteimponerad av "volvo kvalitet" precis... upplevdes tråkig att köra, dålig körposition och ganska plastig för att vara en bil som kostar närmare 400k.

skulle faktiskt kollat runt på andra tillverkare också och inte snöa in mig bara på Volvo, Skoda har t.ex. några extremt potenta budgetalternativ idag.

Men annars skulle jag kört på V90, helt annat komfort i den bilen jämfört med V60'n, V60 är budgetklass och V90'n är premiumbil.

Visst finns Skoda men då är det bara Octavia Kombi som är billigare, Superben kostar en slant den också. Kia har sin Ceed SW men har aldrig suttit i en sådan så lär nog provköra den först. Gillar inte franska bilar så de går bort, sen finns det givetvis mer märken men inget som ger mig något ha-begär såhär på rak arm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kikade på sidan och det verkar som att V60 bensinare ligger på runt 0,7-0,9 och en diesel 0,5-0,7.

Tack för input gällande V90n du testkörde.

Du har rätt att man även måste titta på andra kostnader än bara förbrukningen Personligen vill jag ha något större som jag sitter bekvämt i (är 1,90 lång) som dessutom klarar en tillökning i familjen och som är säker samt skön att köra.

Det var en väldigt bra idé att sitta i baksätet, lär göra det nästa gång vi provkör.

Därför vi tänkte ta en beg som är 1-2 år gammal Men visst, äldre bilar är givetvis mycket billigare.

Visst finns Skoda men då är det bara Octavia Kombi som är billigare, Superben kostar en slant den också. Kia har sin Ceed SW men har aldrig suttit i en sådan så lär nog provköra den först. Gillar inte franska bilar så de går bort, sen finns det givetvis mer märken men inget som ger mig något ha-begär såhär på rak arm.

Kan ju passa på att skriva lite om Octavian. Extremt prisvärda bilar enligt mig.
Jag kör en Octavia RS (ska tyvärr avyttras för större bil snart) i drygt 6 år och 9000mil (gått 10000 mil totalt).
Bytt bromsar runtom senaste året som är rent slitage, annars har den gått problemfritt genom alla åren.
Billig service, låg skatt, rimlig försäkring (5500kr/år hel) och låg förbrukning trots starkare bensinare. Tappat 90000kr på 6 år.

Billigare bil kommer jag mest troligt aldrig att äga. Rymlig därpå. Drygt 600 liter bagageutrymme och vi sitter 5st i bilen (5, 8 & 11 år gamla söner).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Kan ju passa på att skriva lite om Octavian. Extremt prisvärda bilar enligt mig.
Jag kör en Octavia RS (ska tyvärr avyttras för större bil snart) i drygt 6 år och 9000mil (gått 10000 mil totalt).
Bytt bromsar runtom senaste året som är rent slitage, annars har den gått problemfritt genom alla åren.
Billig service, låg skatt, rimlig försäkring (5500kr/år hel) och låg förbrukning trots starkare bensinare. Tappat 90000kr på 6 år.

Billigare bil kommer jag mest troligt aldrig att äga. Rymlig därpå. Drygt 600 liter bagageutrymme och vi sitter 5st i bilen (5, 8 & 11 år gamla söner).

Lustigt nog var min förra bil en Octavia RS -16 Väldigt trevlig bil som jag fick för ett otroligt pris och bra komfort trots sportdämpning osv. Enda minuset egentligen var väl infotainment tekniken men vet att senare versioner har bättre stöd för mobiler osv. Tycker faktiskt att jag bytte ned mig ordentligt när jag tog A3an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lustigt nog var min förra bil en Octavia RS -16 Väldigt trevlig bil som jag fick för ett otroligt pris och bra komfort trots sportdämpning osv. Enda minuset egentligen var väl infotainment tekniken men vet att senare versioner har bättre stöd för mobiler osv. Tycker faktiskt att jag bytte ned mig ordentligt när jag tog A3an.

Jag kör med inbyggd navigator och använder den endast för Spotify osv vilket funkar bra via mobilen.
Men Android Auto ska ju ha fått en rejäl uppdatering på sistone som ska ha lyft den funktionsmässigt.
V60:n är en fin bil, men kanske inte lika rymlig om man väntar sig tillökning t.ex.

Bagaget tror jag var fullt OK på V60:n, men då var det baksätet som var betydligt kortare än på Skodan när jag provkörde den.
Octavian är oförskämt stor i baksätet, framför allt på djupet. Besökte äldre släktingar nyligen och de har en ny 5-serie. Med en framåtvänd stol och passagerarsätet längst fram så tog 5-åringens skor i framsätets rygg. Men Octavian är det inte ens nära, och då är stolen inte framskjuten långt heller.

Vi byter endast bil för att få lite med bredd i baksätet då de sitter 3 bak, något få bilar erbjuder utöver denna tyvärr. Det drar snabbt iväg i pris.

felstavning
Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Hej, har haft en V60 i 2½ år nu (2019 års modell) och jag gillar den MEN hade en V60 Cross Country innan vilket jag föredrog då man satt så pass mycket högre. Den nya V60:n är väldigt låg men bagageutrymmet är som ni säger väldigt bra. Ska dock byta nu då jag har 2 barn (1 & 4 år) och det blir lite trångt. Blir en Enyaq i Oktober.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vi byter endast bil för att få lite med bredd i baksätet då de sitter 3 bak, något få bilar erbjuder utöver denna tyvärr. Det drar snabbt iväg i pris.

Får jag flika in med en fråga, vad tänkte ni byta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Får jag flika in med en fråga, vad tänkte ni byta till?

Du får säga till @Mocka om vi går för offtopic.

Vi byter till en Skoda Enyaq på 3 års leasing. Blev billigare att äga än en nyare Passat eller Superb (272 tsi motorn) som vi först kollade på. Extremt rymlig och väldigt skönt att slippa kardantunneln i baksätet då de alltid är 3st.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd

I mina ögon har Volvo tappat rätt mycket på sistone. Det började väl när Ford tog över, de sista modellerna av V70 och S80 är inte i nivå med de föregående när det gäller materialkvalitet exempelvis och Fords motorer var ganska mycket sämre än Volvos egna. Nu med Geely så har tappat framför allt i rostskydd och liknande grundläggande kvalitetsgrejer. Vi Bilägare var väldigt kritiska mot deras V90 som var ganska kraftigt angripen av rost efter bara 11000 mil (artikel dock betalvägg men det lilla man får se gratis kanske räcker).

Sen tycker jag personligen att de har tappat när det gäller stolarna där Volvo var bland de bästa som fanns tidigare men nu ligger mer i mitten.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en V60 CC från 2018, dvs inte den nya med pianolackad plastinredning, utan den med en knappsats á 80-tal i instrumentpanelen. Min är en Classic Plus med infotainment, navigator mm. Det är den absolut tystaste bil jag åkt i faktiskt. kan bero på att jag har 17" "ballongdäck" på den. Det sitter en D4 FWD i min vilket är en fördel då AWD-bilarna har Volvos äldre 5 cyl motorer som låter lite som traktorer. Men markfrigången gör att man alltid kommer fram, oavsett om det är snö, eller ojämn skogsväg för svampplockning kommer familjen fram tryggt och tyst. Förbrukning på min bil ligger runt 5,2-5,5/milen blandad körning. Något mer på vintern, 5,8.

Bagageutrymmet är väl kanske inte det största men det duger för mig som har ett barn som är förbi barnvagnsåldern.
Jag är väldigt nöjd med bilen iaf, driftsäker, tyst och krocksäker. Sitter också väldigt bra i bilen, är själv 190 cm. Är man kort i rocken kan steget ut från bilen vara lite jobbigt (frun är 157 cm så hon har det lite kämpigt). Men vi har minne i förarstolen som är kopplat till nyckeln vilket är kanon om det skiljer mycket i inställning mellan förare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Jag kör med inbyggd navigator och använder den endast för Spotify osv vilket funkar bra via mobilen.
Men Android Auto ska ju ha fått en rejäl uppdatering på sistone som ska ha lyft den funktionsmässigt.
V60:n är en fin bil, men kanske inte lika rymlig om man väntar sig tillökning t.ex.

Bagaget tror jag var fullt OK på V60:n, men då var det baksätet som var betydligt kortare än på Skodan när jag provkörde den.
Octavian är oförskämt stor i baksätet, framför allt på djupet. Besökte äldre släktingar nyligen och de har en ny 5-serie. Med en framåtvänd stol och passagerarsätet längst fram så tog 5-åringens skor i framsätets rygg. Men Octavian är det inte ens nära, och då är stolen inte framskjuten långt heller.

Aha. Jag hade dessvärre inte det valet då jag inte byggde en ny utan slog till på ett erbjudande gällande lagerbilar.

Angående baksätet så kommer vi sällan ha passagerare utom den som får åka bak pga den eventuellt framtida barnstolen fram. Håller med om att Octavia är otroligt stor i kupén trots sin ringa storlek.

Skrivet av JacobMardfelt:

Hej, har haft en V60 i 2½ år nu (2019 års modell) och jag gillar den MEN hade en V60 Cross Country innan vilket jag föredrog då man satt så pass mycket högre. Den nya V60:n är väldigt låg men bagageutrymmet är som ni säger väldigt bra. Ska dock byta nu då jag har 2 barn (1 & 4 år) och det blir lite trångt. Blir en Enyaq i Oktober.

Fanns faktiskt en V60 CC D4 som man eventuellt hade kunnat få tag på. Hade iofs gått lite långt för min smak (~5000 mil) men nu ser jag att den är borta. Nåja...

Skrivet av OC&Burn:

Du får säga till @Mocka om vi går för offtopic.

Vi byter till en Skoda Enyaq på 3 års leasing. Blev billigare att äga än en nyare Passat eller Superb (272 tsi motorn) som vi först kollade på. Extremt rymlig och väldigt skönt att slippa kardantunneln i baksätet då de alltid är 3st.

Inga problem Bara kul att folk kan dela erfarenheter. Lite synd att det finns en "Köpråd - Bil" tråd.

Skrivet av ingenjören:

Sitter själv på en V60 CC från 2018, dvs inte den nya med pianolackad plastinredning, utan den med en knappsats á 80-tal i instrumentpanelen. Min är en Classic Plus med infotainment, navigator mm. Det är den absolut tystaste bil jag åkt i faktiskt. kan bero på att jag har 17" "ballongdäck" på den. Det sitter en D4 FWD i min vilket är en fördel då AWD-bilarna har Volvos äldre 5 cyl motorer som låter lite som traktorer. Men markfrigången gör att man alltid kommer fram, oavsett om det är snö, eller ojämn skogsväg för svampplockning kommer familjen fram tryggt och tyst. Förbrukning på min bil ligger runt 5,2-5,5/milen blandad körning. Något mer på vintern, 5,8.

Bagageutrymmet är väl kanske inte det största men det duger för mig som har ett barn som är förbi barnvagnsåldern.
Jag är väldigt nöjd med bilen iaf, driftsäker, tyst och krocksäker. Sitter också väldigt bra i bilen, är själv 190 cm. Är man kort i rocken kan steget ut från bilen vara lite jobbigt (frun är 157 cm så hon har det lite kämpigt). Men vi har minne i förarstolen som är kopplat till nyckeln vilket är kanon om det skiljer mycket i inställning mellan förare.

Tack för input. Det fanns en CC tillgänglig men ser att den nu är såld. Håller med om att det hade varit ett plus att sitta lite högre och ha vägen lite längre "bort".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Säkerhet är ju prio1 om man har familj.. har man inte det som prio så finns buss hihihi
Skämt o sido.. Jag gillar stora bilar oxå.. även om jag bara är 175 Man åker skönt i en stor bil och lite murbräcke-känsla i rusningstrafik. Folk tränger sig inte lika extremt när man sitter i en 2+tonnare

Var bara observant på servicehistorik... kolla gärna hur många ägare det varit på bilen..
Många ägare kan indikera att det är ett måndagsexemplar..
Kolla upp om bilmodellen har blivit återkallad för något och om den har det, så verifiera i serviceboken att den varit inne på den återkallningen.

Kika även på alla glipor mellan huv o skärm, skärm o dörrar, baklucka o stolpar så alla de är spikraka, samt jämna på båda sidor.
OM det är så att det är tajt på ena glipan men större på andra, så kan det vara en indikator på att den varit med om en liten krock/påkörning och blivit reparerad.
Då kan du överväga perfekt prut-anledning eller ta nästa bil.
Var även lite observant på vilken månad bilskatten ska betalas.. det är inte skojigt att ha extra räkning inför jul/nyår eller precis när man går på semester

Kika även på när storservice infaller om det är inom kort, eller om det är dax för en vanlig service.. Det brukar ofta gå att pruta lite med att servicen ska ingå innan man hämtar ut den.

Sist men inte minst så håll dig undan vag-bilar.. Visst att skoda fungerar bra, jag har en som tillfällig bil.. Men det är inte samma komfort i dem som i en volvo.

Det är mina småtips.. Jag önskar lycka till i bilköpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I mina ögon har Volvo tappat rätt mycket på sistone. Det började väl när Ford tog över, de sista modellerna av V70 och S80 är inte i nivå med de föregående när det gäller materialkvalitet exempelvis och Fords motorer var ganska mycket sämre än Volvos egna.

Intressant kommentar. V70/S80 från 2006 och framåt har bättre komfort invändigt (och mycket bättre förarmiljö) än de äldre. Det som fattas är bränsleförbrukningen och rena stil-grejer. Det var bara Ford-motorer längre ner i segmentet (de fyrcylindriga) - de modeller vi talar om här använde Volvos egna 5-cylindriga för det mesta, och ibland den raka sexan. Problemet är inte så mycket att Volvo körde med Ford-grejor i de här modellerna utan att de körde med sina gamla grejer, för att Ford höll nere på investeringarna.

De mindre, S40/V50, är däremot mycket mer Ford. De är ganska lika dåvarande Focus, men nu var det ju inte dem vi talade om här. Första V60 är något av ett specialfall, den ersätter ju ingen tidigare modell rakt av utan är mer av ett halvsteg upp från V50 och är väsentligt bättre kvalitet än den (speciellt invändigt).

Citat:

Nu med Geely så har tappat framför allt i rostskydd och liknande grundläggande kvalitetsgrejer. Vi Bilägare var väldigt kritiska mot deras V90 som var ganska kraftigt angripen av rost efter bara 11000 mil (artikel dock betalvägg men det lilla man får se gratis kanske räcker).

Detta handlar om att Volvo fick springa igenom utvecklingen på rekordtid efter att Ford inte investerat i några nya modeller. När Geely kom in var pipelinen tom, och XC90 var rekordgammal eftersom den inte uppdaterats på en hel generation. Då fick det gå riktigt fort när hela programmet skulle uppdateras, och ibland märks det. Senare årsmodeller fixar en hel del av detta, men de första av varje modell skulle jag passa mig för.

Citat:

Sen tycker jag personligen att de har tappat när det gäller stolarna där Volvo var bland de bästa som fanns tidigare men nu ligger mer i mitten.

Mer av att det är ett annat fokus - mer fokus på baksätet. Framstolarna har i allt väsentligt samma komfort som tidigare, men är mycket tunnare för att ge mer plats åt baksätet. Samtidigt har marknaden i helhet gått framåt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta handlar om att Volvo fick springa igenom utvecklingen på rekordtid efter att Ford inte investerat i några nya modeller. När Geely kom in var pipelinen tom, och XC90 var rekordgammal eftersom den inte uppdaterats på en hel generation. Då fick det gå riktigt fort när hela programmet skulle uppdateras, och ibland märks det. Senare årsmodeller fixar en hel del av detta, men de första av varje modell skulle jag passa mig för.

Intressant, har nyare årsmodeller bättre rostskydd än första årens V90?

Skulle jag inte ha familj på fem och skulle välja mellan en V60 och V90 hade jag gått på den jag tyckte var roligast av dom att köra och den jag trivts bakom ratten bäst på, själv måste jag tänka på utrymmen och komfort där bak så jag hade istället fått gå på den komfortinriktade modellen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Intressant kommentar. V70/S80 från 2006 och framåt har bättre komfort invändigt (och mycket bättre förarmiljö) än de äldre. Det som fattas är bränsleförbrukningen och rena stil-grejer. Det var bara Ford-motorer längre ner i segmentet (de fyrcylindriga) - de modeller vi talar om här använde Volvos egna 5-cylindriga för det mesta, och ibland den raka sexan. Problemet är inte så mycket att Volvo körde med Ford-grejor i de här modellerna utan att de körde med sina gamla grejer, för att Ford höll nere på investeringarna.

Komforten gick i mina ögon nedåt när Geely-ledda modeller kom, alltså den senare XC90 och framåt. Jag tycker nog att de bästa stolarna var tidigare modeller ändå, alltså "V70N" och första S80 exempelvis, men det är ganska marginellt upp till bilarna konstruerade under Ford-tiden. I samband med övergången så flyttade de ju stolstillverkningen från Lear till Johnson Controls men jag tror inte det påverkade egentligen, snarare är det konstruktionen och materialvalen som jag inte gillar lika mycket. Däremot var det ju ett lyft att man kunde få ventilerade stolar. Varför de satte svankstödsratten där det är så svårt att komma åt den vet jag inte dock. Det kan vara så att enligt något komfortindex så är det nyare stolarna lika bra, men de är ju mycket hårdare och det gillar inte jag.

Skillnaden från Volvo som fristående bolag och under Ford-tiden såg jag på komponenter som i många fall blev mycket klenare. Exempelvis krängningshämmarstagen som jag jobbade med vid något tillfälle, på de tidigare modellerna var de gjutna i tjockt gods, på de senare modellerna var de gjorda i ganska tunn plåt.

Angående motorerna så kom det stora problemet i mina ögon när de började använda den Ford-byggda 3,2 motorn. De som jobbade med motorerna var väldigt upprörda efter att ha besökt fabriken, de menade att den fabriken var mycket mer primitiv och det var lätt för arbetarna att göra misstag som var omöjliga i Volvos fabrik. 2,0-motorn var väl ingen höjdare heller men Volvo har aldrig varit så bra på mindre motorer i mina ögon så skillnaden var väl inte så stor.

Citat:

De mindre, S40/V50, är däremot mycket mer Ford. De är ganska lika dåvarande Focus, men nu var det ju inte dem vi talade om här. Första V60 är något av ett specialfall, den ersätter ju ingen tidigare modell rakt av utan är mer av ett halvsteg upp från V50 och är väsentligt bättre kvalitet än den (speciellt invändigt).

Jo jag har inte så bra koll på de mindre modellerna, de byggdes ju inte här, men jag såg mulorna med Focus-kaross så utvecklingen var i alla fall här. Dock har jag ju förstås jobbat en del med dem och kvaliteten var kanske inte på topp men i alla fall ett ganska stort lyft från de tidigare Charisma-baserade S40/V40. Däremot har de inte åldrats bra, jag kollade på att köpa en begagnad V50 för några år sedan och alla jag kollade på kändes väldigt slitna inuti.

Citat:

Jag fattade det som att de nedprioriterade diverse kvalitetsgrejer, som rostskyddsbehandlingen med vax invändigt i balkar exempelvis, eller fogar som både blev oskyddade och riktade nedåt. De kanske har bättrat detta dock. Men läser jag exempelvis Vi Bilägares test av XC40 från nr 4 2021 (en av få biltidningar som gör en ordentlig koll av rostskyddet) så klagar de fortfarande på nedåtvända och otätade tröskelskarvar och samma gäller flertalet skarvar under bilen. Också på innerskärmar av filt tätningar som inte täcker hela skarvarna de tätar. Den får samma rostskyddsbetyg som Hyundai Tuscon, 3/5, men Tiguan som är med i samma test får 4/5.

Citat:

Mer av att det är ett annat fokus - mer fokus på baksätet. Framstolarna har i allt väsentligt samma komfort som tidigare, men är mycket tunnare för att ge mer plats åt baksätet. Samtidigt har marknaden i helhet gått framåt.

Jag håller inte med, men det är ju en smaksak. Att de fokuserar på baksätet är nog bra, men de ligger inte direkt i topp där om man läser jämförande tester så de kanske borde fokusera ännu mer på det i så fall.

Volvo är verkligen inte någon katastrof på något sätt, men sedan Ford och sedermera Geely tog över så har de minskat kvaliteten och ökat priserna. Volvos priser ligger generellt över exempelvis MB, BMW eller Audi om man tittar på motsvarande modeller och motorer, även om det förstås varierar med kampanjer och så. För mig är det svårt att motivera att exempelvis betala 5000 i månaden för en XC60 B4 (diesel 197 hk, awd) när jag får en Audi Q5 40 TDI (Diesel 204 hk, awd) för 4400. Eller en V90 B4 (bensin, 197 hk fwd) för 4800 när man får en A6 45 TFSI Avant/kombi (bensin 245 hk, awd) för 4900 (sedan för 4200).

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många av er som kört/testat de nya v60 jämfört med v90 är skillnaden minimal, v90n är större. Svärfar har en v90 2018 och jag en v60 2020, kört båda många mil bortsett från säten vilket jag har r-design så är ju det inte någon skillnad direkt. Föredrar dock v60n pga mycket smidigare än v90n. Polaren som är testförare och kör nya xc90 finner nästan innan skillnad mot interiör "kvalité" skillnad mot vare sig xc40,v60 eller v90. Materialvalet är samma oavsett modell beroende på r-design,inscripton osv..

Till ts, har en v60 t4 r-design, kör jag landsväg liger jag runt 0.64-0.7 beroende på hastighet, men i stan drar det givetvis mer. Dock väldigt nöjd med helheten. Tycker bagaget räcker gott och åker bekvämt. Jag kollade samtidigt på octavia men den kändes mycket tråkigare när jag skulle köpa, ny modellen ser ju dock rätt trevlig ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Angående baksätet så kommer vi sällan ha passagerare utom den som får åka bak pga den eventuellt framtida barnstolen fram. Håller med om att Octavia är otroligt stor i kupén trots sin ringa storlek.

Skulle nog föreslå att den eventuella barnstolen får åka där bak.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Volvo med nya mittenkonsolen är dom sämsta bilarna jag någonsin kört.

Om du funderar på en sån, åk ut på valfri skogsväg och försök ändra fläkten till fotvärme, för bonus poäng höj kupé värmen 2 grader. När du blivit bärgad fundera på vilken bil du ska köpa istället.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Om du funderar på en sån, åk ut på valfri skogsväg och försök ändra fläkten till fotvärme, för bonus poäng höj kupé värmen 2 grader. När du blivit bärgad fundera på vilken bil du ska köpa istället.

Använd bara rösstyrning så är ju det inga problem, har även justerat utan det, vet man hur interfacet fungerar är det inte svårt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Vet inte hur många av er som kört/testat de nya v60 jämfört med v90 är skillnaden minimal, v90n är större. Svärfar har en v90 2018 och jag en v60 2020, kört båda många mil bortsett från säten vilket jag har r-design så är ju det inte någon skillnad direkt. Föredrar dock v60n pga mycket smidigare än v90n. Polaren som är testförare och kör nya xc90 finner nästan innan skillnad mot interiör "kvalité" skillnad mot vare sig xc40,v60 eller v90. Materialvalet är samma oavsett modell beroende på r-design,inscripton osv..

Till ts, har en v60 t4 r-design, kör jag landsväg liger jag runt 0.64-0.7 beroende på hastighet, men i stan drar det givetvis mer. Dock väldigt nöjd med helheten. Tycker bagaget räcker gott och åker bekvämt. Jag kollade samtidigt på octavia men den kändes mycket tråkigare när jag skulle köpa, ny modellen ser ju dock rätt trevlig ut.

Har kört dem och suttit i dem. Håller inte med alls. V60 har hårdare bussningar och det märks verkligen. Betydligt mer nervös i sitt beteende och inte alls lika avslappnande att köra. Däremot passar den bättre för den som gillar mer kommunikation och körkänsla från bilen.
Jag upplever också en klar skillnad i premium-känsla i interiören i dem. Speciellt armstödet, men generellt upplever i alla fall jag V90 som betydligt mer premium i interiörskänsla än V60.

Men smaken är väl som baken. Det slutade med en XC90 för oss senast. Nu när vi har två småttingar, barnvagn med plats för två osv. Då var blev det XC90 i slutändan.

Till TS: Provkör båda och framförallt baksätet. En stor skillnad är att V60n har mer upprätt ryggstöd som kan vara jobbigt för en vuxen på längre resor. Har man sällan någon i baksätet så är det mer premium-känsla och där upplever inte alla lika stor skillnad.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Jo, jag blev redigt irriterad på "säkerhetsmärkets" enastående distraherande upplägg när jag hade en V60 D4 som hyrbil. Det kanske är därför alla nyare bilar ska ha vingelvarnare, självkörning osv, dvs för att man ska sitta och fippla med pekskärmarna istället för att köra bilen... Bilar som S70 och första S80 hade bland marknadens minst distraherande reglage, men det kan man inte direkt säga om de nya Volvo-bilarna.

Tillägg: Sedan gick det ju knappt att se mätarna etc när solen låg "fel". Tacka idén om att sätta en spattig skärm istället för riktiga mätare för det, men det är inte specifikt för Volvo, även om det varierar hur bra den skärmen är.