Efterlyses - Samsung väggfäste adapter

Permalänk
Medlem

Efterlyses - Samsung väggfäste adapter

Hej!

Äger en Samsung UE65KS8005 som jag tänkte slänga upp på väggen.

Köpte ett väggfäste och skulle skruva på plats den innan hockeyn började men fick då en otrevlig överraskning.

VESA fästet är 400x400. De två nedre hålen är för en standard M8 skruv/bult vilket ingår i väggfästet jag köpte.

De övre hålen är däremot någon typ av special m6 gänga, mest troligt en finare gänga. Ingen m6 skruv följde med fästet, och även om jag plockar upp ett par extra skruvar/bultar i m6 så lär det vara fel längd och grovare gänga.

Efter intensivt googlande så visar det sig att det ska sitta en adapter i varsitt (översta) hål som följer med TVn. Jag måste ha tappat bort mina i någon flytt.

Reservdel: bn96-27421a

Nu finns inte dessa att köpa någonstans i Sverige.
I alla fall när jag sökt. Närmaste jag hittade var hos Convena.com och där ska dom ha ca 17 euro för delen. Vilket är överpris men helt okej som läxa för att man slängt iväg originaldelar.

I kassan möts man däremot med en frakt på 50 euro, vilket definitivt är överpris.

Har kontaktat Convena för att försöka få billigare frakt.

Men tänkte även efterlysa dessa adaptrar här för att se om någon har ett par som inte längre används och kan säljas för en schysstare slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka1337:

Hej!

Äger en Samsung UE65KS8005 som jag tänkte slänga upp på väggen.

Köpte ett väggfäste och skulle skruva på plats den innan hockeyn började men fick då en otrevlig överraskning.

VESA fästet är 400x400. De två nedre hålen är för en standard M8 skruv/bult vilket ingår i väggfästet jag köpte.

De övre hålen är däremot någon typ av special m6 gänga, mest troligt en finare gänga. Ingen m6 skruv följde med fästet, och även om jag plockar upp ett par extra skruvar/bultar i m6 så lär det vara fel längd och grovare gänga.

Efter intensivt googlande så visar det sig att det ska sitta en adapter i varsitt (översta) hål som följer med TVn. Jag måste ha tappat bort mina i någon flytt.

Reservdel: bn96-27421a
https://www.sparessamsung.com/631989-large_default/assy-cover-p-wall-top-uf8000-bn96-27421a.jpg

Nu finns inte dessa att köpa någonstans i Sverige.
I alla fall när jag sökt. Närmaste jag hittade var hos Convena.com och där ska dom ha ca 17 euro för delen. Vilket är överpris men helt okej som läxa för att man slängt iväg originaldelar.

I kassan möts man däremot med en frakt på 50 euro, vilket definitivt är överpris.

Har kontaktat Convena för att försöka få billigare frakt.

Men tänkte även efterlysa dessa adaptrar här för att se om någon har ett par som inte längre används och kan säljas för en schysstare slant.

Du behöver tydligen en M6/M8 adapter. Kolla på Amazon. Finns för några få €.
https://www.amazon.de/s?k=m6+m8+adapter&__mk_de_DE=%C3%85M%C3...

Permalänk
Samsung Sverige

Har du testat kontakta Samsungs kundtjänst? Det kan ju hända att det finns ett smidigare sätt att få tag på delen direkt därifrån.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du testat kontakta Samsungs kundtjänst? Det kan ju hända att det finns ett smidigare sätt att få tag på delen direkt därifrån.

Ringde Samsungs kundtjänst imorse och dom hänvisade mig till Convena.
Är tydligen deras reservdelspartner. I alla fall i detta ärende.

Frågade Convena om dom har möjlighet att ge mig ett billigare fraktalternativ då det definitivt ryms i ett vadderat brev.

Fick svaret: "Vi har inga andra fraktalternativ att erbjuda än de du ser på vår hemsida."

Deras site la mig av någon orsak på Euro och land "UK" när jag besökte dom via min telefon.
När jag besökte via desktop så märkte jag att man kunde byta till SEK och Sverige, då fick jag postnord som billigaste fraktalternativet, 130kr.

Totalt blir kostnaden 437kr.

Risken om jag köper en vanlig m6-m8 adapter är att längden blir fel eller att gängorna är grovare.
Finns då risk att TVn ramlar i backen.

Ska spendera lite tid på att hitta ett alternativ, annars får man bita i det sura äpplet och beställa från Convena.

Permalänk
Medlem

För framtida googlare;

Nu hänger tv:n på väggen.

Försökte få Convena att inse att 130kr för frakt är för dyrt för ett par skruvar. Försökte även få en rabattkod från deras säljare men det gick dom tyvärr inte med på.

Då snål och envisheten var allt för stark så gick jag istället till Swedol och köpte m6 skruvar i olika längder samt lite brickor som jag plussade på mellan tv och fästet tills den hängde med samma djup uppe och nere.

Kostade mig under 50kr och man ser såklart ingen skillnad.

Visst, gängorna är nog förstörda för att använda original skruvarna, men m6:orna sitter bra, ingen risk att dom släpper.