Varifrån kommer alla mygg & knott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

2x2meter bred och ~2.5meter lång dubbelsäng? Och jag som tyckte att min som är 1.6x2.2 eller något var stor för en enkelsäng

Lägg till stor otymplig sänggavel. Förvaring i slutet av sängen, så är det betydligt mer yt-stjälande säng

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

När oron för Corona lägger sig så är det istället blodsugande varelser som springer in bakom listen i sovrummet 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd

Tammefan! Nu arbetar jag borta och det första jag får se här i källaren när jag skriver detta på arbetsdatorn är så klart ett flygande myggfanskap!

Skrivet av griid:

Fast just detta är inget kosntigt. Vi har ett sovrum på ~20kvm och våran gigantiska säng tar upp mer än hälften av rummet.

Rummet är rektangulärt, totalt 10,9 kvm stort enligt planritning och jag har en 200x180cm säng där + en liten portabel Woods AC bredvid fönstret. Jag tror rummet är runt 220cm brett.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nu ska jag, hehe, suga i mig lite random YT-klipp om just vägglöss och naturens egen medicin mot vägglöss: kiselgur.

Sistnämnda har tydligen mekanisk uttorkande effekt hos fanskapen som gör att de dör ut av uttorkning. Hemskt men nödvändigt ont.

Och nej, jag kommer inte att "tro på allt jag ser på internet" utan samla flera olika uppfattningar och sedan tjöta med experter IRL.

Något underligt är att ohyran jag sög upp idag med dammsugaren innan jag lämna hemmet var vid vägglisten längre bort från sängen (typ 40-50 cm) än vägglisten precis framför sängen (5-10 cm) där även mina fötter vilar.

Alla bett är hittills på fötterna, i ena benvecket och på benet. Därför misstänker jag antingen vägglöss direkt under madrassen vid fötterna eller vid vägglisten precis nedanför sängen. Läste nånstans att vägglöss verkar "bosätta sig" max ett par meter från sin "matkälla".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy Hur kommer det kännas att sova inatt när du är medveten om att små kryp går och tuggar på dig?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s3ns3n:

@AplAy Hur kommer det kännas att sova inatt när du är medveten om att små kryp går och tuggar på dig?

Sover på annan ort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade det varit vägglöss hade du varit väl medveten om det.

Var inte så tvärsäker på det. Jag fick sån skit för några år sedan, visade sig vi hade en granne som hade lägenheten full av dem och de började sprida sig till oss andra. Jag märkte ofta av konstiga märken på kroppen som jag inte alls förstod vad det var, så småningom började jag se blodspår i sängkläderna och jag började bli orolig om jag var sjuk på något sätt. Det dröjde närmare två veckor i detta innan jag såg något suspekt röra sig i sängen och då förstod vad det var. Så jo, man kan ha vägglöss utan att vara medveten om det, i alla fall en tid. De jäklarna rör sig bara på nätterna när folk sover, på dagarna gömmer de sig där de kan.

Efter detta var det att städa så kliniskt rent det bara gick, flytta ut alla möbler från väggarna och sedan sanering med följd att jag inte fick dammsuga alls i två veckor och sedan bara dammsuga mitt på golvet, inte alls längs väggarna i tre månader innan jag fick dammsuga upp kiselguret som anticimex spred ut. Tvätta gardiner, sängkläder och annat tvättbart minst en gång i veckan ända till allt var borta. Sängen fick jag inte ställa mot väggen igen förrän jag var säker de var borta. Soffan och mattan jag hade fick jag slänga. Tack och lov fick jag överdrag för resårmadrasserna, annars hade jag tvingats slänga sängen också.

Jag var för övrigt den förste som larmade, det var flera grannar som hade mycket mer än mig men som inte reagerat nämnvärt, eller så var de rädda för att anmäla och därför inte vågade ens erkänna för grannarna att de haft problem. De höll på att sanera hela trapphuset i ett halvår efter jag anmälde. Det gick förhållandevis snabbt bli av med dem i min lägenhet tack vare att jag anmälde relativt snabbt, det kan i värsta fall ta flera år bli av med dem om det gått för långt. Själv fattar jag inte hur man kan leva med dessa kreatur utan att göra något åt dem, de var sjukt obehagliga, men som sagt så tog det ett par veckor innan jag ens visste vad fasen det var.

Vägglöss kan man för övrigt få även om man har det väldigt välstädat. De lever på att suga blod så det spelar ingen roll hur duktig man är på att hålla rent, de trivs ändå om de väl kommit in.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Sover på annan ort.

Kvalstren slipper man inte undan. 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Sover på annan ort.

Ha i åtanke att du kan ha fått en del "kompisar" med dig.

Skrivet av Alphahanne:

Var inte så tvärsäker på det. Jag fick sån skit för några år sedan, visade sig vi hade en granne som hade lägenheten full av dem och de började sprida sig till oss andra. Jag märkte ofta av konstiga märken på kroppen som jag inte alls förstod vad det var, så småningom började jag se blodspår i sängkläderna och jag började bli orolig om jag var sjuk på något sätt. Det dröjde närmare två veckor i detta innan jag såg något suspekt röra sig i sängen och då förstod vad det var. Så jo, man kan ha vägglöss utan att vara medveten om det, i alla fall en tid. De jäklarna rör sig bara på nätterna när folk sover, på dagarna gömmer de sig där de kan.

Efter detta var det att städa så kliniskt rent det bara gick, flytta ut alla möbler från väggarna och sedan sanering med följd att jag inte fick dammsuga alls i två veckor och sedan bara dammsuga mitt på golvet, inte alls längs väggarna i tre månader innan jag fick dammsuga upp kiselguret som anticimex spred ut. Tvätta gardiner, sängkläder och annat tvättbart minst en gång i veckan ända till allt var borta. Sängen fick jag inte ställa mot väggen igen förrän jag var säker de var borta. Soffan och mattan jag hade fick jag slänga. Tack och lov fick jag överdrag för resårmadrasserna, annars hade jag tvingats slänga sängen också.

Jag var för övrigt den förste som larmade, det var flera grannar som hade mycket mer än mig men som inte reagerat nämnvärt, eller så var de rädda för att anmäla och därför inte vågade ens erkänna för grannarna att de haft problem. De höll på att sanera hela trapphuset i ett halvår efter jag anmälde. Det gick förhållandevis snabbt bli av med dem i min lägenhet tack vare att jag anmälde relativt snabbt, det kan i värsta fall ta flera år bli av med dem om det gått för långt. Själv fattar jag inte hur man kan leva med dessa kreatur utan att göra något åt dem, de var sjukt obehagliga, men som sagt så tog det ett par veckor innan jag ens visste vad fasen det var.

Vägglöss kan man för övrigt få även om man har det väldigt välstädat. De lever på att suga blod så det spelar ingen roll hur duktig man är på att hålla rent, de trivs ändå om de väl kommit in.

Sant, har man aldrig hört talas om vägglöss är det ju inte alls enkelt att förstå vad det är, speciellt i början. Att fundera att man är sjuk eller kanske rivit sig är en rimlig uppfattning. Själv har jag vetat om dess existens och tecken på infestation.

Tråkig upplevelse, speciellt när det hade gått att stoppas tidigare om de andra i huset tagit ansvar. En del, speciellt hyresgäster, verkar vara inkapabla att kontakta hyresvärden vid bekymmer. Sedan kan det finnas olika anledningar till det också. Skam, psykiska problem eller vad det nu kan vara.

En av de som fick vägglöss i mitt gamla hus var den som hade städmani och körde tvättmaskinen dygnet runt och dammsög, av det som hördes från lägenheten.
I lägenheten det startade, som den halvt ihjälbitne flyttade in i, bodde det betydligt fler än som är lämpligt innan, därav mängden vägglöss.

Vidriga odjur, hoppas verkligen du slipper den erfarenheten själv igen. Och just tiden det tar innan det är över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Mygg- och ormår i år, inte speciellt förtjust i något av det

Tydligen getingsommar också😀
Gillar inga av dessa djur heller men rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Inga nya bett i natt iaf på annan ort trots att jag såg en mygga i källaren igår kväll. Läst dock att det kan ta mellan 10-14 dagar innan nya bett märks på kroppen av immunförsvaret som tydligen reagerar inflammatoriskt på den salivbaserade bedövningen från myggor, vägglöss och dylikt?

Vissa reagerar inte ens på betten (ingen inflammatorisk respons från immunförsvaret som leder till svullnader) så visst kan det ha varit myggor hela tiden men jag är tveksam för hur sjutton lyckas de komma under de fodrade(!) täckena utan att krossas av ens spontana rörelser under nattsömnen?

Som andra skrivet så upplever jag också en liten skam kring det hela (trots att jag inte tror att jag var den som fick vägglöss med mig från någonstans med tanke på att jag ALDRIG reser utomlands eller ens mer än 3 mil från Sundsvall) men jag kommer svälja stoltheten och berätta för hyresvärden att jag misstänker mygglöss.

Innan de går "all-in" att behöva sanera alla lägenheter i byggnaden - som dessutom sitter ihop med närliggande lägenhetsbyggnader i sten - så bör undersöka bakom diverse typiska platser såsom under madrasser, möbler och bakom vägglister.

Kiselgur - "vit pulver" - är nog vad som kommer att implementeras om det blir något. Och då jag arbetar hemifrån så blir det till att sitta med gas- och partikelmask i ett par veckor eller månader då i värsta fall! Fast kanske känns som en bonus för min del?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppdatering: Inga nya bett i natt iaf på annan ort trots att jag såg en mygga i källaren igår kväll. Läst dock att det kan ta mellan 10-14 dagar innan nya bett märks på kroppen av immunförsvaret som tydligen reagerar inflammatoriskt på den salivbaserade bedövningen från myggor, vägglöss och dylikt?

Vissa reagerar inte ens på betten (ingen inflammatorisk respons från immunförsvaret som leder till svullnader) så visst kan det ha varit myggor hela tiden men jag är tveksam för hur sjutton lyckas de komma under de fodrade(!) täckena utan att krossas av ens spontana rörelser under nattsömnen?

Som andra skrivet så upplever jag också en liten skam kring det hela (trots att jag inte tror att jag var den som fick vägglöss med mig från någonstans med tanke på att jag ALDRIG reser utomlands eller ens mer än 3 mil från Sundsvall) men jag kommer svälja stoltheten och berätta för hyresvärden att jag misstänker mygglöss.

Innan de går "all-in" att behöva sanera alla lägenheter i byggnaden - som dessutom sitter ihop med närliggande lägenhetsbyggnader i sten - så bör undersöka bakom diverse typiska platser såsom under madrasser, möbler och bakom vägglister.

Kiselgur - "vit pulver" - är nog vad som kommer att implementeras om det blir något. Och då jag arbetar hemifrån så blir det till att sitta med gas- och partikelmask i ett par veckor eller månader då i värsta fall! Fast kanske känns som en bonus för min del?

Nu är inte kiselgur farligt, det ingår t.ex. i vissa typer av hästfoder. Grejen varför det är så effektivt mot småkryp är att det torkar ut dem när de rör sig i det. Det ligger dessutom ganska stilla när det väl är utspritt i lägenheten så du behöver absolut inte bära någon mask när du är hemma.

Förstår dig dock när det gäller skamkänslan, den fick jag också trots att jag med all säkerhet visste att det inte var jag som var källan till dem. Hade inte varit någonstans alls på flera år innan de kom in så, plus att jag fick veta efteråt att det fanns grannar som hade enormt mycket mer av dem än jag hade. Själva källan var en lägenhet där det bodde tio personer i en liten tvåa. De bodde inte där legalt så jag förstår varför de inte gjorde något åt saken.

Svårigheten med vägglöss är att de kan ligga i dvala utan föda i uppemot ett år. De gömmer sig gärna i sängbottnar, bakom vägglister och dylika ställen där de är "osynliga" och därför kan man aldrig vara helt säker man blivit av med dem förrän efter ett år. Om inte alla grannar tar sitt ansvar och hjälper till och fullföljer det som krävs för saneringen så kommer de garanterat tillbaka förr eller senare.

Nu vet du ju inte säkert att det är sådana du fått och det kanske inte är så men utifrån din beskrivning så låter det tyvärr som det är så. Bättre då att anmäla att du misstänker det så det får undersökas. Det kommer inte kosta dig något så du har egentligen inget att förlora på det. Ju tidigare man agerar desto lättare är det bli av med problemet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Uppdatering 2: Jag har nu gjort en felanmälan till den kommunala hyresvärden där jag skrivit i stora bokstäver och understrukit att jag misstänker vägglöss. Jag har inte kunna konstaterat. Jag erbjöd dem att kolla i mitt huvudsakliga sovrum själva under sängmadrass eller när jag är tillbaka om ett par dagar. Får se om de ringer mig nu eller hur de gör.

Skrivet av Alphahanne:

Nu är inte kiselgur farligt, det ingår t.ex. i vissa typer av hästfoder. Grejen varför det är så effektivt mot småkryp är att det torkar ut dem när de rör sig i det. Det ligger dessutom ganska stilla när det väl är utspritt i lägenheten så du behöver absolut inte bära någon mask när du är hemma.

Förstår dig dock när det gäller skamkänslan, den fick jag också trots att jag med all säkerhet visste att det inte var jag som var källan till dem. Hade inte varit någonstans alls på flera år innan de kom in så, plus att jag fick veta efteråt att det fanns grannar som hade enormt mycket mer av dem än jag hade. Själva källan var en lägenhet där det bodde tio personer i en liten tvåa. De bodde inte där legalt så jag förstår varför de inte gjorde något åt saken.

Svårigheten med vägglöss är att de kan ligga i dvala utan föda i uppemot ett år. De gömmer sig gärna i sängbottnar, bakom vägglister och dylika ställen där de är "osynliga" och därför kan man aldrig vara helt säker man blivit av med dem förrän efter ett år. Om inte alla grannar tar sitt ansvar och hjälper till och fullföljer det som krävs för saneringen så kommer de garanterat tillbaka förr eller senare.

Nu vet du ju inte säkert att det är sådana du fått och det kanske inte är så men utifrån din beskrivning så låter det tyvärr som det är så. Bättre då att anmäla att du misstänker det så det får undersökas. Det kommer inte kosta dig något så du har egentligen inget att förlora på det. Ju tidigare man agerar desto lättare är det bli av med problemet.

Tack för din delade förståelse & erfarenhet!

Jag "läste på internet" att det finns så kallad "food grade kiselgur" vilket jag antar är den mindre farliga varianten. Tydligen är ämnet i sig som mycket lätt material och verkar ha samma fysik som mjöl i hur det påverkas av luft och sånt? Och du har helt rätt att dessa fanskap kan leva länge. De får björnar att skämmas över sina "korta" vinterdvalor!

Jag har inget emot att göra det som krävs att göras samt bära hela "samhällsskammen" att man har vägglöss i sitt hem. Inte precis marknadsvärdeshöjande egenskaper för ett lägenhetsområde, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns saker att sätta under sängfötter (om man har sådana) som gör det svårare för vägglösen att faktiskt ta sig upp i sängen, där kan man dessutom ha medel.
Har man dock inga sängben eller sängkappa som går till golvet så är det ju bortkastat.
typ :
https://skadedjursbutiken.se/p/climbup-vagglossfalla-4-pack

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Finns saker att sätta under sängfötter (om man har sådana) som gör det svårare för vägglösen att faktiskt ta sig upp i sängen, där kan man dessutom ha medel.
Har man dock inga sängben eller sängkappa som går till golvet så är det ju bortkastat.
typ :
https://skadedjursbutiken.se/p/climbup-vagglossfalla-4-pack

Jag tänkte just på det att det borde finnas något som gör det svårare för fanskapen att klättra upp på sängen. Min säng har som tur var sängfötter så då kan jag titta på det där så kanske man åtminstone kan få normal sömn.

EDIT: Jag drog på en beställning så fort på den där som om det skedde igår! Tack som fan för tipset! Läste även "på nätet" om att hala ytor som metall och liknande gör det i princip omöjligt för fanskapen att komma upp.

Asså, sådana där skålar med kiselgur måste ju vara IMBA?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppdatering 2: Jag har nu gjort en felanmälan till den kommunala hyresvärden där jag skrivit i stora bokstäver och understrukit att jag misstänker vägglöss. Jag har inte kunna konstaterat. Jag erbjöd dem att kolla i mitt huvudsakliga sovrum själva under sängmadrass eller när jag är tillbaka om ett par dagar. Får se om de ringer mig nu eller hur de gör.

Var du inte livrädd för att släppa in hantverkare som skulle fixa din ventilation rätt nyligt ?
men nu har du tvärvänt och till o med erbjuder dem att trampa in och sprida gud vet vad för sjukdomar i din lägenhet ?

Permalänk
Avstängd

Uppdatering 3: Nu har jag blivit kontaktad av anticimex så kommer de om typ 2 veckor. Får leva med de potentiella fanskapen tills dess. Vem vet, de kanske hinner få 200 till eftersom äggen verkar kläckas inom 10-12 dagar efter de lagts? Det blir kiselgur som tillämpas.

Skrivet av Galming:

Var du inte livrädd för att släppa in hantverkare som skulle fixa din ventilation rätt nyligt ?
men nu har du tvärvänt och till o med erbjuder dem att trampa in och sprida gud vet vad för sjukdomar i din lägenhet ?

Jo, men nu har jag Sundström SR100 Pandemic Flu Kit och så har det gått 4 veckor sedan min första Fiser-dos så nu klarar jag mig mycket bättre, hähä!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa sådana där "koppar" till sängbenen, det får du av Anticimex när de kommer och sanerar. Det fick i alla fall jag. Sen ska sängen stå minst 20cm från väggen så inte lössen kan komma in i sängen direkt från väggen, de heter vägglöss av en anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste också tillägga att de vill att du ska vara hemma och sova i sängen under tiden saneringen pågår, helt enkelt för att locka fram krypen så de fastnar i kiselgur och fällor. Är man inte hemma så lägger de sig i dvala och kommer alltså inte fram och fastnar i det som ska ta död på dem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Du behöver inte köpa sådana där "koppar" till sängbenen, det får du av Anticimex när de kommer och sanerar. Det fick i alla fall jag. Sen ska sängen stå minst 20cm från väggen så inte lössen kan komma in i sängen direkt från väggen, de heter vägglöss av en anledning.

Jovars, men nu dröjer det två veckor innan de först kan komma och jag vill gärna slippa just nya bett. Att det sedan kommer fyllas på med äckliga kryp i kopparna kan jag leva med!

Då kommer jag att behöva sova i en helt annan säng (180 cm bred) eftersom nuvarande säng (200x180cm) endast kan stå 5-10 cm från vardera sida av det typ ~220cm breda och avlånga sovrummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

När oron för Corona lägger sig så är det istället blodsugande varelser som springer in bakom listen i sovrummet 😂

Lägg in buzz-ljudet på myggor i din telefon och spela upp det i närheten av några vänner som är lätt neurotiska över det där med myggor, så ska du få se på grejer.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tänkte just på det att det borde finnas något som gör det svårare för fanskapen att klättra upp på sängen. Min säng har som tur var sängfötter så då kan jag titta på det där så kanske man åtminstone kan få normal sömn.

EDIT: Jag drog på en beställning så fort på den där som om det skedde igår! Tack som fan för tipset! Läste även "på nätet" om att hala ytor som metall och liknande gör det i princip omöjligt för fanskapen att komma upp.

Asså, sådana där skålar med kiselgur måste ju vara IMBA?

Så frys sängkläderna (tror det hjälper och inte bara husmorstips) och dit med skålarna.
Bra sätt att få reda på om det är problemet.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så frys sängkläderna (tror det hjälper och inte bara husmorstips)

Kolla dock upp hur man gör innan, insekter kan klara av nerfrysning. Vilken temperatur och tiden, o.s.v.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Kolla dock upp hur man gör innan, insekter kan klara av nerfrysning. Vilken temperatur och tiden, o.s.v.

Har för mig jag läste 2 dagar eller något i den stilen.
Frysbox är bra för bäddmadrass

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har för mig jag läste 2 dagar eller något i den stilen.
Frysbox är bra för bäddmadrass

OK, jag googlade. Det verkar som att minst fyra dygn i -18°C eller lägre är det som krävs.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, jag googlade. Det verkar som att minst fyra dygn i -18°C eller lägre är det som krävs.

Låter bra, vi kör på det

Man får passa på nu när det är varmt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Japp! Jag har också läst om att minus 18 grader Celsius i gärna en vecka för plagg som inte kan tvättas. Tänker mig då klädesplagg som just kavajer och skjortor och sådant som skulle krympa för mycket i 60 graders tvätt? Brukar inte bomull krympa upp till 2% vid varmare tvättning? Exempelvis har jag vita t-shirts som rekommenderas 30 grader Celsius endast. Vad händer med dem om man tvättar i 60 grader?

Och vad sjutton är "Förtvätt" egentligen i en tvättmaskin. Asså hur skiljer sig det från "Huvudtvätt" eller typ "Vanlig tvätt". Vad gör den för annorlunda i "förtvätt" kontra "huvudtvätt" som är signifikant för att bli väck vägglöss i plagg? Kan man inte bara köra 2 omgångar 60 grader huvudtvätt?

Jag har oxå två olika 60 graders program: en som tar cirka 3 timmar med extra sköljning och en som tar cirka 1,5 timme med extra sköljning och heter "allergi". Frågan är vad som har bäst effekt här? Köra 2 ggr 60 grader allergi eller 1 gång 60 grader vanlig?

På annan ort där jag sover så har jag inte drabbats av något bett nu sedan snart tre dagar tillbaka så förhoppningsvis fick jag inte med mig något. Jag åkte i nytvättade kläder och mitt klädrum är i ett helt annat rum cirka 5-7 meter från det möjligen infekterade rummet.

Av COVID-19-hypokondriskäl så har jag varit petig med att tvätta kläder direkt som råkar landa på golvet mot min vilja. Detta kan ha varit förebyggande på ett ironiskt vis då.

Jag läser nu på Stick-hemsidan också om att smuts och damm är lite av en "myt" att det skulle vara "trevliga levnadsförhållanden" för vägglöss. Tydligen är det trångboddhet (vet ej vad som menas här) som är tilltalande för vägglöss.

En snubbe som arbetar med fastigheter tjöta jag med igår och han berätta då om flera utländska arbetare på annan ort i Sverige som bodde i samma lya och någon hade med sig vägglöss från hemlandet. Och möjligen kan "trångboddhet" här vara att fler människor = fler som andas koldioxid under natten vilket verkar vara vad som får vägglöss att vilja komma fram.

En potentiell ursprungskälla för fanskapen kan vara att två lägenhetsbyggnader bort från min (och alla sitter ihop med varann med tegel) så finns det en 3a högst upp där arbetare närvarar under tiden de arbetar här i området med stambyte vilket de gjort nu i snart över 3 år.

Nu gjordes förvisso mitt stambyte för cirka 2-3 år sedan och jag vet inte om det är rimligt att det gick så "fort" eller "långsamt" för vägglössen att ta sig från två lägenhetsbyggnader bort till mitt. Alla lägenheter i samma byggnad fick samma stambyte så att det skulle inträffat redan 2-3 år sedan låter orimligt, borde ha visat sig rätt tidigt?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du verkar lite... Hysterisk. Tycker inte det är så mycket som talar för att det är vägglöss mer än otroligt lösa antaganden. Känns nästan som du övertalar dig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Du verkar lite... Hysterisk. Tycker inte det är så mycket som talar för att det är vägglöss mer än otroligt lösa antaganden. Känns nästan som du övertalar dig själv.

Jag hoppas att du har rätt och att jag har fel med mina "vägglösa antaganden".

Här är ett par bilder på vad som ser ut att vara typiska vägglössbett just för att man ser en svart prick i betten (koagulerat blod orsakat av salivet från vägglössen om jag förstått mig rätt på det hela):

I denna bild ser märket mer ut som myggbett eller bara någon reaktion mot något i sängkläderna:

En närmare bild på samma två bett som jag TROR är vägglössbett:

Till sist, en bild på vad som ser ut som vanligt myggbett istället:

Hursomhelst så kommer jag hem imorgon och kan då kontrollera sanningens ögonblick: efter ägg, nymfer, spillning och vägglöss under madrassen/i sängramen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag hoppas att du har rätt och att jag har fel med mina "vägglösa antaganden".

Här är ett par bilder på vad som ser ut att vara typiska vägglössbett just för att man ser en svart prick i betten (koagulerat blod orsakat av salivet från vägglössen om jag förstått mig rätt på det hela):
https://www.bildtagg.se/file/5dy2ru8exdr54jnci1pia8nw

I denna bild ser märket mer ut som myggbett eller bara någon reaktion mot något i sängkläderna:
https://www.bildtagg.se/file/gqes67e2hai2a2j7ievty48

En närmare bild på samma två bett som jag TROR är vägglössbett:
https://www.bildtagg.se/file/zgifkcvgx3sznwx3ar0gcc9l

Till sist, en bild på vad som ser ut som vanligt myggbett istället:
https://www.bildtagg.se/file/97vgefy5ngzhr3a1m4p8qd

Hursomhelst så kommer jag hem imorgon och kan då kontrollera sanningens ögonblick: efter ägg, nymfer, spillning och vägglöss under madrassen/i sängramen.

Jag vet inte, det kan vara vad som helst baserat på bilderna. Ser också ut som gångar och det tyder i sin tur på skabb. Tycker det ser ut som myggbett också. Inget som folk här kan tyda men det är bra att någon kommer ut och kan ge slutgiltigt besked om man hittar några spår.