Permalänk
Medlem

Vandringsryggsäck?

Jag och sambon tänkte göra en 5 dagars vandring i sommar och vi funderar lite på vilken utrustning vi behöver som t ex ryggsäck. Av vad vi hittat så bör man satsa på en 60-80 liters ryggsäck för detta. Det finns ju så fruktansvärt många märken och modeller så det är svårt att välja. Vad är prisvärt för en nybörjare? Vill inte lägga 3k på en ryggsäck om vi inte känner att vandring var något för oss men vill inte vara dumsnål heller. Dessutom så funderar vi på om det räcker med en stor väska för tält, sovsäck etc och att den andra bara har en vanlig 20 liters väska? Eller bör man köra två vandringsryggsäckar?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag och sambon tänkte göra en 5 dagars vandring i sommar och vi funderar lite på vilken utrustning vi behöver som t ex ryggsäck. Av vad vi hittat så bör man satsa på en 60-80 liters ryggsäck för detta. Det finns ju så fruktansvärt många märken och modeller så det är svårt att välja. Vad är prisvärt för en nybörjare? Vill inte lägga 3k på en ryggsäck om vi inte känner att vandring var något för oss men vill inte vara dumsnål heller. Dessutom så funderar vi på om det räcker med en stor väska för tält, sovsäck etc och att den andra bara har en vanlig 20 liters väska? Eller bör man köra två vandringsryggsäckar?

Man kan även hyra en på tex. Naturkompaniet om man bara ska "prova på" en helg/vecka. Sen är mycket tycke och smak. Tält och sovsäckar, hänger man oftast under/på ryggsäcken.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Högst individuellt vad som är en bra väska så jag skulle rekommendera att gå till en outdoorbutik och få hjälp av personalen att testa er fram. Har ni vandrat innan? Annars kanske en dagstur är bra för att få en känslan av vad det innebär med all packning. Urberg och Swedemount gör OK väskor till ett OK pris.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Båda lär behöva hyfsat stora ryggsäckar. Själv kör jag en 65 liter medan sambon klarar sig med 45 om vi delar upp packningen lite. Det klarar vi oss en liknande tid med. Ospray är ett superbra märke. Om det blir för dyrt skulle jag tro att outnorths märke Urberg funkar bra.

Ha det så roligt!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vill inte lägga 3k på en ryggsäck om vi inte känner att vandring var något för oss men vill inte vara dumsnål heller.

Själv har jag två vandringssäckar här. En äldre Karrimor Jaguar 55-75 och en lite nyare Quechua 70 liters.

För tips och råd, så hade jag vänt mig till Naturkompaniet. Det var där jag testade ut min Karrimor för en massa år sedan. En sak jag fick lära mig var att alltid testa ut ryggsäckar med den vikt ni tänkt vandra med. Se även till att spänna alla band "rätt" och låt ryggsäcken vila mot höfterna.

Vill du fynda bra kvalitet, så tycker jag inte något slår Decathlon:
https://www.decathlon.se/C-1559015-ryggsackar/N-497922-volym~...

Annars brukar jag även hålla koll på AddNature ( https://www.addnature.com/ ). Självklart är jag även medlem på Naturkompaniet

Lycka till med vandringen!

Permalänk
Hedersmedlem

Ni behöver nog var sin ordentlig ryggsäck om ni ska få plats med allt.

Jag började vandra igen för något år sedan (hållit på mycket när jag var yngre) och tänkte då ungefär som du. Ska jag lägga 3k på en ryggsäck när jag inte vet om detta blir något. Jag köpte Clasohlssons stora ryggsäck. https://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-65-liter-Asaklitt...

Nu när jag hållit på lite mer har jag funderat på att byta ut den, men det är ärligt talat svårt. Jag har snöat in på lätt utrustning. Classes ryggsäck väger ganska exakt 2kg. Det är bra vikt. Det finns lättare, men de kommer med rätt så mycket kompromisser, tex att materialet är så tunt att det sätter begränsningar på hur mycket vikt du får stoppa i, eller att bärsystemet blir enklare och därmed upplevs ryggsäcken som tyngre. Denna Asaklitt är helt enkelt en väldigt bra kompromiss.

Kan tipsa om lite annan utrustning.

Beställde nyligen denna sommarsovsäcken. 225kr för en sovsäck som bara väger 630g är helt sjukt bra.
https://www.outnorth.se/arctic-tern/microtech-ultra#GreyBlue

Rekommenderar också en luftmadrass. Har själv en Exped. Kan helt enkelt inte ligga på liggunderlag längre.
https://www.outnorth.se/utrustning/bo-sova/liggunderlag?f%5Bb...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Man kan även hyra en på tex. Naturkompaniet om man bara ska "prova på" en helg/vecka. Sen är mycket tycke och smak. Tält och sovsäckar, hänger man oftast under/på ryggsäcken.

Det kände vi inte till! 500kr för en vecka kändes lite dyrt kanske.

Skrivet av Sewerin:

Högst individuellt vad som är en bra väska så jag skulle rekommendera att gå till en outdoorbutik och få hjälp av personalen att testa er fram. Har ni vandrat innan? Annars kanske en dagstur är bra för att få en känslan av vad det innebär med all packning. Urberg och Swedemount gör OK väskor till ett OK pris.

Nej vi har inte vandrat tidigare så vi tänkte först ta en dagstur och sedan ta femdagars turen. 🙂

Skrivet av Murvar:

Båda lär behöva hyfsat stora ryggsäckar. Själv kör jag en 65 liter medan sambon klarar sig med 45 om vi delar upp packningen lite. Det klarar vi oss en liknande tid med. Ospray är ett superbra märke. Om det blir för dyrt skulle jag tro att outnorths märke Urberg funkar bra.

Ha det så roligt!

Tack, då behöver vi två st alltså.

Just nu kollar vi begagnat också, finns en hel del.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ni behöver nog var sin ordentlig ryggsäck om ni ska få plats med allt.

Jag började vandra igen för något år sedan (hållit på mycket när jag var yngre) och tänkte då ungefär som du. Ska jag lägga 3k på en ryggsäck när jag inte vet om detta blir något. Jag köpte Clasohlssons stora ryggsäck. https://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-65-liter-Asaklitt...

Nu när jag hållit på lite mer har jag funderat på att byta ut den, men det är ärligt talat svårt. Jag har snöat in på lätt utrustning. Classes ryggsäck väger ganska exakt 2kg. Det är bra vikt. Det finns lättare, men de kommer med rätt så mycket kompromisser, tex att materialet är så tunt att det sätter begränsningar på hur mycket vikt du får stoppa i, eller att bärsystemet blir enklare och därmed upplevs ryggsäcken som tyngre. Denna Asaklitt är helt enkelt en väldigt bra kompromiss.

Kan tipsa om lite annan utrustning.

Beställde nyligen denna sommarsovsäcken. 225kr för en sovsäck som bara väger 630g är helt sjukt bra.
https://www.outnorth.se/arctic-tern/microtech-ultra#GreyBlue

Rekommenderar också en luftmadrass. Har själv en Exped. Kan helt enkelt inte ligga på liggunderlag längre.
https://www.outnorth.se/utrustning/bo-sova/liggunderlag?f%5Bb...

Tack för tipsen! Blir att spana in den väskan och beställa sovsäckar som vi också behöver.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vandringsryggsäckar är lite som ett nätagg i en dator - fel grej att snåla på. Däremot är det inte så roligt att lägga 3k på en och sen inse att vandring inte är ens grej. En idé skulle kunna vara att hyra en till att börja med, alternativt köpa något billigt som den där från clas ohlson som länkades ovan. Om det skulle vara så att du nöjer dig med en billig så är det skitbra, men lägger du lite mer pengar kommer den hålla i många år.

Hade turen att träffa en fd fallskärmsjägarkrypskyttsergeant och snacka ryggsäckar, och enligt honom är det ryggsäcken och kängorna du ska lägga pengar på. Resten kan vara hur billigt som helst egentligen. Jag var inne på något billigt för en tusenlapp eller så, men det slutade med en Lundhags Gnaur RL 75L för 2800kr. Jag kan säga att det är guld värt med en bra ryggsäck med stålram och bra byggkvalitet som är väl genomtänkt med många bra fack och funktioner. Det värsta som kan hända ute på en tur är att väskan går sönder då det blir rätt jävla jobbigt att släpa på allt då :P.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Nej vi har inte vandrat tidigare så vi tänkte först ta en dagstur och sedan ta femdagars turen. 🙂

Jag hade gjort dagstur först och sedan typ en eller två nätter innan jag klev upp till fem dagar, framförallt om ni inte vandrat förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Just nu kollar vi begagnat också, finns en hel del.

Om du kan hitta en begagnad Haglöfs Alaska är det ett säkert kort för dig om du är en normalstor man. De säljs inte längre och är en riktig ram-ryggsäck, dvs med extern ram i stället för softpack-modellen som har ramen inbyggd. Det är riktigt skönt att få ut ryggsäcken från ryggen när det är varmt ute.

Jag har för mig att den är 90 liter inklusive packsäck, men eftersom man har en ram att binda fast grejer i så kan man enkelt få plats med ett tält eller andra grejer längst upp/ner. 90 liter är dock i mitt tycke inte något man ska packa fullt på en 5-dagars-tur. Försök komma under 20 kg, absolut inte upp till 25 (vilket är relativt lätt att få i en sådan säck). För tjejen, kan det vara vettigare med softpack och 5 kg mindre i 50-60 liter.

Packa i sopsäckar inuti ryggan så slipper du köpa regnskydd. Förutom en OK ryggsäck och väl ingågna kängor (och i förväg Leukoplast-tejpade fötter) så är bra regnkläder guld värt om det börjar regna - det blir till och med skönt med lite svalka om man kan hålla vätan ute och blir av med svetten.